A csomagolás témakörében napjaink egyik legforróbb témája az újrahasznosítás kérdésköre. A gyártóknak és a márkáknak is közös érdekük, hogy folytassák és fokozatosan bevezessék a piacra az újrahasznosított csomagolási megoldásokat még akkor is, ha a tömegszintű újrahasznosításhoz szükséges képességek egyelőre nem állnak rendelkezésre – derül ki a brit Mintel elemző cég tanulmányából.

Az elmúlt évtized jobbára a „csökkents, használj újra és újrahasznosíts” jelszavak mentén telt a csomagolóiparban, de ez a hármas célkitűzés nem bizonyult kifejezetten működő­képesnek. Anélkül ugyanis nem működhet hatékonyan és fenntartható módon az újrahasznosítás, ha a fogyasztókat nem emlékezteti az iparág, hogy az újrahasznosításhoz előzőleg vissza is kell juttatni az újrahasznosítandó csomagolóanyagot a gyártókhoz, akár a megfelelő gyűjtőeszköz, akár egy visszaváltó rendszer használatával.
Több tanulmány is arról számol be, hogy napjainkban az újrahasznosított műanyagok iránti kereslet messze meghaladja a kínálatot. Amennyiben a gyártók és a márkák tartani akarják magukat a 2025-2030-ra kitűzött célokhoz és eddig az időpontig szeretnék megvalósítani a 100 százalékos újrahasznosítást, akkor új és gyorsan skálázható újrahasznosítási és gyártási technológiák megalkotására, kereskedelmi bevezetésére és promotálására lesz szükség.
Egy, az ENSZ által 2018-ban készített felmérés szerint, miközben jelenleg a világ műanyaghulladékának csupán 9 százalékát hasznosítják újra, égető szükség lenne a technikailag már ma is megoldható újrahasznosítási eljárások és technológiák tanulmányozására, fejlesztésére és minél hatékonyabb kihasználására, valamint a műanyag-helyettesítő anyagok fejlesztésére. Az új generációs technológiák egyelőre csupán egy kisebb szeletét képviselik a hulladék újrahasznosításnak. A Mintel tanulmánya szerint a legfontosabb, hogy a márkák, a gyártók, a csomagolási iparág döntéshozói, a kormányok és a környezetvédő non-profit szervezetek együttesen kellő energiát fordítsanak a vásárlók informálására és oktatására, a könnyebben újrahasznosítható csomagolóanyagok fejlesztésére és minél tökéletesebb visszagyűjtőrendszerek létrehozására.

Innovatív példák a világban
Az indiai Marico Ltd., az ország egyik vezető szépségápolási és wellness termékeket forgalmazó cége a Future Retailhez tartozó Big Bazaar boltlánccal közösen létrehozott egy zárt rendszerű újrahasznosítási programot, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy visszavigyék a cég használt műanyag flakonjait 21 Big Bazaar üzletbe Mumbaiban és környékén. Minden egyes visszaszolgáltatott plasztik flakonért 10 rúpiát írnak jóvá a vásárló Future Pay számlájára, amit a következő alkalommal levásárolhat.
A pennsylvaniai Total Recycling, együttműködésben a Materials Recovery for the Future nevű, márkákból, gyártókból és csomagoló cégekből álló csoporttal, az Egyesült Államokban példa nélküli kezdeményezéssel állt elő a rugalmas és hajlítható műanyagok utcai begyűjtésére. A rendszer különböző szenzorok és érzékelők segítségével képes arra, hogy elkülönítse a rugalmas, hajlítható csomagolóanyagokat más újrahasznosítandó anyagoktól. Az így újrahasznosított anyag, az Rflex ugyan nem lesz ismét az eredetivel megegyező tulajdonságú, de ipari, vagy fogyasztói hasznosításban jelentős hozzáadott értékkel bír a tervezők szerint.
A japán szépségápolási és háztartási cikkeket forgalmazó Kao az újrahasznosítást helyezte környezetvédelmi, szociális és irányítás stratégiája középpontjába. Maga a stratégia a Kirei nevet kapta, ami japán nyelven tisztaságot, jól-szervezettséget és szépséget jelent. A stratégia az újrahasznosított műanyag csomagolási módok kialakítására szolgáló innovatív technológiákra, a magas minőségű és olcsó újrahasznosított műanyagok kifejlesztésére és ezek széles körű megismertetésére fókuszál elsősorban.

Ez lehet a megoldás: kémiai újrahasznosítás
A műanyagok kémiai újrahasznosítása alternatívát jelenthet a nem túlságosan hatékony mechanikai újrahasznosítással szemben – vélik a tanulmány készítői, ugyanis ez a módszer – amit gyakran transzformációs technológiának is neveznek – hatékonyabban és nyereségesen oldhatja meg az egyszer használatos műanyagok újrahasznosítását. A kémiai újrahasznosítás során a műanyagot előbb felaprítják, majd nagy nyomás alatt vízzel, hővel és különféle enzimekkel kezelik, amelynek révén a műanyaggyanta alkotóelemeire bontható. Ezek az anyagok aztán újra polimerizálhatók tiszta minőségű műanyaggyantává, amelyet csomagolóanyagok, üzemanyagok gyártására, vagy más műanyagok alapanyagául lehet felhasználni.

Teret nyer a papír alapú rugalmas csomagolás
Az újrahasznosítható papír alapú rugalmas csomagolóanyagok fejlesztésében és kereskedelmi bevezetésében a Nestlé az egyik meghatározó vállalat. 2019-ben öt európai piacon vezette be az ismert Nesquik kakaópor All Natural csomagolását, valamint Japánban a KitKat, Európában a YES! Csokoládékat már a Forest Stewardship Council (FSC) felelős erdőgazdálkodást igazoló tanúsítványrendszer előírásainak megfelelő újrahasznosítható rugalmas papírcsomagolásban árusítja, az eddig megszokott eldobható és műanyag filmréteggel ellátott csomagolóanyagok helyett.

Jönnek az újrahasznosított tubusok
A kereskedelmi forgalomban kapható különféle tubusok rendszerint rétegelt műanyaglemezekből állnak, amelyek ráadásul egy vékony réteg alumíniumot is tartalmaznak. Ezeket a rétegeket magas nyomáson egy eldobható anyaggá sajtolják össze. Ezt a megoldást váltja fel a Colgate újrahasznosítható tubusa, amelyhez teljeskörűen újrahasznosítható nagy sűrűségű polietilént használnak fel.

Sörösüveg növényi rostokból
A dán Carlsberg sörgyártó 2014 óta dolgozik a növényi rostokból készített üveg kifejlesztésén és a gyártási technológia tökéletesítésén. A tavalyi év végén a cég két újrahasznosítható prototípust is bemutatott a fenntartható forrásból származó farostból készült palackjai közül. Az egyik egy vékony újrahasznosított műanyagból készült filmréteggel bevont anyag, a másik pedig egy, különböző zöldségek rostjából készült palack.

Mit tehetünk mi magunk?
Minden vad elképzelés és hirtelen meghozott szabályozás ellenére az egyszer használatos műanyagok várhatóan még jó ideig, akár évtizedekig velünk maradnak. A kereskedők, gyártók, csomagolócégek és a fogyasztók közös felelőssége, hogy a felelős környezetvédő gondolkodás első eleme az újrahasznosítás iránti igény legyen, nem csak az egyszer használatos műanyagtermékekkel kapcsolatban, hanem minden műanyag és minden csomagolóanyag tekintetében.
A gyártók és kereskedők feladata, hogy minél részletesebben tájékoztassák a fogyasztókat az újrahasznosítás fontosságáról és ezt első körben a csomagolóanyagokon közzétett ismertetőkkel tehetik meg – írja a Mintel tanulmánya.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márcisi szám)