Az univerzális és speciális tisztítószerek iránti kereslet többé-kevésbé egyenletes, azonban nagytakarítások időszakában, tavasszal és ősszel megnő. A fogyasztók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a termékek kényelmes alkalmazásának. Modern, esztétikai csomagolást is keresnek.
Takarítás innovatív termékekkel
A konyhai, fürdőszobai felhasználásra szánt takarítószer termékek valamint az általános felhasználású és öko tisztítószerek közül a háztartásokban leggyakrabban alkalmazott tisztítószerek a mosó- és mosogatószerek, WC-tisztítók, lefolyótisztítók, folttisztítók. Bizonyos termékek többfunkciósakká válnak a használat során: egy-egy tisztítószert egyéb háztartási tisztításra is alkalmaznak. A tisztítószerek, vegyi ipari termékek piacának és lehetőségeinek változásait az innováció hatja át. A GfK 2018. év eleji felmérése szerint a globális elvárások változnak, a vállalatok egyre összetettebbek lesznek, új piacok bukkannak fel, meglévő piacok pedig gyors változásokon mennek keresztül. A fogyasztók életének megkönnyítése érdekében olyan megoldásokat keresnek a gyártók, amelyek kevesebb munkával segítenek elérni a kívánt tisztaságot. Például ma már a legtöbb mosogatószerben enzimeket használnak, aminek köszönhetően nemcsak a zsír, hanem a keményítőből származó piszok is könnyebben eltávolítható.
A tradicionális hatékonyságú mosó- és mosogatószer termékek a legújabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően balzsam argánolajjal és jojobaolajjal jelentek meg a piacon. A toalett-tisztítók is azon kategóriába esnek, amelyben folyamatosan új, innovatív termékek jelennek meg. A tisztított felülethez tapasztható gélek higiénikusabb használata miatt még mindig nagy népszerűségnek örvendenek. A fejlesztésekben lévő hajtóerőt felismerve, a gyártók reagálnak a fogyasztói elvárásokra és igényekre, ezért a takarítószer szegmens termékeinek többségét időről időre módosítják – a termékek csomagolásán vagy összetételén változtatnak. Azonban a gyártók a piac nagy ütemű fejlődése miatt egyre nehezebben helyzetben vannak, hiszen a kutatások drágák, és nem minden újdonság felel meg a fogyasztók elvárásainak. Előfordul, hogy egy gondosan finomított és kifejlesztett termék nem hozza meg a várt sikert. A környezetbarát, öko és bio tisztítószerek összetevőinek egy része ma is a néphagyományokon alapul, például zsíroldásra mosószódát, vízkőoldásra citromsav gélt, mosáshoz pedig a mosódiót ajánlja a Kataboltja webáruház és blog vezetője, Ádámné Szűcs Mária. Mint megtudtuk, a fogyasztók nem egészen ugyanazt várják el egy öko tisztítószertől, mint egy márkaterméktől. Fontos, hogy viszonylag sok természetes összetevő legyen benne, ne tartalmazzon irritatív anyagokat, ne fejtsen ki maró hatást, mentes legyen bármilyen szintetikus színezéktől, illatanyagtól.
Nem csak súrolásra kiválóak
A Multy Hungária Kft. 27 éve gyárt a háztartások takarításához szükséges eszközöket Sopronban. A cég termékkínálata nagyon széles: a mosogató- és súrolószivacsok, kendők és egyéb termékek óriási minőség-, szín- és méretválasztékát kínálják. A legolcsóbbaktól a prémium termékekig több száz terméket tartalmaz a választék.
„A kategória alapvető termékei, köztük a 10 db-os szivacs, a szivacskendő és az univerzális kendő, a fogyasztók számára a szükséges – ha szeretem, ha nem, valakinek csinálnia kell – házimunka jelképei. Ezen termékek vásárlásakor a jó ár-érték arány kiemelkedően fontos a fogyasztók számára” – fogalmazott Hofmeister Jolán, a Multy Hungária Kft. ügyvezetője. Mint megtudtuk, emellett szépen növekszik egy jóval tudatosabb fogyasztói csoport, akik már nem kizárólag takarítani, hanem ápolni is szeretnék otthonukat. Hofmeister Jolán szerint ez a réteg gyűjti és szívja magába az elérhető információkat.
„Olyan kérdésekre keresik a válaszokat, mint például, hogy tényleg van nem karcoló szivacs? Azt onnan látom, hogy a dörzsrétege kék vagy fehér színű? Ezt kellene minden porcelán, üvegtárgyra és egyéb érzékeny felületre használnom otthon? Van mosható szivacs? A JUMBÓ nedvszívó szivacs család termékeit kimoshatom a konyharuhákkal együtt a mosógépben is?” – sorolta az ügyvezető. Hofmeister Jolán elárulta, hogy az ECO mosogatószivacshoz a vállalatcsoport saját vágóhulladékát dolgozzák vissza.
„A termék sikere mutatja, hogy a fogyasztóknak egyre nagyobb igényük van a környezettudatos termékekre, mert vannak feladatok, amelyekhez az újrafeldolgozott cikkek is megfelelőek” – említette az ügyvezető, megjegyezve, hogy a cég komposztálható szivacskendője az őszi takarítási szezon újdonsága lesz. A termék bevezetése szeptemberben indul.
Széles termékkínálat minden igényre
„Cégünknél a tisztító- és takarítószerek területén egyértelműen tapasztalható forgalomnövekedés” – fogalmazott Gibárszki Sándor, a Dymol Kft. értékesítési vezetője. Mint megtudtuk, a lakossági mellett a létesítmény fenntartással, takarítással foglakozó cégek is egyre nagyobb mértékben használják a Dymol termékeket, amelyek minden szükséges tanúsítvánnyal és biztonsági adatlappal rendelkeznek. A Dymol Vegyi Kft. amellett, hogy 250 ml-től 5 l-es kiszerelésig közel 50 féle háztartási vegyi terméket gyárt, kereskedelmi márkás termékek gyártásával és bérgyártással is foglalkozik. Az értékesítési vezető elárulta, hogy a tisztítás területén a Dymosept Fertőtlenítő Tisztítószer a cég legkeresettebb terméke.
„Ehhez kapcsolódik az idei évi innovációnk, amivel immár termékcsaláddá fejlesztettük a terméket. Új tagjai az 500 ml-es szórófejes Dymosept, amely felület fertőtlenítésre, tisztításra alkalmas, valamint a Dymosept Plusz háromszoros hatóanyag-tartalmú termék. Nagyon szeretik vásárlóink a ZUM folyékony súrolóinkat, univerzális tisztítóinkat, lefolyó és vízkőoldóinkat, valamint hideg zsíroldónkat. Ezek mind kiváló minőségű termékek” – ismertette Gibárszki Sándor. A Dymol kizárólag gél állagú lefolyó tisztítót gyárt. Mint megtudtuk, a fogyás alapján a cég top 10 termékei között szerepelnek a termékek. Az értékesítési vezető hozzáfűzte, hogy minden háztartásban megtalálhatók a fehérítő és folttisztító szerek:
„Mi is gyártunk ZUM Oxy néven aktív oxigén formulát felhasználva, kímélő fehérítőt és folttisztítót, valamint a nagyon makacs szennyeződésekre ZUM Hyper Spot folttisztítót.” A fogyasztói szokások változása jelentős hatással van a takarítószerek és tisztítószerek piacára. Az értékesítési vezető szerint a háztartásokban egyre inkább előtérbe kerül a hatékonyság és a speciális igényeknek megfelelő szerek használata, ötvözve a természetbarát, környezetkímélő elvárásokkal. A takarításkor használt termékek esetén is egyre nagyobb az igény a környezetbarát és bőrkímélő, irritációmentes formulákra. A cég idei fejlesztései között szerepel a Dymosept fertőtlenítő tisztítószer család; a padlófelmosók körében az Univerzális tisztítók fejlesztése hatóanyag és illat tekintetében, illetve az ODY új légfrissítő márka, amely egy hajtógáz mentes, környezetkímélő termék. Gibárszki Sándor úgy véli, természetes igény, hogy mindenki a legjobb terméket szeretné megvenni a legkedvezőbb áron. Ezek alapján egyértelműen a hatékonyság és az ár az elsődleges kérdés.
„Azonban nem venném elhanyagolható választási tényezőnek az érzelmi, emocionális döntést sem. A reklámok, megszokások, illat stb. mellett még sok minden befolyásolja a vásárlást” – jegyezte meg az értékesítő vezető, aki úgy tapasztalja, hogy például a takarítással foglakozó cégeknél a takarítószemélyzet ragaszkodása a megszokott tisztítószerekhez, az ismeretlentől való félelem, akár meg is akadályozza esetenként az új termékek bevezetését.
„Ezen a telített és ár-érzékeny piacon hazai, magyar tulajdonú gyártóként nem könnyű azokat a réseket megtalálni, amelyek lehetőséget adnak termékeink minél szélesebb körű megismertetéséhez. Ezért is fontos a felhasználói igényeket kutatva fejleszteni vezető termékeinket” – fogalmazott Gibárszki Sándor, aki elárulta, hogy a Dymol számára minden innovációs megjelenés esetében sokat számít a környezettudatosság.
„Csak az elégedett vevő a stabil vevő” – hangsúlyozta az értékesítési vezető. „Gyártóként úgy ítéljük meg, hogy ma a környezetbarát takarítószerek iránti igény kiemelt szempont, fontos, hogy ne terheljük az élővilágot, a természetet és hogy termékeink elbomló és káros hatásoktól mentesek legyenek. Ahogy Oscar Wilde mondta: »A természetet nem a vagyontárgyunk: úgy kell átadnunk gyermekeinknek, ahogy kaptuk«” – fogalmazott Gibárszki Sándor.
Ha tisztítószer, akkor az általánosat vesszük Az általános tisztítószerek kiskereskedelmi forgalma 13 milliárd forint közelében mozgott a legutóbbi két év során. Ezzel a Nielsen által mért nyolcvan vegyi áru kategória forgalom szerinti rangsorában a tizedik helyet foglalják el, a tisztítószerek közül pedig az első a 2017. június és 2018. május közötti időszakot vizsgálva. Beletartoznak a kategóriába az általános felülettisztító szerek mellett súrolószerek, penészeltávolítók, tisztító, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószerek, fertőtlenítő szerek, valamint néhány további kisebb szegmens. Bolti eladásuk összességében, értékben 3%-ot nőtt, mennyiségben viszont 2%-kal csökkent az előző évhez viszonyítva a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. Ami a bolttípusok súlyát illeti jellemzően a nagy üzletekben veszik a fogyasztók az általános tisztítószereket: az elmúlt évben a 2500 nm feletti csatorna 25%-ot ért el részesedésben, csakúgy, mint egy évvel korábban. Ami a gyártói márkákat illeti, súlyuk továbbra is meghatározó. Értékben 90% jutott rájuk a teljes forgalomból az elmúlt évben. Ezzel együtt a kereskedelmi márkák jelentősége változatlan. |