A szájhigiéniai termékek esetében márkahűek a fogyasztók. Továbbá hajlandóak többet fizetni egy fogkrémért, szájöblítő folyadékért vagy fogkeféért, amennyiben minőségi vagy professzionális termékről van szó.
Divat lett az egészséges, fehér fog
Európában Magyarország vezet a szájüregi rák miatti halálozásban, ezért fontos minden olyan rendezvény, amely a szájápolás fontosságára hívja fel a figyelmet – közölte a Magyar Orvosi Kamara (MOK) fogorvosi tagozata. Mint megtudtuk, az utolsó országos, reprezentatív felmérésük adatai elég lesújtóak: a magyarok kétharmada kizárólag akkor megy fogorvoshoz, ha panasza van, és éppen ez a réteg fordít kevés időt a fogápolásra. A helytelen étkezési szokások és a helytelen szájápolás miatt, noha természetes higiéniai rutin a fogmosás, még mindig sok gyermeknek és felnőttnek szuvasodik a foga.
A fogorvosok és a dentálhigiénikusok különösen nagy hangsúlyt fektetnek a megelőzésre, a fogvédelemre és a helyes fogmosási technikák bemutatására. Bár a szükségesnél kevesebben jutnak el az első fogkrémtől a szakszerű termékek használatáig, a MOK is úgy tapasztalja, hogy az utóbbi néhány évben divat lett az egészséges és fehér fog, ezért növekvőben van a fehérítő készítmények és speciális és prémium fogápolási kiegészítők iránti érdeklődés. A fogkrémek választásakor ma elsősorban a fogfehérítés mellett a fogszuvasodás elleni védekezésre, a fogíny védelmére és a frissítő hatásra koncentrálnak a fogyasztók. Ezekre a szükségletekre reagálva a gyártók olyan termékeket indítottak el, amelyek speciális fehérítő tulajdonságokkal, a rothadás elleni védelemmel és frissítő növényi ízesítéssel bírnak. A kiskereskedelmi forgalomban kapható gyártói és kereskedelmi márkás termékek széles választékán kívül bio- és natúr fluoridmentes fogkrémek – a gyógynövényestől a mentoloson és mentolmentesen át a fogfehérítő és érzékeny fogakat, fogínyt ápoló fogkrémekig – is elérhetők, bővülő ízválasztékban.
Innovatív fogkrémek a ragyogó fogakért
A fogyasztók azonnali megoldást keresnek a legkisebb komplikációk és befektetések nélkül, ennélfogva az otthoni fogfehérítés most még keresettebb, mint valaha. István Katalin, a Henkel Magyarország Kft. testápolási kategória senior brand és trade marketing menedzsere szerint a szájápolási piacon a két legnagyobb szegmens és fogyasztói igény még mindig a fogfehérítés és a fogérzékenység (kb. 1/4–1/4 arányban).
„Ezért Vademecum ProLine termékcsaládunkkal és a fehérítésben szakértő professzionális Denivit prémium márkánkkal is ezeken a területeken fogunk új innovációkat hozni” – tette hozzá István Katalin. Mint megtudtuk, a Denivit professzionális fogkrém termékcsalád különlegessége a fogászati ellátásnál használt O2 fehérítő technológiában rejlik, a végeredménye azonnali fehér fogak fogorvosi ellátás nélkül. A márka idei legnagyobb innovációs újdonsága a Denivit White Luminizer, ami a Denivit márka első fényre aktiválódó formulával rendelkező, fehérítő hatású fogkrémje lesz 2018 szeptemberétől a boltokban.
A senior brand és trade marketing menedzser elmondta: a termék különlegessége, hogy használata egyből látható eredményt hoz, az azonnali fehérítő hatásnak köszönhetően már az első használatbavétel után fehérebbé válnak a fogak, illetve visszaállítja a fogak természetes fehérségét. „A Denivit prémium márka mellett népszerű a középár-kategóriás Vademecum márkacsalád, amellyel viszont már a szájápolás többi szegmensén is kínálunk termékeket” – említette István Katalin.
Mint megtudtuk, a micellás termékek nagyon sikeresek és trendik jelenleg a testápolás minden területén, ennek is köszönhetően az idei év slágerterméke lett a Vademecum Micellás 2in1 fogkrém és szájvíz egyben fogtermék, amely az innovatív micellás technológiájának köszönhetően háromszor hatékonyabb a fogak közti lepedék eltávolításban, mint a hagyományos Vademecum tubusos fogkrémek.
Növekvő a kereslet a terápiás termékek iránt
Farkas Zsolt, a Naturprodukt Kft. FMCG üzletág vezetője szerint a fogínyvérzés, paradontózis elleni speciális fogkrémek iránt folyamatosan növekvő a kereslet, ahol nemcsak a valós hatás érvényesülése a fontos, hanem többek között a kellemes íz is. Emellett a fehérítő, illetve a sensitive hatású fogkrémek iránt is egyre nagyobb a kereslet, ami egyértelműen a speciális, terápiás fogkrémek használatát helyezi előtérbe. Farkas Zsolt szerint a több mint 50 éves múltra visszatekintő Lacalut márka termékei abban az esetben is segítenek, ha érzékennyé válnak a fogak és abban is, amikor már a pótfogak tisztítása és rögzítése szükséges.
„A Lacalut szájápolási termékek, úgymint a Lacalut aktiv család, amely fogkrémből, fogkeféből és szájvízből áll, az azonnali hatás biztosítása mellett tökéletes megoldás a fogínyvérzés, paradontózis esetén, illetve preventív hatást fejt ki” – tette hozzá az FMCG üzletág vezető. Mint megtudtuk, a professzionális Lacalut sensitive és az extra sensitive fogkrém csökkenti a fájdalomérzékenységet, kíméletesen tisztítja az érzékeny fogakat és megbízható védelmet nyújt a fogszuvasodás ellen. „A fehérítő hatású termékek, a Lacalut white fogkrém és szájvíz, amelyek a fogzománc sérülése nélkül távolítják el a nehezen tisztítható szennyeződéseket (nikotin, kávé, tea), illetve a Cosmo Beauty Awards 2018 fogyasztói szavazatok alapján 2018
„Az év dentálhigiéniai terméke” díj nyertese, a Lacalut white & repair fogkrém, amely speciális fehérítő hatású termék, a fogzománc felszínének javítására, a simább és ellenállóbb fogfelületért” – ismertette Farkas Zsolt. A Lacalut gondolt a gyerekekre is, akik számára különösen fontos a megfelelő fogápolás, „így a márka egyedüliként gyerekfogkrémjeivel három különböző korosztályban kínál megoldást és hatékony védelmet a két korosztálynak ajánlott Lacalut gyerekfogkefék mellett. És ha már csak pótfoga van valakinek, a Lacalut dent műfogsortisztító tabletta aktív oxigénnel és a menta frissítő ízével, illetve az akár nedves műfogsorra is felvihető Lacalut dent extra rögzítőkrém lehet a megoldás” – egészítette ki az FMCG üzletág vezető. Az FMCG üzletág vezető kiemelte a már jól ismert Lacalut aktiv fogkrémet, amelynek forgalmi növekedése jóval meghaladta a szájápolási piac növekedésének a mértékét, 2018. január – április hónap időszakában 44%-os növekedés figyelhető meg az IQVIA adatok alapján. (Forrás: „IQVIA PTR sell-out weekly database, 87A3 - ADULT TOOTHPASTES, 2018/2017. week 19”)
„A Lacalut aktiv és white fogkrémjeink mellé többek között, fogkefét és sminktükröt csomagoltunk ajándékba, illetve a legújabb promóciónk keretében fogselymet kapnak ajándékba a vásárlók a két termék mellé. Az év utolsó negyedévében pedig ismét egy ajándékfogkefe kerül a dobozokba a két fogkrém mellé, amelyek a gyógyszertárak és gyógynövényüzleteken kívül elérhetőek a hipermarketekben és drogériaüzletekben egyaránt. A díjnyertes Lacalut white & repair fogkrémhez pedig szájvíz került ajándékba” – ismertette a Naturprodukt FMCG üzletág vezetője.
Nem csak frissítésre szolgálnak
„Az európai piaci felmérések azt mutatják, hogy folyamatosan nő az egy főre jutó szájápolási termékekre költött jövedelem mértéke, a fogkrémeken kívül egyre többet költenek a fogyasztók másodlagos szájápolási termékekre, többek között szájvizekre is. A fogyasztók elvárása a szájvizekkel szemben folyamatosan növekszik” – fogalmazott a Caola Zrt. marketing- és termékmenedzsere. Szeles Orsolya hozzáfűzte, hogy míg néhány éve a szájhigiénia fenntartása és a friss lehelet biztosítása voltak az alapvető fogyasztói elvárások, most már tudatosan keresik a fehérítővel, speciális hatóanyagokkal rendelkező termékeket, melyek minél gyorsabban kifejtik hatásukat és hosszan tartó védelmet biztosítanak. A termékkategóriában a választék folyamatosan bővül, újabb és újabb innovatív termékek jelennek meg a polcokon. Kiszerelések terén a családi 500 ml-es, 1000 ml-es termék mellett egyre nagyobb teret nyernek a kisebb utazó kiszerelések is. A Caola Ovenall szájápolási termékcsalád tagjai a klasszikus 80 ml-s frissítő szájvíz, illetve az 500 ml-s kiszerelésben kapható Professzionális, Gyógynövényes és Alkoholmentes Ovenall szájvíz.
„Az Ovenall szájvizek a speciális, fogorvosok által elismert klórhexidin hatóanyaguk révén rendszeres használat mellett segítenek megelőzni a gintivitisz (ínygyulladás) és az ínysorvadás kialakulását. Az év második felében megújul az Ovenall termékcsalád csomagolása, így a fogyasztók az év végén már modern, attraktív, informatív csomagolásba öltöztetett termékekkel találkozhatnak a polcokon.
„Fontos szempont volt az új csomagolás tervezésekor, hogy az attraktív design mellett kiemeljük a termék egyedi, professzionális terméktulajdonságait a címkén” – említette Szeles Orsolya, aki elárulta, hogy emellett jelenleg zajlik egy speciális igényekre kifejlesztett, egyedi hatóanyagokat tartalmazó szájvíz kifejlesztése, melynek piaci bevezetése jövő év elején várható. A vállalat idei céljai között szerepel az Ovenall márka piaci pozíciójának erősítése az értékesítési csatornák számának bővítésével és folyamatos, tudatos márkaépítéssel. „Az immáron több mint 80 éves Ovenall márkát szeretnénk visszahozni a köztudatba, megismertetni a fiatalabb fogyasztói célcsoporttal” – hangsúlyozta a marketing- és termékmenedzser, hozzáfűzve, hogy kiemelt cél a klórhexidin hatóanyag-tartalmú Ovenall szájvizek esetében a drogériákban való terjeszkedés/megjelenés.
Mint megtudtuk, a közeljövőben a gyártó a termékek közül az Ovenall professzionális szájvíz mellett nagyobb hangsúlyt fektet az Ovenall gyógynövényes szájvíz, illetve az Ovenall alkoholmentes szájvíz megismertetésére.
Folyamatosan bővül a termékkínálat
A magyar vásárlók fogékonyak a szájápolási termékek újdonságaira a boltokban. A Nielsen néhány éve mért kutatása feltárta, hogy a megkérdezés előtti hat hónap során a felmérésben részt vevők több mint fele vásárolt a polcokon újonnan megjelent fogkrém, fogkefe vagy szájvíz közül.
„Gyakorlatilag a mainstream termékeken felül (fogkrém, fogkefe) már nagyon nagy kereslet mutatkozik a szájápolást kiegészítő valamint a speciális termékek iránt. Gondolunk itt akár a szájvizekre, fogselymekre vagy a különböző méretű fogköztisztítókra” – fogalmazott a dm Kft. marketing és PR menedzsere. Kanyó Roland hozzátette, hogy a dm szeretne továbbra is a kategória szakértője lenni, ezért igyekszik a piacon fellelhető speciális újdonságokat mielőbb bevezetni. „Nagy szerencse, hogy a fogyasztók egészségtudatossága egyre nagyobb mértékben nő, hiszen Magyarországon átlagosan még mindig kb. csak évi 1 db fogkefét használnak a fogyasztók” – említette a marketing és PR menedzser.
Mint megtudtuk, a speciális fog- és szájápoló termékeket nagyon sokszor fogorvosi javaslatra keresik a vásárlók, később azonban már tudatosan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a megelőzésre. Alapvetően a dm-ben a 25–60 év közötti hölgyek a speciális termékek fő vásárlói. A tudatosság abban is megmutatkozik, hogy a vásárlás során mekkora befolyásoló erővel bír a termékek ára. Kanyó Roland szerint míg az általános termékek esetében egyértelműen árérzékenyek a fogyasztók, a speciális és terápiás termékeknél ez nem tapasztalható. Mint mondta: „gyakori, hogy a vásárlók már egy meglévő problémára keresnek megoldást, és ilyen esetben már az ár kevésbé mérvadó”.
A szájhigiéniai szegmens kínálata állandóan bővül innovatív termékekkel. Kanyó Roland megjegyezte, hogy folyamatosan érkeznek a saját márkás termékújdonságok, mint az aktív szenet tartalmazó fogkrém vagy a márkatermékek közül például a bambuszból készült természetes gyermekfogkefe. A dm nagy hangsúlyt fektet a dolgozói és vásárlói edukációjára is egyaránt. Mint megtudtuk, jelenleg kialakítás alatt van egy „belsős” tréningsorozat, amelyben a dolgozók elmélyülhetnek a szájápolás rejtelmeiben, így a fogyasztóknak még magabiztosabban és professzionálisabban tudnak majd tanácsot adni a vásárlás során. „Továbbá a dm-nél már gyermekkorban megkezdjük az edukációt, hiszen minden évben megszervezzük a Mosolygós fogacskák CSR-kampányunkat, amelyben több ezer gyermekhez juttatunk el szájápolási kezdőcsomagot, és hívjuk fel a figyelmüket a helyes fogápolásra” – említette Kanyó Roland.
(TERMÉKMIX - 2018 szeptemberi szám)