A magyar háztartások spórolnak a fogyasztásaikon, hacsak nem a házi kedvenceikről van szó. Míg vannak, akik igyekeznek az akciós, gazdaságos kiszerelésben kapható termékeket a kosarukba tenni, mások nagyobb összegeket költenek prémium termékekre.
Pozitív irányú fejlődés
Az ALDI üzleteiben az idei év során mind a kutya-, mind a macskaeledelek értékesített volumene növekedett a tavalyi évhez képest. A forgalmi adatok alapján a gazdik egyre többet költenek a kisállatok ellátására. Mindemellett az emberek hajlamosabbak a nagyobb kiszerelések vásárlására is, hogy gazdaságosabban oldják meg házi kedvenceik etetését, ami szintén hozzájárulhatott a keresletnövekedéshez, tudtuk meg a diszkontlánctól.
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a különböző termékszegmensek, beleértve a száraz és nedves eledeleket, valamint az egyéb állateledel típusokat, mind növekedtek. „Bár nem minden kategória növekedése volt egyenlő mértékű, általánosan elmondható, hogy az összes szegmens pozitív irányban fejlődött” – ismertették lapunkkal. Az áruházlánc vásárlói az alapvető eledelektől kezdve a különleges étrendű vagy prémium termékekig mindenféle állateledelt keresnek.
A trendek jelenleg a speciális eledelek erősödését mutatják, például a proteinnel gazdagított, vitamindús, funkcionális állateledelek iránti kereslet folyamatosan növekszik. Ennek megfelelően az ALDI is igyekszik ezen terméktípusokból szélesebb választékot biztosítani mind az állandó, mind az akciós kínálatában. Ez a tendencia összhangban van az általános fogyasztói preferenciák változásával, mivel egyre többen keresnek egészségesebb, speciális táplálkozási igényekre szabott eledeleket kedvenceik számára.
Felhívták rá a figyelmet, hogy a vásárlók szempontjai eltérőek lehetnek az állateledelek kiválasztásakor. Vannak, akik elsősorban az ár-érték arányra koncentrálnak, mivel fontos számukra, hogy kedvenceik táplálása megfelelő legyen, de mindezt költséghatékony módon szeretnék megoldani. Ugyanakkor vannak olyan vásárlók is, akik márkahűek, és kifejezetten a kedvenc márkáikat keresik – amelyek sok esetben a kiváló ár-érték arányú saját márkás termékek.
Mint megtudtuk, az utóbbi időszakban egyértelműen nőtt a nagyobb kiszerelések iránti kereslet, különösen a konzerv- és szárazeledelek esetében. Ennek oka valószínűleg a kedvezőbb egységár, amely lehetővé teszi a gazdik számára, hogy költséghatékonyabban gondoskodjanak kedvenceikről, miközben ugyanazt a minőséget kapják nagyobb mennyiségben.
A termékfejlesztések terén az ALDI tapasztalata alapján a snack termékek piaca mutatja a legdinamikusabb fejlődést. A gyártók ebben a szegmensben a legaktívabbak, mivel az állattartók egyre inkább keresik az egészséges, jutalmazásra alkalmas snackeket és jutalomfalatokat kedvenceik számára.
Fontos az ár és a minőség az Auchanban
Az Auchan kínálatában a kutyák, macskák, rágcsálók, madarak, hüllők és halak számára készült minőségi termékek és kiegészítők (alom, póráz, játék, madárház stb.) exkluzív választékát megtalálják a vásárlók.
A tapasztalat szerint az ágazat növekedése elsősorban a kedvtelésből tartott állatok számának növekedésével magyarázható hazánkban és Európában. „Az állatok ma egyre inkább teljes jogú tagként integrálódnak a családokba. A kutyákat és macskákat ma már családtagnak tekintik, tulajdonosaik ennek megfelelően növelik a jólétükre fordított kiadások arányát.”
Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek népszerűbbek mind a száraz, mind pedig a nedves kategóriákban. A vásárlók jelentős része választja a jó minőségű, kedvező árú saját márkás termékeket, tudtuk meg.
Míg a macskák esetében a nedves típusok a népszerűbbek, a kutyáknál a szárazeledel a kedveltebb típus. Az Auchanban az elmúlt néhány évben megnövekedett a vásárlói igény a magasabb minőségű, prémium eledel iránt. Növekedést mutatott a jutalomfalat kategória is, mind a kutya, mind a macska kategóriákban. A jelenlegi gazdasági helyzetben azonban érezhetően visszafejlődött a prémium eledel iránti kereslet és többen választják a jó ár-érték arányú termékeket, tudtuk meg.
Noha a vevők számára fontos a termékek ára, kiskedvenceik számára igyekeznek a legmegfelelőbb eledelt választani. „Például a macska kategóriában nagyobb igény van a steril és speciálisabb tápok iránt (light, senior), mint a kutya kategóriában. A kutyáknál elsősorban a csirkementes, hipoallergén termékeket keresik vásárlóink. Természetesen megtalálhatók kínálatunkban a speciális, kiegészítő termékek is. Nagy népszerűségnek örvendenek mind a fogápolási, mind a jutalmazási termékek.”
A szegmensre jellemző a márkahűség, illetve kitartás egy-egy kedvelt saját márkás termék mellett. „Manapság azonban egyre erősebb befolyással bír egy termék ára, ezért mi is azon dolgozunk, hogy minél több kedvező ajánlattal várjuk vásárlóinkat” – fogalmaztak lapunknak.
Keresettek a prémium termékek a SPARban
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője hangsúlyozta, a vásárlók számára az ár még mindig nagyon fontos, de a minőség is egyre nagyobb szerepet kap. S bár az árakat jobban megnézik a vásárlók, akcióban nagyobb mennyiséget vásárolnak. Mindemellett a SPAR áruházakban az elmúlt néhány hónapban a kutya- és macskaeledelek a prémium szegmensben növekedést mutatnak forgalmi szempontból.
„Sokan keresik a hipoallergén és a speciális eledeleket, mert egyre több kutya szenved valamilyen allergiában vagy betegségben. Általánosságban elmondható, hogy a gazdik tudatosan vásárolnak, a kutyájuk testsúlyának és egészségi állapotának megfelelő táplálékot keresnek” – ismertette a vásárlói szokásokat a kommunikációs vezető. Hozzátette: a prémium kategória fejlődése dinamikus, de még mindig sokkal kisebb részt képvisel, mint a belépő áras kategória.
„A márkatermékek mellett a saját márkás termékekre fókuszálunk. Idén a prémium kategóriában bővítettük a választékunkat, mind a saját márkák (Scotty Premium, Nelly Premium), mind a brand termékek esetében” – hívta fel rá a figyelmet a kommunikációs vezető. „Továbbá megújítottuk a saját márkás konzervek beltartalmát, hogy még jobb minőséget biztosítsunk a vásárlóknak” – tette hozzá. Mint megtudtuk, a választékban megtalálhatóak a gabonamentes, csirkementes és hipoallergén eledelek. A macskaeledelek között a húsos és halas ízek a legkedveltebbek, míg a kutyaeledelek esetében a marha és bárány a top ízek. Junior termékeket is kínálnak a felnőtt tápok mellett.
„A kutyaeledel kategóriában az 1240 grammos S-budget konzerv a legkedveltebb. A macskaeledelek esetében az egyadagos (alutasakos) termékek a legkedveltebbek, ezen belül is a nagyobb kiszerelések (12 pack, 24 pack, 48 pack)” – tette hozzá.
Az üzletlánc kiszerelésben is széles választékot tart: 4 pack, 12 pack, 24 pack és 40/44 pack kiszerelések közül válogathatnak vásárlók a macskaeledelek esetében. A kutyaeledelek esetében a kiszerelés változó, a gazdik a kutya testsúlyának megfelelően tudnak döntést hozni. Maczelka Márk megjegyezte: megfigyelhető, hogy a kistestű kutyák száma nő jobban, itt a 800 g–1,5 kg száraztápokat keresik, míg a nagyobb testű kutyák esetében a 3–10 kg közti kiszerelések a közkedveltek. Mindemellett a polcokon megtalálhatóak a szupergazdaságos, 15 kg-os speciális tápok is.
Sikeres a saját márka a PENNYben
„2024-ben nőtt az állateledelek iránti kereslet, ami főként a macskaeledelek forgalomnövekedéséből fakad. A kategórián belül elsősorban a nedves macskaeledelek, valamint a jutalomfalatok kisebb szegmensei növekedtek, így azt mondhatjuk, hogy a piac a prémium termékek irányába mozdul. A PENNY esetében is ezt az irányt figyelhetjük meg” – ismertette lapunkkal a PENNY Magyarország kommunikációs vezetője.
Az év első felében enyhe csökkenés volt megfigyelhető a magyar fogyasztók körében a vásárlási gyakoriságot tekintve. Ugyanakkor a PENNY-ben a tavalyi év első hat hónapjával összevetve a gyakoriság erősödést mutat, a GfK-YouGov háztartási panelje alapján, tudtuk meg.
Kazatsay Eszter elmondta, a gyakorlat szerint a PENNY vásárlói számára az ár-érték arány továbbra is fontos szempont. „Mindezt jól mutatja, hogy nálunk és általában a magyar piacon is magas a saját márkás forgalom aránya” – hívta fel rá a figyelmet. Hozzátette, a saját márkákat továbbra is nagyon kedvelik a vásárlók, valamelyest csökkent, de még mindig 50% feletti az arányuk a piacon. A PENNY esetében pedig magasabb a saját márkás állateledeleké, mint a márkatermékeké.
Mint megtudtuk, a PENNY diszkont üzleteiben a speciális, például proteinnel gazdagított, vitamindús, funkcionális, egészségtudatosabb állateledelek nem mutatnak jelentős növekedést, valószínűleg a magasabb árpontok miatt.
A kiszereléseket nézve, jellemzően a vásárlók mindegyik kapható változatot kedvelik, azonban az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a nagyobb, XXL kiszerelések felé elmozdulás történt.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. októberi szám)