A legtöbb gyereket nem érdekli az, hogy bizonyos ételeket egészségesnek vagy egészségtelennek tartanak. Az élelmiszeripar résztvevői, gyártók és kereskedők azonban egyaránt különösen odafigyelnek arra, hogy ne csak ízletes, de vitaminokkal és ásványi anyagokkal teli, energiadús termékeket kínáljanak a gyerekek számára.

A klasszikustól az egészségtudatosig
„A back to school mindig kiemelt időszak számunkra, hiszen a Ceres kenyerekből gyorsan lehet finom és tápláló tízórait készíteni a nebulóknak, kalácsaink pedig kiváló napindítók lehetnek reggelire” – fogalmazott Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója.
Mint mondta, a modern életstílusba tökéletesen illeszkednek a Ceres szeletelt kenyerei, mert kényelmes és gyors megoldást nyújthatnak akár szendvicsként a kisétkezésekre, de akár főétkezés kiegészítői is lehetnek. A termékek között mindenki talál az igényeinek megfelelőt, hiszen a klasszikus kenyerek mellett, a modern ­étkezési trendeknek megfelelően, rozsos, magvas vagy akár vegán életmódba beilleszthető terméket – zöldséges veknit – is kínál a vállalat. A diétázók pedig bátran választhatják a Ceres szénhidrátcsökkentett termékeket.
„A kenyér hagyományosan az egyik alapélelmiszerünk – hangsúlyozta Mikos István. – A kenyerek választásánál is az étkezési trendek befolyásolják a döntést, a fogyasztók egyre tudatosabban választanak a termékek között, így a fejlesztéseink célja, hogy mindenki megtalálja a neki legmegfelelőbbet a Ceres kínálatában. Ahogy szlogenünk is szól: Mindenkinek van egy kenyerünk!”
A vállalati igazgató megemlítette, hogy a sütőipar egyik legjelentősebb vállalataként, a Ceres Zrt. kiemelten ­kezeli a fenntarthatóságot. Az üzemben a szükséges energia egy részét mára már napelemek biztosítják, és a kartonok átalakításával is jelentős mértékben csökkenteni tudják a karbonlábnyomukat.
„A fiatal korosztály elérése más eszközöket igényel, mint a régen megszokottak, ezért a nekik szóló ­kommunikációnk és a kommunikációra használt platformok kialakításánál mi is előtérbe helyezzük azokat, melyekkel ezt a célcsoportot is el tudjuk érni” – foglalta össze lapunknak a vállalat kommunikációját Mikos István.

Innováció és minőség
Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója szerint tapasztalható, hogy iskolakezdés időszakában jelentősen megnövekszik a kereslet a Pápai Hús felvágottjai iránt, különösen a nyári hónapokhoz képest. Ilyenkor sok család tér vissza a mindennapos rutinokhoz, és az iskolai uzsonnák, szendvicsek készítése miatt nő az igény a könnyen felhasználható, minőségi húsárukra, így a Pápai Hús termékei is nagyobb figyelmet kapnak.
„A Pápai Hús termékeinek népszerűsége több tényező­nek köszönhető. Egyrészt a márka ismertsége ­rendkívül erős, másrészt a fogyasztók szeretik termékeinket az ízük és minőségük miatt. Büszkék vagyunk arra, hogy finom és megbízható húsárukat kínálunk, amelyek jó ár-érték arányt képviselnek. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a Pápai Hús a vásárlók kedvence legyen” – mondta. Takácsné Rácz Zsuzsától megtudtuk, hogy az iskolaszezon elindulásával a legnépszerűbb termék a jól bejáratott, jól ismert Extra sonka, „ami bár nem a legolcsóbb felvágott a szendvicsbe, mégis a legkeresettebb”.
„Termékeink fejlesztése folyamatos, hiszen elkötelezettek vagyunk az innováció mellett” – hangsúlyozta a kereskedelmi igazgató. – Várhatóan októberben mutatjuk be a következő nagy újdonságunkat, amely egy újabb lépés lesz a prémium minőségű termékeink bővítésében.”
A fenntarthatóság érdekében termékeinek csomagolásai­ban is folyamatosan fejlesztéseket végez a vállalat. Ennek részeként csökkentik a fóliák vastagságát, és fokozatosan átáll az újrahasznosítható csomagolóanyagok használatára.
„A fiatal korosztályt elsősorban online felületeken érjük el, mivel ők ezen platformokon aktívak. Kommunikációnkat a közösségi médiában erősítjük, ahol rendszeresen jelen vagyunk. Emellett együttműködünk influencerekkel és gasztrobloggerekkel, akik hitelesen tudják bemutatni termékeinket a fiatalabb közönség számára, így hatékonyan tudjuk eljuttatni üzeneteinket és termékeinket hozzájuk.”

Bővülő ízválasztékkal
„A szörpfogyasztás évek óta dinamikusan nő, a termékek fogyasztása számos alkalomhoz, napszakhoz köthető. Én még emlékszem, amikor iskolás voltam és édesanyám elkészítette a tízóraim, megtöltötte az elmaradhatatlan kulacsom. A kedvencem a bodzaszörp volt, mely ma is élénken él az emlékeimben. Bár a fiam felnőtt már, és középiskolába jár, egy dolog viszont változatlan: egy kulacs finom szörp a hűtőből iskolába menet” – fogalmazott lapunknak Danielisz Zoltán, a Yuva Kft. kereskedelmi igazgatója. Hozzátette: a Frutta Max termékek alternatívát nyújtanak és frissítően hatnak a nap egészében.
A tapasztalat szerint a szörpfogyasztás a reneszánszát éli, amit segít a nagy ízválaszték is. „Mindenki megtalálja a kedvenc szörpjét az üzletek polcain, van, aki az erősebb, markánsabb ízhatást szereti, van, aki viszont pont az ellenkezőjét.”
Mint mondta, a szörpök között is megvannak a klasszikus ízek, melyeket a fogyasztók leginkább kedvelnek és előnyben részesítenek. Ilyen a málna, eper, narancs, áfonya, bodza, citrom, viszont az egzotikus ízek is egyre inkább felzárkóznak, mint például a mangó. „Természetesen a kóla íz örök klasszikus, melynek a light verzióját is hamarosan elérhetik fogyasztóink a polcokon” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a gyártói felelőségvállalás, a környezetvédelem, illetve a csomagolóanyagok újrahasznosíthatósága mind komoly szerepet játszott a termékek csomagolásának tervezése során.
„Fontos, hogy termékeinkből 12 liter terméket lehet készíteni, így az egy literre jutó környezeti terhelés a kategóriában az egyik legalacsonyabbnak mondható. A környezetkímélő megoldásoknak köszönhetően hónapról hónapra egyre nagyobb arányban bekerülnek az újrahasznosítás körforgásába” – egészítette ki az ismertetést.
Danielisz Zoltán hangsúlyozta, a termékek fejlesztése során kiemelt szempont a fogyasztói preferenciák figyelembevétele. Melyek irányulhatnak csomagolásra, új ízek irányába, legyen szó akár cukros vagy cukormentes termékről.
Idén a nagy sikert aratott Paw Patrol és Gummibar promóció után októbertől elérhetőek lesznek a FruttaMax Minion csomagolású termékei, melyek négy cukros és négy light ízben kerülnek kereskedelmi forgalomba. „Természetesen ezen felül is lesznek újdonságok, de ez legyen meglepetés.”
„A mai fiatalok leginkább a Facebook, TikTok, Instagram, LinkedIn platformokon elérhetők. A tapasztalat szerint ­ahhoz, hogy a fiatal korosztályt meg tudja ma egy márka szólítani, meg kell érteni a működésüket. Talán az egyik legnagyobb kihívást a fiatal fogyasztók megszólítása és megtartása jelenti ma minden márka számára” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató.

Egész évben kedvelt
„Nemcsak a gyerekek, hanem mi is nagy izgalommal készülünk az iskola­kezdésre minden évben, ugyanis több új termékünk piacra dobását is erre az időszakra tervezzük” – mondta lapunknak Pécskövi Klaudia, a Márka Üdítőgyár Kft. marketing koordinátora.
A klasszikusnak számító Márka Meggy és Szőlő mellett minden Márka termékcsalád jól teljesít a piacon. A limonádék kategóriájában piacvezetők vagyunk, de a fogyasztók előszeretettel választják gyümölcsitalainkat, jeges teáinkat és ízesített vizeinket is, sőt míg a gyümölcsitalok kategóriája ­csökkenő tendenciát mutat a piacon, addig mi 17%-os növekedést ­realizáltunk az elmúlt fél évben.”
„A Márka nemcsak egy üdítő, hanem a megbízható társ is. Tradicionális értékeink mellett folyamatosan fókuszban vannak az innovációk is” – hangsúlyozta a marketing koordinátor. Hozzátette, a cél az, hogy az üdítőgyár a lehető legtöbb igényt le tudja fedni. Ezért folyamatosan fejlesztenek cukormentes, valamint cukros italokat is, mind hazai, mind egzotikus gyümölcsökből. „Termékeink életútját folyamatosan megfigyeljük, a palettát szükség esetén frissítjük, így a Márka mindig naprakész tud maradni.”
„A napelemparkkal, valamint szennyvíztisztító üzemmel is rendelkező vállalat az idei évben az EU-előírások szerint bevezette a tethered (rögzített) kupakokat, valamint már tavaly nyáron megkezdte a nemrégiben életbelépett DRS vissza­váltási rendszerre való felkészülést. „Mindemellett idén több termékünk csomagolását is megújítottuk, ezekhez tartozott a Limonádé termékcsalád, valamint a Fruitica gyümölcsitalok is. A következő évre a folyamatos termékfejlesztések mellett további újításokat tervezünk a fenntarthatóság szem előtt tartásával” – ismerhettük meg a fenntarthatósági megoldásokat.
Mint eddig minden évben, 2024-ben is több termékkel, több kategóriában újított a Márka. Év elején került piacra két új Kobra energiaital, alma és áfonya ízekben, valamint a Mirror ízesített víz termékcsalád három szénsavmentes tagja. Ezt követően a Limonádé termékcsalád is felfrissült, Kaktusz, Sárkánygyümölcs és Feketeribizli termékekkel. Az üdítőgyár legújabb terméke, melynek fejlesztése nemrég fejeződött be, a Fruitica gyümölcsitalok közé tartozik, Gránátalma-Meggy ízben.
„Kiemelt célunk, hogy fiatal fogyasztókhoz is szólni tudjunk, ezért aktívan jelen vagyunk a social mediában, szinte minden felületen. Ott vagyunk a fesztiválokon, gólyatáborokban, egyetemi és középiskolás rendezvényeken, gyárlátogatásokat és előadásokat tartunk. Továbbá kampányainkkal, nyereményjátékainkkal is a fiatalokat célozzuk, olyan életérzést és látványt átadva, amikkel azonosulni tudnak” – ismertette.

Minden elérhető az élelmiszerüzletekben

Frissített termékkínálattal és jótékonysági akcióval készült a tanévkezdésre a SPAR, tudtuk meg a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetőjétől.
Maczelka Márk felhívta rá a figyelmet, hogy egy nap sem indulhat el egy finom reggeli nélkül, amihez a tejtermékektől kezdve a friss pékárun és a cereáliákon át a felvágottakig minden elérhető a SPAR áruházakban. A kedvező ár-érték arányú, minőségi alapanyagok mellett a SPAR free from és enjoy. készételek forgalma is megnő.

Az iskolakezdés az egyik legforgalmasabb szezon a kiskereskedők számára – a téli és a tavaszi ünnepek után – fogalmazott lapunknak az Auchan. A tendenciák idén is a megtakarítás-központú, spórolásvezérelt vásárlási magatartás irányába való elmozdulást mutatnak, és a megszokottnál hosszabb ideig tart a be­vásárlási hullám.
Az ezt követő hetekben kiegyensúlyozottabbá válik a vevők érdeklődése, és elsősorban a gyerekek reggelijére, tízóraijára és uzsonnájára szánt élelmiszerek – tejtermékek, friss pékáru, cereáliák, felvágottak és friss gyümölcsök, valamint édességek – kerülnek a kosarakba.

A Tesco áruházakban is külön szigetek, polcok állnak rendelkezésre az iskolába induló gyerekek számára. Mint megtudtuk, az elengedhetetlen reggelire és tízóraira a szénhidrátokat tartalmazó sütőipari termékek, pékáru termékek, gabonafélék, cereáliák, a vitaminok, ásványi anyagok és rostok miatt a gyümölcsök, a kalcium- és fehérjeforrás miatt a tejtermékek, a fehérje miatt a fel­vágottak, májkrémek iránt nő meg általában a kereslet. „A rendszeres folyadék­pótlásról sem szabad megfeledkeznünk. A legmegfelelőbb a tiszta víz, akár citrommal ízesítve, vagy a gyümölcstea mézzel ízesítve” – tették hozzá.


Változatlanul kedvelt

A Kockás túrórúd idén decemberben lesz 15 éves, és mára már elmondható, hogy egy saját törzsvásárlói körrel rendelkezik. „Amikor elkezdtük gyártani és forgalmazni a Kockás termékeket, még nem gondoltuk, hogy a túródesszert szezonális terméknek számít, de ma már mondhatjuk nyugodtan, hogy kimondottan az iskolai tanévben generáljuk a legnagyobb forgalmat. A nyár folyamán mindig visszaesik egy kicsit a forgalmunk, így a ­szeptemberi iskolakezdés üdítően hat a fogyásunkra” – mondta ­lapunknak Pemmer István Zoltán, a Piros Kockás Kft. ügyvezetője.
A tapasztalat azt mutatja, a vásárlók nagyobb része árérzékeny, de azért magas a márkafüggőek száma is. Bár az akciók alatt érezhetően megnő a termékek forgalma, a stabil törzsvásárlói körnek köszönhetően már nem olyan hektikus a fogyása, mint a kezdetekkor. „A visszajelzések alapján azt is tudjuk, hogy a termékeink íze és minősége alapján alakult ki ez a törzsvásárlói körünk” – tette hozzá.
A Kockás terméken semmit nem változtattak az elmúlt tizenöt évben, azonban a gyártási technológiát folyamatosan fejlesztik a jobb gyártási minőség elérése végett. „Úgy látjuk, termékeink népszerűsége pont abban rejlik, hogy a minősége és az ízvilága nem változik” – mondta az ügyvezető, kiegészítve azzal, hogy új termékek piacra dobására is vannak már tervek.
A Piros Kockás Kft. marketingkeretének legnagyobb ­részét a bolti akciók megvalósításához használják fel, azonban kihasználva, hogy világ egyre inkább a digitalizáció felé halad, a gyártó megpróbálja elérni a vásárlókat a különféle online platformokon is. „Azzal is tisztában vagyunk, hogy a fiatalokat leginkább az egyre több számban megjelenő social media felületein tudjuk megszólítani, így ezekre is elkezdtünk fókuszálni.”

Széles mézkínálattal
Szeptembertől általában növekedik a mézfogyasztás, ami összefüggésbe hozható az iskolakezdéssel, illetve az ősz beköszöntével is. Bár elég meleg időjárással fordultunk rá az őszre, de minimális emelkedés azért tapasztalható. Mucsi Bence, a Magyar Méz Manu­faktúra Kft. ügyvezetője megemlítette lapunknak, hogy Magyarországon a mézfelhasználás általánosságban be­szűkült a tea, sütés és kenyérfeltét körében. „A méz sokoldalúbb, mint gondolnánk, és egy egészséges alternatívája ­lehet a cukornak.”
„A legnépszerűbb virág- és akácméz mellett olyan fajtamézeket is árulunk, ami ritkaságnak számít, például a medvehagyma-méz, vadcseresznye- vagy bíborhere-méz. Emellett van liofilizált málnával készült méz, illetve különböző fűszerekkel ízesített mézünk is” – ismertette a kínálatot, a különlegességekre is kitérve. A mindennapi használatra a Magyar Méz Manufaktúra vegyes virág- és akácmézei a legkedveltebbek, de az influenzaszezon kezdetével a hársmézet keresik többen. Az ünnepek alatt pedig az ízesített mézek a legkedveltebbek. Mint megtudtuk, a karácsonyi időszakra a gyömbéres krémméz új csomagolást kap, ami a cég egyik partnerénél fog debütálni.
Mucsi Bence úgy tapasztalja, hogy a fogyasztók egy részének a méz csak méz, így a hiper- és szupermarketek polcain található mézek pont olyanok, mint a termelői mézek. „Azok számára, akik szívesebben fogyasztanak termelői mézet, nagyon fontos a minőség és a jó ár-érték arány. Ez esetben tud kialakulni márkahűség, ami nagyon fontos számunkra is” – magyarázta.
„A vásárlói kör erősítése mellett szeretnénk, hogy a webshopban vásárolt termékeink új funkciót kapjanak a háztartásokban, ezért az utolsó negyedévben minden termék mellé dizájnolt címkét adunk ajándékba. Csak ráírjuk ­filccel a címkére a tárolt élelmiszer nevét és üvegmérettől ­függően, rizs, tészta vagy fűszer tárolására lesznek alkalmasak.”
A fiatal fogyasztók számára a méz használata ­egyre kevésbé ismert a tapasztalatok szerint. A Magyar Méz Manu­fak­túra igyekszik a megfelelő platformon keresztül ­elérni őket, ezért érdekes tartalmakkal hamarosan ­elindítja a TikTok csatornáját.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: