A fűszerekkel, fűszerkeverékekkel klasszikus és különleges pácokat állíthatunk össze húsokhoz és zöldségekhez, de a salátáknak és a mártogatósoknak is megfelelő ízt adnak, míg a nedves szószokkal személyessé, egyedivé tehetjük a grillételeket. 

Akár grillpácnak is kiváló
A grillezés erősödő kedveltsége néhány éve egy újabb szezont teremtettek a nedves ételízesítők számára is a nyári időszakra, beékelődve a két nagy szezon; a karácsony és a húsvét közé. Ma már nagyon változatos a szószok szortimentje, az alapoktól egészen a különféle nációk kedvelt ízvilágáig sok variáció megtalálható az üzletek polcain. Ezek a szószok fontos kellékei a grillpartiknak, jó alapok lehetnek az ízesítéshez, mártogatáshoz, de akár a pácoláshoz is.
„Az Univer is folyamatosan fejleszt, figyelembe véve a trendeket. Igyekszünk minden ízlésnek megfelelni” – ­árulta el Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing vezetője, megemlítve, hogy tavaly három igazi Univer különlegességet sikerült a polcokra tenni a szezonra: az Erős Pistás Majonézt, Ketchupot és Fokhagymakrémet. Ez utóbbit – a visszajelzések alapján – sokan használták grillpácként.
Noha a szegmensben a mennyiségi eladások a klasszikus ízekből vannak, a tapasztalat szerint a vásárlók egyre bátrabban kísérleteznek az ízesített termékekkel, igénylik az újdonságot. Bazsó Rita szerint az Univer mentes termékei és a speciális étrendet követők számára fejlesztett vegán majonéze is egy szűkebb réteg igényeire reflektál, ­ennek ellenére szélesebb körben vásárolják az ízvilága miatt.
„Fogyasztóink mindig lelkesek az újdonságok megjelenésekor, nem volt ez másként a tavalyi évben bevezetett Erős Pistás termékeink esetében sem. A kedvező fogadtatás köszönhető részben azoknak a gasztronómiai trendeknek, melyek a csípős ízek irányába mutatnak. Ráadásul egy országos kampány is kísérte újdonságaink bevezetését, vagyis rendesen megPistáztuk ezeket a termékeket” – említette a marketing vezető.
Bazsó Rita úgy látja, hogy a diszkont hálózatok térnyerése és egyre nagyobb népszerűsége a saját márkák erősödésével jár együtt. „Ez természetesen az árfekvést is befolyásolja, amivel nincs szándékunkban versenyezni. Ráadásul a grillszezonban a diszkontok előszeretettel teszik be az Univer szószokat in-out akciókba” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy éppen ezért inkább a márka erősítése a cél, „kommunikációval kiemelni azt, hogy az Univer magas minőséget kínál megfizethető áron” – mondta.
Mint megtudtuk, az Univer termékeinek forgalma továbbra is jól alakul, a tavalyi szezonban is szép eredményeket ért el a cég, és az idei pozitív célkitűzésekből sem engednek. Bazsó Rita szerint bár vonzó lehet egy saját márkás termék alacsony ára, azért a fogyasztók ragaszkodnak a megszokott, jól bevált Univer ízekhez.
Az Univer a nyári szezonban BTL eszközökkel tervezi megtámogatni termékeit. „Kiemelten fókuszálunk a digitális felületekre; kiaknázzuk a social oldalaink adta lehetőségeket, különböző online megoldásokat, alkalmazunk influencer marketinget. Ezt kiegészítjük trade megjelenésekkel, promóciókkal, akciókkal” – ismertette az Univer kommunikációs mixét Bazsó Rita.

A legnagyobb fűszertermelők

A fűszernövények és fűszerek használata a főzésben világszerte annyira megnőtt, hogy egy jelentés szerint a globális piac értéke az idei év végére 126 milliárd dollárra nő, szemben a 2022-es 79 milliárd dollárral.
Az országokat nézve a legnagyobb fűszertermelő és a legnagyobb exportőr India: a 2021-22-es pénzügyi évben a kivitel értéke 4,1 milliárd dollár volt.
Ugyancsak jelentős fűszer-exportáló országnak számít Indonézia, Kína, Vietnam és Brazília.

Mindenki a maga íze szerint
Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere felhívta rá a figyelmet: már évek óta megfigyelhető, hogy a grillszezon egyre nagyobb potenciált tartogat a fűszerek számára is. „A bizonytalan időkben legalább az otthon, de mégis grillen, vagy szabadban elkészített ételek nagy népszerűségnek örvendenek. A fűszerpiac kiskereskedelmi értékesítési számaiban évek óta stabil növekedést tapasztaltunk a nyári hónapokban, amelyet a grill- és salátafűszerek katalizáltak” – fogalmazott.
A Kotányinál alapvetően minden grilltermék adalékmentes, csak természetes összetevőket használ a mixek kialakításánál. Sómentes termék is van a kínálatban, ahol a fűszerek úgy kerültek összeválogatásra, hogy só nélkül, vagy kevesebb só felhasználásával is harmonikus ízt lehessen elérni.
„A Kotányi Hungária Kft. minden évben jelentkezik újdonságokkal. Vezérelvünk a magas minőség és a természetesség” – hangsúlyozta a marketing manager a Termékmixnek, elárulva, hogy napjaink trendje a füst. „Az elmúlt években vezettük be füstölt só és bors termékeinket, amelyek segítségével akár szezonon kívül is megidézhető a grillhangulat. Füstölt paprika pedig már évek óta van a kínálatunkban” – mondta.
Idén rafinált, füstölt só, illetve bors felhasználásával készült, malomba zárt mixekkel készül a grillszezonra a Kotányi: Ötbors keverék füstölt borssal, Chili és Fokhagyma mixek füstölt sóval kerülnek hamarosan a boltok polcaira. A termékek teljesen természetes módon készülnek, a füstölt bors például egyedi ízét a hét napon át tartó bükkfán való füstölésből nyeri.
„A szezon legnagyobb dobása, hogy a Kotányi kirándul a saját kategóriáján túlra is, és egy kollaboráció keretében Szarvasi serpenyős grillsajtokba zárva is megjelennek a jól ismert fűszerek – köztük a legújabb füstölt borsos keverék is” – árulta el Szűts Ágnes. Mindemellett a tavaly kezdett arculati frissítés utolsó hullámaként az idei szezonra megújult a Kotányi saláta fűszerkeverékeinek csomagolása: ínycsiklandó termékfotók és megkülönböztető színkódo­lás ­segít a fogyasztóknak választani a 8 féle változatban kapható termékek közül.
Szűts Ágnes megjegyezte, hogy a magyar fűszerpiac kiskereskedelmi forgalma 2022-ben értékben dinamikusan nőtt, de a mennyiségi értékesítés elmaradt az előző év forgalma mögött. Tavaly ugyanis ezt a szegmenset sem kerülte el az infláció, amelyet csak kisebb részben generált a gyártói áremelés.
„Az elmúlt hónapokban a fogyasztók egyre inkább az olcsóbb beszerzési források felé fordultak, ami a diszkontok erősödését segítette a kereskedelmi csatornák közül, és egyedül itt növekedett az értékesítés értékbeli százalékos aránya, míg a többi csatorna piacrésze szűkült” – magyarázta a piaci helyzetet Szűts Ágnes. Mint mondta, mivel a mono fűszerek továbbra is alapélelmiszernek számítanak, ezek piaca kevésbé sínylette meg a fogyasztói ’racionalizálást’. A fűszerkeverékek forgalmán azonban év végén már jobban látszott, hogy bizonyos fogyasztói körök kevesebb fűszermixet tettek kosarukba, spórolási megfontolásból.
„A grillszezonban a szűken vett kategórián túli kommunikációval is erősítünk – a Kotányi fűszerekkel készült Szarvasi serpenyős grillsajtok promotálásával” – ismertette a Kotányi kommunikációját Szűts Ágnes. Mint mondta, a kollaborációs és saját termékek megismertetését jól ismert séfek és gasztro-influencerek segítségével támogatják a közösségi médiában, akik kreatív recepteken keresztül mutatják meg a fűszeres és fűszertermékek felhasználási lehetőségeit. Emellett a márka képviselői rendszeresen jelentkeznek saját receptekkel, amelyek inspirációt adnak a mindennapok és az ünnepek ételeihez.
Mindemellett a cég folytatja a tavaly indult print hirdetés­sorozatait is, ahol olvasmányos környezetben, fűszer­lexikon formájában, illetve recepteken keresztül mutatja be a Kotányi fűszerek sokszínű felhasználhatóságát prémium gasztro maga­zinokban. „Továbbá idén a ­promóciós tevékenység­ben is kollaborálunk, és a Gorenje márkával közösen indítunk online tavaszi nyereményjátékot a főzni és sütni szerető közönség részére” – említette Szűts Ágnes.

Világszerte megugrottak a fűszereladások

Egyre kalandvágyóbbak az emberek az otthoni főzésben. Parveen Ashraf brit tévés szakács és szakácskönyvíró szerint a fűszer a főszereplő minden ételben. Az kelti életre az ételeket, és ad nekik ízt. Úgy véli, jelenleg a fogyasztókért folytatott harc egyértelmű győztese a fűszer – írja a BBC.
Donald Pratt iparági szakértő szerint a fűszernövények és fűszerek iránti kereslet az utóbbi években erőteljesen megnőtt. Ő az amerikai McCormick óriásvállalat, a világ legnagyobb fűszer- és fűszernövénygyártó cégének beszerzési felelőse. Azt mondta, hogy a piac jelenlegi erősödése mögött számos tényező áll.
Szavai szerint a világjárvány hatására mindenki egy kicsit igényesebbé vált a konyhában, és már a fiatalabb generációk is kísérleteznek az ízekkel, kultú­rától és konyhától függetlenül. Másrészt a megnövekedett egészségügyi aggodalmak is szerepet játszanak ebben. Az egészségesebb táplálkozás iránti vágy egy globális trend. Ez több házi főzést jelent, a természetes alapanyagok használatát, és a só, a cukor és a zsírok helyettesítését a gyógynövényekből és fűszerekből származó ízekkel.
Ashraf szerint a különböző fűszerek fokozott használatát az is elősegíti, hogy az emberek a közösségi médiában fotókat, videókat és recepteket tesznek közzé a főzésükről. Hangsúlyozta azt is, hogy tanulmányok születtek arról, hogy az olyan fűszerek, mint a kurkuma, a kömény és a fahéj közvetlen egészségügyi előnyökkel járnak. Szerinte ez a tény tovább növeli népszerűségüket.

Tudatosan fűszeres grillek
Czugéber Nóra, a Lacikonyha Ma­gyar­ország Kft. senior brand managere úgy látja, hogy a magyar fogyasztók előszeretettel választanak a só és a bors klasszikus párosán kívül fűszeresebb, csípősebb és intenzívebb ízeket a húsok fűszerezéshez, így a tradicionális magyar ízvilág, az édes és csípős paprika, fokhagyma igen közkedvelt a grillszezonban is. „Emellett nem szabad megfeledkeznünk arról a fogyasztói rétegről sem, amely nyitottabb az új ízek felé, és az izgalmas, pikáns ízkombinációkat keresi. Grillezésnél az általános, csirke, sertés fűszerkeverékek mellett egyre gyakrabban választanak a vásárlók valamilyen kifejezett grillterméket” – fűzte hozzá.
A praktikusság és a tudatosság kerül előtérbe, fontos a vásárlók számára, hogy a megvásárolt terméket azonnal használhassák. Czugéber Nóra szerint az egészséges táplálkozás és a tudatos életmód már évek óta töretlenül népszerű, és az élet minden területén – így a fűszerezésben, grillezésben is – megfigyelhető trend. Egyre népszerűbbek a csökkentett sótartalmú, ízfokozó és egyéb hozzáadott anyagoktól mentes keverékek, pácok. Az alapvető elvárás ezekkel a termékekkel kapcsolatosan még mindig az, hogy a vásárlónak ne kelljen a fűszerezéssel bajlódni, de az íz legyen tökéletes. Így a képlet egyszerű: remek íz, kényelmesen és egyszerűen.
„Igen széles termékpalettával rendelkezünk a grillezéshez elengedhetetlen fűszerkeverékekből, folyékony fűszerpácokból, melyeket Ízmester márkanév alatt forgalmazunk. Közöttük az újdonságra nyitott fogyasztók is találnak különleges ízkombinációkat” – ismertette a kínálatot a senior brand manager, hozzátéve, hogy a tapasztalat azt ­mutatja, van igény az innovációra és az új, egzotikusabb ízekre is, a fogyasztók egy szegmense kifejezetten keresi az egyedi termékeket.
„Kiemelten fontos számunkra a tudatos táplálkozás, ezért az idei grillszezonban a folyékony fűszerpácaink megújulnak, idén már új, nátrium-glutamát nélküli receptúrával jelentkezünk a szezon alatt” – említette Czugéber Nóra. Idén már kilenc különféle ízű pácot kínál a fogyasztóknak a fűszer­gyártó cég, a lágy mézes és zöldfűszeres ízeken át, a mustáros, közép-markáns ízeken keresztül az igazán csípős megoldásokig.
Mint fogalmazott, a pandémiát kísérő elővigyázatosságokat és korlátozásokat lassan maguk mögött tudhatják a fogyasztók, azonban az elmúlt év gazdasági történései, kiemelve a magas inflációt, befolyásolhatják az idei ­grillszezon alakulását. „A magyar fogyasztóknak fontos az ár-érték arány, miközben a lehető legjobb minőséget keresik a legjobb áron” – jegyezte meg a senior brand manager. A magas árak miatt biztosan fókuszban lesz az otthoni grillezés, grill partik rokonokkal, barátokkal.
A bolti kommunikáció mellett az online és a social media marketingre is nagy hangsúlyt fektet a Lacikonyha. Az idei szezonban a kommunikáció középpontjában a finom receptek, az edukáció és a grillezés összetartó ereje áll.

Pikánsan ízes
A tapasztalat szerint a fogyasztók egyre szívesebben kísérleteznek, próbálnak ki új ízeket és termékeket. Grillezéskor a húsok előkészítése során előszeretettel választanak marináló szószokat, olajokat, szójaszószt és pácokat a magyarok. Az elkészült húsokhoz pedig ketchupot, mustárt, csípős szószokat használnak leginkább, tudtuk meg Müller Zitától, a Maresi Foodbroker Kft. brand managerétől, aki elárulta, hogy a Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő BBQ és grill szezonban a TABASCO® termékek forgalma jelentősen növekszik, köszönhetően a fogyasztói trendeknek és szokásoknak.
Mint fogalmazott, a TABASCO® márkanév hallatán a fogyasztóknak főként a klasszikus, TABASCO® piros ­csípős paprika szósz jut eszébe, ami valóban a portfólió alappillére, azonban ezen felül még négy fajta szósz elérhető.
„A legcsípősebb termékünk a TABASCO® Habanero szósz, ami a Scoville skálán a 7000+ kategóriába tartozik. Ha valaki egy igazán fűszeres, pikáns szószra vágyik, és haladónak számít a csípős szószok világában, ezt neki találták ki. Nagyjából két éve vezettük be a piacon a TABASCO® Sriracha szószt, ami hamar a fogyasztók egyik kedvencévé vált, mert gazdag és merész ízvilága tökéletes választás lehet bármely ételhez. Minden falatban egyszerre érződik a tölgyfahordóban érlelt piros jalapeno paprika édes és savanykás íze, melyet finom fokhagymás utóíz követ. Ezt a szószt bármilyen főételre vagy köretre csepegtethetjük, vagy olvasztott vajjal keverve Sriracha-pácot is készíthetünk. Ellentétben a többi TABASCO® szósszal, ez műanyag üvegben, nagyobb, 25 ml-es formátumban érhető el” – ismertette a kínálatot Müller Zita.
A márka weboldalán és Facebook oldalán nemcsak új receptek megosztásával igyekszik segíteni követőit a Maresi, hanem játékokkal is szélesíti a szószok felhasználási ­körét. „Az idei grillszezonra országos nyereményjátékkal és outdoor ­aktivitásokkal készülünk” – egészítette ki a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)

aktuális lapszám digitálisan elérhető ITT: