Az elmúlt időszak áremelkedései bizony beleszólhatnak abba, hogy a családok asztalára milyen és mennyi sonka kerül idén húsvétkor. A gyártók azonban bizakodnak, hogy a tradicionális, minőségi termékeiknek idén is meglesz a vásárlóközönsége.
A szezonjellegű sonkák piaca stabil
Szabó Pétertől, a Bonafarm Zrt. brand menedzserétől megtudtuk, hogy ahogy a többi húskészítmény-kategóriában, a sonkák esetében is megfigyelhető volt az a hosszú távú tendencia, hogy a diszkontok térnyerésével a csemegepultos termékek aránya csökkent az önkiszolgáló termékekkel szemben. A sonkák esetén 2022 MAT-ban (mozgó éves időszak) ez a tendencia folytatódni látszik volumenben az előző év azonos időszakához képest. A húsvéti jellegű sonkák továbbra is elsősorban az önkiszolgáló hűtőkből fogynak a legnagyobb mennyiségben, a csemegepultos eladások csupán 3%-át teszik ki az értékesített volumennek.
Alapanyag tekintetében a fogyasztók elmozdultak a baromfi sonkák fogyasztásának irányába elsősorban a főtt sonka szegmensben, azonban a baromfiból készült sonkatermékek még mindig csak a teljes piac kb. 1/3-át adják. „A szezonjellegű sonkapiac hagyományos módon sertéshús által dominált, és ebben hosszú távon sem számítunk változásra. A bolttípusokat tekintve kiemelkedő a diszkontok szerepének erősödése a szezonjellegű sonkakategóriában (sokkal jelentősebb, mint a főtt sonkák esetén), ennek oka elsősorban az, hogy a húsvéti sonkák értékesítése terén a diszkontok nem voltak jelentős szereplők a múltban” – tájékoztatott.
A brand menedzser elmondta, hogy a sonkaszegmens egy továbbra is stratégiai fontosságú húskészítmény-kategória, volumenben -6%-kal csökkent, azonban értékben +9%-kal nőtt 2022 MAT-ben az előző év azonos időszakához képest, az áremelések hatásának köszönhetően.
„A sonkapiac legnagyobb részét a főtt sonkák adják (70%), azonban a húsvéti szezon főszereplői egyértelműen a hagyományos jellegű, szezon sonkák, amelyek esetén mennyiségben egy moderált -3%-os csökkenést, értékben 7%-os növekedést tapasztaltunk 2022 MAT-ban az előző év azonos időszakához képest a Nielsen adatai alapján, tehát az áremelés kisebb mértékű, mint a főtt sonkák esetében. A sonkák átlagos árszínvonalát tekintve elmondhatjuk, hogy a főtt sonkák erőteljes, 19%-os növekedést mutattak, ennél jóval csekélyebb a szezon sonkák áremelése, amely 10% körül volt” – hívta fel a figyelmet, hozzátéve, hogy a megugró élelmiszer-infláció befolyással lehet a fogyasztók viselkedésére, hiszen a vásárlók zöme egyre inkább ár-érzékenyebbé válhat, de továbbra is megmarad egy stabil fogyasztói réteg, ahol elvárt a megszokott, magas minőség.
A Pick Szeged Zrt. számára az egész év legalább olyan jelentős, mint a húsvéti szezon, így sonkatermékeik folyamatosan válogatott alapanyagokból, a legmagasabb szintű élelmiszerbiztonsági elvárásoknak megfelelve készülnek. A Pick Szeged Zrt. a 2023-es húsvéti időszakban is a megszokott módon kínálja a tradicionális ízek kedvelőinek, illetve a magas minőség iránt elkötelezetteknek a száraz sózással és hagyományosan bükkfa füstöléssel készülő PICK Békebeli termékeit (kötözött sertéslapocka, sertéstarja, sertésfrikandó).
A kínálatot szélesíti a Békebeli sertés hátsócsülök, valamint a comb legnemesebb részéből készülő Békebeli dió comb is. A füstölt-főtt húsok iránt jelentkező igényeket kiszolgálva a PICK szortimentjét a PICK frikandó sonka és a PICK kötözött sertéslapocka teszi teljessé. Az ünnepi asztal kihagyhatatlan kellékévé válhat idén a szeletelt PICK Bükkerdei sonka is, amely 2022 júniusában került a boltok polcaira. A PICK Bükkerdei sonka bükkfával füstölt, fűszeres sókeverékkel sózott érlelt sonka, melynek érlelési ideje minimum 63 nap.
„Cégünk nagy figyelmet fordít arra, hogy folyamatos termékfejlesztésekkel válaszolni tudjon a fogyasztók táplálkozási szokásaihoz kapcsolódó, folyamatosan változó igényeire. Ennek megfelelően 2023. januárban vezettük be a válogatott, kiváló minőségű sertés combszínhúsból készülő HERZ Grillezett sonka termékünket, amellyel tovább szélesítettük a tudatos táplálkozást is támogató, ínyenc főtt sertéssonka termékcsaládunkat. Magas hús- és alacsony zsírtartalmának köszönhetően a diétázók étrendjébe is tökéletesen beilleszthető, mindemellett nem tartalmaz színezéket és hozzáadott ízfokozót sem. A kíméletes gyártási eljárás biztosítja a szaftosságot, ráadásul az aranybarnára sült kéreg és a hajszálvékony szeletelés a HERZ Grillezett sonkát minden szendvics és saláta ékévé teszi” – tudtuk meg a menedzsertől.
Hagyományos technológiával a kiváló minőségért
A Kráter Húsfeldolgozót Németh György alapította 1995-ben. Nevét a celldömölki Ság hegyen valamikor működő vulkanikus hegy kráteréről kapta.
„Családi vállalkozásunk négy generációra visszamenően húsfeldolgozással és kereskedelemmel foglalkozik. Célunk a hagyományos húsfeldolgozás megtartása a vásárlók igényeinek figyelembevételével. Az üzemünkben gyártott készítményeinket saját üzlethálózatunkon belül értékesítjük és tavaly óta exportra is gyártunk. Töltelékes áruink glutén, laktóz, szója és allergénanyag mentesek. Állandó termékeink a véres-májas hurka, sütnivaló kolbász, kenőmájas, disznósajt, lecsókolbász, virslik (juhbeles, frankfurti), felvágottak (sonkás, soproni, parizer), füstölt kolbászok (csemege, csípős, erdélyi, vastagkolbász)” – mutatta be a cég szortimentjét az ügyvezető.
A közelgő ünnepi időszakkal kapcsolatban Németh Levente úgy fogalmazott, hogy reményeik és tapasztalataik szerint az idei húsvét forgalma is az előző évekhez hasonló lesz, hiszen a kereslet a húsvéti termékek iránt a járvány idején sem csökkent. „Az áremelkedés ellenére azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók tudatosabbak lettek, jobban odafigyelnek, mit kapnak a pénzükért. Saját készítésű füstölt termékeinknél nem számítunk a forgalom visszaesésére, hiszen húsvétkor még több figyelmet kapnak a jó minőségű, hazai alapanyagból előállított készítményeink. Az ünnep közeledtével a nyers húsokra is jelentősen megnő az igény, a vásárlók keresik a megbízható, mindig friss, magyar sertéshúsokat” – mondta.
Mint megtudtuk, az elmúlt években megnőtt a minőségi sonkák iránti kereslet, a Kráter Húsfeldolgozó is folyamatos növekedést tapasztal a hagyományos eljárással készült füstölt termékeik iránt.
„A húsvéti ünnepekre változatlanul a füstölt sonkát keresik leginkább a vásárlóink. Kínálatunk között szerepel még egész parasztsonka, kötözött sonka, sódér, tarja, csülök angolszalonna, csemege karaj. Ezeken kívül nagy slágertermékünk még, – amit a háziasszonyok szívesen tálalnak a húsvéti ünnepek alatt a terített asztalra – a kolbászmasszával töltött szűzpecsenye és a töltött karaj” – sorolta, hozzátéve, hogy idén is várják a munkáltatók megrendeléseit, akik az elmúlt években is szívesen ajándékoztak a Kráter Húsfeldolgozó füstölt készítményeiből a dolgozóiknak.
A vásárlói elvárás a minél kisebb kiszerelés irányába tolódik el
Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója szerint az idei évet egész biztosan a vásárlói tudatosság fogja jellemezni. „Fontos tényező lesz a jó ár- érték arány. A Pápai Hús Kft. az elmúlt évek növekedését főként a tradicionálisan magas minőségű termékeinek köszönheti. Bízunk abban, hogy a vásárlók a nehézségek ellenére is keresni fogják a minőségi termékeket húsvétkor” – fogalmazott.
A kereskedelmi igazgató úgy véli, hogy a vásárlók nagy része az elmúlt idők áremelkedése miatt árérzékenyebbé vált, de van egy stabil réteg, akik a magasabb, prémiumabb minőségű termékeket keresik. „Az áremelkedés, hasonlóan a többi húskészítményhez, hatással lehet a volumenre. Mi abban hiszünk, hogy a vásárlók mégsem a minőség rovására fognak dönteni, inkább a mennyiséget csökkentik, de maradnak a jól bevált magasabb minőségű termékeknél” – vélekedett.
A Pápai Hús tradicionális sonkagyártó. „Sonkáink között megtalálhatóak a hagyományosan füstölt, a füstölt-főtt és a fóliás változatok is, különféle kiszerelésben, azaz egész, darabolt és szeletelt formában. Az elmúlt években azt tapasztaljuk, hogy a hagyományosan füstölt sonkafélék egyre nagyobb teret nyernek. A vásárlói elvárás a minél kisebb kiszerelés irányába tolódik el” – mondta el az igazgató, hozzátéve, hogy a füstölt sonkák mellett a méltán híres Pápai extra sonkával is több promóciót terveznek erre az időszakra. A Pápai Hús Kft. az idei évben a vegán termékpalettáját is tovább bővíti, Magyarországon egyedülálló termékekkel. „Húskészítményekben az egészségtudatosság felé indultunk a fejlesztéseinkben, valamint őszre készülünk extra sonkaportfólióval” – árulta el Takácsné Rácz Zsuzsa.
A Bogádi Szívsonka termékünket szánjuk az ünnepi asztalra
Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője elmondta, hogy idén húsvétkor a tavalyinál mindenképp magasabb árakkal fognak találkozni a vásárlók. „A húsvéti termékek esetében is bekövetkezhet egyfajta lefelé vásárlás, a gyorspácolt termékek »reneszánszukat« élhetik. Mi a Bogád-Hús Kft.-nél a magas minőségű hagyományosan érlelt és füstölt termékekkel készülünk, Bogádi Szívsonkával, Bogádi Kötözött sonkával és füstölt hátsó csülökkel. A forecastokat figyelembe véve a korábbi éveknek megfelelő mennyiségekkel tervezünk” – tudtuk meg a kereskedelmi vezetőtől.
Pozsgai Tamás úgy gondolja, hogy a magyar fogyasztók alapvetően kedvelik a sonka termékkategóriát. „Az üzletek kínálatában ma már széles választékban megtalálhatók a fekete erdei, a dalmát, a spanyol és az olasz sonkák. Azonban húsvétkor a választás a hagyományos házias, »magyaros« füstölt sonkákra esik” – vélekedett, hozzátéve, hogy a húsvéti időszakban erősödik a füstölt kolbászok és a vastag kolbászok forgalma is.
A Bogád-Hús Kft. nem készül újdonságokkal. „A már jól bevált és magas minőségben készített Bogádi Szívsonka termékünket szánjuk az ünnepi asztalra, különböző elérhető kiszerelésekben (700 g, 1,5 kg, 3 kg, 6 kg), így mindenki beszerezheti az igényeinek megfelelőt” – mondta.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. februári szám)