A fűszerekkel, fűszerkeverékekkel klasszikus és különleges pácokat állíthatunk össze húsokhoz és zöldségekhez, de a salátáknak és a mártogatósoknak is megfelelő ízt adnak, míg a nedves szószokkal személyessé, egyedivé tehetjük a grillételeket.
Akár grillpácnak is kiváló
A grillezés erősödő kedveltsége néhány éve egy újabb szezont teremtettek a nedves ételízesítők számára is a nyári időszakra, beékelődve a két nagy szezon; a karácsony és a húsvét közé. Ma már nagyon változatos a szószok szortimentje, az alapoktól egészen a különféle nációk kedvelt ízvilágáig sok variáció megtalálható az üzletek polcain. Ezek a szószok fontos kellékei a grillpartiknak, jó alapok lehetnek az ízesítéshez, mártogatáshoz, de akár a pácoláshoz is.
„Az Univer is folyamatosan fejleszt, figyelembe véve a trendeket. Igyekszünk minden ízlésnek megfelelni” – árulta el Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing vezetője, megemlítve, hogy tavaly három igazi Univer különlegességet sikerült a polcokra tenni a szezonra: az Erős Pistás Majonézt, Ketchupot és Fokhagymakrémet. Ez utóbbit – a visszajelzések alapján – sokan használták grillpácként.
Noha a szegmensben a mennyiségi eladások a klasszikus ízekből vannak, a tapasztalat szerint a vásárlók egyre bátrabban kísérleteznek az ízesített termékekkel, igénylik az újdonságot. Bazsó Rita szerint az Univer mentes termékei és a speciális étrendet követők számára fejlesztett vegán majonéze is egy szűkebb réteg igényeire reflektál, ennek ellenére szélesebb körben vásárolják az ízvilága miatt.
„Fogyasztóink mindig lelkesek az újdonságok megjelenésekor, nem volt ez másként a tavalyi évben bevezetett Erős Pistás termékeink esetében sem. A kedvező fogadtatás köszönhető részben azoknak a gasztronómiai trendeknek, melyek a csípős ízek irányába mutatnak. Ráadásul egy országos kampány is kísérte újdonságaink bevezetését, vagyis rendesen megPistáztuk ezeket a termékeket” – említette a marketing vezető.
Bazsó Rita úgy látja, hogy a diszkont hálózatok térnyerése és egyre nagyobb népszerűsége a saját márkák erősödésével jár együtt. „Ez természetesen az árfekvést is befolyásolja, amivel nincs szándékunkban versenyezni. Ráadásul a grillszezonban a diszkontok előszeretettel teszik be az Univer szószokat in-out akciókba” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy éppen ezért inkább a márka erősítése a cél, „kommunikációval kiemelni azt, hogy az Univer magas minőséget kínál megfizethető áron” – mondta.
Mint megtudtuk, az Univer termékeinek forgalma továbbra is jól alakul, a tavalyi szezonban is szép eredményeket ért el a cég, és az idei pozitív célkitűzésekből sem engednek. Bazsó Rita szerint bár vonzó lehet egy saját márkás termék alacsony ára, azért a fogyasztók ragaszkodnak a megszokott, jól bevált Univer ízekhez.
Az Univer a nyári szezonban BTL eszközökkel tervezi megtámogatni termékeit. „Kiemelten fókuszálunk a digitális felületekre; kiaknázzuk a social oldalaink adta lehetőségeket, különböző online megoldásokat, alkalmazunk influencer marketinget. Ezt kiegészítjük trade megjelenésekkel, promóciókkal, akciókkal” – ismertette az Univer kommunikációs mixét Bazsó Rita.
A legnagyobb fűszertermelők A fűszernövények és fűszerek használata a főzésben világszerte annyira megnőtt, hogy egy jelentés szerint a globális piac értéke az idei év végére 126 milliárd dollárra nő, szemben a 2022-es 79 milliárd dollárral. |
Mindenki a maga íze szerint
Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere felhívta rá a figyelmet: már évek óta megfigyelhető, hogy a grillszezon egyre nagyobb potenciált tartogat a fűszerek számára is. „A bizonytalan időkben legalább az otthon, de mégis grillen, vagy szabadban elkészített ételek nagy népszerűségnek örvendenek. A fűszerpiac kiskereskedelmi értékesítési számaiban évek óta stabil növekedést tapasztaltunk a nyári hónapokban, amelyet a grill- és salátafűszerek katalizáltak” – fogalmazott.
A Kotányinál alapvetően minden grilltermék adalékmentes, csak természetes összetevőket használ a mixek kialakításánál. Sómentes termék is van a kínálatban, ahol a fűszerek úgy kerültek összeválogatásra, hogy só nélkül, vagy kevesebb só felhasználásával is harmonikus ízt lehessen elérni.
„A Kotányi Hungária Kft. minden évben jelentkezik újdonságokkal. Vezérelvünk a magas minőség és a természetesség” – hangsúlyozta a marketing manager a Termékmixnek, elárulva, hogy napjaink trendje a füst. „Az elmúlt években vezettük be füstölt só és bors termékeinket, amelyek segítségével akár szezonon kívül is megidézhető a grillhangulat. Füstölt paprika pedig már évek óta van a kínálatunkban” – mondta.
Idén rafinált, füstölt só, illetve bors felhasználásával készült, malomba zárt mixekkel készül a grillszezonra a Kotányi: Ötbors keverék füstölt borssal, Chili és Fokhagyma mixek füstölt sóval kerülnek hamarosan a boltok polcaira. A termékek teljesen természetes módon készülnek, a füstölt bors például egyedi ízét a hét napon át tartó bükkfán való füstölésből nyeri.
„A szezon legnagyobb dobása, hogy a Kotányi kirándul a saját kategóriáján túlra is, és egy kollaboráció keretében Szarvasi serpenyős grillsajtokba zárva is megjelennek a jól ismert fűszerek – köztük a legújabb füstölt borsos keverék is” – árulta el Szűts Ágnes. Mindemellett a tavaly kezdett arculati frissítés utolsó hullámaként az idei szezonra megújult a Kotányi saláta fűszerkeverékeinek csomagolása: ínycsiklandó termékfotók és megkülönböztető színkódolás segít a fogyasztóknak választani a 8 féle változatban kapható termékek közül.
Szűts Ágnes megjegyezte, hogy a magyar fűszerpiac kiskereskedelmi forgalma 2022-ben értékben dinamikusan nőtt, de a mennyiségi értékesítés elmaradt az előző év forgalma mögött. Tavaly ugyanis ezt a szegmenset sem kerülte el az infláció, amelyet csak kisebb részben generált a gyártói áremelés.
„Az elmúlt hónapokban a fogyasztók egyre inkább az olcsóbb beszerzési források felé fordultak, ami a diszkontok erősödését segítette a kereskedelmi csatornák közül, és egyedül itt növekedett az értékesítés értékbeli százalékos aránya, míg a többi csatorna piacrésze szűkült” – magyarázta a piaci helyzetet Szűts Ágnes. Mint mondta, mivel a mono fűszerek továbbra is alapélelmiszernek számítanak, ezek piaca kevésbé sínylette meg a fogyasztói ’racionalizálást’. A fűszerkeverékek forgalmán azonban év végén már jobban látszott, hogy bizonyos fogyasztói körök kevesebb fűszermixet tettek kosarukba, spórolási megfontolásból.
„A grillszezonban a szűken vett kategórián túli kommunikációval is erősítünk – a Kotányi fűszerekkel készült Szarvasi serpenyős grillsajtok promotálásával” – ismertette a Kotányi kommunikációját Szűts Ágnes. Mint mondta, a kollaborációs és saját termékek megismertetését jól ismert séfek és gasztro-influencerek segítségével támogatják a közösségi médiában, akik kreatív recepteken keresztül mutatják meg a fűszeres és fűszertermékek felhasználási lehetőségeit. Emellett a márka képviselői rendszeresen jelentkeznek saját receptekkel, amelyek inspirációt adnak a mindennapok és az ünnepek ételeihez.
Mindemellett a cég folytatja a tavaly indult print hirdetéssorozatait is, ahol olvasmányos környezetben, fűszerlexikon formájában, illetve recepteken keresztül mutatja be a Kotányi fűszerek sokszínű felhasználhatóságát prémium gasztro magazinokban. „Továbbá idén a promóciós tevékenységben is kollaborálunk, és a Gorenje márkával közösen indítunk online tavaszi nyereményjátékot a főzni és sütni szerető közönség részére” – említette Szűts Ágnes.
Világszerte megugrottak a fűszereladások Egyre kalandvágyóbbak az emberek az otthoni főzésben. Parveen Ashraf brit tévés szakács és szakácskönyvíró szerint a fűszer a főszereplő minden ételben. Az kelti életre az ételeket, és ad nekik ízt. Úgy véli, jelenleg a fogyasztókért folytatott harc egyértelmű győztese a fűszer – írja a BBC. |
Tudatosan fűszeres grillek
Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. senior brand managere úgy látja, hogy a magyar fogyasztók előszeretettel választanak a só és a bors klasszikus párosán kívül fűszeresebb, csípősebb és intenzívebb ízeket a húsok fűszerezéshez, így a tradicionális magyar ízvilág, az édes és csípős paprika, fokhagyma igen közkedvelt a grillszezonban is. „Emellett nem szabad megfeledkeznünk arról a fogyasztói rétegről sem, amely nyitottabb az új ízek felé, és az izgalmas, pikáns ízkombinációkat keresi. Grillezésnél az általános, csirke, sertés fűszerkeverékek mellett egyre gyakrabban választanak a vásárlók valamilyen kifejezett grillterméket” – fűzte hozzá.
A praktikusság és a tudatosság kerül előtérbe, fontos a vásárlók számára, hogy a megvásárolt terméket azonnal használhassák. Czugéber Nóra szerint az egészséges táplálkozás és a tudatos életmód már évek óta töretlenül népszerű, és az élet minden területén – így a fűszerezésben, grillezésben is – megfigyelhető trend. Egyre népszerűbbek a csökkentett sótartalmú, ízfokozó és egyéb hozzáadott anyagoktól mentes keverékek, pácok. Az alapvető elvárás ezekkel a termékekkel kapcsolatosan még mindig az, hogy a vásárlónak ne kelljen a fűszerezéssel bajlódni, de az íz legyen tökéletes. Így a képlet egyszerű: remek íz, kényelmesen és egyszerűen.
„Igen széles termékpalettával rendelkezünk a grillezéshez elengedhetetlen fűszerkeverékekből, folyékony fűszerpácokból, melyeket Ízmester márkanév alatt forgalmazunk. Közöttük az újdonságra nyitott fogyasztók is találnak különleges ízkombinációkat” – ismertette a kínálatot a senior brand manager, hozzátéve, hogy a tapasztalat azt mutatja, van igény az innovációra és az új, egzotikusabb ízekre is, a fogyasztók egy szegmense kifejezetten keresi az egyedi termékeket.
„Kiemelten fontos számunkra a tudatos táplálkozás, ezért az idei grillszezonban a folyékony fűszerpácaink megújulnak, idén már új, nátrium-glutamát nélküli receptúrával jelentkezünk a szezon alatt” – említette Czugéber Nóra. Idén már kilenc különféle ízű pácot kínál a fogyasztóknak a fűszergyártó cég, a lágy mézes és zöldfűszeres ízeken át, a mustáros, közép-markáns ízeken keresztül az igazán csípős megoldásokig.
Mint fogalmazott, a pandémiát kísérő elővigyázatosságokat és korlátozásokat lassan maguk mögött tudhatják a fogyasztók, azonban az elmúlt év gazdasági történései, kiemelve a magas inflációt, befolyásolhatják az idei grillszezon alakulását. „A magyar fogyasztóknak fontos az ár-érték arány, miközben a lehető legjobb minőséget keresik a legjobb áron” – jegyezte meg a senior brand manager. A magas árak miatt biztosan fókuszban lesz az otthoni grillezés, grill partik rokonokkal, barátokkal.
A bolti kommunikáció mellett az online és a social media marketingre is nagy hangsúlyt fektet a Lacikonyha. Az idei szezonban a kommunikáció középpontjában a finom receptek, az edukáció és a grillezés összetartó ereje áll.
Pikánsan ízes
A tapasztalat szerint a fogyasztók egyre szívesebben kísérleteznek, próbálnak ki új ízeket és termékeket. Grillezéskor a húsok előkészítése során előszeretettel választanak marináló szószokat, olajokat, szójaszószt és pácokat a magyarok. Az elkészült húsokhoz pedig ketchupot, mustárt, csípős szószokat használnak leginkább, tudtuk meg Müller Zitától, a Maresi Foodbroker Kft. brand managerétől, aki elárulta, hogy a Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő BBQ és grill szezonban a TABASCO® termékek forgalma jelentősen növekszik, köszönhetően a fogyasztói trendeknek és szokásoknak.
Mint fogalmazott, a TABASCO® márkanév hallatán a fogyasztóknak főként a klasszikus, TABASCO® piros csípős paprika szósz jut eszébe, ami valóban a portfólió alappillére, azonban ezen felül még négy fajta szósz elérhető.
„A legcsípősebb termékünk a TABASCO® Habanero szósz, ami a Scoville skálán a 7000+ kategóriába tartozik. Ha valaki egy igazán fűszeres, pikáns szószra vágyik, és haladónak számít a csípős szószok világában, ezt neki találták ki. Nagyjából két éve vezettük be a piacon a TABASCO® Sriracha szószt, ami hamar a fogyasztók egyik kedvencévé vált, mert gazdag és merész ízvilága tökéletes választás lehet bármely ételhez. Minden falatban egyszerre érződik a tölgyfahordóban érlelt piros jalapeno paprika édes és savanykás íze, melyet finom fokhagymás utóíz követ. Ezt a szószt bármilyen főételre vagy köretre csepegtethetjük, vagy olvasztott vajjal keverve Sriracha-pácot is készíthetünk. Ellentétben a többi TABASCO® szósszal, ez műanyag üvegben, nagyobb, 25 ml-es formátumban érhető el” – ismertette a kínálatot Müller Zita.
A márka weboldalán és Facebook oldalán nemcsak új receptek megosztásával igyekszik segíteni követőit a Maresi, hanem játékokkal is szélesíti a szószok felhasználási körét. „Az idei grillszezonra országos nyereményjátékkal és outdoor aktivitásokkal készülünk” – egészítette ki a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)