A brit kiskereskedőknek 2024-ben továbbra is számolniuk kell azzal, hogy az eladásaik csak visszafogottan növekednek.

A fogyasztói bizalom továbbra is törékeny, a vásárlókért folytatott verseny pedig nagy. Dan Coatsworth, az AJ Bell befektetési elemzője vizsgálta meg, hogy milyen évre számíthat a brit retail idén – írja az ESM.

Coatsworth négy fő kihívást azonosított, amelyekkel a brit kiskereskedelmi szektornak 2024-ben számolnia kell.

Lassuló növekedés az értékesítésben
Coatsworth szerint az értékesítés növekedésének lassulása arra kényszeríti a vállalatokat, hogy tökéletesítsék marketingtevékenységüket, és hogy olyan termékeket kínáljanak, amelyeket az emberek valóban meg akarnak venni. Vagyis kiváló ár-érték arányú árucikkekre van szükség, amelyeknél a vásárló úgy érzi, hogy a pénzéért valami jót, értékeset kap.

Úgy fogalmazott, hogy attól kezdve, hogy a vevő belép az ajtón, mindennek stimmelnie kell, beleértve a kiszolgálást, az üzlet berendezését és a termékek elérhetőségét is. Az online kínálattal rendelkezők esetében a weboldalnak vagy az alkalmazásnak könnyen navigálhatónak kell lennie, és a megrendeléseket gyorsan ki kell szállítani. A kiskereskedők az elmúlt néhány évben az áremelésekkel áthárították a vásárlókra az inflációs nyomást. Ez a stratégia 2024-ben már nem biztos, hogy működik. Lesznek, akik már nem feszítik tovább a vásárlói bázisuk lehetőségeit áremelésekkel.

Készletgazdálkodás
Coatsworth szerint egyes kiskereskedők 2023-ban rossz típusú termékeket tartottak a polcokon, miután rossz döntéseket hoztak. Ez alatt azt érti, hogy például a szezonális termékek nem feleltek meg az aktuális időjárásnak. Az éghajlatváltozás megborította a dolgokat, enyhe őszt, illetve a nyári hőmérséklet és a csapadék váratlan ingadozását eredményezte. Ez a kiskereskedőknek is gondot okoz, különösen a divatáru üzletekben. Ezért a boltoknak is alkalmazkodniuk kell a környezet hirtelen változásaihoz, hogy elkerüljék a készletek felhalmozódását.

Törékeny fogyasztói bizalom
Coatsworth emlékeztetett arra, hogy a kamatlábak tavalyi emelkedése óvatosabbá tette a fogyasztókat azzal kapcsolatban, hogy hogyan és mire költik a pénzüket. Szerinte nem valószínű, hogy az emberek zsebében hirtelen rengeteg plusz pénz lesz, és mivel a kamatcsökkentések üteme lassú folyamat, a kiskereskedőknek továbbra is résen kell lenniük: ahol csak lehet, jó ár-érték arányt kell kínálniuk.

Az elemző úgy látja, hogy a törékeny fogyasztói bizalom azt mutatja, hogy nehéz év elé néznek a kiskereskedők és az olyan üzletek, amelyeknek a termékei nem nélkülözhetetlenek. Bármilyen többletpénz, amelyhez a fogyasztók a kamatcsökkentés révén jutnak, az adósságok törlesztésére vagy nyaralásra fordítható, mivel az utazás továbbra is sokak számára prioritást élvez.

Intenzív verseny
Coatsworth szerint az Egyesült Királyság kiskereskedelmi piacán jelenleg intenzív a verseny, a gyengébb szereplők valószínűleg nem maradnak életben a jelenlegi piaci körülmények között. A kiskereskedelem ugyanis hemzseg az egymáshoz hasonló ajánlatoktól, amelyek mindegyike másképp értelmezi ugyanazt az alapvetően azonos ötletet.

Az elemző meglátása szerint a versenyben az egyik kifizetődő eljárás a vásárlói hűség jutalmazása. Ez történhet akár hűségpontok, vagy árengedményekre jogosító hűségkártya révén.