Mind a kávé, mind a tea nagy kedveltségnek örvend a magyar fogyasztók körében reggelire. Bár a piac résztvevőit erősen érintik a gazdasági nehézségek, úgy tűnik, a fejlesztésekkel pozitív válaszokra találnak.
Termékbővítéssel reggelire is
A 2022-es év során a kávé iránti kereslet összességében lassult, különösen a második félévben, azonban a NESCAFÉ márka a járványhelyzet után újra sikerrel vette az akadályt. „Bár a kihívások velünk maradnak idén is, és nem várunk a körülményekben számottevő változást, bizakodóan vágunk neki a 2023-as évnek” – fogalmazott Cziklin Veronika, a NESCAFÉ soluble coffee brand managere.
A kapszulás kávék piacán is elmondható, hogy a második félévben lassult a kereslet az első féléves lendületet követően. „A NESCAFÉ Dolce Gusto termékek és a Starbucks kapszulás kávék is helytálltak ebben a környezetben, megőrizve a piaci pozíciókat” – egészítette ki Kátai Moána, a Starbucks brand managere.
A NESCAFÉ a körülmények ellenére továbbra is nagy hangsúlyt fektet a különleges kávéélmény biztosítására. Az instant kávé kategóriában 2022 év végén a NESCAFÉ 3in1 Sweet & Creamy terméket, a fogyasztói visszajelzéseket és kutatásokat figyelembe véve, a kiegyensúlyozottabb és lágyabb NESCAFÉ 3in1 Creamy Latte-ra cserélték. „2022-ben a fenntarthatóság jegyében NESCAFÉ 3in1 termékeink csomagolását, ezek összetételét is egyszerűsítettük” – tette hozzá Cziklin Veronika. Mint mondta, ezzel a fejlesztéssel a megfelelő szelektív gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási infrastruktúra esetén újrahasznosításra kerülhetnek a csomagolások. Tavaly a kapszulás kávékínálat állandó és szezonális ízekkel is bővült. 2022 őszétől elérhetővé vált a NESCAFÉ Dolce Gusto kínálatban négy olasz íz (NESCAFÉ Dolce Gusto Roma, Milano, Napoli és Palermo). A Starbucks by NESCAFÉ Dolce Gusto kínálatban karácsonykor jelent meg a Toffee Nut Latte kapszula, ami egy szezonális téli ízként időszakosan volt elérhető a szortimentben, tudtuk meg Cziklin Veronikától.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar háztartások szokásai változóak a kávé preferenciát illetően. A többség a tejes kávé változatokat kedveli, ugyanakkor számos rajongója van a különböző pörkölésű fekete kávéknak.
„A Starbucks by Dolce Gusto és a NESCAFÉ Dolce Gusto kapszulák között minden verzió megtalálható, a cortadótól és flat white kávétól a cappuccinón és latte macchiatón át a különböző intenzitású eszpresszókig, hosszú kávéig, így minden fogyasztó talál a kínálatban számára megfelelőt” – ismertette Csider Borbála, a NESCAFÉ Dolce Gusto kereskedelmi és marketing menedzsere.
Kátai Moána szerint a Starbucks by Nespresso termékek sokoldalú felhasználhatóságuknak köszönhetően kitűnő alapanyagul szolgálnak a tejeskávét kedvelőknek, vagy a rövid kávét kedvelők számára önmagában fogyaszthatók, szirupokkal, fűszerekkel és a vásárlók igényeinek legmegfelelőbb tejjel, változatosan elkészíthetők.
Ugyan a 2022-es év nehézségeket hozott a kávégépek piacán, a kapszulás, egyadagos kávéfőzők az elmúlt években dinamikus fejlődést mutattak, tudtuk meg Csider Borbálától. „A gyártók fejlődnek a kapszula-visszagyűjtés terén is, így fogyasztóként megnyugtató lehet, hogy a megvásárolt kapszula életciklusa végén újrahasznosításra kerül” – magyarázta a kereskedelmi és marketing menedzser.
A minőség kötelez
A magyarok többsége „fekete” kávét iszik reggelire, de az automata kávéfőzők térhódításával ez változóban van, mivel ezekkel a berendezésekkel különböző tejeskávé variációk is könnyen és kávéházi minőségben készíthetők el.
„Ahogy az más területeken is tapasztalható volt, úgy a kávészektort is komoly nehézségek sújtották tavaly. A nyersanyag árának folyamatos emelkedése mellett más, a boltok polcaira kerülő termék fogyasztói árát negatívan befolyásoló tényezők is jelentkeztek” – közölte Margittai Péter, a Moccabit Kft. ügyvezető igazgatója. Mint mondta, a csomagolóanyagok terén tapasztalható áruhiányok, a globális logisztikai problémák, a háború okozta energiaválság, az egyes kiskereskedelmi szereplőket érintő extra adók mindegyike megjelent a fogyasztók felé kommunikált árakban.
„A 2022-es év is a komoly kihívásokról szólt, úgy az idei évben is erre számítunk, bízva abban, hogy lassan pozitív fordulat következik be” – hangsúlyozta Margittai Péter, hozzátéve, hogy a Dallmayr kávék esetében nem volt szükség fejlesztések átütemezésére, illetve átidőzítésére.
A 2022-ben bevezetett új – Home Barista – termékcsaládjával a cég elsősorban az automata kávéfőzőket használókat célozta meg, kiemelve azt az üzenetet, hogy akár otthon is elkészíthetők a korábban csak a kávézókban elérhető kávévariációk.
A Dallmayr márka prémium termékeiről ismert, ennek köszönhetően nem tapasztható jelentős mértékű keresletváltozás. A vásárlók továbbra is áldoznak a minőségi árucikkekre.
„Partnereink nyitottságának köszönhetően egyre több otthonba jutnak el a Dallmayr kávék” – fűzte hozzá az ügyvezető igazgató.
Mint mondta, a kávétermékeket (is) sújtó negatív tendenciák egyelőre nem enyhülnek, ezenfelül a legfrissebb jelentések szerint a mostoha időjárásnak betudhatóan elmarad a várthoz képest a brazil kávétermés. Mivel Brazíliából származik a világ Arabika termésének – ami egyben a Dallmayr által használt kávéfajta – döntő többsége, ezért ez várhatóan további árfelhajtó hatást generál.
Új design, magas minőség
A teafogyasztási szokások eltérnek a kávéfogyasztáshoz tapasztalhatókhoz képest. Sokan isznak fekete teát, ami a kávéhoz képest esetenként nagyobb koffeintartalommal bír. Emellett közkedveltek a gyümölcs- és zöld teák is. Az ízesítés terén is sokkal színesebb szokásokkal lehet találkozni (cukor, citrom, méz, tej, stb.)
Margittai Péter, a Moccabit Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy a Dallmayr teák vonatkozásában sajnos alapanyagellátási gondok adódtak, ami jelentős hatással volt a 2022–2023-as szezonra. „Egyes termékeink jelenleg sem elérhetőek, ami nekünk és a vásárlóinknak is csalódást okoz” – árulta el.
A kávéhoz hasonlóan a teák esetében is a kedvezőtlen időjárásváltozás okozta nehézségekkel kell megküzdenie a cégnek: „hosszú ideig sikerült elkerülnünk az áremelést, de az alap- és csomagolóanyagok és a szállítás drágulása miatt kénytelenek leszünk bizonyos mértékben megemelni az árainkat” – jegyezte meg Margittai Péter.
A kávéval szemben a Dallmayr teák jellemzően az online felületeken kerülnek értékesítésre. Mint megtudtuk, a teák iránti keresletben nem volt érzékelhető visszaesés, azonban az alapanyagellátási gondok miatt a cég nem tudta maradéktalanul kielégíteni a vásárlói igényeket.
A termékfejlesztés terén is szükség volt bizonyos átütemezésre: az előzetesen októberre tervezett termékmegújítási program némileg módosult. Az alapanyaghiány miatt bizonyos termékek gyártása csak késve és az elvártnál kisebb tételben kezdődhetett meg.
Margittai Péter elmondta, hogy a Dallmayr teatermék-választék nem, csupán azok megjelenése, designja változott. A fenntarthatóság jegyében újratervezték a csomagolást. A szálas teák egységesített külleme mögött a gyártás során felhasznált erőforrások csökkentése áll, természetesen újrahasznosított alapanyagok felhasználásával.
Igény van a minőségi kávéra
Magyarország az „eszpresszó kevés tejjel, 2 cukorral” kávéfogyasztás nemzete, legalábbis ezt mutatják a Pannon Kávé Kft. eladási, forgalmi adatai.
Hazánkban az őrölt, szemes és a kapszulás kávétípusnak is megvan a maga fogyasztói bázisa. „Mivel mind a tea, mind a kávé nagyon tradicionális szegmens, forradalmi változásokra nem nagyon lehet számítani. A jelenlegi gazdasági környezet sem kedvez az innovációnak, inkább a gazdaságosság, az ár-érték arány lesz idén a meghatározó” – jegyezte meg Zádor Ákos, a Pannon Kávé Kft. értékesítési igazgatója.
„A kapszulás kávé gyorsan elkészíthető, nagy választék van belőle, de viszonylag drágának mondható és környezettudatossági szempontból is kritikával lehet illetni” – mondta az értékesítési igazgató, aki úgy véli, hogy az előre őrölt kávénak hagyománya van Magyarországon. „A szemes kávé viszonylag eszközigényes, főleg, ha igazán jó végterméket szeretnénk otthon készíteni. Cserébe a lehetőségek itt a legszélesebbek, és sokszor ár-érték arányban is ez a típus a legkedvezőbb” – egészítette ki Zádor Ákos.
Az értékesítési igazgató szerint az, hogy egy kávé Fairtrade, bio vagy öko, mindenképp plusz hozzáadott értéket jelent, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ma még nem ez a döntő érv, ha kávéválasztásról van szó.
Zádor Ákos úgy látja, hogy a minőségi kávé iránti kereslet folyamatosan növekszik Magyarországon. „Annak ellenére, hogy folyamatos az igény az előre bekevert kávékészítményekre (ízesített kávék, cappuccino por, 3 in 1 kiszerelés), a kereslet egyre inkább eltolódni látszik a frissen elkészített kávék irányába. Rendre kisebb az árkülönbség, azaz ár-érték arányban jobban jár a fogyasztó a frissen elkészített verzióval” – magyarázta az értékesítési igazgató.
„Azt tapasztaljuk, hogy a fekete tea alapú, gyümölcsös ízesítésű infúziókra van a legnagyobb kereslet. A filteres teák dominanciáját lakossági fogyasztásban verhetetlennek látjuk, de a kávéhoz hasonlóan ezen a piacon is a minőség irányába tolódik el a kereslet” – említette Zádor Ákos.
Fejlesztésekkel a nehézségek ellen
A Melliculum Kft. kínálatában a reggelizés melegital-kínálat minden kelléke megtalálható: például tasakos méz, 100 százalék citromlé és 12-féle MIXTEA különlegesség. A teák 20 adagos hengerdobozban és 10 adagos RE-tasakban kaphatóak jelenleg. Minden íz külön-külön vásárolható meg, külön csomagolásban.
„Az elmúlt három év történései és annak következményei, mint minden másra, úgy a teafogyasztásra is jelentős hatással voltak. Mivel a fő területünk a Horeca szektor, amit különösen sok külső behatás ért és ér is jelenleg, igyekeztünk a kiskereskedelmi fogyasztói jelenlétünket erősíteni és ebben az irányban újítani. Az alap- és csomagolóanyagok árának drasztikus emelkedése meglepetéssel hatott, ugyanis jelentősen elmosta a prémium és kevésbé minőségi termékek közötti árszakadékot, gyakorlatilag megszűnt az olcsó csomagoló- és alapanyag ellátás” – mondta Hudák Bálint József, a Melliculum Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a nehézségeket a fejlesztéseivel igyekszik csökkenteni a cég.
Az ügyvezető szerint az árváltoztatás, pontosabban a kényszerű árnövelés elkerülhetetlen volt, de mostanára stabilizálódott a beszállítói források többsége. „Talán meglepő, hogy ez az árérzékeny piac viszonylag könnyen megszokta, vagyis elfogadta ezt a hétről-hétre történő emelkedést. Szerencsére a legnehezebb kihívás, az energiaárak elszállása csak kis mértékben érint bennünket, hiszen 2019-ben költöztünk egy zöld beruházás után új telephelyünkre, amely energiafüggetlen” – említette Hudák Bálint József.
Mint megtudtuk, a tervezési és tesztelési szakasz után a gyártás fázisában van már a cég legújabb fejlesztése: egy 100 százalékban újrahasznosítható, tíz adagos kiskereskedelmi tea kiszerelés.
„Az általunk kifejlesztett MIXTEA-filter eddig is újrahasznosítható volt, de most egy olyan gyűjtőcsomagolást alakítottunk ki, amely teljes egészében újrahasznosítható. Egyrészt a kiáztatott teát és gyümölcsöt a biohulladékba helyezhetjük, a teljes külső csomagolást pedig a műanyag szelektívbe gyűjtve teljes mértékben újra tudunk hasznosítani. Ezzel a páratlan párosítással egyedülálló és környezetbarát teázást kínálunk” – ismertette az ügyvezető.
(TERMÉKMIX 2023. februári szám)
Aktuális lapszámunk digitálisan elérhető ITT: