Az év végi ünnepi szezonban továbbra is az innovációkat bemutató prémium és márkás csokoládék, pralinék és szaloncukrok jelentik az eladások mozgatórugóit a klasszikus termékek mellett.

Ezenfelül erősödő jelenléttel bírnak a vegán, „Fairtrade” és egészségtudatos, mentes termékek.

Hagyomány és innováció az ünnepi időszakban is

„Nemcsak a karácsonyi szezonról, de az édességgyártásról általában is elmondható, hogy egyaránt szerepet kapnak a hagyományok és az innovációk. Erősödni látszik a luxus szegmens, melyben különleges eredetű, például ecuadori csokoládét és kézzel készített töltelékeket használnak. Ez összhangban áll a világméretű kereslettel a kézműves és prémium édességek iránt. Az emberek csökkenő vásárlóereje és az infláció tehát nem állította meg az édesipar fejlődését, de kétségtelen, hogy sokan váltanak az elérhetőbb árú termékek irányába” – fogalmazott lapunknak Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) elnöke. Emellett a fogyasztók továbbra is keresik a minőséget, különlegességet és prémium termékeket – ezekből a legtöbben tudatosan és pénzügyi helyzetükhöz mérten kisebb mennyiségben vásárolnak, tette hozzá.
Úgy tűnik, a hagyományos ízek vonzzák azokat, akik a jól ismert, megnyugtató ízeket keresik, amelyek kulturális örökséghez vagy gyermekkori emlékekhez kötődnek. Ezzel szemben az innovatív édességek azokat vonzzák, akik új és izgalmas dolgokat – például új trend a „swicy” ízek erősödő térnyerése, amely az édes és csípős ízek ötvözete – szeretnének kipróbálni, sokszor egyetlen személy is hol az előbbire, hol pedig az utóbbira vágyik. A klasszikus termékek megtartják a hűséges vásárlókat, az innovatív termékek a trendeket követő, kísérletező kedvű fogyasztókat vonzzák. A szakember szerint a hagyományok és az innováció ötvözésével az édesipar nemcsak releváns maradhat, hanem növekedhet is, mivel a hűséges és a trendérzékeny vásárlókat is meg tudja szólítani.
„Hazánkban az ünnepi szezon elmaradhatatlan édessége a szaloncukor, amely hagyományosan marcipános vagy gyümölcszselés töltelékkel készül, amelyeket csokoládéba mártanak” – említette az elnök. Mint mondta, ezek a klasszikus ízek továbbra is népszerűek, különösen karácsony környékén. Az utóbbi években azonban a termelők új és innovatív ízeket is bevezettek, hogy megfeleljenek a változó igényeknek. Néhány új változat a likőrös szaloncukor, az egzotikus gyümölcsök és fűszerek, többek ­között birs, körte, rumos szilva, kávé, mangó, maracuja, chili, gyömbér felhasználásával készült szaloncukrok, továbbá vegán és cukormentes opciók.
Sánta Sándor szerint erős jelenléttel bír az egészség­tudatosság, és mind többen keresik az alacsony ­cukor­tartalmú, növényi alapú és funkcionális édességeket. Sok márka tér át környezetbarát csomagolásokra, mint például a biológiailag lebomló vagy komposztálható anyagok. Ezt a változást a környezettudatos fogyasztók növekvő száma ösztönzi.

Szezonális dizájnban a tradicionális termékek
A szaloncukor-termékek alapanyaga az elmúlt egy évben 42-48%-kal növekedett, és a gyártók ennek jelentős részét érvényesítették a nagykereskedelmi árakba. Ennek megfelelően a gazdasági helyzetet figyelembe véve 15-20%-os mennyiségi csökkenésre számítunk” – fogalmazott Feliczi Krisztián, a CL Sweet & Food Zrt. vezérigazgatója.
Mint mondta, az reménykeltő, hogy a vásárlók ­továbbra is kedvelik a szezonális termékeket. A tapasztalat szerint a szaloncukor eladásoknál a tradícionális ízeket (karamellás, zselés, kókuszos) szeretik a vásárlók, a márkanév másod­lagos szempont, mert inkább az árak alapján döntenek.
A szaloncukor mennyiségi eladásai évről évre csökkennek, ami azzal is összefüggésben van, hogy egyre kevesebben ­díszítik fel a karácsonyfát szaloncukorral. A fiatalabb generá­ció szinte egyáltalán nem vásárol szaloncukrot.
„A gyermekeknek idén édességválogatást készítettünk, melyben csokis keksz, drazsé, tábláscsokoládé és praliné is van. Céges ajándékozásra a legújabb ­termékcsaládunkat ajánljuk, a mandulával, mogyoróval, áfonyával, ribizlivel szórt tej- és étcsokoládé, melyek ünnepi csomagolást ­kaptak. Mindemellett az utolsó negyedévben a vállalat teljes desszertválasztékát szezonális csomagolással is értékesíti, melyek elsősorban praliné típusú édességek” – ismertette Feliczi Krisztián. Hozzátette: a teljes termékválaszték elérhető egyedi csomagolásban, melyre egész évben jelentős kereslet mutatkozik.
A vezérigazgató kérdésünkre elmondta, a 2023-as évhez képest a CL Sweet & Food Zrt. marketing költségeit a gazdasági helyzet miatt csökkenteni kellett, ennek ellenére igyekszik aktív kapcsolatot tartani, és televízióban, rádióban nyomtatott és online hirdetésekben is megszólítja a vásárlókat az év utolsó negyedévében.

Széles kínálattal mindenkinek
Az óriási év eleji infláción felül az édességipart a kialakult kakaóválság is sújtja, ezért a minőségi, magas kakaótartalmú termékek árai a lélektani határokat súrolják. „Emiatt több gyártó elment a több töltelék, kevesebb csokoládé irányába. Úgy gondolom, az idei ünnepi szezonban a prémium édességek forgalma csökkenni fog” – fogalmazott a több mint 1500 saját vagy saját importú terméket forgalmazó Sz&L Kereskedőház Kft. kereskedelmi vezetője.
„Én, mint minőségi termékfogyasztó és -kedvelő, nagyon örülök, hogy a bevonós, rossz minőségű termékek ideje lejárt. Igaz, nehéz gazdasági időszakot élünk, drágák a minőségi termékek, ezért inkább kevesebbet vesznek, de az legyen minőségi csokoládéból – hangsúlyozta Szőke Bertold. – Csokizz.hu webáruházunk minden évben több tízezer mikuláscsomagot készít, erre kifejezetten nagy a kereslet. Bár a termékek tartalma változó, egy üreges klasszikus csokimikulás nem hiányozhat a csomagból!”
Bár a vásárlói döntés egyedi és összetett folyamat, a minőségi termékek kereslete nőtt az elmúlt években. „Természetesen a brand termékek, a hazai erősebb gyártók termékei fókuszban vannak, főleg, ha marketing is támogatja őket. De minden évet meghatároz egy trend, és ezt ki tudják használni a kisebb szereplők is, ilyen például az idei karácsony slágere, a Dubai csokoládék.”
A generációkat nézve, az idősebb korosztály a jól bevált, akár retro dolgokat szereti, például a klasszikus zselés szaloncukrokat, míg a fiatalok szeretik a nem megszokott, új ízeket, újdonságokat. „A fiatalok meglovagolják a „TikTok-trendeket”, így bizonyos termékek egyik pillanatról a másikra be tudnak robbanni.”
A kereskedelmi vezető szerint a kereskedőház leg­nagyobb erőssége az óriási desszertkínálat, hatalmas árukészlettel, így nagy vállalati igényeket is ki tudnak szolgálni. „Sok céggel dolgozunk együtt karácsonyi ajándékozás terén, várjuk a további partnereinket.” A Sz&L Kereskedőház Kft. bár „meglovagolja” a trendeket, a klasszikus hirdetési formákat sem veti el. Megjelenéseiben a mikuláscsomagok és a karácsonyi desszertek lesznek a fő témakörök.

Különleges újdonság ajándékba is
„A jelenlegi gazdasági helyzet jelentős hatással lehet az év végi édesség- és desszertforgalomra. Sajnos az alapanyagok és csomagolóanyagok (elsősorban a kakaó) árának emelkedése miatt a táblás csokoládék, desszertek és más csokoládétartalmú édességek árai jelentősen tovább emelkednek, és ez semmiképpen nem segíti a fogyasztást” – fogalmazott lapunknak Rajta Renáta, a G.I.F.T. Kft. brand managere.
„Az Anthon Berg pralinék és édességek éves forgalmának kiemelkedő része realizálódik a karácsonyi szezonban, ilyenkor az egész évben az üzletek polcán lévő marcipántallér-választék kiegészül a szezonálisan forgalmazott likőrös és koktélokkal töltött desszertekkel – említette a brand manager. – Az Anthon Berg édességek exkluzív megjelenésükkel és rendkívüli minőségükkel a luxus élményét nyújtják (nem véletlen, hogy a márka a dán királyi család hivatalos beszállítója hosszú évtizedek óta), így kifejezetten népszerűek azok körében, akik az ünnepekre különleges ajándékot keresnek​” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, az Anthon Berg márka idén külön­leges újdonsággal készül az ünnepi szezonra: néhány hálózatban anyák napjára jelent meg a Bailey’s ír krémlikőrrel ízesített marcipántallérral, de az újdonság széleskörű bevezetése az őszi-téli szezonban lesz, jelentős online és közösségi média támogatással. Az ünnepi szezonra az Anthon Berg marcipán­tallérok és a Luxury Gold Pralinék egy elegáns karácsonyi dekorpalástot kapnak, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy ráírják, kinek szánják az ajándékot, így még személyesebbé téve azt.
A brand manager megemlítette, hogy céges ajándékozásra kedveltek a prémium csokoládék, amelyek elegáns opciót jelentenek. A különleges édességek, mint az Anthon Berg pralinék, tökéletesek arra, hogy a cégek kifejezzék megbecsülésüket a munkavállalóik és üzleti partnereik iránt.
A karácsonyi édességvásárlási és -fogyasztási szokásokban generációs különbségek figyelhetők meg. Általánosan elmondható, hogy az idősebbek inkább a hagyományos, minőségi édességeket részesítik előnyben, és jellemzően fizikai boltokban vásárolva hozzák meg a döntéseiket. A fiatalabb generációk viszont nyitottabbak az új, különleges ízekre, egészségtudatosabbak és fontos számukra a fenntarthatóság. Emellett ők nagyobb számban online is vásárolnak, sok esetben nagyobb hangsúlyt fektetve az influenszerek, az online és közösségi média által ajánlott termékekre.
Az eladáshelyi megjelenés és támogatás továbbra is kulcsszerepet játszik a márka kommunikációjában, különösen az év végi időszakban. „Ezt kiegészítve folyamatosan jelen leszünk a digitális térben is, ahol november-decemberben célzott hirdetési kampányokkal és tartalmakkal érjük el a fogyasztókat, így erősítve a márka ismertségét és a vásárlóink elköteleződését” – tette hozzá.

Prémium minőség ünnepekre
A csokoládé, a csokoládé alapanyagok piaci árai az elmúlt egy évben nagy mértékben növekedtek, melynek hatására a fogyasztói árak is emelkedtek. Igaz ez az év végi szezonális édességekre és szaloncukrokra is.
A Szamos Marcipán kereskedelmi és marketingvezetője, Farkas Zsolt szerint nincs olyan gyártó, akinek szükségszerűen, a megnövekedett alapanyag és egyéb költségek miatt, ne kellene áraikat ennek meg­felelően követnie.
„Évközi értékesítési tapasztalataink alapján a prémium kategóriás édesség, így a Szamos édességek iránt változatlan kereslet mutatkozik a fogyasztói oldalról. Többek között erre, illetve a piacon jelentkező szaloncukor igények alapján, kifejezetten jó év végi forgalomra számítunk, melyet nagy mértékben támogat a szezonárukra fordított nagymértékű fejlesztési törekvések” – fogalmazott.
A 2024-es karácsonyi szezonban a Szamos szaloncukrok már 25 féle ízben, 6 különböző kiszerelésben kerülnek a boltok polcaira. Azonban nemcsak a már jól ismert Szamos marcipán, Szamos töltött marcipán szaloncukrok terén lesznek újdonságai az édesipari vállalatnak, új ízekkel jelentkezik a Szamos praliné szaloncukrok kínálatában és a speciális táplálkozási igényt kielégítő, hozzáadott cukrot nem tartalmazó ünnepi édesség terén is.
„Az új ízek közül mindenképp kiemelném a Szamos Sós karamell praliné szaloncukrot, a Szamos Pisztáciás ­praliné szaloncukrot, a Szamos Pörkölt mandulás ­marcipán szalon­cukrot – ismertette az újdonságot a kereskedelmi és marketingvezető. – A Szamos válogatás szaloncukrok ­közül, már kétféle, Szamos marcipánválogatást és Szamos Praliné válogatás szaloncukrot is kínálunk a fogyasztóknak. Mindemellett változatlanul elérhető a Szamos kínálatában a kétféle Szamos különleges minőségű zselé szaloncukor málna és feketeribizli ízekben.”
Hozzátette, a szaloncukrok mellett ünnepi desszerttel és táblás csokoládéval is újra jelen lesz a piacon a cég, és a már 3 ízben elérhető Szamos bejglik is az ünnepi ­asztalra kerülhetnek.
Farkas Zsolt megemlítette, céges ajándékozásra a szalon­cukrok mellett – melyek akár egyedi logóval is rendelhetőek – több mint 20 féle ajándékcsomag, exkluzív egyedi bonbonok, Szamos beiglik is választhatóak, melyek díszdobozos változatait akár a megrendelő egyedi arculatával is elkészítik.
„Termékeink népszerűségének titka a prémium minőségű alap- és csomagolóanyagok használata, és persze a gondosság, mellyel sok szorgos kéz készíti és csomagolja édességeinket” – hívta fel rá a figyelmet.
Az ünnepi szezonális termékek forgalmát, partnereivel közösen trade aktivitásokkal, megnövelt eladóhelyi kihelyezésekkel, intenzív online kampányokkal, média megjelenésekkel, nyomtatott hirdetésekkel, nyereményjátékokkal is támogatja idén a Szamos.

Elérhető újdonságok az ünnepre
Miklós Panna, a Nestlé Hungária édesség üzletágának vezetője szerint az ajándékozásra szánt termékeknél fő ­döntési pont a márka és az attraktív csomagolás. „Emellett sajnos a jelenlegi gazdasági kontextusban egyre fontosabb az ár, de szerencsére ebben a kategóriában még mindig nem az elsőszámú döntési faktor – jegyezte meg. – Számítunk arra, hogy a gazdasági helyzet a kategória korábbi növekedését visszaveti kicsit, de azokkal az újdonságainkkal, amik az árérzékenyebb fogyasztóknak nyújtanak megoldás, igyekszünk ellensúlyozni ezt a kihívást.”
„Szerencsére az ajándékozásnál nagyon fontos döntési faktor a márka, hiszen ez biztosítja, hogy a megajándékozott érezze az odafigyelést. Ennek megfelelően a legfontosabb márkáknál, mint például nálunk a KitKat, ahol folyamatos a márka támogatása, az erős kommunikáción és az új termékeken keresztül igyekszünk biztosítani a növekedést” – mondta.
Mint ismertette, a KitKat márka például az idei karácsonyra számos olyan új terméket hozott a piacra, ami megengedhető árú, mégis minőségi és izgalmas. Ilyen például az új adventi kalendárium, az ünnepi megosztásra szánt KitKat golyók vagy a ropogós gabonapehellyel dúsított 45 gramm csokimikulás (a korábbihoz képest kisebb méretben), hogy az is megengedhesse magának, akinek a pénztárcájához mérten a nagyobb formátum túl nagy kiadást jelent. Mindemellett a Nestlé az egészségtudatos fogyasztókra is gondol. A KitKat portfóliójában több gluténmentes termék is megtalálható.
„A Nestlé az üreges figurákban a legerősebb, hagyományosan itt a piacvezető gyártók listáján szerepel. Ráadásul ezeket a termékek Magyarországon gyártjuk, így a hazai termelés támogatja a gazdaságot is. Ez a kategória az ünnepi édességek alapja, a tradíciók képviselője, így különösen fontosnak tartjuk, hogy erős teljesítményt nyújtsunk ezen a területen” – említette Miklós Panna.
Emellett a vállalat folyamatosan bővíti a választékát a ’nem üreges’ kategóriában. Mint megtudtuk, a már említett KitKat golyók és új adventi kalendárium mellett megújulnak az After Eight limitált kiadásai Mojito és Cherry változatokban – az idei meglepetés egy különleges cseresznyés ízvilág. Illetve a gyerekeknek limitált narancsos ízben érkezik a SMARTIES óriás tube. „Nagyon odafigyelünk, hogy sok újdonság, változatos termékpaletta és az ajándékozási alkalmak árpontjai és típusai is le legyenek fedve a portfóliónkkal.”
Céges ajándékként sikeresek a kis méretű 17-45 gramm egyedi csokimikulás termékek, melyek a cégek mellett például az óvodák és az iskolák is kedvelnek, de igény szerint csomagot is összeállít a vállalat.
A KitKat márka idén sem tart szünetet a téli időszakban. A már említett újdonságok mellett egy promócióval és egy új TV-kampánnyal is készül. „A KitKat új nemzetközi reklámkampánya arra buzdít, hogy gyakrabban szánjunk egy-két percet a tartalmas kikapcsolódásra, amelyhez néha nem is kell más, mint egy szelet KitKat csokoládé és egy klasszikus Queen-sláger – ismertette Miklós Panna. – Másik idei izgalmas promóciónkban a szezonális termékek is részt vesznek, tematikája pedig az egyik nagyon kedvelt játék: a Candy Crush lesz. A digitális ajándékok mellett tárgyi nyereményekkel is készülünk: iPhone 15 telefont nyerhetnek a legszerencsésebbek. A nyereményjáték további részletei a www.kitkat.hu-n megtalálható.”

Prémium minőség ünnepi díszben
„Tapasztalataim szerint a vásárlók a prémium termékeknél kevésbé érzékenyebbek az árra, sokan az ünnepi időszakban hajlandóak megengedni maguknak egy kis luxust, így a forgalom ­visszaesésre nem számítunk – mondta lapunknak Mészáros Gábor,chocoMe csokoládé manufaktúra alapítója és tulajdonosa. Hozzáfűzte, az infláció miatt egyes vásárlók kisebb mennyiséget vásárolnak, de nem feltétlenül mondanak le a magas minőségű termékekről.
A karácsonyi időszakban a prémium, minőségi termékek iránti kereslet mindig magasabb, hiszen sokan az ünnepek alatt különleges ajándékokat keresnek. „Úgy látom, növekedhet az igény az olyan kisebb, megfizethetőbb ajándékokra, amelyek még mindig prémium kategóriát képviselnek, mint például egy szép csokoládéválogatás.”
„A vásárlók sokszor a különleges ízek és a kézműves kidolgozás miatt döntenek a chocoMe termékei mellett – hangsúlyozta Mészáros Gábor. – Az összetevők minősége meghatározó szerepet játszik a választásban.” A tapasztalat szerint minden korosztály szívesen vásárol ajándékba csokoládét. Míg az idősebbek általában a tradicionálisabb ízeket és prémium minőségű termékeket keresik, a fiatalabbak nyitottabbak az új, kreatív ízvilágokra, keresik a különlegességeket és figyelnek a fenntarthatóságra is.
A chocoMe nemrégiben vezetett be néhány innovatív ízkombinációt, amelyek kifejezetten az ünnepi hangulatot idézik, mint például a három fűszeres forró csokoládé, csípős, fűszeres és sós-karamellás ízekben. Ugyancsak az idei ünnepi szezonra több új csomagolási megoldással is készültek. Mindezen túl a vállalat minden évben jelentkezik limitált kiadású, kifejezetten a karácsonyi szezonra szánt termékekkel is, például exkluzív táblás csokoládé válogatások, de a táblás csokoládék között különleges, ­ünnepi ízkombinációk is helyet kapnak, mint például a fűszeres-narancsos variációk.
„A céges ajándékok iránti kereslet évről évre nő, hiszen a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségi ajándékozásra” – hívta fel rá a figyelmet a szakember, mint mondta, a legkeresettebbek a prémium ajándékcsomagok, amelyek válogatott drazsétermékeket, töltött csokoládékat és táblás csokoládékat tartalmaznak.
Mészáros Gábor elárulta, a chocoMe az idei évben kiemelt figyelmet fordít a digitális marketingre, különösen a közösségi médiában futó kampányokra, hogy a fiatalabb generációkat is megszólítsák. „Különleges ünnepi promóciókat kínálunk online és offline is, hogy minél több vásárló találjon rá a termékeinkre és használja ki az akciókat” – fűzte hozzá.

Egyedi édességek a múltból és a jelenből
„Úgy néz ki, hogy a vásárlóink a kevesebb és jobb minőségű termékeket vásárolják, mi nem tapasztaltunk visszaesést az infláció, illetve a drágulás ellenére sem. Ennek megfelelően az idei ­ünnepi szezont nézve nagyon optimisták vagyunk, és főként a saját gyártású termékekre fókuszálunk” – mondta lapunknak Rimóczi László, a Rimóczi-Art Kft. tulajdonosa.
Mint megtudtuk, egyre többen keresik a saját ­gyártású Rimóczi-Art termékeket és a retro édességeket. Mind a mai napig sikeresek a konzum szaloncukrok, amelyeket ­jellemzően a termékekhez érzelmi kötődéssel rendelkező idősebbek vásárolják, akik családon belül megkínálják a gyerekeket. „Az idei évben új táblás csokoládéval készülünk mikulásos, karácsonyi, valamint krampuszos dizájnban és egyre több csoki krampuszt gyártunk. Emellett természetesen ­sikeresek a kézműves csokoládé és grillázs ­termékeink is, amiket egyedien festegetünk, és nem tömegtermékek” – emlí­tette a szakember, hozzátéve, hogy főként vegyes ­válogatás termékeikből, úgynevezett boxokat kedvelnek a cégek, különböző árkategóriában.
Rimóczi László hangsúlyozta, nagyon fontos, hogy az ételallergiásoknak is tudjanak alternatívával szolgálni. „Szerencsénk van a grillázzsal, mert glutén- és laktózmentes, és létezik paleo grillázs is, amit nem cukorral, hanem eritrittel gyártunk.”
Mint említette az édesipari cég nagy hangsúlyt fektet a megjelenésre. „Nekünk és a vásárlóinknak is fontos, hogy ne csak egy vásárlás legyen élmény, hanem a nálunk töltött idő is.”

A fogyasztói igényeken van a hangsúly
A mikulásfigurák és szaloncukrok esetében az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy a bevonómasszából készülő termékek kiszorultak a piacról és a helyüket csokoládétermékek vették át. Terbe Zsolt, a Ginto Trade Kft. ügyvezetője szerint az idei szezon nagy kérdése, hogy bár a fogyasztók ugyanúgy keresik majd a szaloncukrokat, mint az elmúlt években, kérdés, mennyire mozdulnak el az alacsonyabb beltartalmú termékek felé, a minőségi csokoládétermékek felől.
„Az év végi ünnepi időszakban a DIBETTE ­szezonális termékek árbevétele és a totál értékesített mennyiség is várha­tóan növekedni fog az áremelkedéseken felül, ami leginkább annak köszönhető, hogy a DIBETTE ­szaloncukrok választékát a legsikeresebb – laktózmentes, hozzáadott ­cukor nélküli – kategóriában bővíteni tudtunk, valamint partnereinknél is emelni tudtunk a belistázott szortimenten” – hívta fel rá a figyelmet.
Mindezek mellett az idei szezonra a vállalatnak új partnerekkel is sikerült megállapodnia abban, hogy az „egészséges” kategóriában a DIBETTE szaloncukrok kerüljenek a polcaikra. „Döntésükben biztos sokat jelentett az is, hogy töltött táblás csokoládéink népszerűsége is folyamatosan nő a fogyasztók körében” – tette hozzá.
Az édesipari cég szaloncukrai között kiemelt termékcsaládnak számít a DIBETTE szaloncukor-család. Az elmúlt években közkedveltté vált zselés, alkoholos-meggyes ízek mellett a népszerűségi listán előkelő helyen szereplő ízekben (pisztácia, kókusz, narancsos, kakaós) is elérhetővé váltak a DIBETTE szaloncukrok. Az idei évben kiszélesítették az ízvilágot, így a gyümölcsös ízekkel töltött szaloncukrok mellett már a málnás, feketeribizlis és ananászos homoktövis krémmel töltött szaloncukrok is megjelentek a választékban.
„Fontos számunkra, hogy a DIBETTE termékcsalád, mind a napi fogyasztású termékek, mind a szaloncukorok között több mint – egy a sok közül – hozzáadott cukor nélküli kategóriájú termék legyen, mert ma már a laktózmentesség is kiemelt jellemzője a DIBETTE termékeknek” – tette ­hozzá Terbe Zsolt.

Ünneplés sikeres termékekkel
„A vásárlók árérzékenysége a gazdasági helyzettől függetlenül mindig meghatározó tényező marad. Jelenleg nem tapasztalunk csökkenést a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az ünnepi időszak továbbra is fontos szerepet játszik a vásárlói szokásokban, és a vásárlók hajlandóak a minőségi termékekre többet költeni, hogy még emlékezetesebbé tegyék az ünnepeket” – mondta Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője.
Mint említette, a fogyasztók egy része hűségesen ragaszkodik a jól ismert, megszokott ízekhez, amelyek évek óta kedvelt részei mindennapjaiknak, sok esetben a hagyományok tisztelete miatt. Ezért tapasztalható a „retro ízek” töretlen népszerűsége. Ugyanakkor mindig jelen van egy nyitott, kíváncsi vásárlói réteg is, akik szívesen kísérleteznek új ízekkel.
„Jelentősen növekvő igény mutatkozik a „mentes” édességek iránt, amelyek megfelelnek a különféle speciális étrend igényeinek. A márkahűség mellett egyre nagyobb kereslet van az újdonságokra, speciális termékekre. Vásárlói preferenciák szempontjából a sorrend a következő: az összetevők, minőség, külső dizájn, ár, márka és reklámozottság.”
„Az idei szezonban is a megszokott, erős keresletre számítunk, kiváltképp az adventi kalendáriumok terén. Ugyanakkor bízunk benne, hogy az olyan termékeink iránt is növekedni fog az érdeklődés, amelyek nemcsak az édességet helyezik előtérbe, hanem valamilyen extra meglepetést vagy ajándékot is tartalmaznak” – fogalmazott az ügyvezető. Az adventi kalendáriumok minden évben a szezonális csomag alapját képezik, és idén már a cég a második szezont indítja ezzel a termékkel, számos új partner is bizalmat szavazott a kínálatnak.
„Ennek eredményeként legalább duplázni tudjuk a ­tavalyi forgalmat az adventi kalendáriumokból, ami jól ­mutatja a termék iránti kereslet növekedését és a vásárlói elégedettséget.”
Az adventi naptárak és a mikuláscsokik mellett egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a karácsonyfadíszek is, amelyek kis édességet rejtenek magukban. Ezek a termékek különösen vonzóak, mivel az édességek elfogyasztása után a díszek újra hasznosíthatók, és hosszú távon is díszíthetik a karácsonyfát. Mint megtudtuk, idén a Mancs Őrjáratos adventi naptár és a sütis karácsonyfadísz a sláger.
„Idei újdonságunk, a Mega Suprise Egg, igazán meglepő választás lehet karácsonyra! Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy ez a termék inkább a húsvéti szezonhoz kapcsolódik, a valóság azonban az, hogy már előrendelésben közel 10.000 darabos tételben foglalták le partnereink még a szezon előtt” – ismertette a terméket Homola Brúnó. Hozzáfűzte, ez a figyelemreméltó érdeklődés jól mutatja, hogy a vásárlók nyitottak az újdonságokra, és szívesen keresik azokat a termékeket, amelyek egyedi élményeket kínálnak az ünnepi időszakban.

Kreatívan exkluzív kínálattal
Demeter Klaudia, a 2020-ban sós karamellás szaloncukrával az »Év Szaloncukra« díjat elnyert Deme­ter Chocolate egyik tulajdonosa, sales és marketingvezetője szerint az infláció és a nehéz gazdasági helyzet, bár hatással lehet a fogyasztók vásárlási döntéseire, évek óta megfigyelhető érdekes tendencia: a magyar vásárlók egyre inkább a minőséget helyezik előtérbe, még ha kevesebb mennyiségben is vásárolnak. Példaként említette, hogy a prémium szaloncukrok népszerűsége töretlen.
„Az idei év különösen érdekesnek ígérkezik” – jegyezte meg a szakember. A szezon hamarabb érkezett és a cégek is korábban kezdték el keresni a karácsonyi ajándékokat. Az elmúlt évekhez képest már ősz elején is nagyobb érdeklődés tapasztalható a céges ajándékozás iránt. Ugyanakkor a kakaó tőzsdei árának emelkedése miatt kezdetben aggodalommal tekintettek a szezonra, de mostanra úgy látni, hogy a vásárlók továbbra is érdeklődnek a prémium minőség iránt.
„A Dubai csokoládénk iránti népszerűség széles vásárlói bázist vonz. Főként fiatalok és fiatal felnőttek, 12 éves gyerekek is keresik, akik a prémium minőségű édességek iránt érdeklődnek. Külön öröm számunkra, hogy a Demeter Dubai Pisztáciás csoki iránti lelkesedés hatalmas méreteket öltött, ami őszintén meglepett minket. A Demeter Dubai Pisztáciás csokoládénk népszerűsége rávilágított, hogy a közösségi média trendek könnyen elérik az idősebb generációt is.”
Mint megtudtuk, az idei évre különleges szalon­cukor­válogatással készült a cég, amely gyönyörű díszdobozban mutatja be a 14 legnépszerűbb ízt. Az újdonságok között szerepel az egyedi élményt nyújtó Demeter Dubai Pisztáciás Szaloncukor is.
„Jelenleg a Dubai Pisztáciás íz mellett a Dubai Málnás íz is rendkívül népszerű, amely a vásárlóink körében nagy sikert aratott. A napokban debütált a harmadik íz, a Dubai Piemonti Mogyorós, amely kiváló olasz mogyoróval izgalmas ízélményt kínál táblás csokoládé formájában” – fűzte hozzá. Megemlítette, hogy ez a különleges kínálat nemcsak a szaloncukor és táblás csokoládé formájában érhető el, hanem a Halloween kollekció részeként is megjelenik.
Céges ajándékozásra a De­me­ter Csokoládé számos elegáns bonbonválogatása ideális karácsonyi ajándékozásra, és mindegyik terméknél lehetőséget biztosítanak teljesen ­egyedi logózásra. A cégek körében népszerűek a drazsék is, amelyek apró, de figyelemfelkeltő kiegészítői lehetnek a céges ajándékcsomagoknak.
A Demeter Csokoládé nyáron indított egy közösségi médiás kezdeményezést „Kreatív Kedd” néven, amely során a vásárlók ízjavaslatokat tehettek. „Az ötletekből valósult meg a Málnazselés pisztáciás táblás csokoládé. Ezt a kreatív kampányt idén kiterjesztjük a szaloncukrainkra is, ami valóban egyedülálló lehetőség!” – árulta el lapunknak Demeter Klaudia. Az édesipari vállalkozás a „Kreatív Kedd” kampány mellett az idei ünnepi szezonra egy izgalmas marketingkampányt tervezett, amely különösen az online kommunikációra fókuszál.

Hagyomány és innováció
Csóll Péter, a Stühmer Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a Stühmer vásárlóinak többsége márkahű, elkötelezett a prémium termékek irányába. „Várakozásaink szerint az idei évben sem fog csökkenni a Stüh­mer fogyasztók vásárlóereje, így árbevétel növekedéssel számolunk az édességforgalmunk tekintetében a tavalyi évhez viszonyítva” – fogalmazott, hozzáfűzve, hogy a tavalyinál kedvezőbb inflációs helyzet szintén pozitív hatással lesz a vásárlási kedvre.
Mint megtudtuk, az idén jó néhány sikeres fejlesztést megélt vállalat a karácsonyi szezonban új termékekkel is jelentkezik. „Szezonális új termékeink a Stühmer választék tekintetében újdonságot fognak hozni” – mondta a vállalat tulajdonos-ügyvezetője.
„A Stühmer számára a karácsonyi szezon közismerten a szaloncukorról szól. Minden korosztály számára fontos érték a Stühmer márka prémium minősége” – hangsúlyozta Csóll Péter. Ugyanakkor amellett, hogy a fiatalok sokszor saját fogyasztásra is vásárolnak, szívesen fogadnak más formátumú, hasonló élményt nyújtó desszertet is.
„Sokféle újdonsággal lepjük meg idén is a fogyasztóinkat” – hangsúlyozta a vállalat tulajdonos-ügyvezetője. Szaloncukor tekintetében a 46 egyedi íz között a család új tagjait, köztük a 245 g-os kiszerelésű szicíliai pisztáciás és a piemontei mogyorós szaloncukrokat, illetve az idei év új ízeit (ropogós pisztáciás, a ropogós pekándiós, a mákos, a meggyes-mákos és a dupla karamelles szaloncukor) ajánlotta.
Idén a Stühmer egy egyedi, karácsonyi designnal rendelkező új, prémium desszerttel is jelentkezik, rögtön kétféle kiszerelésben, valamint a top prémium kategóriát ­képviselő Stühmer Elegance termékcsalád egyik új, kifejezetten a ­karácsonyi szezonra fejlesztett termékével. Az egészség­tudatos étkezők számára hozzáadott cukrot nem tartalmazó szaloncukrok választékával készülnek, melyek idén már 5 féle ízben lesznek kaphatók, tudtuk meg.
Érdeklődésünkre Csóll Péter elmondta: a B2B értékesítés volumene évről évre meredeken növekszik, tekintve, hogy a cégek felismerték, a szezonális prémium édességek ajándékozása minden félnek öröm és megbecsülés.
„A Stühmer számára különleges szezon a karácsonyi, így ennek megfelelően, kiemelten kezeljük ezen időszakban a márka kommunikációját is. A hangsúlyt elsősorban a digitális területre helyezzük, de alkalmazunk offline aktivitásokat is. Előbbi kapcsán kiemelném az úgynevezett szaloncukor számláló oldalt. Offline megjelenések kapcsán pedig szintén lesz néhány izgalmas aktivitásunk” – tudtuk meg.

Újdonságok minden napra
A Knoppers már régóta jelen van a klasszikus mogyorós ostyaszeletével a piacon, és rendszeresen kiegészül a termékkínálat limitált kiadásokkal. „Az idei második félévben két új limitált ostya­szeletet is piacra dobtunk: a Knoppers Black & White kakaós ostyalapjaival a csokis ízek rajongóinak kedvez, míg a frissítő joghurtkrémmel töltött Knoppers Joghurt a könnyedebb édességek kedvelőinek nyújt különleges élményt” – ismertette az ­újdonságokat Balázs Boglárka, a Storck Hungária Kft. ­junior product managere.
A márka 2020-ban belépett a szeletes csokoládék piacára is a NutBar bevezetésével, és a kínálat azóta is bővült. 2022-ben két új ízvariáns jelent meg: a kókuszkrémes CoconutBar és a földimogyorókrémes PeanutBar. Idén pedig limitált kiadásként debütált a Knoppers NutBar Dark, amely a klasszikus NutBar még kakaósabb és intenzívebb változata.
„A jövőben is hasonló stratégiával folytatjuk, a standard termékek mellett limitált kiadásokkal gazdagítva a kínálatot, hogy mindig valami újdonsággal kedveskedhessünk a vásárlóknak.”
A Knoppers Nutbar termékével azokat a fogyasztókat ­célozza meg a Storck, akik napközben, két étkezés között valami snackre vágynának, vagy egyszerűen valami finom, édes nassolnivalóra. Balázs Boglárka megemlítette, egy klasszikus csokoládé­szelet olykor túl soknak bizonyulhat, egy hagyományos ostya­szelet pedig túl kevésnek ahhoz, hogy az éhségérzetet csillapítsa. „Ilyenkor a legjobb ­döntés lehet a Knoppers Nutbar szelet, köszönhetően a karamell, mogyoró, ostya, tejkrém tökéletes egyvelegének, melynek gazdag, intenzív íze van, de mégsem telít el túlságosan.”
A vállalat továbbra is a márkaépítésre és az erős média­jelenlétre törekszik, hogy tovább növelje a márkaismertséget. Mint megtudtuk idén ősztől a Knoppers Nutbar esetében új imázskommunikációval folytatódik a márkaépítést, amely a korábbi évekhez hasonlóan kombinálja a TV és digitális hirdetéseket. „Ezen kívül az év első felében egy országos, teljes márkacsaládra kiterjedő promóciót valósítottunk meg, amely szintén hozzájárult a Knoppers termékek népszerűsítéséhez” – egészítette ki a junior product manager.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. októberi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: