Folyamatosak a fejlesztések

2022-ben a magyar állattartók többsége hipermarketekben, szupermarketekben vagy drogériákban vásárolt élelmiszert kedvencének. Ugyanakkor egyre növekvő bizalommal fordulnak az online kisállatkellék boltok felé, és rendelnek akár nagyobb tételben is.

A kisállat- és állatkellék-üzletág Európa legtöbb országában, így Magyarországon is virágzik a Statista felmérése szerint. A koronavírus-válság különösen felerősítette ezt a ­tendenciát: egyre több háztartás bővült ki állatokkal, főleg macskák­kal és kutyákkal. Ez a fejlemény a kisállateledel és -kellékek iránti keresletben is megmutatkozik. Az állati eledelek, takarmányok és kiegészítők értékesítése évek óta növekszik. A kisállat-kellékek többségét, mint mindennapi használatra szánt termékeket, főként a hipermarketekben, diszkontáruházakban, valamint az állateledel kiskereskedelmi hálózatokban vásárolják meg az állattartók. Mindezt jól kiegészíti a kedvtelésből tartott állatoknak kínált termékek növekvő online kereskedelmi piaca.

A minőségben hisznek
Noha az árak jelentősen megemelkedtek/emelkednek, a kisállat-tartók nemcsak kedvenceikhez ragaszkodnak, de a lehetőségek szerint igyekeznek mindent megadni nekik. Ezt támasztja alá az ALDI közlése, miszerint a diszkontlánc állandó állateledel választékának részét képezik a nedves és száraz kutya- és macskaeledelek, és a széles termékkínálatban minden vásárló megtalálhatja a házi kedvence számára ideális eledelt. A nagyobb kiszerelésű eledeleket a vevők a kedvezőbb ár-érték arány miatt vásárolják előszeretettel.
Mint említették, „minden, az ALDI kínálatában ­elérhető állateledel termékkategória közkedvelt, nagy népszerűségnek örvend". A tapasztalatok alapján a vásárlók a kisebb és nagyobb kiszerelésű termékeket is kedvelik. A kisebb kiszerelésű eledelekkel a kisebb testű házi kedvencek etetése könnyedén megoldható, míg a nagyobb kiszerelésű eledeleket a vevők a kedvezőbb ár-érték arány miatt vásárolják előszeretettel.
„Az állattartók részéről az utóbbi időben egyre nagyobb a fogápoló termékek iránti igény. Az ALDI állandó kínálatának természetesen részét képezi a kutyák számára kínált fogtisztító jutalomfalatok, az akciós kínálatban pedig rendszeresen megtalálhatók egyéb jutalomfalatok, illetve fogtisztító kutyajátékok is. Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a prémium termékek iránti kereslet folyamatosan növekszik, a speciális termékek szintén egyre inkább fókuszba kerülnek, egyre népszerűbbé válnak. Az áruházlánc minden esetben igyekszik a vásárlói igényekhez igazítani a választékát, ezért a speciális étrendű állatok számára is kínál eledelt.
Az ALDI saját márkás állateledelei a vásárlók körében nagyon népszerűek, hiszen az áruházlánc számára gyártott, csak az ALDI üzleteiben forgalmazott saját márkás termékek magas minőségűek, áruk azonban jóval kedvezőbb a márkatermékekénél. „A magas minőségű, kedvező árú választékban minden vásárló megtalálhatja – a belépő ár­kategóriájú termékektől a prémium minőségű állateledelekig – a kedvence számára megfelelő, ideális árú, magas minőségű terméket” – hangsúlyozták.
Az emelkedő árakkal kapcsolatban megtudtuk: minden egyéb élelmiszerkategóriában tapasztalható, az ­­állateledelek esetében is érezhető, növekedtek az alapanyagok átadási árai, valamint az energiaárak és a csomagolóanyag árak, ezen ­kívül a logisztika, és az élőmunka költsége is jelentősen emelkedett – fogalmaztak.
Az állandó kereslet kiszolgálása eredményeként a vásárlók tapasztalhatják, hogy az állateledel kínálat folyamatosan bővül. Mint megtudtuk, az áruházlánc jelenlegi beszállítóival szoros együttműködésben dolgozik új termékek megvalósításán, miközben új beszállítói forrásokat is keres a választék bővítése.
„A vállalat folyamatosan azon dolgozik, hogy mindig érde­mes legyen betérni hozzá a kis kedvencek tulajdonosainak, így a nyár folyamán például elérhető lesz hűsítő fekhely,  illetve különböző kutyajáték is. Az őszi időszakban pedig snackekkel bővül a választék, továbbá olyan játék is ­kapható lesz az ALDI áruházakban, amelybe jutalomfalatot lehet tenni” – közölték lapunkkal.

Jutalmazás új termékekkel
Az Auchan széles választékkal várja vásárlóit az állateledelek, állatfelszerelések terén is. Nagy népszerűségnek örvendenek mind a fogápolási, mind a jutalmazási termékek. „Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek népszerűbbek mind a száraz, mind pedig a ­nedves kategóriákban. Vásárlóink jelentős része választja a jó minőségű, kedvező árú saját márkás termékeinket. Pár héten belül négy új saját márkás terméket vezetünk be a kutya jutalmazási és tréning kategóriákban” – közölte az Auchan kommunikációs osztálya, hozzátéve, hogy míg a macskák esetében a nedves típusok a népszerűbbek, a kutyáknál a szárazeledel a kedveltebb típus.
Az állateledelek iránti folyamatos, kiegyensúlyozott kereslet az elmúlt egy-két évben pozitív irányba kezdett elmozdulni: a pandémia kezdetével megnövekedett a vásárlói igény a magasabb minőségű, prémium eledel iránt. Mint megtudtuk, ebben az időszakban növekedést mutatott a ­jutalomfalat kategória is, mind a kutya, mind a macska kategóriákban. A mostani gazdasági helyzetben azonban vissza­fejlődött a prémium eledel iránti kereslet és többen választják a jó ár-érték arányú termékeket.
Ahogy a humán étkezés is a mentes irányba tolódik, úgy a kis kedvencek élelmezése terén is erősödni látszik a speciális termékek iránti kereslet. A macska kategóriában nagyobb igény van a steril és speciálisabb tápok iránt (light, senior, steril), mint a kutya kategóriában. A kutyáknál elsősorban a csirke-mentes termékeket keresik vásárlók érzékenyebb állatuk számára.
„Az állateledel kategóriában összes­ségében márkahű vásárlókról beszélhetünk – ­közölte az Auchan –, ezért az előző években a márka volt az elsődleges vásárlási szempont az ár mellett. Manapság azonban ­egyre ­többen veszik figyelembe az árat, az akció­kat, így mi is azon dolgozunk, hogy minél több kedvező ajánlattal várjuk vásárlóinkat.”
Mint megtudtuk, az Auchan ismétlődő jelleggel igyekszik támogatni állatmenhelyeket. Előre meghirdetett időpontokban az üzletsoron várják az érdeklődőket, adományozókat, valamint az örökbefogadásra kész állatszeretőket az önkéntesek.

Jelentős volumenvisszaesés az állateledelek piacán

Az NIQ (korábban NielsenIQ) kiskereskedelmi indexe szerint a 2022 áprilisa és 2023 márciusa közötti időszak során kutya- és macskaeledelre több mint 115 milliárd forintot költöttek a hazai fogyasztók, az előző periódus forgalmához viszonyítva a növekedés ­28%-os.
Az összesített volumenbeli eladás meghaladja a 161 ezer tonnát, ami 9%-os csökkenést jelent. A márciussal záruló 12 hónap alatt 227 millió csomag eledelt vásároltunk házi kedvenceinknek. 

Kutyaeledel
A kutyaeledeleket vizsgálva: értékben kifejezve 30%-kal bővült az eladás, megközelítve a 64 milliárd forintot, míg mennyiségben 11%-kal visszaesett, 110 ezer tonnára rúgott. A kutyaeledelpiac 62%-át a kereskedői márkás, 38%-át a gyártói márkák teszik ki értékben. Előbbiek értékben 35%-kal bővültek, mennyiségi eladásuk pedig 10%-kal csökkent; a gyártói márkás eledelek forgalma forintban mérve 23%-kal nőtt, volu­menben pedig 11%-kal apadt.
A kutyaeledelek eladásának felét (értékben) a nedves kutyaeledelek teszik ki. A száraz eledelek 37, a jutalomfalatok az eladások 8%-át adják. A legnépszerűbb összetevő a marha: a marhahúsos tápok a piac egyharmadát tették ki. Dobogóra került még a baromfi 17, és a vegyes húsos termékek 14%-os részesedéssel.

Macskaeledel
Macskaeledeleket vizsgálva az értékbeli eladások 26%-ra, 52 milliárd forintra nőttek, míg a mennyiségi forgalom 4%-kal, mintegy 51 ezer tonnára csökkent.
Értéket tekintve a macskatápok 51%-a ­gyártói márkás, az értékben mért 15%-os bővülés ­mellett azonban mennyiségben 14%-kal mérséklődött az ilyen termékek forgalma. A piac további ­49%-át ­adják a saját márkák, ami azt jelenti, hogy 5 százalék­ponttal nőtt a részesedésük az előző időszakhoz képest. Ezek az eledelek nemcsak értékben tudtak növekedni (nem is keveset, 40%-ot), hanem volumen­ben is gyarapodott eladásuk (2%-kal).
Az eladások közel háromnegyedét a nedves macskaeledelek adják, amelyek a vizsgált időszakban értékben 26%-kal nőttek, 2%-os mennyiségi apadás mellett. A száraz macskaeledelek a forgalom közel egynegyedét adják, értékben 24%-kal nőttek, míg mennyiségi eladásaik kétszámjegyű (12%-os) visszaesést mutatnak.
Ízeket tekintve a legnépszerűbb variáns a ­vegyes macskaeledel, az eladások 43%-át adja. Ezt a ­marha, a hal (13–13%), a csirke és az egyéb szárnyasok ­(11–11%) követik.

Saját márka erősítéssel
Annak érdekében, hogy ­kedvenceik boldogok legyenek, a gondoskodó állattulajdonosok a SPAR saját márkái közül is választhatnak. „Az ember legjobb barátai számára garantáltan csak tesztelt minőségű állateledelek és -tápok kerülnek a SPAR áruházak polcaira. A széles kínálatból a saját márka forgalmi részarány a kutyaeledelnél kb. 50%, a macskaeledelnél pedig kb. 35%” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője, aki ­elárulta, hogy az üzletlánc több saját márkás fejlesztést is elindított. Mindemellett a brand termékek kategóriájában a gyártók is igyekeznek több újítást bevezetni a vásárlók számára, ezért folyamatosan érkeznek az innovatív, fejlesztéseken átesett termékek.
A kiegyensúlyozott étrend a legfontosabb alapja a hosszú és aktív macska- és kutyaéletnek. Ezért a Molly széles kínálatában a macskatulajdonosok minden macska ízlésének megfelelő változatos nedves- és szárazeledel-változatokat találnak. A kutya- és macskaeledelek esetében a nedves eledelek a legnépszerűbbek.
„A belépő kategóriás termékekre továbbra is nagy a kereslet a kedvező áruk miatt, emellett igyekszünk a jóval kisebb, de még mindig növekvő prémium termékekre is fókuszálni” – árulta el Maczelka Márk, kiegészítve azzal, hogy a speciális táplálkozású állataik számára is találhatnak eledelt a vevők. „A kiegészítő eledelek közül elsősorban fogápoló-, rágó- és jutalomfalat termékek érhetőek el nálunk. Ezek népszerűek és a gyártói oldalon is több új fejlesztés történik.”
Miközben a jelentős infláció miatt általánosságban mennyiségi visszaesés tapasztalható a forgalomban, a saját márka erősödött, mert még mindig nagy a különbség az árak tekinte­tében a brand és a saját márka között.
„Az állateledelek jelentős drágulását több minden okozza. Az állateledelgyártás nagy energiaigénnyel jár, a felhasznált alapanyagok és csomagolóanyagok költsége is drasztikusan emelkedett. Az árfolyamváltozás és az emelkedő logisztikai költségek sem segítettek” – jegyezte meg Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a hazai vásárló nagy általánosságban véve árérzékeny minden kategória tekintetében. – „Ugyanakkor sok vásárlónk számára fontos a megszokott brand és minőség, amiből nem engednek a magasabb ár ellenére sem.”
A SPAR Magyarország az Országos Állatvédőrség Alapítvánnyal közös akcióban minden évben igyekszik segíteni a bajba jutott, örökbefogadásra váró állatokon. A „Mancs a bajban!” állateledel-gyűjtési akcióban tavaly több mint 10 ezer kilogramm kutya száraz táp, és közel 2 ezer kilogramm macska száraz táp, valamint 11 ezer konzerv és alutasakos eledel gyűlt össze. „Idén májusban több mint 30 ­civil állatvédő szervezet védenceinek megsegítéséért fogtunk össze a vevőinkkel” – említette.

Minden gazdit kiszolgáló kínálattal
A Tesco hiper- és szupermarketek széles brand és saját márkás választékkal várják állattartó vásárlóikat. Jellemzően magas a nagy kiszerelésű száraztápok forgalma, de a nedves eledelek iránt is kiegyensúlyozott a kereslet, ismertette a Tesco sajtó­osztálya.
„A gyakorlat azt mutatja, hogy a vevők ma már jóval tudatosabban választanak eledelt házi kedvenceik számára, mint néhány évvel ezelőtt: pontosan tudják, mely életkornak, súlycsoportnak, egészségi állapotnak milyen kutya- vagy macska­táp szükséges – említették. – Ezért is tudjuk ­ajánlani a Tesco Pet Specialist teljes értékű száraz, illetve nedves állat­eledeleket, amelyek hozzáadott mesterséges aromák és ­színezékek nélküli termékek, vitaminok és ásványi ­anyagok megfelelő kombinációjával bírnak.”
Ha macska- vagy kutyaeledelről van szó, megoszlanak az állattartói vélemények: vannak, akik az otthon főzött élelemre esküsznek, többen a legegyszerűbben tárolható és adagolható szárazeledelt preferálják, de sokan a nedves tápot, azaz a konzervdobozból készült, vitaminokkal, ásványi anyagokkal dúsított nedves tápkeveréket részesítik előnyben kedvenceik számára.
Amikor 2020-ban a Covid-járvány alatt az emberek bezárkóztak otthonaikba, sokan fontolóra vették, hogy egy kis szőrös társsal gazdagítsák életüket. Mint megtudtuk, nemcsak a Tesco áruházakban, de az online webáruházban is meg­növekedett az állateledel iránti érdeklődés, ami az elmúlt évben az infláció, áremelkedések miatt látványosan csökkent – tudtuk meg a Tesco sajtóosztályától.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. májusi szám)

aktuális lapszám ITT: