Az elmúlt egy-két év erre az iparágra is hatással volt: míg a koronavírus-járvány alatt az amúgy árérzékeny fogyasztók megvették kiskedvenceik eledelét, az infláció emelkedése jelentősebb spórolást eredményezett a szegmensben. Ennek ellenére a kutyákkal és macskákkal családtagként bánnak gazdáik, akik amellett, hogy a jobb minőségű állateledeleket keresik, egyre tájékozottabbak kedvenceik egészségével kapcsolatban, ami befolyásolja az állateledel-választásukat.

Kiemelt figyelem a fenntarthatóságra

A gazdasági nehézségek az állateledel piacon is éreztetik a hatásukat. Amíg a Covid időszaka alatt nem volt jelentős visszaesés, addig az elmúlt időszakban az infláció hatása erőteljesen be­folyásolta az állateledel piac forgalmát, volumenben a teljes piac veszített korábbi súlyából.
Mindez abban is megmutatkozik, hogy a promóciós értékesítés aránya megnőtt, a vásárlók pedig figyelik az árakat. „Emellett sok gazdi váltott az áremelkedés és gazdasági nehézségek hatására olcsóbb ­állateledelre. 2024-re azt várjuk, hogy a piac stabilizálódjon és elinduljon a növekedés felé, nem számolunk nagyobb mértékű volumencsökkenéssel” – fogalmazott lapunknak Maurer Petra, a Nestlé Hungária Kft. brand managere.
Mint megjegyezte, a Covid alatt végzett kutatásokból kiderült: a kisállattartók előbb mondanak le saját maguknak szánt termékekről és szolgáltatásokról, mint kedvencük eledeléről. Mindemellett az is megfigyelhető, hogy a gazdik egyre tudatosabbak, megnézik az összetevőket, a csomagoláson elérhető információkat, vásárlás előtt tájékozódnak a márkáról.
Maurer Petra megemlítette, a vásárlási szokások alakulása alapján, a fogyasztók inkább a kisebb alapterületű boltok felé fordultak. A diszkontláncoknak van a legnagyobb szerepe továbbra is, utána következik a hipermarket csatorna. A tavalyi évben viszont csak a drogéria csatorna tudott kétszámjeggyel növekedni volumenben. Az állateledel kategória online eladásai igaz tudtak növekedni értékben, de lassuló tendencia látható, a vásárlók jobban visszafogták a költéseiket a növekvő kiszállítási díjak miatt, tudtuk meg a vásárlási helyszínek előfordulását.
A gazdasági helyzet hatásása a korábbi prémiumizáció kicsit megtorpant, a kereslet inkább az olcsóbb termékek felé tolódott el, főként a kutyaeledelek esetében. Továbbra is a saját márkás állateledelek teszik ki a piac legnagyobb részét.
2023-ban a kutyaeledelek nagyobb mértékben csökkentek volumenben, mint a macska termékek, mégis a száraz macskaeledel szegmens esett vissza a leginkább. Az egyadagos nedves macskaeledel és a macska jutalomfalat szegmenseket érintette legkevésbé az áremelések negatív hatása, ez a két kategória szinten tudta tartani az eladásokat.
„A Purina portfóliójában a Felix nedves macskaeledel márkánk örvend a legnagyobb népszerűségnek a gazdik körében – ismertette a brand manager. – A portfóliónkban a száraz macskaeledelek mennyiségi növekedése volt a legerőteljesebb 2023-ban, ez legnagyobb részt a Purina ONE márkánknak köszönhető.”
Úgy tűnik, a macskaeledelek esetében a sterilizált termékek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, a gazdik tudatosabbak, egyre több cica ivartalanított, nagyobb a kereslet a steril eledelek iránt. A szakember megjegyezte: a trendekben látható az allergiás állatok mennyiségének emelkedése. Utóbbihoz azonban fontos hozzátenni, hogy ez sok esetben csak vélt és nem valós allergia.
„A Felix márkánkon belül egy új termékcsalád került idén bevezetésre. A Felix Deliciously Sliced egy teljes ­értékű ­eledel, mely magas állati fehérjetartalmú szeleteket tartalmaz finom aszpikban. A szeletek esszenciális omega-6 zsírsavak forrásai és vitaminokat is tartalmaznak” – ­mutatta be az újdonságot Maurer Petra.
Mint mondta, a termékek csomagolásánál nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra a vállalat. „A jövőben több olyan termékbevezetésünk lesz, mely a fenntarthatósági ­törekvéseinket segíti.”

Erősítenek a speciális termékek

Szitai Ádám, a Partner in Pet Food (PPF) Hungária Kft. cégvezetője szerint 2023 második felétől érezhető hogy az állateledel piacon egy jóval erősebb akciózási kedv, mint ami az ezt megelőző időszakot jellemezte. Ez leginkább a fogyasztók számára előnyös, mivel az ágazati, átlagos 50%-os áremelés az értékesített mennyiségekre hátrányos hatással volt.
Mivel az állateledel napi fogyasztási cikk, promóció nélkül is megvásárolják az erős brandeket, illetve a jó ár-érték arányú kereskedelmi márkákat. „Azonban Magyarország egy jelentősen árérzékeny piac, ezért a jó árazás kiemeleten fontos ebben a kategóriában is. Az összetétel elsősorban inkább a prémium és szuperprémium kategória vásárlóinál befolyásolja a vásárlási szándékot” – fűzte hozzá.
A PPF termékei minden boltkategória polcain megtalálhatóak, már több éve tartó tendencia, hogy a diszkontláncok azok, amik a legnagyobb volumeneket képesek megmozgatni, különösen egy-egy akció alkalmával.
„Mivel brand termékeink széles választékban elérhetőek, ezért nehéz lenne egyetlen kategóriát kiemelni, hogy melyik közülük a kedveltebb – jegyezte meg Szitai Ádám. – Az azonban már évek óta jellemző irányvonal, hogy az úgynevezett egyadagos termékek iránti kereslet folyamatosan növekszik a macskaeledel piacon, míg a kutyások esetében a száraz és a konzerv termékek iránt töretlen a kereslet.”
A különleges termékek mindenhol nagy növekedést mutatnak, itt kérdés a kategória mérete, ami egyelőre kisebb részét teszi ki a teljes állateledel kategóriának. A retail polcain megtalálható állateledeleknek alacsony százaléka fordít figyelmet ezekre az igényekre, a szakmai csatorna boltjaiban inkább megtalálhatóak az ilyen jellegű termékek.
A specifikus egészségügyi, ápoló szegmensbe pár éve lépett be a Partner in Pet Food, mégpedig a Reno kutyaeledel márkával. Az ügyvezetőtől megtudtuk, a piaci adatok szerint a szájhigiéniára való termékek a legkelendőbbek ebben a kategóriában, azaz a gazdik igyekeznek az íny- és fogápolásra odafigyelni, és megadni a kutyájuknak, amire szüksége van.
„A Reno kutyamárkánk jutalomfalatjai között megtalálhatóak a Denta Clean termékek, amik a kutya fogtisztítók kategóriájába tartozik. Ezek a termékek abban különböznek a többi jutalomfalattól, hogy a kényeztetésen kívül funkcionális előnyei is vannak, a csillagos kialakításnak és a viszonylag kemény állagnak köszönhetően segít megelőzni a fogszuvasodást. A Reno márka további jutalomfalatjai a Yummi strips és Meatasty, amik abszolút a kényelmi kategória termékei, erősitik a kutya-gazdi kapcsolatot, és nem utolsó sorban nagyon ízletesek is” – ismerhettük meg a kínálatot.
Mint megtudtuk, a PPF idén többféle aktív kommunikációt folytat majd vevőivel. Az idei évben a Prevital macskaeledel egy fogyasztói promóciót szervez az Intercommal közösen, és a regisztrálók családi mozijegyet nyerhetnek a Garfield mozifilm premier előtti vetítésére. A Shelma prémium macskaeledelek TV reklámja 2024 májusában látható először a magyar közönség számára. Emellett a Reno márka és az Auchan üzletlánc közös CSR aktivitásban vesz részt idén, hiszen a Reno évek óta a Baráthegyi Vakvezető Kutyaiskola támogatója, és most a márka az Auchan üzletlánccal karöltve hívja fel a figyelmet az adó 1% felajánlásának fontosságára.

A bevált termékkínálattal erősít

A Holland Unió Kft. ­ügyvezetője szerint ez az év eddig sem értékben, sem volumenében nem ­hozza az elvártakat. Balogh Bar­na­bás elmondta, egyelőre sem az árcsökkentésekre, sem pedig az akciós aktívitásokra nem reagáltak jól a vásárlók. „Jelenleg több kategória is stagnál vagy esett. Nincs egyértelműen kimutatható vásárlói szokásváltozás akár kategóriák között, akár márkák között, ezt még mi is elemezzük, és várjuk, hogy egy hosszabb periódust tudjunk vizsgálni – fogalmazott. – Reméljük a második félévtől már rendeződik a helyzet.”
A nedves termékeknél a konzervek állnak szemben az egyadagos kiszerelésekkel, mint például az alutasak és az alutálka, itt nyerésre állnak az egyadagosak, mert az árpontjuk kedvezőbb és kényelmesebb is a vásárlók számára. A száraz­termékek esetében a kutyáknál a 10 kg, vagy ­afeletti töltőtömegűek fogynak jobban, a macskáknál a 400 g-tól 1,8 kg-ig kiegyensúlyozott a mezőny.
„Úgy vélem, nincsenek könnyű helyzetben az innovációkkal jelentkező vállalatok, az áruházak polcain ritka jelenség az újdonságokkal való kísérletezés. Most jellemzően mindenki a bevált termékkínálattal próbálja átvészelni a nehéz időszakot” – jegyezte meg az ügyvezető.
Mindeközben a vásárlók egyre jobban figyelnek kiskedvenceiknek speciális igényeikre, de lassan rendeződik át a piac, vagyis ez a trend is lassult valamelyest az elmúlt két évben.
Balogh Barnabás szerint most kezd divatba jönni, talán a humán piacból fakadóan, hogy a gazdik igyekeznek növelni a kedvencük vitaminbevitelét, ezeket azonban nem szeretnék tabletta formában adni. Ezért a jutalomfalatoknál elindult egy funkcionalitás, nemcsak egy snack, hanem egy extra egészségvédő formulát tartalmazzon a jutalomfalat, melyet könnyen fogad el a kisállat. Hasonlóképp vált fontossá az egyre népszerűbb dentálhigiéniai termékek használata, melyek nemcsak ízletesek, de funkcióval is bírnak, ami egy fontos előnye a kategóriának.
Mint megtudtuk, jelenlegi portfolióján nem változtat idén a Holland Unió Kft., legfeljebb néhány termék ízválasztékát módosítja. Ami fontosabbnak talált kiemelni, hogy a gyártástechnológiára nagyobb hangsúlyt fektet idén a vállalat azért, hogy korszerűbb és ízletesebb termékeket gyártson magasabb hatékonysággal.

Továbbfejlesztett receptekkel hódít

A kategóriában várhatóan újra felerősödő prémiumizációs trendekkel összhangban, a macska nedveseledel szegmensben 2024-ben is folytatja a termékválaszték prémiumizációját a Sheba márka megújításán keresztül a Mars Magyarország.
„Az eddigieknél is magasabb szintre emeljük a kisállatgazdik élményét, még több értéket teremtünk azáltal, hogy ízben, illetve kulináris és minőségi szempontból is jobb élményeket nyújtunk” – hangsúlyozta lapunknak Marton Roland senior portfolio manager. Mint mondta, a Sheba portfólió új vizuális identitást, magasabb minőséget nyújt, továbbfejlesztett érzékszervi élményekkel, jobb esztétikával, aromával, valamint ízzel. Ezzel egyidőben a gyártó bevezette a Sheba Kitten terméket, amely kifejezetten növésben lévő kölyökmacskák számára készült, hogy támogassa az immunrendszert, az erős csontokat és a növésben lévő izmokat. Ez a termék gabonamentes, nem tartalmaz hozzáadott színezékeket és tartósító­szereket, valamint E-vitamint tartalmaz az immunrendszer támogatásához és megfelelő kalcium-foszfor arányt az egészséges növekedéshez.
„Az új termékbevezetésünk segít vásárlóinknak, hogy jobbá varázsolja kiskedvenceik életszínvonalát a ­minőségi állateledelen keresztül” – jegyezte meg a senior portfolio manager.
Hozzáfűzte: ugyanezt az igényt elégíti ki a Sheba portfólión belüli másik újdonság, a Sheba Nature’s Collection termékcsalád, amely hozzáadott színezék és tartósítószer nélkül, gabonamentes receptekkel nyújt természetes kényeztetést a cicáknak.
2024 másik újdonsága a cicák számára a ­macskamenta ízesítésű Dreamies Catnip bevezetése. A macskamenta íz bizonyítottan ellenállhatatlan a macskák számára, így ­segíti új vásárlók toborzását a macska jutalomfalat kategóriába, miközben izgalmas új ízt kínál a cicáknak.
„A kutyagazdik igényeire idén a Pedigree szárazeledel portfóliónk megújulásával válaszolunk. Célunk az, hogy magas minőségű, mégis elérhető termékeket kínáljunk ­vásárlóinknak” – hívta fel rá a figyelmet.
Mint megtudtuk, a továbbfejlesztett receptek amellett, hogy megtartják az eddigi termékelőnyöket (szájápolás, bőr és bunda, emésztés és természetes védekezőképesség ­segítése, pálmaolajmentes, hozzáadott mesterséges anyagok nélküli, természetes összetevőkből készült), 2024-től új előnyöket is nyújt a házikedvenceknek: olyan hozzáadott színezék nélküli receptet prebiotikumokkal és szuperélelmiszerekkel, amelyek támogatják az emésztést és az immunrendszert.
„A gondosan válogatott összetevők mellett a Pedigree arra is kiemelt figyelmet fordít, hogy javítsa a ­gabonatermelési gyakorlatokat, a gabonatermesztőkkel együttműködve. A márka új vizuális identitása pedig nemcsak modernebbé teszi a termékek megjelenését, de segíti a vásárlók polci navigációját is” – egészítette ki Marton Roland.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. májusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT :