A közelmúltban kevés olyan esemény volt, ami a világjárványhoz hasonló mértékben változtatott volna a normákon.
A koronavírus-járvány miatt már nincs vészhelyzet, de a kiskereskedelemben még mindig érezteti a hatásait. A közelmúltban kevés olyan esemény volt, ami a pandémiához hasonló mértékben változtatott volna a normákon. A retaildive.com összegyűjtötte a főbb változásokat.
A hibrid munkavégzés a kiskereskedelmi környezetre is hat
A kutatások alapján ma már a hibrid munkavégzés jelenti sok ember számára a normát az Egyesült Államokban. Az otthoni munkavégzés a helyi vásárlások menetét is megváltoztatja, és online vásárlásra ösztönzi az embereket. A Kearney tanácsadó cég szerint az otthonról történő munkavégzés a munkahely típusától függően 30% körül mozog. Ez azt is eredményezi, hogy sokan költöznek a külvárosokba, főleg az ezredfordulósok és fiatal családosok. Ők például a zoomos megbeszélések között az otthonukhoz közel vásárolnak be gyorsan, ahelyett, hogy a városközpontokban az irodai ebédszünetekben vásárolnának.
Tavaly decemberben a Placer.ai országos irodaindexében szereplő épületek látogatottsága 36,5%-kal csökkent 2019 decemberéhez képest az Egyesült Államokban. A vállalati központok közelében lévő kiskereskedőknek ezért arra kell számítaniuk, hogy a gyalogosforgalom továbbra is csökken.
Az e-kereskedelem fellendülése
A kiskereskedelmi értékesítések túlnyomó többsége továbbra is üzletekben történik, és sok fizikai bolt forgalma újra fellendült az elmúlt években. Miközben az e-kereskedelmi eladások visszaestek a járvány kitörésének csúcspontjához képest, sok fogyasztó továbbra is ragaszkodik az online vásárlás egyszerűségéhez.
Az FTI Consulting 2023-as amerikai online kiskereskedelmi jelentése szerint az e-kereskedelmi eladások növekedése az elkövetkező években várhatóan 10%-os vagy annál kisebb lesz, de 2025-ig a növekedés még így is több mint kétszerese lesz a bolti eladások növekedésének.
Fontos változás, hogy most már többet várnak el a boltoktól a vásárlók, mivel hozzászoktak a digitális platformok által kínált kényelemhez és rugalmas lehetőségekhez.
A készletezés továbbra is probléma
A Kearney's Ehrig szerint a világjárvány óta az ellátási láncok is helyreálltak. A kiskereskedők jelenleg arra koncentrálnak, hogy az ellátási láncot optimalizálják, és csökkentsék a szállítási költségeket. A Trax Retail szerint azonban továbbra is sok helyen van készlethiány. Ennek kezelésében idén a mesterséges intelligencia sokat segíthet. Pontosabb becsléseket tudnak majd a márkák és a boltok is készíteni arról, hogy hány terméket kell rendelni, ami végső soron csökkenti a költségeket és megkönnyíti az ellátást.
Sok üzletnél tavaly viszont túlkínálat alakult ki, ami még idén is problémát jelent. Várhatóan még jó pár negyedév eltelik addig, amíg a készletek visszaállnak a normális szintre.
Vásárolj online, vedd át az üzletben
Az omnichannel értékesítés, mint például az online rendelések kiszállítása a kapuig, vagy az üzletben történő átvétele kulcsfontosságú volt a világjárvány idején. Ezek a szolgáltatások továbbra is megmaradnak. Például az ünnepek idején jó gyakorlat volt, mivel így a vásárlók időben megkapták a csomagokat. Az online vásárlás és bolti átvétel kombinációja a Salesforce szerint az online megrendelések negyedét tette ki a Kiber Hétfő utáni három hétben.
Mindemellett egy új üzletformátum is kezd terjedni, amikor az üzlet egy hátsó helyiségében teljesítik a rendelések átadását. A boltok ugyanis akkor tudnak profitot termelni, ha a fogyasztók az egész bolton áthaladnak, és a polcokról a rendelésükön kívül mást is vásárolnak.
Az önkiszolgáló pénztár nem elég
A világjárvány csúcspontján elszaporodtak az önkiszolgáló pénztárak, mivel a kiskereskedők igyekeztek kezelni a munkaerőhiányt és maximalizálni a társadalmi távolságtartást. Az önkiszolgáló gépek azonban mégsem bizonyultak ideálisnak a sok csalás és bolti lopás miatt. Ennek költségei még akár a bérek költségeit is meghaladják. 2024-ben ezért az önkiszolgáló pénztárak helyett a veszteségmegelőzésre kerül majd a hangsúly az üzletekben.