Az univerzális és speciális tisztítószerek iránti kereslet többé-kevésbé egyenletes, azonban nagytakarítások időszakában, tavasszal és ősszel megnő. A fogyasztók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a termékek kényelmes alkalmazásának. Modern, esztétikai csomagolást is keresnek.

Takarítás innovatív termékekkel

A konyhai, fürdőszobai felhasználásra szánt takarítószer termékek valamint az általános felhasználású és öko tisztító­szerek közül a háztartásokban leggyakrabban alkalmazott tisztítószerek a mosó- és mosogatószerek, WC-tisztítók, ­lefolyótisztítók, folttisztítók. Bizonyos termékek többfunkció­sakká válnak a használat során: egy-egy tisztítószert egyéb háztartási tisztításra is alkalmaznak. A tisztítószerek, vegyi ipari termékek piacának és lehetőségeinek változásait az innováció hatja át. A GfK 2018. év eleji felmérése szerint a globális elvárások változnak, a vállalatok egyre összetettebbek lesznek, új piacok bukkannak fel, meglévő piacok pedig gyors változásokon mennek keresztül. A fogyasztók életének megkönnyítése érdekében olyan megoldásokat keresnek a gyártók, amelyek kevesebb munkával segítenek elérni a kívánt tisztaságot. Például ma már a legtöbb mosogatószerben enzimeket használnak, aminek köszönhetően nemcsak a zsír, hanem a keményítőből származó piszok is könnyebben eltávolítható.

A tradicio­nális hatékonyságú mosó- és mosogatószer termékek a legújabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően balzsam argánolajjal és jojobaolajjal jelentek meg a piacon. A toalett-tisztítók is azon kategóriába esnek, amelyben folyamatosan új, innovatív termékek jelennek meg. A tisztított felülethez tapasztható gélek higiénikusabb használata miatt még mindig nagy népszerűségnek örvendenek. A fejlesztésekben lévő hajtóerőt felismerve, a gyártók reagálnak a fogyasztói elvárásokra és igényekre, ezért a takarítószer szegmens termékeinek többségét időről időre módosítják – a termékek csomagolásán vagy összetételén változtatnak. Azonban a gyártók a piac nagy ütemű fejlődése miatt egyre nehezebben helyzetben vannak, hiszen a kutatások drágák, és nem minden újdonság felel meg a fogyasztók elvárásainak. Előfordul, hogy egy gondosan finomított és kifejlesztett termék nem hozza meg a várt sikert. A környezetbarát, öko és bio tisztítószerek összetevőinek egy része ma is a néphagyományokon alapul, például zsíroldásra mosószódát, vízkőoldásra citromsav gélt, mosás­hoz pedig a mosódiót ajánlja a Kataboltja webáruház és blog vezetője, Ádámné Szűcs Mária. Mint megtudtuk, a fogyasztók nem egészen ugyanazt várják el egy öko tisztító­szertől, mint egy márkaterméktől. Fontos, hogy viszonylag sok természetes összetevő legyen benne, ne tartalmazzon irritatív anyagokat, ne fejtsen ki maró hatást, mentes legyen bármilyen szintetikus színezéktől, illatanyagtól.

 

Nem csak súrolásra kiválóak

A Multy Hungária Kft. 27 éve gyárt a háztartások takarításához szükséges eszközöket Sopronban. A cég termékkínálata nagyon széles: a mosogató- és súrolószivacsok, kendők és egyéb termékek óriási minőség-, szín- és méretválasztékát kínálják. A leg­olcsóbbaktól a prémium termékekig több száz terméket tartalmaz a választék.

„A kategória alapvető termékei, köztük a 10 db-os szivacs, a szivacs­kendő és az univerzális kendő, a fogyasztók számára a szükséges – ha szeretem, ha nem, valakinek csinálnia kell – házimunka jelképei. Ezen termékek vásárlásakor a jó ár-érték arány kiemelkedően fontos a fogyasztók számára” – fogalmazott Hofmeister Jolán, a Multy Hungária Kft. ügyvezetője. Mint megtudtuk, emellett szépen növekszik egy jóval tudatosabb fogyasztói csoport, akik már nem kizárólag takarítani, hanem ápolni is szeretnék otthonukat. Hofmeister Jolán szerint ez a réteg gyűjti és szívja magába az elérhető információkat.

„Olyan kérdésekre keresik a válaszokat, mint például, hogy tényleg van nem karcoló szivacs? Azt onnan látom, hogy a dörzsrétege kék vagy fehér színű? Ezt kellene minden porcelán, üvegtárgyra és egyéb érzékeny felületre használnom otthon? Van mosható szivacs? A JUMBÓ nedvszívó szivacs család termékeit kimoshatom a konyharuhákkal együtt a mosógépben is?” – sorolta az ügyvezető. Hofmeister Jolán elárulta, hogy az ECO mosogató­szivacshoz a vállalatcsoport saját vágóhulladékát dolgozzák vissza.

„A termék sikere mutatja, hogy a fogyasztóknak egyre nagyobb igényük van a környezettudatos termékekre, mert vannak feladatok, amelyekhez az újrafeldolgozott cikkek is megfelelőek” – említette az ügyvezető, megjegyezve, hogy a cég komposztálható szivacskendője az őszi takarítási szezon újdonsága lesz. A termék bevezetése szeptemberben indul.

 

takaritas36920065 l

 

Széles termékkínálat minden igényre

„Cégünknél a tisztító- és takarítószerek területén egy­értelműen tapasztalható forgalomnövekedés” – fogalmazott Gibárszki Sándor, a Dymol Kft. értékesítési vezetője. Mint megtudtuk, a lakossági mellett a létesítmény fenntartással, takarítással foglakozó cégek is egyre nagyobb mértékben használják a Dymol termékeket, amelyek minden szükséges tanúsítvánnyal és biztonsági adatlappal rendelkeznek. A Dymol Vegyi Kft. amellett, hogy 250 ml-től 5 l-es kiszerelésig közel 50 féle háztartási vegyi terméket gyárt, kereskedelmi márkás termékek gyártásával és bérgyártással is foglalkozik. Az értékesítési vezető elárulta, hogy a tisztítás területén a Dymosept Fertőtlenítő Tisztítószer a cég legkeresettebb terméke.

„Ehhez kapcsolódik az idei évi innovációnk, amivel immár termékcsaláddá fejlesztettük a terméket. Új tagjai az 500 ml-es szórófejes Dymosept, amely felület fertőtlenítésre, tisztításra alkalmas, valamint a Dymosept Plusz háromszoros hatóanyag-tartalmú termék. Nagyon szeretik vásárlóink a ZUM folyékony súrolóinkat, univerzális tisztítóinkat, lefolyó és vízkőoldóinkat, valamint hideg zsíroldónkat. Ezek mind kiváló minőségű termékek” – ismertette Gibárszki Sándor. A Dymol kizárólag gél állagú lefolyó tisztítót gyárt. Mint megtudtuk, a fogyás alapján a cég top 10 termékei között szerepelnek a termékek. Az értékesítési vezető hozzáfűzte, hogy minden háztartásban megtalálhatók a fehérítő és folt­tisztító szerek:

„Mi is gyártunk ZUM Oxy néven aktív ­oxigén formulát felhasználva, kímélő fehérítőt és folttisztítót, valamint a nagyon makacs szennyeződésekre ZUM Hyper Spot folttisztítót.” A fogyasztói szokások változása jelentős hatással van a takarítószerek és tisztítószerek piacára. Az értékesítési vezető szerint a háztartásokban egyre inkább előtérbe kerül a hatékonyság és a speciális igényeknek megfelelő szerek használata, ötvözve a természetbarát, környezetkímélő elvárásokkal. A takarításkor használt termékek esetén is egyre nagyobb az igény a környezetbarát és bőrkímélő, irritációmentes formulákra. A cég idei fejlesztései között szerepel a Dymosept fertőtlenítő tisztítószer család; a padlófelmosók körében az Univerzális tisztítók fejlesztése hatóanyag és illat tekintetében, illetve az ODY új légfrissítő márka, amely egy hajtógáz mentes, környezetkímélő termék. Gibárszki Sándor úgy véli, természetes igény, hogy mindenki a legjobb terméket szeretné megvenni a legkedvezőbb áron. Ezek alapján egyértelműen a hatékonyság és az ár az elsődleges kérdés.

„Azonban nem venném elhanyagolható választási tényezőnek az érzelmi, emocionális döntést sem. A reklámok, megszokások, illat stb. mellett még sok minden befolyásolja a vásárlást” – jegyezte meg az értékesítő vezető, aki úgy tapasztalja, hogy például a takarítással foglakozó cégeknél a takarítószemélyzet ragaszkodása a megszokott tisztítószerekhez, az ismeretlentől való félelem, akár meg is akadályozza esetenként az új termékek bevezetését.

„Ezen a telített és ár-érzékeny piacon hazai, magyar tulajdonú gyártóként nem könnyű azokat a réseket megtalálni, amelyek lehetőséget adnak termékeink minél szélesebb körű megismertetéséhez. Ezért is fontos a felhasználói igényeket kutatva fejleszteni vezető termékeinket” – fogalmazott Gibárszki Sándor, aki elárulta, hogy a Dymol számára minden innovációs megjelenés esetében sokat számít a környezettudatosság.

„Csak az elégedett vevő a stabil vevő” – hangsúlyozta az értékesítési vezető. „Gyártóként úgy ítéljük meg, hogy ma a környezetbarát takarítószerek iránti igény kiemelt szempont, fontos, hogy ne terheljük az élővilágot, a természetet és hogy termékeink elbomló és káros hatásoktól mentesek legyenek. Ahogy Oscar Wilde mondta: »A természetet nem a vagyontárgyunk: úgy kell átadnunk gyermekeinknek, ahogy kaptuk«” – fogalmazott Gibárszki Sándor.

 

Ha tisztítószer, akkor az általánosat vesszük

Az általános tisztítószerek kiskereskedelmi forgalma 13 milliárd forint közelében mozgott a legutóbbi két év során. Ezzel a Nielsen által mért nyolcvan vegyi áru kategória forgalom szerinti rangsorában a tizedik helyet foglalják el, a tisztítószerek közül pedig az első a 2017. június és 2018. május közötti időszakot vizsgálva. Beletartoznak a kategóriába az általános felülettisztító szerek mellett súrolószerek, penészeltávolítók, tisztító, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószerek, fertőtlenítő szerek, valamint néhány további kisebb szegmens. Bolti eladásuk összességében, értékben 3%-ot nőtt, mennyiségben viszont 2%-kal csökkent az előző évhez viszonyítva a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. Ami a bolttípusok súlyát illeti jellemzően a nagy üzletekben veszik a fogyasztók az általános tisztítószereket: az elmúlt évben a 2500 nm feletti csatorna 25%-ot ért el részesedésben, csakúgy, mint egy évvel korábban. Ami a gyártói márkákat illeti, súlyuk továbbra is meghatározó. Értékben 90% jutott rájuk a teljes forgalomból az elmúlt évben. Ezzel együtt a kereskedelmi márkák jelentősége változatlan.