Az elmúlt évtizedben a fogyasztók és a kiskereskedők közötti kapcsolat alapjaiban változott meg.

A vásárlási élmény már nem arról szól, hogy vasárnap reggel a helyi bevásárlóközpontban keressük a parkolóhelyet. A technológia olyan választékot tett lehetővé a fogyasztóknak, amely a korábbi generációk számára elképzelhetetlen volt. Az IBM új tanulmánya azt vizsgálja, hogy a modern technológia hogyan javítja a vásárlási élményt. A tanulmányról az ESM számolt be.

A felmérés szerint sok fogyasztó elégedetlen a jelenlegi kiskereskedelmi szolgáltatásokkal, mind az offline, mind az online üzletekben. A megkérdezett fogyasztók mindössze 9%-a mondta azt, hogy elégedett az üzletben történő vásárlással, míg az online vásárlással 14%-uk volt elégedett. A megkérdezettek nagyobb választékot szeretnének az üzletekben az elérhető termékekből (37%), több információt a termékekről (26%) és gyorsabb fizetést (26%) a fizikai boltokban. Tízből hat fogyasztó pedig azt mondta, hogy az infláció hatással van arra, hogyan vásárol: 62%-uk állította azt, hogy az ár az egyik fő ok, amiért boltot vagy márkát vált.

A tanulmány kimutatta, hogy a legtöbb fogyasztó (65%) a vásárláskor a mobilalkalmazások használatával egészíti ki az üzletben szerzett élményt, ami az IBM szerint a digitálisan integrált bolti élmény igényét jelzi. A megkérdezett fogyasztók kétharmada állítja, hogy az interneten fedezett fel új termékeket, ugyanakkor sokan elégedetlenségüket fejezték ki az online vásárlással kapcsolatban. Ők arra hivatkoztak, hogy nehéz megtalálni a keresett termékeket (36%), nincs elég információ a termékekről (33%), és nehézkes a visszaküldési folyamat (33%).

Luq Niazi, az IBM globális ügyvezető igazgatója szerint a mai fogyasztóknak minden eddiginél több választási lehetőség és csatorna áll rendelkezésre, ezért egyre inkább a költségek és a vásárlás minősége alapján hozzák meg döntéseiket.

Az IBM szerint a technológia jelentős szerepet játszhat a vásárlás általános élményének javításában: a válaszadók több mint fele jelezte, hogy szívesen venné a mesterséges intelligenciát vásárláshoz: például a virtuális asszisztenseket (55%) és az AI-alkalmazásokat (59%). Ötből négy fogyasztó, aki még nem használta a technológiát vásárláshoz, arról számolt be, hogy szívesen kipróbálná.
A jelentés hangsúlyozta, hogy a személyre szabott és célzott ajánlatokra van igény: a megkérdezett fogyasztók 52%-a szeretne olyan információkat, hirdetéseket és ajánlatokat kapni az üzletektől, amelyek megfelelnek az érdeklődési körének. Ennek ellenére a megkérdezett jelenlegi AI-asszisztens-felhasználók körében elég jelentős az elégedetlenség. Csak egyharmaduk elégedett a tapasztalattal, míg közel 20% annyira csalódott, hogy nem akarja újra használni a virtuális asszisztenseket. Ez a tanulmány alapján a technológiai kínálat és a vásárlók elvárásai közötti eltérést jelzi. Megjegyezték azt is, hogy ez egyúttal lehetőséget is jelent a kereskedelem számára, mivel az innováció révén olyan vásárlási élményt teremthetnek, amely intuitív, egységes, személyre szabott és hatékony.