Cikkünkben azt vizsgáltuk, hogyan változnak a magyarok kávézási szokásai, és milyen újdonságokkal jelentkeznek az idei nyári szezonban a kávépiac meghatározó szereplői.

Az utóbbi években a kávézás terén is nagyobb szerep jutott a kényelemnek, az újdonságoknak, és ez folyamatos ­innovációra ösztönzi az iparágat. A fenntarthatósági szempontok is ­egyre inkább előtérbe kerülnek a fogyasztói elvárások alapján. A kávé­fogyasztók már nem csak jó kávét akarnak, hanem stílusosak is akarnak lenni.

A rendszeres fogyasztók kísérletezőbbek
A Moccabit Kft. ügyvezetője, Mar­gittai Péter elmondta, hogy az általuk forgalmazott Dallmayr márka egyszerre büszkélkedhet márkahű és kísérletező fogyasztókkal.
„A hazánkban is tapasztalható negatív gazdasági folyamatok, azon belül is a rendkívül magas infláció okozta áremelkedési folyamatok éreztetik hatásukat. A Dallmayr-fogyasztók nagyrésze kevésbé árérzékeny, mint az alacsonyabb ­minőségi kategóriába tartozó kávék vásárlói, de ez nem jelenti azt, hogy ne éreznénk az előbb említett folyamatok negatív ­hatásait” – számolt be róla.
Azt látják, hogy a rendszeres fogyasztók nyitottabbak és kísérletezőbbek, mint azok, akik ritkábban, vagy éppen alkalom­szerűen isznak kávét. Hangsúlyozta, hogy egyértelmű jelei vannak a minőségi kávé iránti igény növekedésének. Ennek ékes bizonyítéka az utóbbi évek tendenciája, ami a szemes kávék részarányának dinamikus növekedésében ­tapasztalható. A kényelmi vonal mellett (kapszulás kávék), a szemes kategória eredményei mutatnak folyamatos fejlődést. Egyre nagyobb az igény a frissen őrölt kávékra, ami nagyban hozzájárul a korábban említett gasztronómiai élményhez is.
„Ahogy más területeken, úgy a kávék esetében is egyre nagyobb hangsúly kerül a fenntarthatóságra. A néhány éve bemutatott Bio- és Fairtrade tanúsítványokkal rendelkező Gran Verde termékcsalád mellett a Dallmayr egyik legfontosabb terméke, az Ethiopia számos tekintetben bizonyítja a gyártó elkötelezettségét a fenntarthatóság irányába. A kávé őshazájából származó single origin kávé nem csupán a Rainforest Alliance pecsétjét hordozza magán, de a Menschen für Menschen alapítvánnyal való szoros együttműködésnek köszönhetően mára több, mint 53 millió facsemete ültetésé­vel járultak hozzá a térség újraerdősítéséhez” – fejtette ki.
A 2022-ben bemutatott és itthon is nagy sikereket elért Home Barista termékcsaládjuk új kiszerelésekkel bővül, így a nyár végétől már kisebb csomagolásokban és őrölt változatokban is elérhető lesz.

Hódít az egyadagos kiszerelés
Németh Ferenc, a TUTTI Élel­mi­szeripari Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a Tutti Kft. 2004 óta gyárt instant jegeskávé italport. A termék kiváló minőségét több alkalommal is elismerték: elnyerte 2005-ben a Magyar Termék Nagydíj Dicsérő oklevelet, 2015-ben a Superior Taste Award 3 arany csillagát, és 2016-ban a Magyar Termék Nagydíjat.
„Az instant jegeskávé italporok, a 2000-es évek elején jelentek meg, jellemzően 200–300 g-os utántöltő változatokban. Cégünk is ebben a formában kezdte gyártani a terméket. Tíz éve a csomagolást megváltoztattuk, és a kávémix kategóriára nagyon jellemző, 1 adagos stick csomagolásba tettük át a terméket, ami ­jelentős forgalomnövekedést hozott az eladásainkban” – mesélte.
Azt mondta, a kategóriát egyértelműen erős szezonalitás ­jellemzi, a hagyományos kereskedelemben jellemzően májustól-szeptemberig találhatóak meg a polcokon, szezonális listázás, in-out promo keretében. Ennek ellenére van egy állandó fogyasztói réteg, aki szívesen vásárolja, szezontól függetlenül. Ezt igazolja, hogy az állandóra listázott helyeken hetente rendelik a terméket. Az állandó igényt az is erősíti, hogy a szeptember-május közötti időszakban, amikor a kereskedelmi elérhetőség csökken, a saját TUTTI webáruházuk legnagyobb mennyiségben eladott terméke a jegeskávé italporuk. „A szezonra megújult a jegeskávé szortimentünk csomagolása, és új ízként bevezettük az Irish Cream változatot, ami jelenleg egyedülálló a kategóriában” – hívta fel a figyelmet újdonságukra.
Úgy véli, az instant változat nagy előnye, hogy a manapság egyre népszerűbb tejhelyettesítőkkel is könnyen elkészíthető, a tejet kerülő fogyasztóknak is lehetőséget biztosít a fogyasztásra. Minden boltkategóriában helyet kapott, és kedvező árpontjával is jó alternatíva a ready-to-drink változatokhoz képest.
A tapasztalatok alapján egyértelműen a vaníliával ízesített klasszikus ízváltozat volt eddig a legnépszerűbb, de az idei szezonban az új Irish cream és karamell iránti igény is jelentősen nőtt.

Forma- és ízbontó újdonságok 

Rezsdovics Kata, a Nespresso marketingmenedzsere elmondta, hogy Magyarországon hagyományosan az espresso és a tejjel elkészített kávéváltozatok a legnépszerűbbek, ugyanakkor egyre több fogyasztó nyit az újdonságok felé, és örömmel kísérletezik a különböző kávétípusokkal. 

„A Nespresso Vertuo rendszere lehetőséget ad arra, hogy a kávékedvelők otthonukban, egyetlen gombnyomással kávéházi minőségben készítsenek el különböző ízvariációkat és kávéstílusokat, az espresso-tól kezdve egészen a coldbrew stílusú, könnyedebb karakterű hideg kávéitalokig” – közölte. 

Hangsúlyozta, hogy nemcsak különleges termőterületekről mutatnak be kávékülönlegességeket, de szezonálisan megjelennek forma- és ízbontó újdonságaik is, például a fűszeres Pumpkin Spice Cake vagy a frissítő jegeskávékhoz ajánlott kókuszos Tropical Coconut Flavour Over Ice kapszula. 

„Az ízesített kávék nagyon népszerűek a magyar kávérajongók körében, így a Vertuo rendszerünk magyarországi bevezetésekor sem volt kérdés, hogy az olyan kedvelt ízeknek, mint amilyen a csokoládé, a vanília, a karamell és a mogyoró, az állandó kínálatban a helyük” – jegyezte meg. 

Leszögezte, hogy a jól bevált ízek mellett évről-évre igyekeznek valami újdonságot, meglepőt hozni. Év elején az olasz divatikonnal, Chiara Ferragnival egy közös kávé- és kiegészítőkollekciót mutatott be a Nespresso. A tavasz újdonsága volt az úgynevezett red honey eljárással feldolgozott, El Salvadorból származó Arabica blend, majd pedig bevezették megújult, ízesített Barista Creations Flavoured kávékapszula-kollekciójukat, amelynél tejjel elkészítve még jobban kibontakoznak a kávék aromái. 

„Nemrég megérkezett a várva-várt nyári kollekció: ezúttal a kaliforniai álom ihlette, gondtalanság érzését idéző frissítő jegeskávéké a főszerep: idén a Vertuo rendszerben elérhető, frissítő kávélimonádékhoz ajánlott görögdinnyés Juicy Watermelon Over Ice és a Cold Brew Style Intense a legkülönlegesebb újdonságunk” – mondta. 

A Nespresso teljes vállalati működése során szem előtt tartja a fenntarthatósági szempontokat, és célja, hogy a teljes értékláncban csökkentse a szén-dioxid kibocsátást. Például az elmúlt években 6 millió fát telepítettek a kávétermő vidékeken, a kapszuláik 80%-ban újrahasznosított alumíniumból készülnek, és Magyarországon sikerült elérniük a több mint 50%-os kapszula-újrahasznosítási arányt, és azon dolgoznak, hogy ezt folyamatosan tovább növeljék. 

A fogyasztók negyede napi egy kávét iszik

A Costa Coffee és a gkid közös, az idén februárban mintegy 3300 kávé­kedvelő válaszain alapuló felmérése szerint a megkérdezettek 34%-a válaszolta azt, hogy rendszeresen fogyaszt koffeinmentes kávét, a legtöbben délután és este, ugyanakkor szintén 34%-uk ragaszkodik a koffeines kávéhoz, ők kizárólag ezt isszák.
Tavaly a teljes magyarországi kávépiac értéke meghaladta a 77 milliárd forintot, ezen belül a kapszulás kávékra 19 milliárd forintot költöttek a vásárlók, ami 9%-kal több az egy évvel korábbinál. A koffeinmentes kávék forgalma értékben 2% volt, volumenben pedig egy százalékát adják a teljes kávépiacnak, mégis elmondható, hogy a kávéfogyasztók több mint harmada rendszeresen fogyaszt koffeinmentes kávét.
A fogyasztók negyede naponta egyszer, míg a válasz­adók fele naponta többször is iszik kávét, azonban kevesen, három százaléknyian vannak azok, akik kizárólag koffeinmenteset fogyasztanak. Közülük nagyobb arányban vannak a nők (4%), és a fiatalok körében is kedveltebb: a 18–24 évesek 5%-a csak ezt választja. A fiatalok között magas azok aránya is, akik jobban kedvelik a koffeinmentes kávé ízét a hagyományosénál és 14%-uk ezért issza.
A minőségi kávézás a Nielsen 2022-es magyar­országi adatai szerint, a változó gazdasági környezet ellenére, továbbra is fontos igény, és a válaszadók harmada ezért nem iszik koffeinmentes kávét, mert szerintük a kávézáshoz hozzátartozik a koffeintartalom is. Ezért, ha koffeinmentes italra vágynak, inkább teát vagy kakaót isznak (23%).

Fontos tényező az ár
A MEGGLE Hungary Kft. cégvezetője, Jaroslav Horváth elmondta, hogy cégük mind a kiszereléseket, mind a márkákat tekintve a kávétejszínek széles skáláját képviseli a magyar piacon. Nem csak a MEGGLE márka termékeiről van szó, de nagyon sok franchise és retail saját márkát is gyárt az anyavállalatuk, így termékeik a kávézókban és kiskereskedelemi egységek polcain is megtalálhatóak.
„Több trend látható az utolsó évek számaiban. Csökken a 10%-os kávétejszínek fogyasztása a kávétejek javára, ami azt mutatja, hogy a fogyasztó figyeli az árakat, és az olcsóbb, kisebb zsírtartalmú terméket választja” – összegezte.
Elmondása szerint a pandémia idejében megtorpant a kávé franchise helyszínek látogatása, és a fogyasztók nagy része a jelenlegi gazdasági helyzetben még nem tért vissza a kávézókba. Az utolsó évek azt mutatják, hogy gigantikus trenddé vált a kapszula és automata kávégépek otthoni használata, ezért nagyobb szerephez jutnak a UHT tejek, a tejutánzatok és a kávétejszínek.
„A kávétejszínek fogyasztása elkezdődik tavasszal és ősszel visszaesik, kisebb hullámzással. Hideg hónapokban a teák átveszik a kávéfogyasztás egy részét” – közölte.
Úgy látja, a különböző márkák között minőségben nincsenek nagy eltérések, ezért az ár az egyik fontos tényező, ami alapján a vásárló dönt. Emiatt a kisebb zsírtartalmú, kisebb kiszerelésű és saját márkák irányába tart a bolti vásárlás.
Szavai szerint a kávétejszín egy generikus termék kategória, de nem minden tejipari cég képes egy mini műanyag poharas kiszerelést gyártani, így csak kevés gyártói márka (nem saját márka) található a piacon. Megjegyezte, hogy a kávétejszínek piacán nem jellemző különösebben a márkahűség.
A MEGGLE márka alatt hagyományosan 10 darabos kiszerelés található, amely egy átlátszó blisterben van csomagolva. Ez UHT kávétejszín 10%-os zsírtartalmú és 10 grammos kiszerelésben, vagy egy 7,5 grammos 6%-os UHT tej. Mivel a növényi alapú termékek iránt napról napra növekszik az érdeklődés, a cég dolgozik egy növényi alternatíva fejlesztésén is.

Prémium minőség és tradíció
Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere elmondta, hogy a nyári időszakban megnő a kereslet a jegeskávék, frappék iránt, ami ugyan minimálisan érinti a kávé­tejek felhasználását is, azonban általánosságban nem beszélhetünk szezonalitásról ebben a kategóriában.
„Szinte általános jelenség lett, hogy a fogyasztók keresik a vegán, csökkentett zsírtartalmú, alacsony kalóriatartalmú, cukormentes termékeket. Ez a trend nálunk is jelentkezik, egyre többen kísérleteznek a Maresi Light kávétejjel, amely csupán 4% zsírtartalmú” – közölte.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az elmúlt évek ­innovációja volt a Barista kávétejek megjelenése, amiknek magasabb a zsírtartalma. Elmondta azt is, hogy a Maresi kávétejek 2 féle kiszerelésben, 250 g-osban és 500 g-osban elérhetőek. Mivel ezekből a termékekből kevesebbet kell a kávéhoz önteni, mint a sima tejekből, így nagyobb a kereslet a kisebb kiszerelés iránt.
„A Maresi népszerűsége a több évtizede tartó prémium ­minőségnek, megbízhatóságnak és a tradíciónak ­köszönhető. A tradíció fontos eleme, hogy a termékeink 100%-os ­alpesi tejből készülnek, amit a jövőben is szeretnénk megőrizni” – álla­pította meg.
Hozzátette, hogy a Maresi Original és a Maresi Light kávé­tejek egyaránt tartósítószer-, adalékanyag- és ­géntechnológiai kezelésektől mentesek.

Minden szezonnak megvan a kedvence
Kerek Fanni, a Starbucks magyarországi brand menedzsere ­elmondta, hogy már a tavaszi időszaktól kezdődően növekszik az olyan hideg italok fogyasztása, mint a jeges latte, a Cold Brew, a Frappuccino és a Refresha. „Éppen ezért minden évben vannak szezonális, csak a ­nyári időszakban elérhető kávé és ital­különlegességeink, idén ilyen például a Mango Dragonfruit és a Dragon Coconut Starbucks Refresha Drink, a Salted Caramel Cream Cold Brew és az alternatív tejjel készült Iced White Mocha Oat Shaken Espresso. Ez a trend egyébként egészen szeptember végéig megfigyelhető, ami 5–10 évvel ezelőtt abszolút csak a nyári hónapokra volt jellemző” – mondta.
Azt látja, hogy az összes hideg italuk nagyon kedvelt a vendégek körében, legyen az akár kávé, akár frissítő. Míg a tizenéves korosztály elsősorban a Frappuccino és a Refresha italo­kat részesíti előnyben – előbbi esetén akár a koffein, vagy a kávémentes verziót választva –, addig a huszonévesek az előző két kategóriát kibővítve a Caffé Lattét és a Cold Brew-t is nagyon kedvelik, amelyek nagyobb élénkítő hatásukkal például vizsgaidőszakban vagy munka mellett lehetnek tökéletes választás.
„Egyértelműen megnőtt az igény a különböző tejalternatívákra, miközben azok is szívesen kísérleteznek velük, akik alapvetően ihatnának tejet. Azoktól, akik érzékenységük vagy diétájuk miatt nem ihatnak tejet, sok pozitív visszajelzést kapunk, hogy 2023 január óta nem számítunk fel egyik növényi alapú tejalternatíváért sem plusz költséget” – jelentette ki.
A C.A.F.E. programon keresztül azért dolgoznak, hogy kávéikat 100 százalékban etikus forrásból szerezhesse be a Starbucks, és nagy hangsúlyt fektetnek továbbá a reusable cup használatának népszerűsítésére.
A nyári szezonális kávékülönlegességeik közül kiemelte a jeges kávékat; az Iced White Mocha Oat Shaken Espressót, az édes sós Salted Caramel Cream Cold Brew-t és a ­klasszikus Iced Starbucks Blonde Lattét, valamint a kétféle – csokoládés és epres - ízesítésben elérhető Waffle Cone Frappuccino Blended Beverage-t. Azok számára pedig, akik egy igazán frissítő italra vágynak, két csábító újdonsággal készültek a Mango Dragonfruit és a Dragon Coconut Starbucks Refresha Drink személyében.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. júniusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: