Napjainkban a magyar fogyasztók számos minőségi kritériumot támasztanak a mosó- és öblítőszerekkel szemben. A fogyasztás és a hatékonyság mellett mára általános elvárás, hogy bőr- és környezetbarát is legyen.
Ökotudatos innovációkkal
A mosás kategóriában a Naturcleaning legkedveltebb termékei a mosógélek, nagy siker a gránátalmás mosógél, a jelenleg 13 illatban gyártott öblítők és a mosóparfümök, melyeknek az a különlegessége, hogy már 5-10 csepp is elegendő egy mosáshoz.
„A Naturcleaning termékek fejlesztésénél fontos szempont, hogy könnyű legyen a hagyományos mosószerről váltani a környezetbarát termékre. Hasonló felhasználás, jó tisztító hatás, kellemes illat” – említette Kulcsár Ildikó, a Cudy Future Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a jelen gazdasági helyzetben a bőrbarát tulajdonság mellett a fogyasztók számára ismét előtérbe került az ár-érték arány, hogy mennyibe kerül egy mosás.
„Immár 14 éve azon dolgozunk, hogy termékeink olyan növényi összetevőket tartalmazzanak, amelyek nem okoznak ökológiai katasztrófát. Fejlesztéseink során egyre több alternatívát találunk, és az állítás, miszerint amire szükségünk van, megterem a határban, teljesen beigazolódott” – fogalmazott.
A Cudy Future Kft. az elmúlt két évben a gyártási kapacitás bővítésére koncentrált. Ezáltal zökkenőmentesen, akár 2 napra is tud szállítani a megrendelőinek. Az elmúlt egy év innovációi között szerepel a vadgesztenyés mosógél, légfrissítők, WC olajok, tappancsbarát termékek, Csepke baby termékek.
„A következő fél évben 36 új termékünk kerül piacra. Borostyánból és vadgesztenyéből készült alapanyagokkal, gyógynövények kivonatával és a legtrendibb illatokkal” – tudtuk meg.
Változó trendek
„A mosószerek piacán a gél formátum hódít, sikere töretlen. Mára az eladások több mint 60%-át a gélek teszik ki. A kapszulák kicsit több mint 20% körüli arányra csökkentek, emellett a porok szintén csökkenő tendenciában, 20% alatt állnak”– ismertette a mosószerformátumok forgalmát Biró-Kőszegvári Réka, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
Mint mondta, a méreteket vizsgálva a nagyobb kiszerelések felé tendál újra a mosószerek piaca a korábbi trenddel ellentétben, amikor az egyszeri nagyobb kiadásoktól óvakodott a fogyasztó, így inkább a kisebb kiszereléseket választotta a polcokról.
Minőségi kínálattal
A Salesrep Kft. által forgalmazott Der Waschkönig mosószerek esetében a mosógél viszi a prímet, ez adja az eladások több mint 74,38%-át. Ezt követi a kapszulás mosószer és a mosópor, melyek mára csupán az eladások 1,79%-át teszik ki. „Ami érdekes, hogy a folteltávolító kategóriában, habár nüansznyi különbséggel, de inkább a porok iránt van kereslet” – említette lapunknak Homola Brúnó cégvezető, tulajdonos.
A tapasztalat szerint manapság a vásárlók tudatosabban döntenek és nem csak a mosószer vagy öblítő illata a fontos. Ezt figyelembe veszik a gyártók is, és ez alapján elmondható, hogy a jövő a környezetkímélő mosószereké. „Továbbá, nagyon fontos a mosógépek állagának megóvása is. Emiatt a mosószerek összetevői is változnak, de kínálunk különböző mosógéptisztító folyadékokat és tablettákat is” – egészítette ki.
A Der Waschkönig márka kínálatából hazánkban az Orange mosógél az abszolút kedvenc. Homola Brúnó szerint a vásárlók kedvelik az újabb illatokat és a narancs illat kilóg a már megszokott illatok közül. Mindemellett az Orange gél már elég alacsony hőfokon is kifejti a tisztítóhatását.
„Úgy gondolom, hogy a jó ár-érték arány mellett, ami miatt a mosószereink mellett teszik le a voksot: az a német minőség. Mindeddig itthon nem kaptunk negatív visszajelzést a Der Waschkönig termékekkel kapcsolatban, és akik kipróbálták, azok továbbra is a mi termékeink mellett döntenek.” A kiszereléseket tekintve általában az arany középutat választják a vevők. Azaz a három kiszerelésből (mosógélek esetében: 1,625 l, 3 l, 5 l) inkább a 3 literes kiszerelést választják. Az 5 literes kiszerelést inkább a nagycsaládosok választják.
„A természetes összetevőkre nemcsak nagy igény van, ami szerepet játszik a fejlesztések alatt is, de igény is van rá, az egészségtudatosság és a környezettudatosság mindannyiunk érdeke. Az utóbbi időben a környezetkímélő termékek mellett egyre több vegán felirattal is találkozhatunk a csomagolásokon is. Ennek az az oka, hogy egyre több vásárló változtat a jelenlegi életmódján, és ezek a trendek meglátszanak a piacon és az innovációkban is egyaránt” – tért ki a fenntarthatósági elvekre. Homola Brúnó hozzáfűzte, a Der Waschkönig háza táján folyamatosak a fejlesztések, kutatások. Manapság a vegán termékek fejlesztése és a szövetszálak fehérjével való védelme van fókuszban, hamarosan érkeznek ezek az újítások. Egyre kompaktabbak a termékek, míg a kiszerelések nem változnak, egyre nagyobb mosás számot érhetnek el a tudatos vásárlók.
Az alacsony hőmérséklet és a gyorsmosás a kulcs Az Electrolux Group legújabb, hétéves kutatási programja keretében bebizonyította, hogy a mosás során az alacsonyabb hőfok, és a rövidebb ciklus választása több mint 50%-kal meghosszabbíthatja a ruhák élettartamát. A WRAP, egy brit székhelyű, éghajlatváltozás elleni küzdelemmel foglalkozó civil szervezet szerint a ruhák élettartamának meghosszabbítása jelenti a leghatékonyabb megoldást a szén-dioxid-, víz- és hulladéklábnyomuk csökkentésére. |
Minőségi és hatékony
Az emberek egyre inkább odafigyelnek a környezetvédelmi kérdésekre és az egészséges életmódra. Ez a tudatosság növeli a keresletet a környezetbarát termékek, köztük a mosószerek iránt is. „Évről-évre tapasztaljuk, hogy emelkedik a Frosch mosó- és öblítőszerek forgalma itthon, de ha az ökomosószerek fogyasztói árait összehasonlítjuk a hagyományos mosószerekkel, azt látjuk, hogy még mindig 20-30%-kal drágábbak ezek a termékek a hagyományos nagy márkákhoz képest. Ilyen különbségek esetén valóban tudatos fogyasztónak kell lenni, hogy ezeket a termékeket vegyék le a polcról” – említette Sélley Gábor, az FCB Hungary Zrt. kereskedelmi vezetője. A Frosch Baby folyékony mosószer és a Frosch Baby textilöblítő adja a szegmens forgalmának jelentős részét, ami jelzi, hogy a kisgyerekes családok kevésbé gondolkodnak olcsóbb termékben, fontos számukra a minőség. A textilöblítők között kedvelt illat a mandulás, valószínűen azért, mert ez egy olyan különleges és naturális illat, amely a hagyományos márkák választékában nem található meg.
Mint ismert, a Frosch márka már 1986 óta jár élen a környezetbarát termékek fejlesztésében és elsősorban azokat a környezettudatos fogyasztókat célozza meg, akik fontosnak tartják a termékek ökológiai lábnyomát és azok hatását a környezetre. A hosszú ideje piacon lévő, megbízható hagyományos márkák kihívást jelentenek a Frosch számára, de a márka újításai és a zöld termékek iránti kereslet növekedése lassan áttöri ezt az akadályt. „Emellett tudjuk, hogy a folyamatos edukációnak és a tudatos márkaépítésnek is jelentős szerepe van. Ha képesek vagyunk meggyőzni a fogyasztókat arról, hogy a Frosch termékek nemcsak környezetbarátak, hanem ugyanolyan hatékonyak, mint a hagyományos mosószerek, akkor jobban el tudjuk csábítani ezeknek a márkáknak a fogyasztóit” – fogalmazott a kereskedelmi vezető.
A Frosch választékában túlnyomórészt folyékony állagú termékek találhatók. Az itthon forgalmazott választékban csak egy Frosch Baby mosópor termék elérhető, amely forgalmát és disztribúcióját tekintve is jóval alacsonyabb a jelenleg legnépszerűbb folyékony mosószerekhez képest. A Frosch mosótermékek már 30 fokon is hatékonyak, ami fokozza a népszerűségüket, mivel energiát és pénzt takarítanak meg vele a vásárlók. Ez különösen fontos azoknak, akik tudatosan szeretnék csökkenteni a háztartásuk energiafogyasztását.
Sélley Gábor hangsúlyozta, hogy az öblítők esetében az illat kiemelt fontosságú. A fogyasztók olyan termékeket keresnek, amelyek hosszan tartó, friss illatot biztosítanak. A Frosch termékek gyengédebb illatanyagokat tartalmaznak, használatukkal a bőrallergia kialakulásának kockázata minimálisra csökkenthető. Valamennyi termék bőrbarát, amit bőrgyógyászati tesztek igazolnak. A tapasztalat szerint azok is előszeretettel vásárolják a termékeket, akik vegán életmódot folytatnak, mivel a Frosch termékek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőket. Ezen felül már régóta száműztek mindenféle mikroműanyagot a receptúrákból.
A Frosch hitvallása szerint olyan termékeket állít elő, amelyek hatékony tisztítóerőt nyújtanak maximális környezetvédelmi törekvések mellett. „A receptúrák fejlesztése, a gyártás és a csomagolás is ennek a holisztikusan értelmezett folyamatnak a része. Kiemelten energiahatékony, valamint körforgásos gyártást végzünk a klímavédelem és a biodiverzitás megőrzése érdekében.” Sélley Gábortól megtudtuk, hogy a Frosch mosási termékek hamarosan csomagolást váltanak. Természetesen továbbra is 100%-ban újrahasznosított és újrahasznosítható flakonokba kerül valamennyi mosó- és öblítőszer. A termékcímkék is megújulnak, melynek célja a vásárlók minél jobb és átláthatóbb informálása a termékek környezetbarát jellemzőről.
Több mint öko
Radnai Krisztina, a MosóMami Kft. ügyvezetője szerint az ökomosószerek, -öblítőszerek, -folteltávolítók növekedése lassú, de biztos. Ma ma már nem „sikkes” előállni olyan tisztítószerrel, ami nem jelzi a környezettudatosságot akár összetevőiben és/vagy a csomagolást illetően. Az EU ún. Greenwashing törvénye is védi a tudatos fogyasztókat és még jobb irányba tereli a kifejezetten ökotudatos gyártókat.
„Mindenki szívesebben vesz le a polcról kifejezetten öko-nak jelzett terméket, egyrészt a tapasztalható környezeti katasztrófák miatt, másrészt, mert egyre többen küzdenek allergiával, irritációval vagy elegük van a sok felesleges adalékanyagból” – fogalmazott.
Radnai Krisztina szerint sokan aranybányának tekintették az ökopiacot, akárcsak a biotermékek piacát és sorra alakultak a cégek, márkák. „Azzal nincs baj, ha több magyar cég próbálja a még mindig szűk igényt kielégíteni, de az nem jó, ha gyatra minőséggel rossz üzenetet sugall a vásárlóknak. Többször kezdeményeztünk kerekasztal-beszélgetéseket, mert nagy szükség lenne összefogásra, hiszen a kis kkv-k csak így tudnak egy olyan közös sztenderdet meghatározni, amellyel a magyar Kft.piacot nagyban lefednénk. Minden magyar háztartás megérdemli a jó minőségű, megfizethető, 100% hazai gyártású és ökotisztítószert. A piac jelenleg zavart, de igény van a termékekre és továbbra is edukálni kell a vásárlókat, érdeklődőket, melyhez szakmai hitelesség és őszinte kommunikáció szükséges. Mi ezt a közösségi médiában igyekszünk véghezvinni.”
A termékválasztékot tekintve a mosólapka felforgatta a mosási szokásokat, azonban ennek a formulának is még megvannak a határai. Például enzimes, vagy speciális mosószert még mindig gél állagban lehet biztonságosan, hatékonyan kifejleszteni. „Nálunk a lapka és a gél vezet. Továbbra is kedveltek az ún. mosásfokozó anyagok –folttisztító adalékok például. Abban bízom, hogy a fogyasztói környezettudatos igény átadódik a gyártói oldalra és vice-versa, amit az innovatív zöldkémiai megoldások erősítenek, és minden terméknek lesz továbbfejlesztett, új kiadása a boltok polcain.”
Egyre inkább a koncentrátum felé billen a mérleg nyelve. Egyrészt senki sem szeret cipekedni, másfelől nem kell több deciliter anyagot önteni a tartályba. A kevesebb tényleg több.
„A mosólapka folyamatos fejlesztése mellett a koncentrátumoké a jövő, illetve mi egy picit az otthon és wellness irányába is kacsingatunk idén ősszel. Abban hiszünk, hogy az ökoszemlélet egy lelassulás, egy életmód, melyet holisztikusan érdemes megvalósítani, a tisztálkodástól az étkezésig” – mondta Radnai Krisztina.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)