Erősödni látszódnak a tudatos állattartás kritériumai, valamint a minőségi kutyaeledel iránti igények. Azonban a gazdasági változások erre a kategóriára is hatással vannak, amire elsősorban újdonságokkal és innovációkkal kívánnak felelni az eledelgyártók.

Megcélozva a prémiumot
„A piaci adatokból azt tudjuk, hogy a diszkontok térnyerése továbbra is hódít a magyar piacon az állateledel szegmensben is. Itt főként a nagyobb kiszerelésű termékeket vásárolják, mint a 8 vagy 10 kg-os száraz tápok és a multiboxos alutasakos termékek” – ismertette Szitai Ádám, a Partner in Pet Food Hungária Kft. cégvezetője. A hipermarketekben és a szupermarketekben is jelentős mennyiségben vásárolják az eledele­ket, itt azonban már a kisebb kiszerelések is nagyobb szere­pet kapnak, ezekben az ágazatokban a konzervek és 4-es csomagban kapható alutasakos termékek mellett az 1–3 ­kg-os száraz tápok is népszerűek. A snack kategóriánál megfigyelhető, hogy minden boltkategóriában keresik, mivel ez impulzív vásárláson alapuló termék.
„A nedves és a szárazeledelek kategóriák kedveltsége eseté­ben nem mindegy, hogy kutya- vagy macskaeledelről beszélünk” – hívta fel a figyelmet Szitai Ádám. Mint ismertette, a kutyaeledelek piacán még mindig a száraz termékek ­vannak vezető pozícióban, hiszen az a tapasztalat, hogy száraz terméket azok a gazdik is vesznek a kutyáknak, akik ­túlnyomó többségében házikoszttal etetik őket. A kutya szárazeledelek mennyiségben abszolút megelőzik a macskát, aminek egyik oka az is, hogy a kapható kiszerelések jóval nagyobbak, mint a cicák esetében. A macskaeledel-piacon azonban már sokkal erőteljesebb a nedves eledelek aránya, amit egyértelműen évek ót az alutasak kategória ural. Mind brand, mind saját márka területen ezek az egyadagos kényelmi kiszerelések a legkedveltebbek a macskatartók között, tudtuk meg.
A Reno kutyaeledel márkával tavaly lépett be a ­specifikus szájhigiénia szegmensbe a Partner in Pet Food. A piaci adatok azt mutatják, hogy a szájhigiéniára való termékek iránt jelentős az érdeklődés, a gazdik igyekeznek erre odafigyelni és megadni a kutyájuknak, amire szüksége van.
„A Reno kutyamárkánk új jutalomfalatjai között megtalálhatóak a Denta Clean termékek, amely a kutya fogtisztítók kategóriájába tartozik. Ezek a termékek abban különböznek a többi jutalomfalattól, hogy a csillagos kialakításnak és a viszonylag kemény állagnak köszönhetően segítenek megelőzni a fogszuvasodást” – ismertette Szitai Ádám. – A Reno márka további jutalomfalatjai a Yummi strips és Meatasty, amik abszolút a kényelmi kategória termékei, erősitik a kutya-gazdi kapcsolatot és nem utolsó sorban nagyon ízletesek is.”
A cégvezető úgy véli, hogy a humán étkezés ­tendenciája előbb-utóbb az állateledel piacra is jellemző lesz, és kifejlesz­tésre kerülnek olyan eledelek, melyek például hozzáadott super­foodokat tartalmaznak, vagy bio alapanyagokból készülnek.
Az állateledel kategóriában elsősorban az energia és az alapanyag áremelkedése vezetett a nagymértékű áremeléshez. Emellett azonban jelentős tényező volt az előző évben a rendkívül kedvezőtlen euró árfolyam is. „Áremelések tekintetében bizonyos kategóriáknál már 50% felett vagyunk a múlt év hasonló időszakához képest, mivel főként az energia, a gabona és a konzervdobozok ára emelkedett jelentősen” – mondta Szitai Ádám, megemlítve, hogy az inflációnak jelentős hatása van az állateledel kategóriára is.
Az idei évben az egyik innovációs termék a PreVital Farm Selection termékcsalád, ahol a „háztáji” világ volt az inspiráció. Az izgalmas ízkombinációknak köszönhetően a húsok mellé különböző zöldségeket és fűszereket párosított a gyártó.
„Emellett idén kezdjük el a szélesebb körű disztribúció építését a Shelma prémium kategóriás macskaeledel családnak, ezek a termékek már meg is találhatóak a retail boltok polcain” – hívta fel az újdonságra a figyelmet Szitai Ádám. – Ezen kívül a Reno márka száraz portfóliója teljesen megújult, egy magasabb hústartalmú receptúrát kapott és új külsőt is, valamint bevezetésre került a Reno Optimal Life 5 név – fűzte hozzá.

Pozitív válaszokkal
„A Covid időszakban vizsgáltuk kiemelten, hogy mi történik az állateledel kategóriával egy krízis időszakban. Ekkor a ­történelemből vett összes krízis/válság esetén azt tapasztaltuk, hogy az állat­eledel kategória folyamatosan pozitív növekedési tendenciát tudott fel­mutatni, sokszor egyedüli­ként az FMCG szektorban” – fogalmazott Balogh Bence, a Nestlé Purina category managere, hangsúlyozva, hogy a mostani inflációs környezet a Covid-időszakhoz képest sokkal jelentősebb változásokat hozott a vásárlói szokásokban és trendekben.
Balogh Bence megjegyezte, hogy a piacon ­tapasztalható állateledel árak drágulásához a gyártók és a kereskedelmi partnerek egyaránt hozzájárulnak, de a magas ­százalékos emelkedést részben az állateledelek korábban nagyon ­alacsony árszintje is magyarázza. „Gyártói részről az alapanyagok, a csomagolóanyagok és az energiaárak megnövekedésével elengedhetetlené vált minden gyártó számára a termékek árainak növelése. Átlagosan 40% körüli emelkedést látunk az előző év hasonló időszakához képest a teljes állateledel ­piacon” – ismertette. Hozzátette, hogy a kereskedelmi partnereket is érintik az infláció okozta extra terhek, és ők is ­tudatában vannak vele, hogy az állateledel kategória válságállóbb, mint a többi FMCG termékkör. „Emiatt tapasztaljuk, hogy esetenként a kulcstermékeken a kereskedők nagyobb árrést alkalmaznak.”
Balogh Bence szerint Magyarországon kiemelkedően magas a saját márkás termékek értékbeli részesedése (55-60% között mozog), ami jól mutatja, hogy a kedvezőbb árú saját márkás termékek közkedveltek a kiskereskedelmi láncokban. A növekvő inflációs hatásra a vásárlók nagy arányban a diszkontok felé fordulnak, amely tovább erősítheti a saját márkás termékek forgalmát, hiszen ebben a csatornában jelennek meg legnagyobb arányban.
„A magas infláció és áremelések hatására az elmúlt 12 hónap eredményeit nézve a korábbi évektől eltérő tendenciák tapasztalhatóak (Nielsen által felmért csatornákban)” – említette Tuyaerts Anna, a Nestlé Purina senior brand ma­na­gere. Mint ismertette, a ­teljes piac (+28%), és minden kategóriá­ja külön-külön is, továbbra is kétszámjegyű értékbeni növekedésben van, viszont mennyiségben egyedül a macska jutalomfalatok szegmense tud szignifikánsan növekedni (MAT TY vs LY). Az összes többi kategória komoly mennyiségi csökkenést mutat.
Tuyaerts Anna szerint a macskagazdikat nagyobb ár­rugalmasság jellemzi, az egy állatra jutó fajlagos összköltség alacsonyabb értéke miatt is. Az egyadagos nedves macskaeledelek kategóriájában a szuperprémium termékek növekedése meghaladta a kategória átlagos növekedését. „A szuperprémium márkáink között továbbra is több márka (Gourmet, Purina ONE eledelek) a piaci dinamikát meghaladó mértékben nő, a számunkra kedvezőtlen piaci változások ellenére” – ismertette.
Továbbra is növekvő érdeklődés figyelhető meg a különböző speciális igényre, élethelyzetre vagy életkorra specializált termékek iránt (indoor, steril, junior, senior, stb), amely a gazdik növekvő tájékozottságának ­köszönhető. Tuyaerts Anna hozzáfűzte, hogy az emberi táplálásban „felkapott” tendenciák általában rövid időn belül megjelennek az állat­eledelek piacán is.
„Az állateledel piacon is ugyanazok a nagy trendek figyelhetőek meg, mint általánosságban a többi FMCG márka esetében. Ilyen a fenntarthatóságra való törekvés, a digitalizáció, vagy az egyre inkább előtérbe kerülő perszonalizáció is” – jegyezte meg Vágó-Molnár Zsófia, a Nestlé Purina brand managere.
Ebben a mai kiélezett gazdasági helyzetben a jutalomfalat kategória egy kiemelten árérzékeny kategóriává vált. Egy jutalomfalat kiválasztásakor az ár az elsődleges meghatározó szempont, a minőségi összetevők keresése és az egészségre való törekvés csak azután következik. Vágó-Molnár Zsófia megjegyezte, hogy maga a kategória is csökkenő tendenciát mutat, hisz a folyamatosan növekvő piaci árak mellett a kényeztető szegmens az, amiről elsőként lemondanak a vásárlók.
„Ma már rengeteg különféle megoldás elérhető a piacon, kezdve a különböző kutyafogkeféktől, fogkrémektől egészen a speciálisabb játékokig. A Purina e célból fejlesztett DentaLife fogápoló jutalomfalata, egyedülállóan a piacon, rágás közben természetes úton tisztít” – ismertette a terméket a brand manager. A termék amellett, hogy a fogkőképződést csökkenti, ízletes teljes értékű összetevőket, D-vitamint és kálciumot is tartalmazó jutalomfalat, mely nem tartalmaz mesterséges ízanyagokat vagy színezéket.
Mint megtudtuk, 2023 első negyedévében két, kategóriájában kiemelkedő termékinnovációt vezet be a Purina. A Purina ONE Difficult Appetite eledelt az igazán válogatós kedvencek számára fejlesztette a gyártó. Az új termék száraz és nedves változatban is elérhető, és mindkét ­változat kétféle húst tartalmaz. A cicagazdik számára a „bűntudat nélküli” jutalmazást és a közösen töltött időt szeretnék segíteni. A Felix Tasty Nuggets a piacon egyedül­állóan magas fehérjetartalommal rendelkező új macska snack termékcsalád.

Új termékekkel a polcokon
Fincsi és Cattos kutya- és macskaeledeleivel a Holland Unió Kft. jelenléte a független élelmiszerboltokban a legnagyobb, de éppúgy elérhetők az INTERSPAR üzletekben, mint az eMAG és a Kifli.hu webáruházakban. Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. kereskedelmi vezetője szerint bár eltérőek a vásárlási szokások ezekben a csatornákban, a cég márkái­nak szortimentje olyan széles, hogy minden retailer megtalálja a vásárlói számára ideális kiszerelést.
„Elmondható, hogy az első 4 hónap statisztikája ­alapján továbbra is vonzóbbak a nedves eledelek a márkán belül, de a fókuszunk is erre a kategóriára tolódott, hiszen itt két kategóriában is már saját gyártásból kerülnek ki a termékek” – mondta.
Mint említette, az infláció jelentős hatással volt a fogyasztásra. Az árérzékeny vásárlók, akik a belépőáras termékeket vásárolják, folyamatosan keresik az olcsóbb termékeket, melyek negatívan befolyásolták az eladott volumeneket. Balogh Barnabás hozzáfűzte, hogy a márkahű prémium vásárlók kitartanak a kedvelt márkájuk mellett, „de akiknél nincs ilyen típusú elköteleződés, azok keresik a kedvezőbb ár-érték arányú minőségi termékeket”.
„Elértük az infláció tetőzését, ami jó hír a vásárlóknak, hogy komolyabb drágulás már nem várható a piacon” –jegyezte meg a kereskedelmi vezető. Mint magyarázta, a gyártók számára a kiszámíthatóság igen fontos elvárás a beszállítóktól, így még a magasabb, de fixált árakon vannak a lekötéseik, melyek szorításából csak fokozatosan tudnak szabadulni. Az, hogy az állateledelek az élelmiszereknél is nagyobb mértékben drágultak, több mindenre visszavezethető. A legmeghatározóbb az, hogy a termékek előállítása nagy energiaigényű, illetve az árfolyamingadozás miatt mára csak euróalapon szerezhető be minden alapanyag, ami a gyártáshoz szükséges, és ez is felfelé húzta az árakat – tudtuk meg.
Balogh Barnabás hangsúlyozta, hogy a felelős állattartók igyekeznek a legjobbat adni kedvencüknek, tudatosan vásárolnak és kellően edukáltak, megfogadják az állatorvos tanácsait, olvassák az összetevőket a csomagoláson. „Minden körülményt figyelembe véve pozitív az egészséges és preven­tív termékekhez való hozzáállásuk a gazdiknak. Ezt a fogyasz­tói magatartást támasztja alá az is, hogy például az állatok szájhigiéniáját erősítő termékek iránt nem csökkent a keres­let, sőt, talán ez az egyetlen kategória, aminek töretlen a forgalma az infláció ellenére” – mondta.
Ebben a kategóriában a legfontosabb jellemzők ­között szerepel, hogy a termékek jó minőségű fehérjéket tartal­mazzanak magas arányban, illetve olyan funkcionális tápanyagok, melyek elsősorban zöldségekben, gyümölcsökben és gyógynövé­nyekben találhatók, no meg persze ­kerülve legyen a gabona. Továbbra is hódítanak a hipoallergén termékek a kutyáknál és a sterili­zált macskákra fejlesztett formulák.
„Mi szerencsésebb helyzetben vagyunk a frissen vásárolt gyár miatt, tavaly augusztus óta, saját fejlesztésben közel 20 új terméket hoztunk létre, melyek egy része már megtalál­ható a piacon, illetve hamarosan indulnak, vala­mint portfólióbővítés miatt több mint 12 új bérgyártott termék kerül ki hamarosan az üzletek polcaira. A célunk, hogy a kezdő áras termékektől a prémiumig tartson a kínálatunk” – árulta el Balogh Barnabás.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. májusi szám)

aktuális lapszám ITT: