A nyári időszak kiemelten fontos a sörök esetében, a nyári kikapcsolódás, a fesztiválidőszak, valamint az egyre hosszabbodó grillszezon miatt is. Gyártói körképünkben a sörpiaci és sörfogyasztási trendeket vizsgáltuk meg.
Az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italok piaca évek óta folyamatosan növekszik. Erről meséltek lapunknak a hazai sörgyártás szereplői. Érdekes, hogy a sörök esetében az infláció hatására sem fordultak el a fogyasztók az olcsóbb árfekvésű termékek felé. Sőt, tovább folytatódik a sörpiacon az utóbbi években tapasztalt prémiumizáció.
Vezetnek itthon az alsó erjesztésű lager sörök
A Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója, dr. Kántor Sándor elmondta, hogy az öt legnagyobb gyártó adatai alapján Magyarországon 2022-ben 2,9%-kal több sör fogyott, mint egy évvel korábban, de ez még mindig 3,4%-kal elmaradt a 2019 évi forgalomtól.
„Az idei év legnagyobb kihívása a költségek növekedése, illetve az, hogy ezt a lehető legkisebb mértékben hárítsa az iparág a fogyasztóra. Az elkerülhetetlen mértékű áremelkedés, amit az iparág az év elején kénytelen volt meglépni, jól látható forgalomcsökkenést eredményezett, de ennek ellenére sikerült a piacot stabil szinten tartani. A forgalomcsökkenés mértéke az év előrehaladásával gyengül, ami jelzi, hogy a sörszezon megkezdésével előtérbe került az italválasztásban a sör, a fogyasztó értékeli a termékek minőségét és az idén bevezetett újdonságokat” – összegezte.
Úgy látja, a sörgyártók szövetségének tagjai stabil lábakon állnak, köszönhetően az elmúlt évek folyamatos termék- és gyártástechnológiai fejlesztéseinek. Az igazán veszélyeztettet vállalkozások azok a kisüzemi sörfőzdék, amelyek elavult termékválasztékkal és technológiával rendelkeznek.
Közölte, hogy a hazai forgalom döntő hányadát, közel 90%-át továbbra is az alsó erjesztésű lager sörök adják, mint a legtöbb helyen a régióban. Ezen belül most már közel 30%-ra nőtt a prémium és szuperprémium sörök aránya, míg a gyengébb minőségű saját márkás termékek aránya már csak 9%.
„Az ízesített és az ízesítetlen alkoholmentes sörök aránya jelentősen, évi 10%-kal nőtt 2022-ben, ami év végére meghaladta a teljes forgalom 6%-át. A trópusi, egzotikus ízek és a magyar gyümölcsök önállóan vagy egymással kombinálva is keresettek – állapította meg.
Hozzátette, hogy idén nyáron az eddigi legnagyobb választékkal találkozhatnak majd a fogyasztók.
Egészségtudatosabbak a fiatalok Az ESM idén áprilisban arról számolt be, hogy az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italok iránti érdeklődés 2022-ben 9%-kal nőtt, és az arány az előrejelzések szerint a közeljövőben tovább emelkedik. |
Nő az igény az alkoholmentes és ízesített sörökre
Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója közölte, hogy a hazai sörpiacon szinte minden kategória iránt növekszik a kereslet.
„Mi a Borsodinál immáron 50 éve ezekre a fogyasztói igényekre reagálva fejlesztjük termékcsaládjainkat. Az elmúlt évben kiemelkedő volt az alkoholmentes és ízesített sörök iránti kereslet, amelyre a Borsodi Friss alkoholmentes 0,0-os termékeivel már hat ízben, ezek közül három alacsony kalóriatartalmú változattal kínálunk alternatívát a sörkedvelőknek” – mondta.
Tapasztalatai alapján az elmúlt években a prémium és szuperprémium termékek iránti kereslet folyamatosan növekedett. Ezért is bővítik folyamatosan a Borsodi Sörgyár portfólióját.
„A Borsodi termékcsalád új portfólióját is ez a fogyasztói visszajelzés hívta életre több évvel ezelőtt, és azóta többek között olyan termékeket vezettünk be, mint a Borsodi Hoppy, Borsodi Ipa, a Borsodi Meggy Ale, Borsodi Gyömbér Ale vagy Borsodi Tropical Ale. Ugyanakkor ebben a szegmensben is igyekszünk alkoholmentes alternatívát kínálni a fogyasztóknak. Ezért is vezettük be idén a piacra a Stella Artois 0,0% termékünket, amelyet minőségi alapanyagokból és természetes összetevőkből főzünk” – sorolta.
Leszögezte, hogy a Borsodi Sörgyár számára elsődleges a minőség, csomagolástól és kiszereléstől függetlenül ugyanolyan magas minőségben kínálják termékeiket.
A szektort érő megpróbáltatások ellenére is örömmel tapasztalják, hogy a hazai sörkultúra fejlődése tovább folytatódott, így a minőségi sörök iránti egyre nagyobb igényt igyekeznek kiszolgálni, és ennek mentén bővíteni és alakítani a portfóliót.
Úgy véli, a sör kiváló harmóniában van a grillételekkel, kiemeli a húsok ízét. A Borsodi széles termékpalettájának köszönhetően pedig mindenki megtalálhatja a saját ízlésének megfelelőt.
„Előételek, szendvicsek mellé elsősorban a Borsodi Világost, szárnyasok mellé a Borsodi Mestert, bárány és sertés mellé a Borsodi IPA-t, a vadak és marhahús mellé a Borsodi Bivalyt, zöldségköretek és kevert saláták mellé a Borsodi Hoppy-t ajánljuk, édességekhez pedig a Borsodi Meggy Ale-t” – mondta.
Hozzátette, hogy a pecsenyék, grillhúsok mellé tökéletesen passzol a Staropramen, halakhoz, tenger gyümölcseihez a Hoegaarden, desszertekhez pedig a Belgium Büszkeségei portfóliójuk tagjait, a Leffe, valamint a BelleVue Krieket érdemes párosítani.
Prémiumizáció a hazai sörpiacon
Eszéki Zoltán, a HEINEKEN Hungária Zrt. országos értékesítési igazgatója úgy fogalmazott, hogy az értékesítési adatokból és a fogyasztók visszajelzései alapján is látszik, az elmúlt években egyfajta prémiumizációs folyamat zajlik a magyar sörpiacon. A prémium és a szuperprémium szegmens nem pusztán kínálat szintjén, de értékesítési szinten is egyaránt egyre jobban teljesít. Igaz, a teljes sörkategóriát nézve az eladási számok csökkentek.
„Úgy tűnik, a fogyasztók jobban meggondolják, mire költenek, és inkább kisebb mennyiségben vásárolnak, de a magasabb kategóriás italok mellett teszik le a voksukat” – magyarázta.
A nem ízesített alkoholmentes sörök iránt kis mértékben csökkent a kereslet, míg az ízesített alkoholmentes sörök, azaz a radler szegmens kínálat és értékesítés szintjén is folyamatos növekedést mutat. A kategórián belül továbbra is a citrom ízesítésű termékek iránt a legmagasabb a kereslet.
„Legyen szó alkoholos, vagy éppen alkoholmentes verzióról, egy jéghideg korsó sör a nyári napokon a legjobb társ lehet egy grillpartin. A Soproni Klasszikus, és a további klasszikus lager söreink tökéletes kísérők lehetnek, amelyek teljessé teszik az ízélményt. Azonban nem feledkezhetünk el az egyik legizgalmasabb új ízkombinációnkról, a Soproni Radler Körte-Citromról sem” – jegyezte meg.
A Gösser, a Gösser Natur Zitrone, az alkoholmentes és a klasszikus Heineken, valamint a Heineken Silver mellett a Soproni portfólióját javasolja a grillszezon bármely pontjára.
„A 100%-ban magyar árpából, kizárólag magas minőségű, döntően hazai alapanyagokból készült Soproni Klasszikus mellett a kísérletező kedvűeknek ajánljuk az Óvatos Duhaj kategóriánkat, a Soproni sörkülönlegességeit. Az Óvatos Duhajok a craft sörök iránti szenvedélyt ötvözik a nagyüzemi technológia garantált minőségével. Könnyedén fogyasztható, izgalmas söröket eredményezve” – tette hozzá.
Hangsúlyozta, hogy radlereikben csak természetes összetevőket használnak, azok mesterséges édesítőt, színezéket vagy tartósítószert nem tartalmaznak.
Az édesebb, délies gyümölcsízekre is van már kereslet
Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője elmondta, hogy több új termékkel, számos rendezvénnyel, aktivációval és promócióval készültek az idei szezonra. Felhívta a figyelmet arra, hogy 2023 során a 2024-ben induló kötelező betétdíj rendszerre is fel kell készülnie az egész iparágnak.
Azt mondta, a Dreher Sörgyárak idei első félévének termékinnovációi mind nagyon jól passzolnak a nyári és a grillszezonhoz.
„Tavasszal a mediterrán életérzést magában hordozó, a trendeknek megfelelően könnyen iható lágert vezetett be a Peroni. A Peroni Nastro Azzurro Stile Capri jellegzetes ízét a prémium minőségű olasz citromnak és az olajfalevélnek a kivonata teszi még egyedibbé. A Peroni Nastro Azzurro Stile Capri stílusában, ízjegyeiben és illatával hűen idézi meg a napsütötte mediterrán térséget és az olasz tengerpartra jellemző életérzést” – jegyezte meg.
A Peroni Nastro Azzurro Stile Capri Olaszországban készül, kiváló hozzávalókkal, szakértelemmel és szenvedéllyel, és a 4,2%-os alkoholtartalom miatt széles körben népszerű lehet.
Kijelentette, hogy az ízesített söröket egyre több fogyasztó fedezi fel. Jól érzékelhető az is, hogy a fogyasztók egyre inkább érdeklődnek az édesebb, délies gyümölcsízek iránt is. Ezért érkezett az idei szezonra márciusban a Dreher Barack, a Bitter Lager, Hidegkomlós, IPA, Bak és Meggy variánsok mellé a Dreher márka kínálatába. Áprilisban pedig új, lime-menta ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú terméket vezetett piacra a Dreher 24.
Legújabb termékinnovációjuk a Dreher Sörgyárak 2021-ben átadott, kísérletező Sörműhelyének legújabb söre, a nyárra érkező ANTL Wheat Session Lager.
„A jól iható, kevésbé testes, 4,1% alkoholtartalmú, német és amerikai komlókkal készülő szűretlen búza láger kiváló választás a nyári hónapok alatt” – fogalmazott.
A grill szezonnal kapcsolatban kiemelte a Foodora-val közös termékkóstoltatásukat, amelynek keretében májusban Dreher Bitter Lagert, június/júliusban pedig Dreher Barackot lehet majd kapni a rendelések mellé a készlet erejéig (0,5L doboz).
Forradalmi változás a sörök terén
Prischetzky Botond, a MONYO Brewing Kft. brand menedzsere szerint kraft sörfőzdeként nehéz a klasszikus besorolásokat alkalmazni a termékeikre. A legnagyobb arányban továbbra is az egész évben elérhető alapszortimentet értékesítik, amelyek között megtalálhatóak különböző IPA-k (Flying Rabbit – American IPA, Dead Rabbit – Dupla IPA, Cyber Rabbit – New England IPA) és a gyümölcsös ale-k (Mango Hero – mangó ale, Cherry Hero - meggy ale), illetve egy gluténmentes IPA és egy porter, vagyis egy barna ale. Megerősítette, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú és az alkoholmentes termékek iránt egyre nő a kereslet, főleg a nyári szezonban.
„Mi azt tapasztaljuk, hogy van egy elmozdulás a prémium sörök felé, legyen az nagyüzemi, vagy éppen kisüzemi sör. Szerencsére a gasztronómiában a sör is szép „forradalmi” változáson megy keresztül, ahol egyre nyitottabbak a fogyasztók a különlegesebb sörtípusok iránt, illetve a „standard” is növekszik, aminek az egyik hatása például, hogy a kukorica, mint pótanyag egyre több sörből tűnik el” – jelentette ki.
A MONYO nem gyárt alkoholmentes söröket, de gyárt alkoholmentes üdítőket, illetve olyan alkoholmentes italokat, amiben például a sörfőzésben is felhasznált alapanyagot (komló) használnak.
„A Hop Soda termékünk idén debütált, ez gyakorlatilag egy hidegkomlózott szénsavas víz egy csipetnyi lime-mal. Ez a termékünk abszolút beleillik az egészséges életmódot követők igényeibe, hiszen glutén -, kalória, szénhidrát - és cukormentes. Úgy néz ki, hogy nagyon szeretik a fogyasztók” – jegyezte meg. Úgy gondolja, az idei szezon nagyon nehéz a sörfőzdék számára. A MONYO-nál mindig a több lábon állásra törekedtek, így a retail csatorna és az export kiemelt szerepet kapott az idei évben.
Azt látja, hogy a sör még mindig az egyik kedvenc kísérője a kerti grillpartiknak hazánkban. A nyári szezonra a MONYO a Summer Series névre hallgató szériával készül, amelyben könnyű, gyümölcsös és savanyú sörök lesznek. Ezek a sour ale-ek rendkívül jó szomjoltók és frissítők a nagy hőségben. Az idei nyári szériába így érkezik lime-kókusz, eper-jalapeno és uborka-lime felhasználásával is készült sör. Szavai szerint az izgalmas, de egyben balanszos és kreatív kombinációk kitalálása az egyik legnagyobb versenyelőnye egy kraft sörfőzdének. A grillezésekhez emellett az évek óta legnépszerűbb sörüket, a Flying Rabbit IPA-t ajánlja.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. júniusi szám)