A megfelelő babaápolószerek, pelenkák, törlőkendők, cumik és babaételek ­kiválasztása kiemelten fontos a csecsemők és kisbabák jólétéhez és egészséges ­fejlődéséhez. Ennek megfelelően az áruházak és webshopok kínálatában a széleskörű és a biztonságos termékválasztékon van a legnagyobb hangsúly, miközben egyre fontosabb a környezettudatos választás.

Megéri visszatérni
Egyre több gyártó/forgalmazó lát fantáziát ebben a szegmensben, így jelentősen fragmentálódik a piac. Van jó pár klasszikusnak számító márka, amik hosszan tartó sikernek örvendenek, de mindig jönnek az új, feltörekvő, a trendekre gyorsabban reagáló kisebb gyártók, akik egyre nagyobbat harapnak ki a szegmensből. Mint Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatója megjegyezte, az egyik oldalról kihívás a piaci részesedés megőrzése vagy növelése, a másik oldalról viszont a kritikus tömeg elérése és a növekedés biztosítása.
„A pelenkák területén jelentősen növekedtek az árak, (a legjobban keresett pelenkáknál a piaci árak két év alatt 70 százalék feletti emelkedést mutattak), ami nehéz helyzetbe hozta a kisbabás, kisgyermekes családokat. S bár a kínálat nem változott lényegesen, a Pelenka.hu igyekszik a kedvezőbb árú alternatívákat is megmutatni a vásárlóinak. A forgalom és a fogyasztási szokások valamelyest érezhető módon átalakultak az áremelkedés hatására, a fogyasztók keresik az olcsóbb, gazdaságosabb alternatívákat és a kedvezményes időszakokat, illetve időszakosan az átlagos kosárértékek is csökkenést mutattak” – fogalmazott Csereklei Zoltán, elárulva, hogy a vásárlók 70–80 százaléka visszatérő vásárló, akik hónapról hónapra a Pelenka.hu-nál töltik fel készleteiket. Az átlagos kosárértékük nagyságrendileg 30.000 forint körül mozog.
Mint felhívta rá a figyelmet, jelentős változás a piacon, hogy egyre fontosabb a babaápolási termékek vásárlóinál és gyártóinál is a környezetvédelem, a környezettudatosság, az újrahasznosított csomagolás és a bőrbarát bio vagy vegyszer­mentes anyagok felhasználása. A baba-mama világban is elindultak a vegán termékek irányába a gyártók, egyre több ilyen termék jelenik meg.
Az elmúlt évek során folyamatosan jelentkeztek innovációkkal, fejlesztésekkel a pelenkagyártók. Ilyen például a 3D technológia, mely 3 sávban oszlatja el a nedvességet a ­pelenkán belül, így kényelmesebb viseletet biztosítanak a babá­nak a cseréig. A Pampers Stop&Protect fejlesztése is újdonság, ezen kívül az elmúlt években inkább külföldön hódít a Drylock technológia, mely egy sokkal kevesebb vattával készült pelenkát jelent, mely így környezetkímélőbb megoldást nyújt ugyanolyan nedvszívó képesség mellett.
A tapasztalat szerint a vásárlást három fő szempont befolyásolja: az ár-érték arány, a márka ismertsége és mások ajánlása. „Egy kezdő kismama sok ingert és tanácsot kap a közvetlen környezetétől, rokontól, barátnőtől, védőnőtől, gyerek­orvostól. A Pelenka.hu-nál feladatunknak ­tartjuk, hogy a választásban a kismamák segítségére legyünk, ezért ­hoztuk létre a Pelenka.hu Babaváró csomagot is, melyben teljes értékű és mintatermékeket, edukációs anyagokat és ­kuponokat biztosítunk a regisztráló kismamák számára” – ismer­tette az ügyvezető igazgató.
Mint megtudtuk, a Pelenka.hu webshop kiemelkedő forgalmat bonyolít le az eldobható pelenkák minden fajtájából: az úszópelenka szezonba lépve abszolút érezhető a vásárlásokon, hogy a vásárlók készülnek a nyárra, a strandolásra és az utazásokra. A bugyipelenkák iránti kereslet nyáron megnövekszik a tépőzáras pelenkával szemben. Éjszakai és ifjú­sági pelenkák terén meglehetősen szűk a választék a magyar piacon, de a Pelenka.hu kínálatában ezek a termékek is szerepelnek, kiszolgálva vásárlóik igényeit.
„Webáruházunkban tényleg szinte mindent megtalálnak a szülők – hangsúlyozta Csereklei Zoltán. – A kínálat­ban megtalálhatók a törlőkendők – a vásárlók nagy oda­figyeléssel választják ki a sensitive és antiallergén, bőrbarát anyagból készülő termékeket –, bio bébiételek, glutén- és laktózmentes termékek, ahogy a kizárólag gyümölcsből készült gyümölcspürék is.”
A baba-mama szférában nem könnyű kiépíteni a ­bizalmat az újdonságok felé, mindenképpen megfelelő kommunikációra és edukációra van szükség az újdonságok ­ismertetésére. A Pelenka.hu-nál a nagyobb kaliberű fejlesztésekre kommunikációs kampányt építettek fel, ilyen volt a Pampers Stop&Protect újdonsága is, melyet blogbejegyzéssel és Tik-Tok videóval is kísértek.

Széles kínálat mindenkinek
A Kifli.hu adatai alapján a babaápolás és babaetetés szegmensen a vásárlók a minőséget egyértelműen az árak elé helyezik. Ezen a területen egy visszafogottabb kereslet figyelhető meg, amire egy-egy akcióval komolyan lehet hatni, tudtuk meg a Kifli.hu kereskedelmi igazgatójától. 
„A Kifli.hu nemcsak az új termékek bevezetésében, de a szolgáltatások fejlesztésében is érdekelt. Egyik legnagyobb fejlesztésünk a megújult Kiflicske Klub, ami már nem csak az újszülöttekkel élő családoknak kínál előnyöket, hanem gyakorlatilag minden gyermekes háztartásnak” – ismertette Szalma Rita, hozzá­téve, hogy a babapiacon a gyártók sokkal nagyobb figyelmet fordítanak a természetes alapanyagokra és a környezetvédelemre. 
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy ­egyértelműen a márka az elsődleges tényező a vásárlás során. A márkán belül a méret a következő, ahol általában a hagyományos, a speciális nedvszívó és a bugyipelenka hármasában döntenek. Ez utóbbiak részesedése egy-egy promócióval jelentősen növelhető és kimutatható. Szalma Rita szerint a többi pelenkatípus eseti vagy szezonális felfutásokkal bír, de mivel a vásárlói igények teljes spektrumának kielégítése a cél, így ennek megfelelően alakítja kínálatát az online szupermarket.
Széles a választék a kategória egyéb szegmensein belül, például a bébiételek területén is: szerepelnek a termékek között bio vagy éppen Demeter alapanyagokból készült üveges bébiételek, valamint kecsketejalapú tápszerek is.
A nagyobb választék és kiszerelés egy megfelelő ­akcióval elég erős vonzerővel bír a vásárlók számára. Ennél a kategóriánál erősen az ár dominál, vagyis ezek klasszikusan azok a kategóriák, amelyeknél rendkívül alacsony a ­vásárlási helyhez kötődő vásárlói hűség. „Más szavakkal: a vásárlók könnyedén váltanak a Kifliről és a Kiflire, ezért is kell törekednünk arra, hogy havonta minél több ilyen ajánlatunk legyen” – egészítette ki.
Mint megtudtuk, amennyiben a vásárlás babaterméket is tartalmaz, úgy az a kosár értékének megközelítőleg 20–30 százalékáért felel nagy átlagban. „Azoknál a vásárlóinknál, akik a teljes babaápolási és étkeztetési vásárlásukat nálunk végzik, az átlagos kosárérték közel 20 százalékkal magasabb, a babatermékek részaránya pedig nem ritkán a duplája az átlagnak” – ismertette a kereskedelmi igazgató.

A minőségen van a hangsúly
Takács László, a dm Kft. szortiment menedzsere szerint a háború hatása a babaápolás termékek piacát is kihívás elé ­állította. Az utóbbi időben megnövekedtek a gyártók részéről az áremelések, melyek eredményeképpen egyre magasabb árak jelentek meg a piacon. Emiatt még inkább fókuszba került a dm tartós ár stratégiája.
Mint megtudtuk, a legnagyobb forgalmat még mindig a nadrágpelenkák hozzák, utána következnek a bugyipelenkák. A speciális pelenka kategórián belül a dm-ben a bugyipelenkák után az éjszakai pelenkák teszik ki a forgalom nagy részét. Az úszópelenkák részben szezonális termékek, ebből következik, hogy a forgalmuk nyáron erősödik.
Egyre nagyobb hangsúlyt kap a szivárgás elleni védelem a saját márkás termékek, illetve a márkatermékek esetén is. Megjelentek a saját márkás és egyes márka termékek esetében a bugyipelenkákon a kakitasik, melyek a hátoldali szivárgást hivatottak megakadályozni. Folyamatosan nő azon termékek száma, amelyek megújuló, az ökológiai lábnyom csökkenését segítő csomagolást kaptak. „Online shop választékunkba bevezettük a saját márkás hibrid pelenka külső és betét három különböző méretben. A mosható textilpelenka hibrid pelenkához minimális ökológiai lábnyommal rendelkezik, eldobható pelenkabetéttel használva környezetbarát választás” – ismertette a kínálatot Takács László.
A dm-ben elérhető cumik a különböző nagyságú ­szellőző lyukaknak köszönhetően kíméletesek az érzékeny ­bababőrhöz. A vásárlók választhatnak játszó- és nyugtató ­cumik, valamint éjszakai cumik közül, de a választékban latex, illetve szilikon cumik is elérhetőek a többféle korosztályhoz igazodva.
„Az utóbbi időben a cumik esetében is kiemelt szerepelt kap a fenntarthatóság – hívta fel rá a figyelmet a szortiment menedzser. – Az egyik kedvelt márka bővült a választékunkban egy olyan klímasemleges cumival, ami biológiailag megújuló alapanyagból készült. A rágókák pedig speciálisan a fogzás megkönnyítésére lettek kifejlesztve. A hűtőrágókák már születéstől kezdve használhatóak.”
A babaápolás, babafelszerelés szortiment több új márkával bővült, továbbá az egyes márkák innovatív termékei is bekerültek a dm választékába. Például hazai Naturix minősítésű babakozmetikumok és krémek, speciális igényt kielégítő ­cumik, természetes kismama ápolási termékek is a dm polcaira kerültek. A saját márkás pelenka szortiment hibrid pelenka külsővel és a hozzá tartozó betéttel bővült, tudtuk meg.
A bébiétel kategórián a saját márkás termékek és a márka­termékek esetében jellemző az állandó megújulás. Ez egyaránt jelenthet minőségbeli - összetevő- változást, megnevezésben megnyilvánuló vagy design-változást is. A folyamatos megújulás része a szezonális ízválaszték, ­illetve az új ízvilággal rendelkező termékek elérhetősége a dm polcain. Újdonságként lehet megemlíteni például a kecsketej ­alapú tápszereket.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. júniusi szám)