Folyamatos fejlődést mutat az öko termékek szegmense, a vevők előnyben részesítik az újrahasznosítható csomagolást, és az allergénmentes, természetes kozmetikumokra is egyre nagyobb az igény. Piaci szereplőket kérdeztünk arról, hogy milyen trendeket tapasztalnak a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok piacán.
A jelenlegi gazdasági helyzetben a háztartási vegyi- és papíráruk, illetve a kozmetikumok piacán is kiemelt figyelmet kap a tudatosság a fogyasztók részéről. A vásárlók főként az ár és a környezetvédelmi szempontok alapján döntenek a termékek között, míg az öblítők esetében az illat és annak tartóssága dominál.
Fontos az is a fogyasztóknak, hogy egy termék vegán legyen, ne tartalmazzon mesterséges színezőanyagot, alumíniumot, klórt. Az infláció hatására sokan keresik most az olcsóbb cikkeket, de mégsem a minőségen, hanem inkább a mennyiségen spórolnak.
Egyszerre jó a bőrnek és a környezetnek
Az Essity Hungary brand managere, Forgách Réka elmondta, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a háztartási papíráruk piacán is kiemelt figyelmet kap a tudatosság a fogyasztók részéről. Már nem elég csupán a csomagárat figyelni, a vásárlók egyre inkább figyelembe veszik a tekercs hosszát, a lapok számát, a guriga átmérőjét, a rétegszámot és a papír minőségét, nedvszívó képességét is. „Így tudnak ár-érték arányban megfelelő vásárlási döntést hozni” – magyarázta.
Emellett megmaradtak a fenntarthatósági szempontok is. A vásárlók előnyben részesítik a felelős erdőgazdálkodásból származó alapanyagokat, az újrahasznosítható csomagolást és a biológiailag lebomló papírt is.
Az új fogyasztói igényekre válaszul született a környezetbarát Natural Soft termékcsalád, amely nem tartalmaz hozzáadott parfümöt, színezékeket és releváns allergéneket, valamint fehérítésmentes, így természetesen krémszínű.
„Létrehoztunk egy terméket, amely egyszerre jó a bőrhöz, és a környezetet is óvja” – fogalmazott.
Forgách Réka felhívta a figyelmet arra, hogy az idei évben is nagy innovációval rukkol elő a Zewa, méghozzá az első olyan toalettpapírral, amely semlegesíti a toalettben található kellemetlen szagokat. Az új Odor Block technológiát is a fogyasztói igények ihlették, amely a Zewa Deluxe 3 rétegű illatos toalettpapírokon érhető el. Hangsúlyozta, hogy az Essity kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra.
„Célkitűzésünk, hogy felelős forrásokból szerezzük be alapanyagainkat, 2025-ig csomagolóanyagaink 100%-ban újrahasznosíthatók legyenek, valamint 2030-ig 25%-kal csökkentsük az energia- és villamosenergia felhasználatunkat” – jelentette ki.
Azt mondja, ma már alapkövetelmény a vásárlók részéről, hogy a háztartási papíráru termékek megfeleljenek bizonyos fenntarthatósági követelményeknek. A jelenlegi inflációs környezetben azonban nem feltétlenül hajlandóak a fenntarthatóbb megoldásokért többet fizetni, de ha ugyanazon az árponton elérhető egy környezetbarát termék, azt választják.
Természetes eredetű összetevők
A kozmetikai és háztartási vegyiáru Sansin termékeket forgalmazó Chemcore Zrt. marketing vezetője, Szabó Ádám közölte, hogy annak ellenére, hogy a gazdasági környezet negatív hatásai erre a piacra is hatással vannak, továbbra is erősödik a tudatosság trendje.
„A környezettudatosság és az etikus termelés egyre nagyobb hangsúlyt kap, fontosak az ökocímkék és az állatvédelem is” – sorolta.
Tapasztalataik szerint a vásárlók két fő szempont alapján döntenek a vásárlásról: az ár és a környezetvédelem, öblítők esetében pedig az illat és annak tartóssága alapján. A gazdaságosság mellett a tudatosság és fenntarthatóság trendje egyre inkább jelen van a fogyasztói igényekben.
Az összetevők esetében egyre fontosabb, hogy természetes eredetű összetevőket tartalmazzon, valamint számítanak a különböző jelvények a termékeken, amelyek mind a csomagolásra, mind a beltartalomra vonatkozhatnak. Azok a fogyasztók, akik keresik a környezettudatosabb termékeket, számos fenntarthatósági szempontra figyelnek a vásárlás során a termékre, a csomagolásra, a felhasználásra és a vállalatra vonatkozóan.
Közölte, hogy folyamatosan nő a kereslet a sensitive és a baby termékeik iránt, hiszen ezeket bátran használhatják allergiások és ekcémások is. A hipoallergén baby mosógél nem irritálja a babák bőrét, és gyengéden, de hatékonyan tisztítja a ruháikat. Minden baby és sensitive termékük dermatológiailag tesztelt, ez azt jelenti, hogy valóban szenzitív termékek, minden bőrtípusú vásárlónak alkalmasak.
„A Sansin elsődleges termékcsaládja jelenleg a mosógélek és az öblítők. Minden termékünk természetes eredetű, vegán és állatkísérlet mentes, valamint újrahasznosított műanyag flakonban kaphatóak, amik egyre több helyen utántölthetőek” – hívta fel a figyelmet.
A leginkább keresett Sansin termékek a Spring Blossom mosógél, valamint az Arctic és Caribbean öblítők. A kisgyerekesek, babások és érzékeny bőrűek között pedig a Summer Essence és Baby mosógél, valamint a Tropical és Caribbean öblítők. A legnépszerűbb illatok a friss, virágos, lágy illatok, amelyek nem túl hivalkodóak, de kellemesek és tartósak.
Úgy látják, hogy a környezetkímélő termékek iránt folyamatosan nő a kereslet, és az egyéni fogyasztói döntések is egyre jobban számítanak, mivel bővül azok száma, akik fontosnak tartják, hogy keressék a zöld alternatívákat. A környezetkímélő termékeknek leginkább a családosok és édesanyák az elsődleges vásárlói, de a Z generáció tagjai is nyitottak ezekre a termékekre.
Termékeiket főként online, drogériákban és hipermarketekben vásárolják. Az utántöltő állomások több kereskedelmi lánc figyelmét is felkeltették. Ebben úttörő volt a dm, akivel a márka igyekszik együtt népszerűsíteni ezt a fenntartható megoldást.
Tiszta otthon, tiszta bolygó
A Henkel ProNature márkájának brand managere, Boldizsár Liza elmondta, hogy a vegyiáruk piacán a vásárlók egyre körültekintőbben és környezettudatosabban igyekeznek kiválasztani a számukra megfelelő termékeket, és a vásárlói döntésekben is jelentős befolyásoló tényezővé válik a fenntarthatóság.
„Természetesen mi is igyekszünk ezeknek a vásárlói igényeknek megfelelni, illetve egy zöldebb, fenntarthatóbb irányba haladni, ezért fordítunk nagy figyelmet a ProNature esernyőmárkánkra is, amely egy környezetbarát vonulata portfoliónknak” – fejtette ki.
Az elmúlt években nem csak a környezettudatosság vált fontossá a vásárlók számára.
„Releváns például a fogyasztónak, hogy egy termék vegán legyen, ne tartalmazzon mesterséges színezőanyagot, illatanyagot, vagy olyan egyéb vegyi anyagokat, mint például alumínium, vagy klór. Ezen kívül, ha a termék csomagolása biológiailag lebomló, újrahasznosítható, vagy újrahasznosított anyagból készül, az fontos érv tud lenni a vásárlói döntések meghozatalakor” – állapította meg.
Boldizsár Liza megjegyezte, hogy a fő fenntarthatósági trendek kulcsfontosságú részét képezik a Henkel innovációs stratégiájának, mivel nagyon fontos számukra, hogy innovatív megoldásaik fenntarthatóak legyenek és hosszú távon pozitív környezeti hatásokat érjenek el.
„A ProNature koncepció értékes szerepet játszik abban, hogy a Henkel elérje ambiciózus fenntarthatósági céljait. Sőt, a ProNature termékek újabb lépést jelentenek a 2025-ös csomagolási stratégiánk és céljaink megvalósítása érdekében” – tette hozzá.
Kijelentette, hogy természetesen mind a fogyasztónak, mind a vállalatoknak egyre fontosabb, hogy a termékek környezetbarátok legyenek. A mosó- és tisztítószerek piacán folyamatos fejlődést mutat ennek megfelelően az öko termékek szegmense. Szavai szerint ezért is törekszik a Henkel arra, hogy évről évre egyre több fenntartható termékinnovációt hozzon a piacra.
Elmondta, hogy a ProNature szortiment már kilenc, Clin, Bref, Pur és Somat márkaterméket tartalmaz. A ProNature termékcsalád, amely a megbízható Henkel márkák bizonyítottan jó minőségű tisztítási teljesítményét kínálja még fenntarthatóbb módon, a „Tiszta otthon, tiszta bolygó” üzenet kommunikálásával. Ezek a termékek több fenntartható és természetes eredetű összetevő felhasználásával készülnek. A csomagolás (kivéve a kupak) újrahasznosított műanyagból készül és Social Plastic®-ot tartalmaz. A Somat ProNature doboza, valamint Bref ProNature WC frissítők hátlapja 100%-ban újrahasznosított papírból van előállítva. Ez csupán néhány oka annak, hogy a ProNature termékek az „Ecolabel” címkét is magunkon viselik (kivéve a Bref ProNature WC frissítők).
Úgy fogalmazott, hogy egyre több tudatos fogyasztó van a piacon, így elsősorban nekik szánják a ProNature esernyőmárka termékeit.
Ezek lesznek az idei év legfontosabb trendjei a bőrápolásban A Cosmetics Business márciusban tette közzé jelentését, amelyben a 2023-as év legfontosabb bőrápolási trendjeit vizsgálta. Ebből az derült ki, hogy a járványt követően a fogyasztók már kerülik a hosszadalmas bőrápolási rutinokat, egyfajta minimalista szemlélet került előtérbe. Ez azt jelenti, hogy leegyszerűsítik bőrápolási rutinjukat, kerülik a hatóanyagok túlzott használatát, és inkább a bőr barrier rétegének védelmére koncentrálnak. A Z-generációnak és azon túl A bőr helyreállítása Balzsamrudak Stresszoldás kozmetikummal |
Természetes összetevők és zöld agyag
Sárközy Ágota, az Argital Magyarország vezetője elmondta, hogy részben egyre többen keresik a bio- és natúrkozmetikumokat, illetve van érdeklődés a még magasabb minőségű biodinamikus kozmetikumok iránt, másrészt fontos az ár-érték arány is.
„Sokan most a legolcsóbbat keresik, illetve nőtt az egytermékes vásárlók száma. Nem a minőségen, hanem a mennyiségen akarnak sokan spórolni. Nálunk nő az érdeklődés az agyagpor iránt, illetve az allergénmentes termékekre. Arcápolás és szájápolás a legfontosabb területünk. A testolajoknál nem érzékelünk növekedést, a testápolásban még mindig a krémek számítanak jobban. Mindezek mellett nagyon sok nálunk az új vevő, de jellemzően 1-2 terméket próbálnak ki” – összegezte.
Megállapította, hogy az allergénmentes készítmények előtérbe kerültek, nagyon sok az ekcémás, problémás bőrű ember. Az agyagot is keresik tisztító, méregtelenítő hatása miatt, és mivel az Argital márka alapeleme az agyag, gyakorlatilag minden termékben van, ezért egyértelműen emelkedő tendencia van az eladásban. Az egyre tudatosabb fogyasztás, akár élelmiszerekben, akár kozmetikumokban egyértelmű tendencia.
Hangsúlyozta, hogy az anyavállalat 1979 óta gyárt természetes kozmetikumokat, nem tesztel állatokon, bio, biodinamikus mezőgazdaságból származó, vagy vadon termő növényeket használ. Ez náluk alapelv, ugyanúgy, ahogy az antropozófián alapuló kutatás, fejlesztés és gyártás. Orvosokkal, gyógyszerészekkel konzultálva fejlesztenek. A márka pozíciója világszerte nagyon stabil, az agyagkozmetikában az első.
Közölte, hogy csak természetes összetevőket használ az Argital. Egyedülálló abból a szempontból, hogy az olajokat leszámítva minden készítményében van tengeri zöld agyag, amely tisztító, méregtelenítő hatásáról ismert. A termékek terápiás céllal lettek kifejlesztve és kipróbálva. A készítményeket kisebb mennyiségben gyártják, így azok szinte mindig frissek.
„Fontos kiemelni a nagyon jó ár-érték arányt, valamint azt, hogy ezekből a krémekből kevesebb is elég. Meg kell említeni, hogy a dentie és propolisz fogkrémet leszámítva minden három évig eláll bontatlanul, hiszen az agyag többmillió éves anyag, és minden készítményben benne van” – mondta.
A bőrproblémákkal küzdők, érzékeny bőrűek számára van egy allergénmentes termékkategóriájuk, benne az arcápoláshoz legszükségesebb termékekkel: arctonikkal, arctisztítótejjel, arctisztító pakolással, arckrémmel. Van allergénmentes kézkrémük is. Fő összetevőjük az agyag és a vadárvácska krém, szavai szerint e kettő kombinációja szinte garancia a bőr gyógyulására.
Alapvetően a webáruházban vásárolják főként termékeiket, de jelen vannak több áruházban, gyógyszertárban, és vannak webshopos partnereik is.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)