A vásárlók a ruházati, ékszer- és technológiai ajándékok helyett inkább szépség-, egészség- és testápolási termékeket választottak.
A legfrissebb iparági adatok szerint a brit kiskereskedők visszafogott karácsonyi forgalomról számoltak be, ami tovább erősítheti azokat az aggodalmakat, miszerint a gazdaság enyhe recesszióba billen – írja az ESM.
A British Retail Consortium (BRC), a szupermarketek és más nagy áruházak kereskedelmi szervezete szerint a kiadások készpénzben kifejezve decemberben 1,7%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban, ami az infláció miatt a vásárlások csökkenését jelenti.
Helen Dickinson, a BRC vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy az ünnepi időszak sem kárpótolta a kiskereskedelemet a kihívásokkal teli évért, mivel a fogyasztók továbbra is visszafogták a költekezést.
A brit vásárlók nem csak a magas inflációval küzdöttek tavaly, hanem azzal is, hogy a Bank of England az árak megugrására válaszul 15 éves csúcsra, 5,25%-ra emelte a kamatlábakat. A fogyasztói árak inflációja novemberben 3,9% volt. Ez a januári 10,1%-hoz képest csökkenés, de a bérek 2023 nagy részében nem tudtak lépést tartani az árakkal, és a gazdaság 0,1%-kal zsugorodott a harmadik negyedévben. A Reuters által megkérdezett közgazdászok arra számítanak, hogy a hamarosan esedékes adatok is csökkenést mutatnak a november végéig tartó három hónapban.
A BRC szerint 2023-ban a kiskereskedelmi kiadások összességében 3,6%-kal emelkedtek, főként az élelmiszer-kiadások 8,1%-os növekedése következtében. A nem élelmiszerekre fordított kiadások a tavalyi év során 0,1%-kal csökkentek, éves szinten pedig 1,5%-os volt a visszaesés. Paul Martin, a felmérést megrendelő KPMG kiskereskedelmi vezetője mindezt azzal magyarázta, karácsonykor a vásárlók a ruházati, ékszer- és technológiai ajándékok helyett inkább szépség-, egészség- és testápolási termékeket választottak.
A BRC decemberi adatai lassulást jelentettek a novemberi 2,7%-os forgalomnövekedéshez képest. A hivatalos kiskereskedelmi értékesítési adatok – amelyek több üzletre terjednek ki, mint a BRC – 5,7%-os éves növekedést mutattak a nem üzemanyagra fordított kiadásokban novemberben, vagy 0,3%-os növekedést az értékesítési volumenben az inflációval kiigazítva.
A Barclays bank ügyfelei decemberben 2,3%-kal költöttek többet hitel- és betéti kártyákkal, mint egy évvel korábban, ami elmarad a novemberi 2,9%-os növekedéstől. Jack Meaning, a Barclays vezető közgazdásza közölte, hogy arra számítanak, hogy az infláció 2024-ben tovább csökken. Ez nagyobb vásárlóerőt jelent majd a briteknek, és segíti őket a költésben még a gyengébb gazdasági növekedés ellenére is.