Körképünkben azt vizsgáltuk, hogy idén milyen szezonra számítanak a fagylalt-és jégkrémgyártók, a kiskereskedők, és milyen innovációk várhatók ezen a téren. A fogyasztók minden eddiginél jobban vágynak arra, hogy kiszakadhassanak a hétköznapi rutinból, amihez a fagylaltok is hozzájárulhatnak.

A jelenlegi gazdasági környezetben nehéz megmondani, hogy milyen szezon várható a fagylalt- és jégkrémpiacon, de az kijelenthető, hogy a jellemzően árérzékeny hazai fogyasztók is hajlandóak magasabb árat fizetni a minőségi termékekért.

A Világ Legjobb Jégkréme díj
Velin Andrea, a Ledo Kft. magyar­országi vezetője ­elmondta, hogy a Ledo a brand termékek esetében piaci részesedésben 2022-ben a családi kiszerelésű jégkrémeknél második, míg az impulzus termékeknél harmadik szereplője a hazai jégkrémpiacnak.
Úgy véli, hogy a piacvezető üzletláncok a családi jégkrémek és multipackok értékesítésében látják a növekedési potenciált. A Ledo portfóliójában egyaránt megtalálhatók a családi és impulzus jégkrémek, valamint a multipackok.
A 2022-es év végén örömteli hírt kapott a cég: az IICC (International Ice Cream Consortium) a Világ Legjobb Jégkréme díjjal tüntette ki King Majestic – vadonatúj, ­áfonyás sajttorta ízű – pálcikás jégkrémüket.
„Az elkövetkező szezonban is a minőséget jelentő termé­kekre fókuszálunk, minden kategóriában” – tette hozzá.
A 2023-as szezon újdonsága a Ledo részéről a négy íz kombinációjából álló öntetes, családi jégkrémcsalád, a Quattro bevezetése Magyarországon, amely szavai szerint méltán nevezhető az Adria-régió legnépszerűbb családi jégkrémének.
Azt tapasztalják, hogy a hagyományos ízek dominálnak továbbra is a hazai fogyasztók körében.
Tavaly a fogyasztók jellemzően az otthon elfogyasztott, családi jégkrémeket választották az impulzus termékek helyett, különösen a nagyobb, 1,5–2 literes kiszerelésűeket. Velin Andrea arra számít, hogy az idei szezont is befolyásolhatja a gombócos fagylaltok árának növekedése, amely egyaránt hat a ­családi és impulzus termékek piacára.
Kijelentette, hogy növekszik a piacon a prémium termékek száma. Ezen belül a Ledo impulzus termékeinek zászlóshajójának számító KING pálcikás jégkrémei egyre kedveltebbek a fogyasztók körében.
Mivel az olcsó vagy közép kategóriába tartozó jégkrémek rendkívül kitettek a fogyasztói ár-érzékenységnek, amelyet az elmúlt időszakban tapasztalható inflációs változások erősítettek is, a prémium termékeket fogyasztóknál jelentősebb a márka- vagy termékhűség.
Velin Andrea azt mondja, hogy nehéz biztos prognózist felállítani a 2023-as évre, de véleményük szerint a közép árkategóriában található termékek polci megjelenése csökken, és a forgalom várhatóan a prémium és az olcsó kategóriát képviselő termékek felé fog elmozdulni.

Júliusban a legkelendőbbek a jégkrémek

A jégkrémek piaca 2022. április–2023. március között megközelítette az 57 milliárd forintot.
Értékben 29%-kal, mennyiség­ben pedig több mint 4%-kal nőttek a jégkrémeladások az előző 12 hónaphoz ­viszonyítva, több mint 35 millió liternyi jégkrémet vásároltunk. 
Tekintve, hogy a nyár egyik sztártermékéről van szó, szezonalitást tekintve a legnépszerűbb hónap az előző évben július volt, a teljes jégkrémekre költött összeg 23%-a abban az egy hónapban keletkezett. Május és augusztus közötti négy hónapban adták el a jégkrémek háromnegye­dét.
Az NIQ (korábban NielsenIQ) kiskereskedelmi indexe szerint a gyártói és a saját márkák között ­58–42% arányban oszlik el a kategória értékbeli forgalma. Utóbbiak nőttek dinamikusabban, értékben 36, mennyiségben 6%-kal, míg a gyártói márkás termékek értékben 24, mennyiségben mindössze 2%-kal tudtak növekedni az előző év azonos időszakához képest. E folyamatok eredményeképp a kereskedői márkák 2 százalékponttal növelték a részesedésüket.
A forintban mért forgalom több mint felét ­(54%-át) tették ki a pálcikás, tölcséres, szendvics stb. – össze­foglaló néven impulzív – jégkrémek, 46%-át pedig a családi kiszerelésű, dobozos változatok. Az impulzív jégkrémek esetében 12%-os mennyiségi és 33%-os értékbeli növekedést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe, részesedésük így 2 százalékponttal nőtt.
A dobozos termékek mennyiségi eladása stagnált, ugyanakkor értékben 24%-kal nőtt forgalmuk. A jégkrémtípusokat vizsgálva a pálcikás változatok az értékbeli eladás több mint egyharmadát, a tölcséres verziók pedig 12%-át adják. Nő az igény a multipack kiszerelési formák iránt, értékben 38%-kal növekedtek, így már 22%-át adják a piacnak. 
A jégkrémek között is nő az érdeklődés a mentes termékek iránt. A laktózmentes szegmens a kategória növekedési üteme felett bővült; értékben 39%-kal, mennyiségben 19%-kal nőtt. Így értékben már közel egymilliárdos forgalommal rendelkezik, a kategória 2%-át téve ki.
A fél liternél kisebb kiszerelésű termékek ­voltak a legkeresettebbek: az eladások 57%-át tették ki; értékben 31, mennyiségben pedig 9%-kal ­nőttek. A 0,5-1 literes jégkrémek a piac egyharmadát ­hasítják ki. A legkisebb piacszeletet (egytizedet) a nagy kiszerelésű, 1 liter feletti verziók teszik ki. Ezek eladása volumenben 8%-kal csökkent, ugyanakkor értékben 23%-kal bővült.

Nem mindennapi élmény, eredeti recept
Kovács Barbara, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere elmesélte, hogy a cég által forgalmazott Häagen-Dazs márka büszke arra, hogy az eredeti, Reuben Mattus ­által készített alapreceptekhez hű maradt. A márka alapítása­kor, 1960-ban még nem volt ismert és jellemző probléma a glutén- és laktózérzékenység, így az alaprecept gazdagon tartalmaz cukrot, teljes tejszínt és tojást is.
„A trendek időközben megváltoztak, de az alapító ­missziója az volt, hogy a legjobb fagylaltot készítse el. A Häagen-Dazs fagyit nem mindennapos élménynek szánták, hanem igazi luxusnak” – fogalmazott.
A Häagen-Dazs portfóliójában van vegán, tejmentes sorbet is, Magyarországon jelenleg a málna sorbet érhető el minicup kiszerelésben, de a jövő­ben szeretnének bővíteni ebben a kategóriában is.
Úgy látják, hogy a hazai fogyasztók körében a sós karamellás és a makadámdiós grillázs jégkrém egyértelműen a két legnépszerűbb íz. Kovács Barbara szerint ebből is látszik, hogy a fogyasztók nyitottabbak az új ízekre, az olyan termékekre, amelyek gourmet hatást keltenek. Ezt a két szempontot vette figyelembe a márka az idei új termékek esetében is.
„Tavaly indult a DUO kollekció, amelynek a lényege, hogy két népszerű ízt ötvöznek egy pohárban, amihez egy ropogós textúrát is párosítanak. A két termék egyetlen szezon alatt elérte a többi, már ismert core termék forgalmát” – közölte.
Ezt a portfóliót idén három új ízzel bővítik, de ­reményeik szerint még ezek sikerét is felülmúlja az idei évben ­induló macaronos kollekció. A Häagen-Dazs és Pierre Hermé ­francia macaronkészítő egy-egy fagyiban ötvözik a két ­márka legjavát, így jött létre a Häagen-Dazs X Pierre Hermé Dupla csokoládés macaron ganache és a Häagen-Dazs X Pierre Hermé Epres-málnás macaron jégkrém.
Elmondta azt is, hogy a márka mindent elkövet, hogy a jégkrémeit tartósítószer és adalékanyagok nélkül készítse el. A termékekben nincs semmilyen mesterséges színezék, és az összetevőkhöz minimális levegőt kevernek.
Mivel a hűvösebb időjárás nem kedvezett eddig a fagyi­szezonnak, így nem látni, hogy a legutóbbi áremelés ­mennyire befolyásolja a keresletet, de bíznak abban, hogy a visszaesés nem lesz jelentős.

Nő az igény a prémium termékekre
Kádár Ferenc, az m-Gel Hungary Kft. cukrászmestere elmondta, hogy a cég több mint 40 éve van jelen a magyar piacon cukrászati és fagylalt alapanyagok gyártójaként. Főbb termékeik a fagylaltporok hideg, illetve meleg eljáráshoz, fagylalt ízesítők, toppingok, színezékek, habosító paszták, gyümölcsvelő készítmények (6 és 20 kg-os kiszerelésben). A sütőipar számára térfogatnövelő­ket, töltelékeket, lekvárokat, friss gyümölcsből kivont szirupokat is kínálnak.
Közölte, hogy fogyasztói szemléletváltás tapasztalható a fagylalt- és jégkrémpiacon is, nő az igény a tej-, glutén- és cukormentes alapanyagok iránt.
„Erre az igényre reagálva fejlesztettük ki a Dia-Wellness csökkentett szénhidrát- és energiatartalmú fagylalt alapanyagokat, amelyeknek cukorösszetétele biztosítja a ­kellemes ízű, selymes állagú fagylaltot” – jegyezte meg.
Ugyancsak a cukormentes termékek keresletének növekedésére reagálva vezették be a gyümölcsből kivont szirupokat (Fig m-sweet, almacukor rostos, almacukor szűrt). Azt ­mondja, megfigyelhető, hogy a mentes alapanyagok közül az ­utóbbi évben a tejmentes termékek kereslete nőtt erőteljesebben.
„Az M-GEL minden mentes fagylaltpor jelenleg csokoládé, vanília, semleges alap és gyümölcs alap változatban kapható, az alapok tetszés szerint tovább ízesíthetők” – fűzte hozzá.
Azt tapasztalják, hogy az általános, klasszikus ízekre, mint a vanília, puncs vagy csokoládé, mindig jelentős az igény, de ezek mellett a magyar fogyasztók szívesen kipróbálják a prémium termékeket, mint például a pisztácia vagy mogyoró, illetve szívesen megkóstolják az újdonságokat is.
„2023-ban az m-GEL újdonságai között megtalálható a Kaktuszgyümölcs, Fehércsokis toffi karamellás keksz, i­lletve a gyerekekre gondolva a Málnás Vattacukor” – sorolta.
Az m-GEL által gyártott fagylalt ízesítők kétféle méretben, 1,2 kg-os és 4,5 kg-os kiszerelésben kaphatóak. Megerősítette, hogy a prémium termékekre erősödni látszik a kereslet, különösen az m-GEL által gyártott Prémium 100% pisztácia pasztára.
Kádár Ferenc szerint a magyar vásárlókra még mindig jellemző az ár-érzékenység, de a jó minőségű, prémium termékekért hajlandóak magasabb árat fizetni.

Fagylaltporok profiknak és a lakosságnak
Németh Ferenc, a Tutti Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy cégük 37 éve gyárt fagylaltpor alapanyagot profi felhasználók, vagyis fagylaltozók és cukrászdák részére.
Azt látják, hogy a klasszikus ízek még mindig ­uralkodóak, de folyamatosan jelennek meg az egyre összetettebb ízeket és struktúrákat kombináló fagylaltköltemények a kézműves fagylaltot készítő cukrászdákban. A jégkrémeknél is megfigyelhető, hogy ezeket a fogyasztói igényeket is kiszolgálják a gyártók.
A Tutti Kft. az idei szezonban 52 különböző ízben ­kínál fagylaltport, ebből 22 tejszínes, 30 pedig gyümölcsös ízű. A portfóliójukban szerepel egy cukormentes vegán alappor, amelyből friss vagy fagyasztott gyümölcs hozzáadásával készíthető cukormentes gyümölcs­fagylalt. Az idei szezonra pedig vanília és csokoládé ízekben készítettek vegán fagylaltport is.
„Figyelemmel kísérjük a ­trendek alakulását, de cégünknél nem a speciális étrendekre fektetjük a hangsúlyt. Alapanyagainkat nagy száza­lékban lágyfagylalt, tehát a hagyományos csavart fagyi készítéshez használják, amihez egy gépen két íz készítésére van lehetőség. Így az üzemeltetők gazdasági megfontolásból a fő ízekre koncentrálnak” – mondta.
Hangsúlyozta, hogy a fagylalt édesség, és a jó fagylalthoz tejszínre, cukorra van szükség, amelyek manapság nem számítanak trendi alapanyagnak. Úgy véli, nem az étel az egészséges vagy egészségtelen, hanem az életmód lehet az.
Azt tapasztalják, hogy továbbra is a csokoládé-vanília és a citrom-eper ízek a legnépszerűbbek.
Elmondta, hogy a magyar fogyasztó különösen árérzékeny, és jelenleg drasztikus fogyasztásvisszaesésről hallani mindenhol.
„Ilyen gazdasági környezetben a nélkülözhető élelmiszerek forgalma esik először, és a fagylalt ebbe a kategóriába tartozik” – magyarázta.
A Tutti Kft. idén egy új fagylaltpor családdal lép a kiskereskedelmi piacra: a lakosság részére is elkezdik a gyártást, forgalmazást. A termékükkel otthoni körülmények között gyorsan, egyszerűen készíthető ízletes fagylalt, nagyon kedvező áron.

Finom, de egészséges kényeztetés

A belga-svájci kakaófeldolgozó és csokoládégyártó-lánc, a Barry Callebaut friss jelentésében mutatja be, hogy milyen trendek határozzák meg várhatóan a fagylaltok és jégkrémek piacát a 2023-as szezonban.
Eszerint a fogyasztók minden eddiginél jobban vágynak arra, hogy kiszakadhassanak a hétköznapi rutinból, amihez a fagylaltok is hozzájárulhatnak.
A BC egy 2019-es nemzetközi kutatása szerint 5-ből 3 globális fogyasztó érdeklődik az új élmények (például illatok, ízek, textúrák, színek) iránt, a nyugat-­európai fogyasztóknak pedig 73%-a szeretne új és izgalmas fagylalttermékeket kipróbálni.
Egyre népszerűbb a fogyasztók körében az a koncepció, hogy az étel legyen finom, ámde egészséges is. Ennek köszönhetően már a fagylal­tok terén is nő az igény az olyan készítményekre, amelyek jó tápértékkel bírnak. Jellemzően olyan izgalmas gyümölcsös ízekben, mint az áfonya, a gyömbér és a citrom. A diófélék és dióvajak egyszerre egészségesek és kényeztetőek. A kesudió, a pekándió vagy a makadámia különlegessé teszik a fagylalto­kat. Egyre több márka figyel arra, hogy a kalóriát is csökkentse termékében, de az ne veszítsen az ízélményből. ­Ehhez akár kisebb falatokként, pralinék­ban, mochikban készítik az édességeket.
A környezetbarát készítményekre határozottan nő az igény, ezért a növényi alapú, a bio, az állatbarát, a természetes összetételű termékek és az újrahasznosított csomagolás jelentik egyre inkább az irányt.

Választék a speciális étrendet követőknek is
Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy továbbra is az olyan klasszikus ízek a legnépszerűbbek, mint a csoki, vanília, pisztácia, eper, és nagyon kedveltek a különböző ízkombinációk is, amelyeknél a toplista vezetői a vanília-karamell, földimogyoróvaj, sós karamella és a különböző sütemények fagylalt verziói.
Úgy fogalmazott, hogy a Kifli.hu folyamatosan igazodik a trendekhez, széles a kínálatuk már azok számára is, akik valamilyen ételérzékenységgel élnek: a vegán, gluténérzékeny, ­cukorbeteg vagy más diétát követő vásárlóiknak is van miből választaniuk. Az elmúlt években a vegán és a sorbet erősödött látványosan, mivel azok ­eleve tejmentesek, és a márkák fejlesztettek zero cukor, illetve hozzá­adott cukorral készült változatot is.
„Külön kiemelném a Nick’s, a Cloud 9, az All in natural vagy akár a Carte D’or és Gelatiamo Zero vagy Super zero termékeit, amelyek nálunk nagyon sok különleges ízben elérhetőek” – sorolta.
Főként a multipack és családi kiszerelések hódítanak a piacon, hiszen jégkrémet már nem csak nyáron fogyasztanak a vásárlók, így igény lett a nagyobb kiszerelésű családi csomagokra. A single pálcikás és tölcséres fagylaltoknak is nagy a forgalma, mert a vásárlóik szeretik az új ízeket először kisebb kiszerelésben kipróbálni.
„A jégkrém és fagylalt választékunknál 35–38%-os forgalom­növekedésre számítunk a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az online térben a mi szolgáltatásunk különlegessége, hogy a hűtési lánc megszakadása nélkül a vásárlók ajtajáig szállítjuk ki a hűtött jégkrémeket” – jegyezte meg.
A kedvenceik mellett a vásárlók szívesen teszik a ­kosarukba a kézműves fagylaltok közül leginkább azokat, amelyeknek valamely desszertre utaló nevük van, illetve fantázia­nevükből következtethetőleg érdekes ízvilággal rendelkeznek. Ilyen például a „Kakaó aranya”, amely oabika kakaót tartalmazó öntettel készül.
Az idei szezonra a Kifli.hu a speciális étrendet ­követőknek szánt választékát bővítette jelentősen, valamint egészségesebb megoldásokat kínálnak majd a kicsiknek is. Külön érdekesség, hogy hamarosan kapható náluk a gazdik örömére a kiskedvencek számára készített fagylalt.

Előkészítés nélküli jégkrémkelyhek
Az All IN natural food termékeket gyártó és forgalmazó Vegan Health Kft. tulajdonosa, Kiss Enikő elmondta, hogy már 8 éve készítik a paleo és vegán jég­krémeiket. Mára már 15 ízük van, így a legszélesebb paleo és vegán jégkrém kínálattal rendelkeznek. Cukrászdák számára 19 féle tégelyes jégkrémet kínálnak, emellett a piacon egyedüliként háromféle ízben készítenek mentes jégkrémszendvicseket.
„Nagyon kedveltek, egész évben gyártjuk, mert télen is igény van rá” – közölte.
Termékeik nem csak laktóz- és tejfehérjementesek, hanem glutén­­mentesek is, és hozzáadott cukrot, szóját, adalékanyagokat sem tartalmaznak. Úgy fogalmazott, hogy tiszta, tápláló összetevőkből állnak: például 100%-os csokoládémasszával, Brazíliából származó 100%-os mangó és maracuja velővel, 100%-os gyümölcsökkel, adalékanyagmentes kókusztejszínnel dolgoznak. Vannak ALL IN natural food kókuszgurtból készülő jégkrémek is, amelyek hétféle élő és ­aktív kultúrát és prebiotikumokat is tartalmaznak: ezek a mangó és maracuja, illetve a Pina Colada kék spirulina ízesítésűek.
Tapasztalataik szerint nagyon kedveltek a pisztácia, ­mangó és maracuja, csokoládé ízek, de mellette a málna és keksz, keksz és karamell, vagy a brownie jégkrémeket is előszeretettel fogyasztják a vásárlók.
Kiss Enikő úgy látja, hogy a vegán szegmens erősödött az elmúlt években, sokaknak fontos a bolygó védelme, és egyre több a laktóz-, tejfehérjeérzékeny gyermek is, ezért a szülők vegán termékeket keresnek.
Idei egyedülálló újdonságuk a vegán és gluténmentes jégkrémkelyhek. „Ezek azonnal, előkészítés nélkül felszolgálható jégkrémkelyhek, több rétegű, különleges ízű termékek. 100% újrahasznosítható PP tégelybe vannak csomagolva, csak egy fóliát kell lehúzni róluk, és már fogyaszthatja is a vendég egy kanállal. Így az üzletek fagylaltot árulhatnak fagyipult és plusz kiszolgáló személyzet nélkül is” – hívta fel a figyelmet.
Véleménye szerint ezzel egy nagyszerű lehetőséget kínálnak minden kávézó, büfé, étterem részére, hogy a paleo, vegán, vagy glutén-, cukormentesen étkező, vagy egészségtudatos vendégeket is ki tudják szolgálni keresztszennyeződés mentes jégkrémkehellyel, öt ízben.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. májusi szám)

digitális lapszám elérhető ITT: