Bár az élelmiszer-áremelkedések miatt a magyar fogyasztók egyre inkább az olcsóbb termékeket választják, a hagyományos reggeli mellett számos innovatív termék kerül a kosarakba.

Tudatosabban vásárolnak a SPAR-ban
A SPAR áruházakban számos olyan cikkből választhatnak a vásárlók, amelyek illenek a reggelihez. A kínálatban szerepel mások mellett a margarin, vaj, kenhető krémek, joghurtital, gyümölcsjoghurt, sajtok, kakaó, tejitalok, ­gabonapelyhek, friss pékáruk, felvágottak – említette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint meg­jegyezte: a kutatások szerint reggelire a kisebb adagos termékek a kedveltebbek, ­illetve pél­dául a szeletelt sajtok és a szeletelt felvágottak azok a cikkek, melyek inkább a reggeli­nél kerülnek fogyasztásra.
„Az elmúlt időben csökkenést mutat a péksütemények és nő a ­kenyerek, szendvicsalapok iránti kereslet, ez utóbbi termékek esetében az alapízek továbbra is a legkedveltebbek” – egészítette ki a kommunikációs vezető.
Maczelka Márk szerint az egészségtudatos étkezési szokások ma már teljesen beépültek a mindennapokba, így a SPAR áruházak választékában is például több hozzáadott cukor nélküli termék érhető ma már el. Emellett fontos kiemelni, hogy a tejtermékek általában kalciumban ­gazdagok. Összességében elmondható, hogy a vásárlók egyre nagyobb figyelmet fordítanak azokra a termékekre, amelyek mentesek és vitaminban gazdagabbak, mindemellett ­könnyű egyéni­leg elkészíteni.
Az infláció és az energiaválság miatt sokan szenvednek a megnövekedett élelmiszeráraktól. A kiskereskedelemben viszont összetettebb a kép. Egyrészt az olykor drasztikus áremelésekkel is küszködik, másrészt azokból ő is profitálhat.
„Az utóbbi hónapokban tapasztalható általános áremelkedések hatására egyes termékek esetében mennyiségi csökkenést látunk, más, alacsonyabb árszegmensbe tartozó termékek esetében pedig komoly mennyiségi fejlődést” – árulta el lapunknak Maczelka Márk. A kommunikációs vezető kiegészítette azzal, hogy az alacsony árpontú termékek ­iránti kereslet növekszik. Emellett bizonyos mértékben változik a reggelire is kínált minőségi prémium termékek iránti kereslet: a kínálati oldalon egyelőre nem tapasztalható komoly változás, azonban a keresleti oldalon érzékelhető egy minőségben lefelé történő váltás”.

Bővülő árukészlettel vár a PENNY
„A PENNY igyekszik a ­legátfogóbb megoldást nyújtani vásárlói­nak, így a klasszikus értelemben vett reggeliző termékektől az új irányzatokig megtalálhatók a választékban” – mondta lapunknak Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
Mint megtudtuk, bár az elmúlt időszakban bővítette választékát a diszkontlánc, nem kifejezetten az áremelkedések miatt tette, hanem sokkal inkább a szélesebb körű vásárlói igények lefedettsége érdekében. A kommunikációs vezető elmondta, hogy a tavalyi év áremeléseinek hatására a vásárlók elkezdtek lefelé vásárolni, amely így a reggelihez kínált márkatermékek forgalmára is jelentős kihatással volt. A ­tapasztalat azt mutatja, hogy a saját márkás termékeket keresik nagyobb arányban a vásárlók.
A reggeli termékválasztékot nézve általánosságban elmondható, hogy az emberek szívesen indítják a napot müzlivel, gabonapelyhekkel vagy zabkásával. Kazatsay Eszter úgy véli, hogy a cereália termékszegmens kedveltsége növekszik.
A reggeli sok háztartásban elképzelhetetlen tejtermékek nélkül, a diszkontlánc polcain trappista, Gouda, edami sajtok mellett a tömlős sajtok, ömlesztett sajtok és a krémsajtok egyaránt megtalálhatók. A 2020-ban újtára indított rebranding folyamattal összhangban saját márkás termékpalettájának egy részét is megújítja a PENNY. Jelenleg a Sissy tejtermék-család dizájnja áll látványos átalakulás alatt.
„Az áremelkedés hatására 2022 év végén leginkább a darab­számok terén tapasztaltunk visszaesést, amely jelenség az újév elején is tapasztalható. Ebben az időszakban a vásárlóinkat leginkább a kedvező árú akciós ajánlatokkal tudjuk megszólítani” – árulta el Kazatsay Eszter, megjegyezve, hogy a szeletelt termékek továbbra is népszerűbbek a tömbben kínált termékeknél, mivel az előbbiek esetében a vásárlóknak egyszerre kevesebb összeget kell kifizetnie. Emellett a felhasználhatóságuk miatt is kedveltebbek a szeletelt termékek.
Az egészségtudatos és/vagy ételallergiával élők számára a PENNY egyaránt kínál tejmentes és vegán alternatívákat (kenhető krém, tömb- és szeletelt sajthelyettesítő, húsmentes felvágott), valamint széles laktózmentes választékot. A smoothie-k és a friss narancslé mellett glutén- és cukormentes kekszeket, bio extrudált szeletet, különböző ízesítésű zabkásákat és zabszeleteket ajánl a diszkontlánc.
„A fagyasztott pékáru termékeket nem lehet élesen ­reggeliző és nem reggeliző kategóriára bontani. Piackutatásaink alapján úgy tudjuk, hogy a helyben sütött pékáruforgalomnak a legjelentősebb része a délelőtti órákban generálódik, tehát a helyben sütött pékáru-kategória egy igencsak kedvelt reggeliző termék” – említette Kazatsay Eszter, megemlítve, hogy az otthon süthető pékáru jelentősége a pandémia háttérbe húzódásával csökkent, de továbbra is elérhető a választékban. A helyben sütött pékáruk vásárlása viszont erősödő trendet mutat.

Csomagolásváltás az ALDI-nál
„Az ALDI az üzleteiben rendkívül széles, reggelizésre is ajánlott termékválasztékkal várja vásárlóit. Az Azon Melegében látványpékségben megtalálható, helyben sütött és a központilag szállított pékáruk, kész szendvicsek, wrapok mellett a tejtermékek gazdag kínálatából is választhatnak a vásárlók, valamint teljes értékű, egészséges és finom reggelizőtermékekkel, gabonapelyhekkel, müzlikkel, esetleg zab- vagy rizskásákkal is indíthatják a napot. A tartalmas reggeli és tízórai összeállításához felvágottak, sajtok, friss zöldségek és gyümölcsök széles választéka áll a vevők rendelkezésére” – közölte lapunkkal a diszkontlánc. Az ALDI az édesszájú fogyasztók számára nem csak frissen sült édes péksüteményeit kínálja, a kisebb, köztes étkezésekhez, tízóraihoz számos snack és túró rudi is elérhető az üzleteiben.
Az ALDI tapasztalatai szerint a vásárlók egyre inkább a nagyobb kiszerelésű termékeket részesítik előnyben, növekedett az olcsóbb kategóriába tartozó, alternatív termékek iránti kereslet is. Az üzlethálózat a „többet, olcsóbban” elvet követve számos termékét kínálja XXL-es kiszerelésben is, amit a vásárlók alacsonyabb egységáron szerezhetnek be.
A cereáliák, granolák és müzlik felhasználásával teljes értékű, elemi rostban gazdag, tápláló reggeli készíthető. A választékban megtalálható 750 grammos, illetve 500 grammos kiszerelésű termékek között van olyan, melyek kifejezetten a kiskorú fogyasztók számára készültek, a nekik kínált cereáliák ízesítettek, formájuk is a korosztály igényeihez igazodik. A fogyasztók egyre jobban preferálják az egészségesebb, cukor-, vagy gluténmentes árucikkeket. Az ALDI kínálatának fontos részét képezik a gluténmentes gabonapelyhek, illetve a Happy Harvest zab- és rizskásák, amelyek közül a rizskásák szintén gluténmentesek. Az Enjoy Free! müzliszeletek között kaphatók laktóz- és gluténmentesek, illetve hozzáadott cukor nélkül készültek.
Csomagolásfejlesztés történt az ALDI saját márkás müzli- és zabszeletei esetében: az Enjoy Free! márka alatt található, hozzáadott cukor nélkül készülő termékek, valamint a márkához tartozó gluténmentes termékek megújulnak az idei év során. Az Enjoy Free! márkához tartozó termékek egy része mellett, a gluténmentes kenyerek csomagolásának designváltása is épp most zajlik. Az üzletlánc elárulta, hogy az első negyedév folyamán a portfólióba tartozó összes terméken lecserélik a csomagolást.
Az ALDI nagy hangsúlyt fektet az ­ételintoleranciával élő, mentes életmódot folytató vásárlók kiszolgálására. A vásárlók laktózmentes tejből, protein italokból, tejitalokból, natúr, protein, gyümölcsös, illetve gabonával dúsított joghurtokból, tejdesszertekből, krémtúróból és snack sajtok széles választékából választhatják ki a tökéletes reggelit. A ­speciális étrendet előnyben részesítők, illetve a növényi alapú termékeket kedvelők szintén gazdag választékkal találkozhatnak az áruházlánc üzleteiben (pl. laktózmentes tejtermékek mellett, hozzáadott cukortól mentes, szénhidrátcsökkentett péksütemények, illetve laktóz- és gluténmentes pékáruk stb.).
A fagyasztott pékáruk között a legnépszerűbb péksütemények hat darabos kiszerelésben váltak elérhetővé az ALDI kínálatában 2022-től. A vállalat tavaly bővítette termékportfólióját, így a vásárlók már többféle sós és édes pékáru közül választhatnak és a portfólióban gluténmentes pékáru is helyet kapott. A fagyasztott termékek elkészítése egyszerű és gyors, a frissen készre sütött pékáru tökéletes alapja lehet bármilyen reggelinek.

Széles választék az Auchanban
„A reggeli étkezésre tejtermékek, felvágot­tak, friss és fagyasztott pékáruk mellett széles müzli-, gabonapehely-, zabkása-, lekvár-, méz-, kávé- és teakínálattal várjuk a hozzánk látogatókat. Az Auchannak nagyon széles az áruválasztéka – negyven­féle diabetikus reggeliző keksz, lekvár, zabkása és kávé, ­illetve közel negyvenféle bio extrudált kenyér, kávé, lekvár és müzliszelet található a polcainkon –, így nem volt szükség a módosításokra, üzleteinkben mindenki megtalálja az igényének és pénztárcájának megfelelő terméket” – ­ismertette az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya.
Mint közölték, manapság egyre többen választják az egészséges reggeliző termékeket. Közel harmincféle gluténmentes müzliszelet, reggeliző keksz és granola szerepel az áruházlánc kínálatában. Reggelire a snackek, szeletes, kis adagos müzlik is kedvelt termékkörnek számítanak, mivel könnyen szállíthatók, így sokan választják iskolai, irodai reggeliként, tízóraiként. Otthoni fogyasztásra azonban inkább a nagyobb kiszerelésű termékek a népszerűek.
Sokan választják a tömlős, kenhető sajtokat, illetve szintén nagy népszerűségnek örvendenek a szeletelt sajtok, hiszen ez a legegyszerűbb megoldás a szendvicskészítésnél.
„Azt tapasztaljuk, hogy a felvágottak mellett a virsli termékkör is kifejezetten reggelizésre ajánlott kategória. Körülbelül hetven különböző termékből választhatnak a vásárlóink” – tudtuk meg.
Az Auchanban kapható egészségtudatos termékek zömében import termékek, amelyek átcsomagolása nemzetközi szinten történik. „A reggelire is ajánlott hazai fejlesztésű termékeink közül a laktózmentes túró és a laktózmentes joghurt designja megújult nemrég.

Egészséges reggelit a dm-ből
A dm drogérialánc azokra is gondol, akik a dm üzletekben kívánnak vásárolni reggelire. „Igyek­szünk széles választékot tartani a reggeli cereáliákból: konvencionális és bio minőség, családi és to go kiszerelés, hazai vagy külföldi márka is részét képezi a szortimentnek. Megtalálhatók mentes termékek (gluténmentes vagy hozzáadott cukormentes) is a müzlik, granolák, és crunchyk között. Újdonságként bekerült a tasakos to go kásák közé a poharas kiszerelés” – mondta el Reményi Rita.
A dm Kft. szortiment menedzsere hozzátette, hogy ­annak, aki maga szereti összeállítani a reggeli müzlijét, ­különböző pelyheket, korpát, aszalványokat és különböző magvakat tartanak szortimenten, de akár egy energiaszelet vagy egy szeletes müzli is jóleshet reggelire, tízóraira.
Reményi Rita szerint azon túl, hogy a dm széles saját márkás választékkal rendelkezik, a dmBio márkában kedvező áron mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb terméket.
Az egészséges életmódot és a fenntarthatóságot idén is kiemelt témaként kezeli a dm. „Januárban csatlakoztunk a népszerű Vegán Január kihíváshoz, hogy vásárlóinknak ötleteket adjunk, hiszen termékeink közül sokat be lehet ­építeni az étkezésekbe a vegán konyha kedvelőinek. A fenntarthatósággal kapcsolatos lépéseinkről a dm Kezdd kicsiben a háztartásodban! zárt Facebook csoportban is időről időre hírt adunk követőinknek” – említette Reményi Rita.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. februári szám)

Digitális lapszám elérhető ITT: