Az informatikai megoldások segítenek a megalapozott döntések meghozatalában, és valós idejű információkat nyújtanak az üzletek polcainak állapotáról.
Tavaly minden másnál jobban befolyásolta a kiskereskedelmi és élelmiszeripari ágazatot a mesterséges intelligencia (MI). Az MI-alapú megoldások – különösen a generatív MI –2024-ben várhatóan még nagyobb szerepet szernek a kiskereskedelemben és a fogyasztói piacon – írja az ESM.
Az Euromonitor International 2023 novemberében készített jelentése szerint a generatív MI-n alapuló új platformok befolyásolják a fogyasztók döntéseit, és átformálják a márkákkal kapcsolatos elvárásaikat. Ezek a platformok egyre inkább beépülnek a fogyasztók mindennapi életébe. A Capgemini által az év elején közzétett tanulmány szerint a fogyasztók egyötöde használt már generatív MI-eszközöket vásárláskor.
A mesterséges intelligenciával támogatott alkalmazásokon belül a számítógépes látás az emberi értelmezéshez hasonló módon interpretálja a vizuális információkat, és az adatokból következtetéseket von le a technológia. Ez kiskereskedelmi környezetben is felhasználható, ahol a számítógépes látás a termékek felismerését és azonosítását szolgálja. Segítheti a készletgazdálkodást, a készlethiány észlelését, az üzlet elrendezésének optimalizálását és a polcfeltöltés automatizálását. Emellett a gyalogosforgalmat és az üzleten belüli aktivitást megjelenítő hőtérképek révén képet ad a vásárlói viselkedésről.
Európában például széles körben használják a Goods Checker megoldást, amely összehasonlítja a polcfotókat a planogramokkal, azonosítja a helytelenül elhelyezett vagy hiányzó termékeket, és részletes elemzéseket készít a vezetők számára. Az ilyen informatikai megoldások segítenek a megalapozott döntések meghozatalában, és valós idejű információkat nyújtanak a polcok állapotáról.
A gyalogosforgalom és a vásárlói interakciók elemzése révén a kiskereskedők a számítógépes látás segítségével optimalizálhatják a promóciókat, javíthatják a szolgáltatásukat, és személyre szabott marketingkampányokat indíthatnak, így növelve az értékesítést és a vásárlói elégedettséget. A számítógépes látás a termékzsugorodás és a lopás mérséklésére is alkalmazható, mivel általa észlelhető a gyanús viselkedés, és ellenőrizhető a pénztár. Így a kiskereskedők minimalizálhatják a veszteségeket. Egyúttal jobb készletkezelést, hatékonyabb működést is eredményezhet, aminek köszönhetően a bolt zökkenőmentes omnichannel élményt nyújthat. Ez pedig a bevételben is megjelenik.
Egyelőre még nem látni, hogy a mesterséges intelligencia és a számítógépes látás milyen mértékben változtatja meg a kiskereskedelmi és fogyasztói környezetet. A következő évben azonban várhatóan felgyorsul a bevezetése, mivel a kapcsolódó technológiák költségei megfizethetőbbé válnak.