Gyártói körképünkben arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen trendek uralják jelenleg a hajápolási termékek piacát, és melyek a fő fogyasztói elvárások a hajápolási termékekkel szemben.

A fogyasztók egyre tudatosabban figyelnek a hajuk ápolására és a hajtípusuknak megfelelő termékek használatára. Ebben a kategóriában is az egészségtudatosság és környezettudatosság, ezáltal a természetes összetevők felé mutatnak a trendek. A tiszta és egészséges haj és fejbőr ma az alapelvárás, csak ezen felül jönnek a különböző problémákra megoldást kínáló további terméktulajdonságok.

Hatékony, de gyors technikák
A Syoss hajápolási termékeket forgalmazó Henkel termékmenedzsere, Karsai Mariann ­elmondta, hogy az elsősorban a női fogyasztókat célzó hajápoló termékek ­piacán több trendet is kirajzolódni láttak az elmúlt időszakban. A fogyasztók egyre tudatosabban figyelnek a hajuk ápolására és a hajtípusuknak megfelelő termékek használatára.
„A hétköznapokon hatékony, de gyors hajápolási technikákra vágynak a fogyasztók, erre nyújtanak szuper megoldást például a Syoss intenzív hajbalzsamok, amelyek olyan intenzív regeneráló hatásúak, mint egy hajpakolás, viszont csupán pár perc alatt hatnak, mint egy normál hajbalzsam. A hétvégi hajápolási rutin ezzel szemben élménnyé értékelődik fel. Ekkor kapnak teret a 10–20 perces hatóidejű haj-és arcmaszkok, például a Syoss Keratin és Repair többfunkciós tégelyes hajpakolásai – magyarázta.
Megfigyelhető emellett a post-wash szegmens erősödése is. „A Syoss új, Oleo Intense kiöblítendő hajápoló olaja is e kategóriába sorolható. A Tsubaki, Tamanu, Sakura és Shiso könnyed japán olajok keverékét tartalmazó hajápoló különlegessége, hogy olajos formulája víz hatására krémes textúrává alakul, így percek alatt varázsolja táplálttá, puhává és ragyogóan fényessé a hajat, maradványok és a haj elnehezítése nélkül” – jelentette ki.
A fő cél a legtöbb esetben az, hogy minél kevesebb termékkel, minél kevesebb idő alatt jobb eredményt érhessenek el. Hajápolás terén a Syoss intenzív hajbalzsamok vagy a Gliss 7 másodperces hajpakolások is kiváló megoldást hoznak erre az igényre, emellett egyre elterjedtebbé válnak a többfunkciós hajmaszkok is. 2022-ben a Syoss és a Nature Box márka alatt is piacra kerültek 4in1 hajápoló termékek, amelyek 4-féle módon is használhatók: samponozás előtt, hajbalzsamként, hajmaszkként vagy nem kiöblítendő ápolóként.
Hatalmas trenddé nőtte ki magát a hő nélküli hajgöndörítés. A Gliss márka 2023-as újdonsága a Night Elixír éjszakai hajpakolás HaptIQ technológiával készült, amely az éjszaka során regenerálja és erősíti a sérült, töredezett hajat.
Azt mondta, a fenntarthatósági szempontok előtérbe kerülése nem új trend, ám még elterjedtebbé válik a fogyasztók körében, hogy vásárlás során előnyben részesítik a környezetet és a saját szervezetüket kevésbé terhelő, fenntartható és természetes összetevőkből készülő termékeket.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a kupak kivételével a Syoss 440 ml kiszerelésű samponjai és balzsamjai 100%-ban újrahasznosított flakonban találhatóak, a Nature Box haj- és testápolási termékeinek flakonjai pedig 100%-ban Social Plastic-ből, vagyis tengerpartokról és a szárazföldről összegyűjtött műanyaghulladékból készülnek. A Nature Box termékek emellett Ecocert Cosmos Natural tanúsítvánnyal is rendelkező, 98%-ban természetes eredetű összetevőket tartalmazó natúrkozmetikumok.

Ezek az idei év hajápolási trendjei

A fogyasztók megszállottan ápolják a hajukat. A drugstorenews.com összesítette, hogy iparági szakértők szerint milyen trendek határozzák meg 2023-ban a hajápolási piacot.

Belülről táplálás
Számos márka használja ki a fogyasztók igényét a „kívül-belül szépségre”. A Reserveage például nemrég mutatta be a Keratin Hair Booster Gummies-t, amely a haj egészségének két legfontosabb össze­tevőjét, a biotin és a keratin kombinációját nyújtja. Ez az egészséges haj és köröm támogatására lett kifejlesztve, gumicukor formátumban. Ennek az az oka, hogy a hajra gyakorolt előnyök mellett a fogyasztók a táplálékkiegészítők szórakoztató és kényelmes adagolási formáit keresik a hajápolás terén is.

Hírességek ereje
Híres arcok is beszállnak a hajbizniszbe. Például Priyanka Chopra, Jennifer Aniston saját hajápolási márkával jelentkezett. A kiskereskedők arra számítanak, hogy még több híresség lép be a piacra, amiben nagy szerepe van a közösségi oldalakon keresztül könnyen elérhető rajongóknak.

Wellness és hajápolás
A hajápolás és a wellness találkozása nem újdonság, de 2023-ban a fejbőr és a haj egészsége nagyobb figyelmet kap. Igen erőssé vált az igény az egészséges, fényes hajra, amelynek feltétele az egészséges fejbőr. Azok a termékek lehetnek igazán népszerűek, amelyek a probléma magját kezelik.
A Mayo Clinic adatai szerint a férfiak nyolcvan százaléka és a nők mintegy fele tapasztalja élete ­során a hajhullás valamilyen formáját. Azok a ­márkák kelen­dőek, amelyek a problémát több szinten ­kezelik. A fogyasztók ehhez a klinikai vizsgálatokkal alátámasztott termékeket preferálják.

Egyszerű, biztonságos és fenntartható
A vásárlók már inkább a ’kevesebb több’ felfogást követik vásárláskor. Megnőtt az igény a valóban zöld, környezetbarát termékcsaládokra. A szakértők úgy vélik, hogy az összetevők idén nagy hangsúlyt kapnak.
A fenntarthatóság iránti elvárások a ­csomagolásra is vonatkoznak. A Spate adatai szerint több mint 23%-os volt a növekedés az online keresésekben az újratölthető hajápoló termékekre.
A víz nélkül készült, illetve a csomagolásmentes termékek is egyre nagyobb figyelmet kapnak.

Alapelvárás a tiszta és egészséges haj és fejbőr
Krubl Yvette, a Procter & Gamble közép-európai vállalati kommunikációs vezetője elmondta, hogy a fejbőrápolás és a természetesen szép haj elérése került a középpontba. A P&G kínálatában is megtalálhatóak ezek a termékek, a fejbőrápolás a Head&Shoulders márka fő fókusza, amely zsíros és száraz fejbőrre is ajánl megoldást, bőrgyógyászok által tesztelt és ajánlott hajápolási termékeivel. A haj szépségápolásban pedig a Pantene márka széles palettája segít a haj szerkezetének, fényének és selymességének visszaállításában olajokkal, gyors hatású, azonnal ható balzsamokkal, spray-kel.
„A tiszta és egészséges haj és fejbőr ma az alapelvárás, ezt minden hajápoló eszköznek tudnia kell, ezen felül jönnek a különböző problémákra megoldást kínáló további terméktulajdonságok” – szögezte le.
A szépségápolás egyéb területein már évek óta töretlen sikernek örvendő alapanyagok a hajápolásban is megjelentek, mint például a hialuronsav, vagy az argánolaj. 
„Mindenképpen ki kell emelni, hogy az utóbbi 1–2 évben valóban a 360 fokos ápolás került előtérbe, azaz a samponok és balzsamok mellett a különböző olajak és maszkok lettek népszerűek. A Procter & Gamble 4 samponmárkája (Pantene, Head&Shoulders, Aussie, Herbal Essences) és a BearFruits hajmaszkok minden felmerülő igényre választ adnak” – állapította meg.
Azt tapasztalják, hogy a maszkok térnyerése fontos trend Magyarországon és világszerte. A BearFruits ápoló maszkok a természetben található összetevők (aloe vera, ananász, eper, kókusz, avokádó) révén biztosítják az intenzív hidratálást, a káprázatos fényt a hajnak, a haj selymes tapintását és a fantasztikus illatot. Emellett vannak örök ­klasszikusaik is megújuló formában, például a Head&Shoulders samponjai, vagy a Pantene márka híres Pro-V formulája kombinálva bambusszal és biotinnal, amely segít csökkenteni a töredezés miatti hajvesztést, miközben elősegíti az erősebb haj növekedését.
A Procter & Gamble tapasztalatai szerint is a naturális, „mentes” trend megkívánja a környezetbarát, fenntartható termelést és csomagolást is.
„A fenntarthatóság termékeink alapja, ezért is alkottuk meg a Head&Shoulders és a Herbal Essences esetében is a tengeri kollekciót, amelynél a vizekből összeszedett műanyag szemét kerül feldolgozásra és 25%-ban épül be a termékek csomagolásába. Számos fogyasztó választása során mérlegeli, hogy az adott termék ökológiai lábnyoma mekkora a teljes életciklust tekintve” – magyarázta.
Hozzátette, hogy az új generációs samponok és hajbalzsamok között erősödött az organikus hajerősítő és kímélő termékek térnyerése. A termékek az ápolt haj volumennövelésénél és illatosításánál jóval többet nyújtanak mind az összetevőket, mind a kiszerelést tekintve, hiszen a termék alapvető teljesítménye a legfontosabb a fogyasztó számára, sok korábban használt összetevő kivonása mellett, ­például a parabén- vagy szulfátmentes (Pantene) ápolást ­említve. A Procter & Gamble is kínál újratölthető és Nyugat-Európában már szappan/tömb alakú samponokat is. Emellett a Herbal Essences samponjuk csak természetes anyagokat, illetve az angol királyi botanikai intézet (KEW) által tanúsított gyógynövényeket tartalmaz. Termékeik csomagolásának teste pedig 100%-ban újrafeldolgozott műanyagból készül.

Természetes eredetű összetevők
A kozmetikai és háztartási vegyiáru Sansin termékeket forgalmazó Chemcore Zrt. marketing vezetője, Szabó Ádám elmondta, hogy a hajápolási termékek piacán is az egészségtudatosság és környezettudatosság felé mutatnak a trendek, így a természetes összetevők iránti érdeklődés az egyik legfőbb jellemző.
„A fogyasztói elvárások nem csak a természetes eredetű összetevők irányába erődősnek, hanem fontos a hatékonyság, a tartósság, az illat és a különböző hajproblémákra ­való megoldás nyújtás” – hangsúlyozta.
Közölte, hogy a Sansin kozmetikai termékeit éppen megújítják, hogy egy környezetkímélő, de egyéb elvásároknak is megfelelő termékportfóliót mutasson be a cég.
„A polcokon hamarosan megtalálhatóak a Sansin samponok, balzsamok és hajápolók, amelyek mind vegán, állat­kísérlet-mentes, dermatológiailag tesztelt termékek” – ­hívta fel a figyelmet.
A kínálatukban a különböző hajproblémákkal küzdők is találhatnak megfelelő terméket, hiszen a normál sampon és balzsam mellett a gyorsan zsírosodó és száraz, igénybe vett hajra is kínál a Sansin megoldást.
A Sansin samponjai természetes növényi eredetű alapanyagokat tartalmazó, kíméletes formulák, amelyek hatékonyan tisztítanak és ápolnak. Használatukkal a haj vissza­nyeri természetes ragyogását.
A Sansin balzsamok pedig karbantartják és ápolják a ­hajat, a hajtövektől egészen a hajvégekig. A normál ­hajra mandula­olajos, zsíros hajra kamilla kivonatot tartalmazó, száraz hajra pedig argánolajos sampont és balzsamot kínálnak.

Töretlenül népszerűek a gyógynövények
Barta Attila, a Florin Zrt. cégveze­tője elmondta, hogy a Florin számára kiemelten fontos, hogy a piacra a fogyasztói igényekhez megfelelően kialakított termékeket vigyék. A samponok piaca meglehetősen telített, a Florin márkák fő célja az, hogy minden vásárló megtalálja az ő hajtípusának leginkább megfelelő terméket a portfólióban.
„Az egyik kiemelkedő márkánk esetében, a Dermaflora 0%-os samponoknál a fő irány, hogy az összetevőknél csak természetes eredetű összetevőket használjunk, ezzel a tudatos vásárlók igényeinek kedvezzünk. A termékcsaládot folyamatosan fejlesztjük, követve az aktuális trendeket, hogy minden piaci elvásárnak meg tudjunk felelni, növeljük a termékek népszerűségét, megbízhatóságát” – jelentette ki.
Hozzátette, hogy a gyógynövények ereje töretlenül népszerű a piacon, így a Médea samponjaik iránti kereslet is folyamatosan növekszik, hiszen nem csak kiváló minőségű, de jó polci árral rendelkező terméket juttatnak el a háztartásokba.
Közölte azt is, hogy a speciális termékek keresletének növekedése, a hajjal kapcsolatos egyéni különbségek (például zsíros-, korpás- érzet, hajszárazság, viszketés) kiemelkedő keresletet generálnak a samponok iránt.
„Ezért fejlesztettük ki a népszerű Beauty4 család hajápolási termékeit, amelyek júliusban már a boltokban is elérhetőek lesznek. Az egzotikus illatokkal, minőségi beltartalommal, színes és modern csomagolással a fogyasztói problémákra reagáltunk, mivel mindenki haja egyéni törődést igényel, legyen szó száraz, zsíros, festett, korpás vagy éppen vékonyszálú hajról” – mondta.
Hangsúlyozta, hogy a termékek árképzésénél fontos szempont volt, hogy egy pénztárcabarát, mégis igényes terméket biztosítsanak a piacnak, hiszen a jelenlegi ­gazdasági helyzetben az ár-érték arány az egyik meghatározó vásárlási szempont.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. júniusi szám)

Digitális lapszám elérhető ITT: