Hazánkban a cukorbetegség a leggyakoribb anyagcsere-betegség. Az inzulin­rezisz­tens, diabéteszes fogyasztók egész életükön át tartó gondozást, speciális étrendet igényelnek. A személyre szabott, korszerű diéta, a csökkentett cukortartalmú, vagy cukormentes termékek egyre nagyobb tudatos vásárlói bázist tudnak maguk mögött.

Bővülő választékkal
A dm egészségmegőrzés filozófiá­ját tükrözi, hogy az inzulin­rezisz­tens, illetve cukorbeteg gyanús dié­tázók édesítésre számos cukoralternatívát találnak a dm üzletek polcain.
„Széles cukormentes édességválasztékkal rendelkezünk (pl. szeletes áru, kekszek, édes kenyérfeltétek, szirupok stb.), illetve cukor­helyettesítő termékek között is válogathatnak vásárlóink a polcokról (pl. eritritol, sztevía, kókuszvirágcukor, folyékony és tablettás édesítőszer)” – ismertette a kínálatot Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere.
A dm élelmiszer szortiment alapját elsősorban a glutén­mentes és cukormentes termékek képezik, de ezek a termékek sem fogyaszthatók számolatlanul cukorbetegek ­számára, figyelembe kell venni az előírt diétát. Mindemellett a dm ­étrend-kiegészítő kínálatában is találhatóak termékek, ­melyek a normál vércukorszint elérését támogatják.
Bár a vásárlói igények miatt elsősorban a cukor- és gluténmentes termékekre helyezi a hangsúlyt a dm, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ízvilág ugyanolyan fontos, hiá­ba mentes egy termék, ha nem nyeri el az íze a ­vásárlók tetszését – értesítette lapunkat Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment menedzsere.
Mint megtudtuk, a dm-ben a kedvezőtlen piaci környezet ellenére is mennyiségi növekedésben van a mentes kategória, ugyanakkor több termék esetében időszakosan ­fennálló szállítási problémával vagy jelentős alapanyagár-emelkedéssel kellett szembenézni, ezért több esetben helyettesítő termék listázására is sort kellett keríteni.
Az üzletekben a mentes termékek esetében polccsíkot nem alkalmaz a dm, azonban a dm márkás termékeken megtalálható gluténmentes logó segíti a vásárlók termékválasztását. A cukormentes tulajdonságra utaló információ­kat a címkéken megtalálják a fogyasztók.
„Mindemellett igyekszünk az active beauty magazinban, dm Live adásban felhívni a figyelmet erre a fontos termékcsoportra” – fűzte ­hozzá Reményi Rita.

Kínálat kiemelt figyelemmel
Napjainkban sokan küzdenek a cukorbetegség egyes típusaival vagy a diabétesz előszobájaként emlegetett inzulinreziszten­ciával. Termékkínálatának összeállításánál a speciális étrendet követőkre is gondolt a Közért+ Zrt. Szorti­ment­jében találhatók cukormentes szörpök, üdítők, édesipari termékek (kekszek, csokoládék), növényi tej és persze alternatív édesítő­szerek. A könnyebb tájékozódás érdekében a termékeket cukormentes és gluténmentes címkével tüntetik fel.
Solti Tímea, a Közért+ Zrt. marketingvezetője megjegyezte, hogy a piacon fellelhető kínálatával az ételintoleranciában érintett fogyasztók igényeikhez is igazodik az online élelmiszeráruház. A speciális és vegán szortimentben gluténmentes, laktózmentes, bio és vegán termékeket, valamint diabetikus és növényi alapú termékeket, tojásmentes tésztákat (durum tészta) is találhatnak a vásárlók.
A webáruház a fogyasztók tudatosságát kívánja elősegíteni azzal, hogy a termékeken pontos információkat tüntet fel az összetevőkkel kapcsolatban is.
„A webshopunkban kapható termékeken feltüntetjük, ha glutén-, laktóz- vagy egyéb intoleranciában, allergiában szenvedők számára kerülendő a fogyasztásuk. Címkékkel jelöljük a cukormentes, gluténmentes, laktózmentes, bio és vegán termékeket” – ismertette.
Solti Tímea felhívta rá a figyelmet, hogy a Közért+ webshopra látogatókat és a vásárlókat rengeteg tartalommal, blogcikkel (például: Miben nincs glutén? A gluténmentes ételek listája) és a speciális étrendnek megfelelő receptekkel is segítik. A webshop saját podcast csatornáján számos szakértőt megszólaltatnak, időről időre külön foglalkoznak a gluténérzékenységgel, a vegán étrenddel és életmódváltással.
A marketing vezető elárulta, hogy a jelenleg is tapasztalható nehézségek miatt bizonyos termékkörök beszerzése nehézkesebbé vált, ezért a vevők is gyakrabban találkozhatnak termékhiányokkal, mint a háborút megelőző időszakban.
„Általánosságban érzékeljük, hogy a vásárlók keresik az akciós és az alacsonyabb árfekvésű termékeket. A vásárlói kosarakban egyre gyakrabban jelennek meg az alacsonyabb ár/értékű termékek. Ellenben a speciális étrendet követőknél kevésbé tapasztaljuk, hiszen nekik tartaniuk kell az előírt alapanyagok, termékek fogyasztását. A mi feladatunk az, hogy ezekre a piaci változásokra reagálva, és minden vásárlói igénynek, elvárásnak megfelelően alakítsuk ki a választékunkat” – mondta Solti Tímea.

Cukormentesen is édes
„Szakmai berkekben azt szoktuk mondani, Magyarország még mindig főleg tejcsoki-fogyasztó (kb. 60%), de egyre növekvő a hazai fogyasztásban a minőségi étcsokoládé és az egészségtudatos csokoládé is. Ma már a nagyobb láncokban külön kiemelt helyen, általában a bio-polcok környékén találhatók az egészségtudatos édességek, jól elkülönítve a hagyományos termékvonaltól” – fogalmazott Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője.
Az idén 100 éves ikonikus magyar márka, a Szerencsi csokoládé – a Szerencsi néven gyártott és forgalmazott hagyományos csokoládék mellett – a fogyasztási szükségletet felismerve és a trendeket követve belépett az egészségtudatos termékek piacára is.
A Diabon család tagjai voltak „az első fecskék” – ezek lényegében fruktózzal, azaz gyümölcs­cukorral édesített termékek, melyek közül ma is igazi különlegességnek minősülnek az ét és tej verzióban egyaránt elérhető, mogyoróval vagy mandulával töltött 75 g táblák, valamint a drazsé mix (tej mandula és ét mogyorós keverék).
A Paleobon család választékában eritrittel és steviával édesített étcsokoládés termékek vannak, amelyek sem glutént, sem hozzáadott cukrot nem tartalmaznak. Egészségtudatos kategóriában a Paleobon család alapvetően táblás és drazsé termékekből áll 3 ízvariánsban, valódi gyümölcs korpusszal (kávé, törökmogyoró és kesudió).
A maltitollal édesített tejcsokoládé termékcsalád, a Szerencsi ZERO% termékei, ahogy a nevük is jelzi, hozzáadott cukrot egyáltalán nem tartalmaznak. „Ezért alapvetően minden tejcsokoládé-kedvelő bátran fogyaszthatja, cukorbetegek és diétázók egyaránt, normál mennyiségi keretekben. Ráadásul ízük szinte a normál tejcsokoládéval megegyező, fogyasszák egészséggel. A piacon jelenleg a töltött szeletes (21 g súlyúak, 6 ízben kaphatók) és a desszert kategóriában elérhetők, a karácsony azonban mindig tartogat meglepetéseket, érdemes lesz figyelni az újdonság-kínálatot” – árulta el a kereskedelmi vezető.
A Szerencsi ZERO% desszertek 2 kategóriára oszlanak: 105 g praliné (áfonyás-barackos, valamint mandulás-kávés) és 100 g Macskanyelv tejcsokoládé. Utóbbi termék a hagyományos kategóriában tej-ét válogatásként kapható és a Szerencsi legnépszerűbb desszertje a kézzel készített konyakmeggy mellett, egészségtudatos verzióját is ezért fejlesztették ki. „Mindamellett, hogy a csokik a koronavírus-­járvány idején kerültek végső kifejlesztésre és 2021-től ­forgalomba, a desszertek pedig csak 2022 végétől vannak a polcokon, gyorsan a legnépszerűbb és leggyorsabban növekvő termékeink közé kerültek. – Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni. A legfontosabbnak azt tartom, hogy gyártóként és márkaként önazonosak tudtunk és tudjunk ­maradni” – mondta Molnár Pál.

Szélesedő speciális kínálattal
Az m-GEL Hungary Kft. közel 40 éve van jelen alapanyaggyártóként a magyar piacon. Kezdetben a vállalatnál a cukrász- és sütőipar számára gyártottak termékeket, majd 2010-től megkezdték a speciális élelmiszerek fejlesztését cukor­betegek, fogyókúrázók, vala­mint ételintoleranciá­val élők részére.
A Dia-Wellness, Kölyök­barát, Gluténmentes és PaleOK termékcsaládok tagjainál a jó beltartalom a hagyományost megközelítő, kellemes ízvilággal párosul. A kínálatban megtalálhatóak speciális lisztek, cukorhelyettesítők, kényelmi keverékek, lekvárok, valamint kollagénnel dúsított termékek.
Gangel András, az m-GEL Hun­gary Kft. ­üzemvezetője lapunk­nak elmondta, hogy a Dia-Wellness termékcsalád fej­lesz­tésénél az a fő cél, hogy a szén­hidráttartalom vagy energiatartalom legalább 30 százalékkal csökkentett legyen a termék hagyományos megfelelőjéhez képest.
„A Dia-Wellness termékek finomított cukrot nem tartalmaznak, használatukkal könnyen be tudjuk tartani a tápanyagbevitel optimális arányát anélkül, hogy az étkezés öröméről le kellene mondanunk” – említette Gangel András, kiegészítve azzal, hogy a termékcsalád tagjai között megtalálható cukorhelyettesítők közül az 1:4-es és az ­1:1-es a legnépszerűbbek. A Dia-Wellness 1:4 cukorhelyettesítő édesítő hatása négyszerese a répacukorhoz képest, míg a Dia-Wellness 1:1 cukorhelyettesítőé megegyezik a répacukoréval. A termékek sztívia felhasználásával készültek, de kellemetlen utóíztől mentesek – tudtuk meg.
„A lisztkeverékek közül a Dia-Wellness 50 százalékkal csökkentett szénhidráttartalmú liszt­keveréket (DW-50) önmagában, általános konyhai használatra ajánljuk, míg a Zéro 6 Lisztkoncentrátumot más hagyományos lisztekkel keverve használhatjuk sütéshez és főzéshez” – ­ismertette Gangel András.
Mint megtudtuk, a kínálatban megtalálható kilencféle szénhidrátcsökkentett száraztészta számos fajtája. A Dia-Wellness lekvárok magas gyümölcstartalmúak, édesítésükhöz gyümölcsből kivont természetes cukrot használnak. A hagyományos ízek mellett (eper, ribizli, penyigei szilva stb.) olyan újdonságok is kaphatóak, mint a Kaktuszfüge- vagy a Vörösboros Málnalekvár.
A kényelmi keverékek között megtalálható a palacsinta-, lángos-, gofri-, muffinpor; pizzaliszt; vagy akár a Tortakrém Expressz stb. A Dia-Wellness termékek közül különösen kedvelt a mogyorókrém, a ­ketchup és a mézhelyettesítő.
„A Dia-Wellness széles termékválasztékából ki kell emelnem a kollagénnel dúsított, csökkentett szénhidráttartalmú funkcionális élelmiszereinket (pl. kollagénes kávékrémpor, tejporhelyettesítő, mogyorókrém, sportliszt, élelmi rost, desszertszósz stb.) – közölte a vállalat üzemvezetője. – Azonban fontos tudni: ahhoz, hogy a kollagén tanulmányok által bizonyított jótékony hatását kifejtse, két-három hónapig kúra­szerű fogyasztása javasolt” – jegyezte meg.
Mint megtudtuk, a Dia-Wellness termékcsaláddal párhuzamosan fejlesztették ki a Kölyökbarát, a Gluténmentes és a PaleOK termékeket. A Kölyökbarát termékek létrejötténél a gyerekek tápanyagszükségletét vették figyelembe, ahol nagyobb mértékű a szénhidrátszükséglet, de a meg­felelő mennyiségű rost bevitele is rendkívül fontos. A PaleOK termékek azontúl, hogy glutént nem tartalmazó alapanyagokból készülnek, laktózt sem tartalmaznak. Megtalálhatók közöttük édesítő­szerek, palacsinta- és piskótapor, bejgli mix, muffin mix stb.
„Valamennyi termékünket annak szellemében fejlesztjük, hogy minél egyszerűbben, minél gyorsabban, illetve praktiku­sabban elkészíthetőek legyenek. Az élvezhetőségre külön hangsúlyt helyezünk, azért, hogy a fogyasztóknak ne kelljen kompromisszumokat kötniük” – hangsúlyozta Gangel András, hozzátéve, hogy a termékeket a szakma is ­elismeri, hiszen 2020-ban Gluténmentes Bejgli Mix termékünk ezüstérmes lett a Lisztérzékenyek Országos Egyesülete ­által szervezett az ÉV Új Gluténmentes Terméke versenyen. A Mentes-M 2020 versenyen az Év Mentes Termékcsaládja Díj Inzulin Rezisztencia Kategória győztese lett a Dia-Wellness IR termékcsalád.
Az m-Gel Kft. termékei megtalálhatóak a dia-Wellness és az m-Gel webshopban, a bioboltokban, valamint az Auchan és az EcoFamily áruházaiban, 2022 januárjától a Lidl üzleteiben is kaphatók a Dia-Wellness alapanyagokból helyben sütött szénhidrátcsökkentett pékáruk (pl. búrkifli, citromos-almás rúd).
Márkáival az m-Gel kommunikációjában nagy hangsúlyt fektet a közösségi médiára, folyamatosan növekvő, támogató, aktív közösséggel van jelen az Instagramon és a Facebookon, mindemellett rendszeres kiállítóként részt vesz több szakmai kiállításon és „mentes” rendezvényen.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)

belelapozok