A kekszes, a Rákóczi túrós, a sós karamellás ropogós, a pattogó cukorkás, az epres sajttortás vagy a klasszikus vaníliás? A jégkrémek innovációja töretlennek tetszik, noha a gazdasági helyzet erre az élelmiszerágra is jelentős hatással van.
Ízben és kiszerelésben gazdag„A jégkrémpiacot sem kerülte el az infláció, nemcsak az alapanyagárak, az egyéb gyári és szállítmányozási költségek, de a hűtőberendezési tárgyak energiaköltségei is nagyon magasak lettek, emiatt a termékek árait is növelni kellett” – fogalmazott Munz Kinga, az Unilever Magyarország brand managere.
A jégkrémpiac alakulását nagyban befolyásolja az időjárás is, emiatt, ha tavasszal hamar kezdődik a felmelegedés, akkor a szezon is hamarabb kezdődik. Mint megtudtuk, az Unilever is sokat tesz a szezon széthúzásáért, például a média kampányait már márciusban elkezdte idén. Ezenfelül a jégkrém házhozszállítás térnyerése is segíti a szezon meghosszabbítását, mivel otthon, a lakásban kellemes idő van a hűvösebb időszakban is.
A tapasztalat szerint a klasszikus ízek közül a legkedveltebb a csokoládé, de a karamellel és annak különböző változataival is egyre többször lehet találkozni a boltokban, mindemellett a különleges ízpárosításokat is jól fogadják a fogyasztók.
A kiszerelések terén a multipack termékek iránti kereslet növekszik évről évre, de még mindig az egyadagos piac a legnagyobb. Ennek az óriási többségét a pálcikás jégkrémek adják, ezt követik a tölcséres jégkrémek, illetve a különleges formátumoknál is van egy-egy kiemelkedő termék – tudtuk meg.
„A Magnum idei évi fő újdonsága a Magnum Euphoria Pink Lemonade, amely egy citromos-málnás jégkrém fehér csokoládéval és pattogó cukorkával borítva, a másik a Magnum Wonder Golden Toffee, ami tejszínes és karamelles jégkrém arany színű fehér csokoládé burokban. Mind a két termék nagyon különleges, sokat várunk tőlük. A Carte d’Or újdonsága a Sós karamell, mivel azt vettük észre, hogy a karamell évek óta top íz. Amellett, hogy a vegánoknak is kedvezünk a vegán Kakaós álommal, az idei évtől kapható lesz a pattogó cukorkás Algida Trio Pop, Algida Choco Intense, Cornetto Soft Csokoládés-Kekszes és a nyelvfestős Twister Cosmixx is” – ismertette a kínálatot a brand manager.
Márkáival idén kifejezetten hamar kezdte el kommunikációs kampányait (TV, digitális felületek, kültéri eszközök, bolti megjelenések és influenszer marketing) az Unilever. „A reklámanyagokat nemcsak adaptáljuk, hanem gyakran itthon forgatjuk őket. Emellett az Algida reklámfilm zenéjét is egy magyar tehetség, Vavra Bence írta, így a fogyasztók még közelebbinek érezhetik magukhoz a márkát” – ismertette.
A minőségen a hangsúly
„A jégkrémek szezonalitása nagymértékben függ az időjárástól. A tavalyi évben nagyon rövid volt a szezon, idén már márciusban 20 fok fölé emelkedett a hőmérséklet, ezért korábban igény volt a boltokban minél szélesebb fagylalt kínálatra” – fogalmazott a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.Monori Anett szerint az elmúlt két évben a fagyasztott termékkategóriát kifejezetten nehezen érintette az energiaválság, sok bolt erre a listázott termékek és a hűtőkapacitása csökkentésével reagált. Mindemellett minden élelmiszeripari termék esetében mind a fogyasztóknak, mind disztribútoroknak fejfájást okozott az a kétszámjegyű infláció, amely értékben növekedést, de volumenben csökkenést okozott.
A Häagen-Dazs jégkrémek több formátumban elérhetőek (pint, minicup, pálcikás), de a márka alapformátuma, amelyből eladásaik zöme származik, a pint, vagyis a poharas 460 ml-es kiszerelés. Az idei évtől egy nagyobb kiszerelésű, 650 ml-es pint is elérhető lesz a két legkeresettebb Häagen-Dazs ízben (Vanília jégkrém makadámdióval és Sós karamellás jégkrém).
„Ízesítések tekintetében pedig nemcsak választékos, de innovatív is a Häagen-Dazs jégkrém portfólió, amely követi a trendeket. A tavalyi évben vezettük be a Pierre Hermé macaron házzal együttműködésben készült variánsokat, két ízben, amelyek idén tovább bővülnek” –mondta Monori Anett. A macaron kollekcióban a dupla csokoládés macaron ganache és az epres-málnás macaron jégkrémek mellett idén áfonyás-vaníliás és yuzu-citromos ízek is elérhetőek lesznek – tudtuk meg.
Jeges finomságok előnyökkel
Az ételérzékeny, egészségtudatos vagy vegán étrendet követő vásárlók aránya a jégkrémek piacán is folyamatosan nő. A vegán jégkrémeket és jégkrémdesszerteket nemcsak a vegán étkezést folytatók, hanem a laktóz- és tejfehérje érzékenyek is keresik. Mellettük kiemelten fontos vásárlói szegmens még a gluténmentesen és cukormentesen étkezők.Kiss Enikő, a Vegan Health Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a szezon egyértelműen behatárolható a májustól szeptemberig tartó időszakra. „Az idei hirtelen jött áprilisi meleg nálunk 55%-os forgalomnövekedést eredményezett 2023 áprilisához képest. Hasonló hatással lehet az értékesítésre az elhúzódó nyár, tehát a melegebb szeptember” – magyarázta.
Mint felhívta rá a figyelmet, az összes ALL IN jégkrém, jégkrémkehely és jégkrémszendvics glutén-, laktóz-, tejfehérje-, tojás- és cukormentes. A Vegan Health üzemében kizárólag mindenmentes terméket készítenek, ezért garantálható a keresztszennyeződés mentesség.
„Azt tapasztaljuk, hogy a mentesen táplálkozók egyfelől vágynak a hagyományos ízekre és a korábban megszokott dolgokra, például egy finom csokoládé, sós-karamell, pisztácia vagy vanília jégkrémre. És nagy örömmel fogadnak minden olyan termékújdonságot, ami izgalmas, különleges és egy komplexebb élményt nyújt. A jégkrémkelyheinket és jégkrémszendvicseinket ez utóbbi igények ihlették” – fogalmazott Kiss Enikő.
Az ALL IN jégkrémkínálatban a top 3 favorit a pisztácia, a csokoládé és a mangó & maracuja. Nagy népszerűségnek örvendenek a tavaly bevezetett, készen kapható jégkrémkelyhek, azon belül a Somlói galuska, Sacher-torta és Banán split kelyhek különösen sikeresek a fogyasztók körében. A 3 jégkrémszendvicset (Sós karamell & brownie, Csokoládé & brownie és Citromkrémes) szinte azonos arányban kedvelik a vásárlók. Kiss Enikő megjegyezte, hogy a magyar vásárlók minden területen árérzékenyek, ez természetesen tapasztalható a jégkrémek piacán is. A kategóriában 15–20%-kal emelték meg az árakat, elsősorban a megnövekedett alapanyag- és szállítási költségek, valamint a munkabérek emelkedése miatt.
A nyári időszakban folyamatos online kampányokkal teszik ismertebbé a jégkrémkínálatot, illetve a partnereknek segítenek az üzletben történő értékesítést különböző figyelem- és vágyódást keltő offline anyagokkal.
Egyedi újdonságokkal„Megfigyelhető, hogy a »mentes termékek« és a desszert jellegű ízek iránt a főszezonon kívül is erősödik a kereslet. Ezt a trendet a kiskereskedelmi partnereink egy része is követi, azaz ősz és tavasz között is választékban tart termékeket” – említette Schmidt Szabolcs, a Ragonese Kft. értékesítési vezetője.
Az ízválasztékot nézve még mindig az alapízek (csokoládé, vanília, citrusos ízek) variált változatai a legsikeresebbek. Az értékesítési vezető felhívta rá a figyelmet, hogy a Ragonese Kft. már az indulástól igyekszik ezeknél a fő ízeknél is különlegességet nyújtani, példaként említve a Tripla csokoládé, Crunchy vanília, Citrus Mix, Bodzás limonádé termékeket. Emellett a különlegesebb ízek iránti kereslet is növekszik, ez azonban elsősorban divat és promóció függvénye.
Mint megtudtuk, a választékból a családi 2 literes kombinált ízvilágú és variegált (öntettel készült) igényes minőségű termékek, a laktóz- és hozzáadott cukormentes jégkrémeknél pedig az 500-900 ml közötti kiszerelésű jégkrémek a legkedveltebbek.
Schmidt Szabolcs hangsúlyozta: „a Ragonese Kft. mindig az élvonalhoz tartozott a mentes termékek kategóriájában. Ebben a szegmensben kevésbé volt érzékelhető a fogyasztás csökkenése, sőt az egészségtudatos, vagy ételérzékenységgel küzdő fogyasztók száma évről évre emelkedik, igy örömmel fejlesztünk az ő számukra is új ízeket.” Hozzátette, a laktózmentes és hozzáadott cukormentes szegmensben csökkent a „divatból” vásárlók száma. A tudatos vásárlók viszont itt is a minőségi termékeket keresték. Az értékesítési vezető szerint ebbe a trendbe jól illeszkednek a Single Zero és Super Zero termékek. A klasszikus szegmensben, ahol a Capricci termékcsaláddal több mint 10 éve van jelen a vállalat, az idén új ízzel, a Puncstortával találkozhatnak a fogyasztók.
„Az elmúlt egy-két évben nagyon erőteljes változás történt, az élelmiszer-infláció mértékével egyezően növekedett a dobozos jégkrémek ára a piacon. Ugyanakkor a gazdasági helyzet fokozottabban árérzékennyé tette a magyar fogyasztókat” – jegyezte meg Schmidt Szabolcs.
A Ragonese Kft. a 2024-es szezonra egy átfogóbb online kommunikációs stratégiával készül. „Fontosnak tartjuk, hogy üzemünk falain kívül, a social médiában is maradandót alkossunk és minden platformon aktívan kommunikáljunk partnereink, vásárlóink felé. Idén a megszokott televíziós, illetve nyomtatott hirdetési formák mellett még nagyobb hangsúlyt fektetünk a social platformjainkon való átfogó aktívitásra, a saját közösségünk növelésének céljából” – ismertük meg a cég kommunikációs terveit.
Különleges ízvilágokkalKirschner Zoltán, a Bocco Doro Kft. ügyvezetője szerint a tapasztalat alapján elmondható, hogy a fagylaltpiacon „sajnos” nem hosszabbodik a szezon. Egy május-júniusi meleg napon akár százszor több gombóc is fogyhat, mint szeptemberben egy ugyanolyan hőmérsékletű napon. A jégkrémeknél, főleg a családi kiszerelésűeknél már évről-évre emelkedik a szezonon kívüli fogyás.
A jégkrém-piac trendjeit jelenleg a különböző ízkombinációk jellemzik. A boltok polcain egyre hátrébb szorulnak az alapízek, vagy azok társítva vannak.
„A különböző ízek kombinációját, ha jól eltaláljuk, akkor igazi ízharmóniák születnek – mondta. – Ez lehet sorbetek kombinációja, mint nálunk például a Bodza-egres-citrom, egy igazi frissítő nyári íz. A másik kedvelt jégkrémvariáció a különböző darabok hozzáadása, legyen ez gyümölcsdarab vagy ropogós keksz.”
„A magyar fogyasztók a különleges ízvilágokat nagyon kedvelik – hívta fel rá a figyelmet Kirschner Zoltán. – A mi palettánk nagy része ilyen. Saját készítésű öntetekkel és szószokkal ízesítjük, díszítjük fagylaltjainkat, amelyek külsőre tetszetősek, belsőre pedig igazi ízélményt nyújtanak.”
A szakember megemlítette, hogy az előző év elején kénytelenek voltak jelentősebben árat emelni a drasztikus alapanyag és üzemeltetési költség áremelkedések miatt. „Akkor féltünk is a kereslet visszaesésétől, ahogy azt jósolták, de szerencsére a tavalyi évben is sikerült jelentősen növekednünk” – jegyezte meg. Az idei évben a gasztro fagylaltok árát tartotta a cég, az egyéb jégrémek árát kénytelenek voltak az infláció mértékével emelni. Az üzemeltetési költségeken belül főleg a munkabérek emelkedtek.
Mint mondta, a magas fagylaltgombóc árak miatt sokan inkább megveszik az üzletekben a csomagolt jégkrémet és otthon eszik meg. „Mivel a fagylaltozás része a nyári szabadidős élvezeteknek, a fagylaltozóknál jó idő esetén ugyanolyan sorok állnak, legfeljebb nem három-négy gombócot esznek fejenként, hanem egy-kettőt” – fogalmazott a Bocco Doro Kft. ügyvezetője.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. májusi szám)