A koronavírus-járvány, a fenntarthatósági és a fogyasztói igények, valamint a gazdasági változások együttes hatásai hozzájárultak a háztartási papíráru kategóriájának növekedéséhez. A folyamatosan termékfejlesztésekkel előálló piac továbbra is emelkedő tendenciát mutat.

Folyamatos fejlesztések
Az elmúlt év rámutatott, hogy a koronavírus-járvány hatással van a háztartási papíráruk ­forgalmára. A megnövekedett otthonlét kihatott a papíráruk ­piacára is. Jellemzően sokkal több háztartási papírtörlő fogyott az utóbbi időszakban, mint a koronavírus megjelenését megelőzően.
„Az eladási adatokból kitűnik, hogy minden termékkategóriában a nagyobb kiszerelések irányába tolódott el a forgalom. A vásárlók jellemzően ­kevesebb alkalommal mennek el az üzletekbe, ám akkor jobban ­feltöltik otthoni készleteiket” – mondta Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. márkamenedzsere.
„A papír zsebkendő kategóriában a különböző kiszerelések különböző felhasználási területeit emelném ki. A dobozos papír zsebkendők praktikusan használhatók otthonunkban, biztosan megtaláljuk minden helyiségbe az odaillő dizájnú variánst. Az úgynevezett kiscsomagos termékek pedig könnyedén elférnek egy ruhazsebben vagy táskában is, így mindig velünk lehetnek az otthonunkon kívül is” – ismertette Forgách Réka.
Mint mondta, a háztartási papírtörlő kategória esetében megfigyelhető, hogy használata számos területre kiterjed. A termékkör forgalomba kerülése elején inkább csak a konyhában hasznosították, mára azonban elengedhetetlen eszközzé vált. Mindezek mellett a szalvéta funkcióját is mindinkább átveszi, ezzel kannibalizálva azt.
A márkamenedzser megemlítette, hogy az Essity tavaly dobta piacra legújabb háztartási papírtörlő termékcsaládját, a Zewa Premium termékeket. Ezek Power-X textúrával rendelkeznek, melynek köszönhetően rendkívül erősek és kiemelkedő nedvszívó képességűek. A hatékonyabb takarítás érdekében nedvesíthetők és akár többször is használhatók.
„A Zewa nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra. Már az összes termékünk csomagolása újrahasznosítható anyagból készül. Papírjainkhoz az alapanyag felelős erdőgazdálkodásból származik” – hangsúlyozta Forgách Réka, meg­jegyezve, hogy a legújabb Zewa Natural Soft termékcsalád krém­színű, fehérítésmentes papírból készül az ökológiai lábnyom csökkentése érdekében. A Zewa dobozos papír zsebkendők esetében pedig az adagoló nyílást műanyagról ­papírra cserélték, hogy megkönnyítsék a fogyasztók ­számára a termék újrahasznosítását.
A papír zsebkendők esetében a puhaság, az erősség és az ár-érték arány már régóta nagyon fontos a vásárlók ­számára. „Újabb szemponttá vált a fenntarthatóság, melynek köszönhetően kiemelten fontos az újrahasznosítható csomagolás vagy a felelős erdőgazdálkodásból származó alapanyag. Emiatt az új igény miatt vezette be az Essity az idei évben a Zewa Natural Soft termékeket, melyek a környezetterhelés csökkentése érdekében fehérítésmentes papírból készülnek, illetve a bőr védelme érdekében allergén-, színezék és illatanyagmentesek” – említette Forgách Réka.
Mint mondta, a háztartási papírtörlők esetében a fogyasztók számára kiemelten fontos a termék nedvszívósága és a papír erőssége is. „Elvárják, hogy a papír ne szöszöljön például egy ablak tisztítása során, és hogy nedvesen se foszoljon szét” – egészítette ki.
A márkamenedzser szerint a papír zsebkendők keresletében szezonalitás figyelhető meg. Jellemzően megugranak az eladások a november–február közötti meghűléses, influenzás időszakban, illetve tavasszal és nyáron az allergia­szezonban. Előbbire az antibakteriális összetevőt is tartalmazó Zewa Protect, míg utóbbira a gyakori orrfújás miatt kialakuló kipirosodást megelőző balzsamos Zewa Soft&Sensitive terméket ajánlja a vállalat.

Növekvő igény, biztos jövő
A magyar családok otthonukban többféle háztartási papírterméket is igénybe vesznek. A Lucart Kft. a toalettpapír és papír zsebkendő árucikkektől kezdve a konyhai tekercseken át az egyszerhasználatos szalvétákig széles választékot kínál. Omar Balducci, a Lucart Kft. Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatója szerint a 2020 márciusa óta tartó világjárvány óriási hatással volt a fogyasztók életére.
„A kézmosást a WHO kulcsfontosságú tényezőként és jó szokásként ismerte el a vírusok és baktériumok terjedésének csökkentése érdekében, sőt, a különböző szárítási módszerek közül a WHO a papírtörlő használatát javasolja. Bizonyított, hogy az egyszer használatos papírtörlők jelentősen csökkentik a vírus és a baktériumok elszaporodását. Egyre több fogyasztó döntött úgy, hogy a háztartásban is kihasználja a nyilvános helyeken szerzett tapasztalatait egyetlen ­papírtörlő használatával” – fogalmazott Omar Balducci.
„A magyar papírpiac érezhetően ár-vezérelt ágazat, de kiváltságos szemszögünkből két fontos irányzatot is látunk” – jegyezte meg Omar Balducci. Mint mondta, az egyik szempont a fenntarthatóság felé halad az újrahasznosított papírtermékek kiválasztásával, a másik pedig a teljesítmény felé a ­kiváló minőségű törlőkendők előnyben részesítésével. A részszámokban olyan airlaid termékek is erősödnek, amelyek a magasabb költségeket előnyökre alakítják át, mint ­például a hétszeres újrafelhasználási lehetőség, az abszorbancia és az ellenállás nagyszerű jellemzői.
„A Lucart Kft. az összes európai üzemével együtt készen áll arra, hogy szembenézzen a kereslet növekedésével, úgy vélem, hogy készen állunk a jövő kihívásaira. Ezeket a nehézségekkel teli, egyedi hónapokat kihasználtuk arra, hogy egy vadonatúj brit leányvállalattal növeljük jelenlétünket Európában és modernizáljuk meglévő üzemein­ket” – hangsúlyozta a kereskedelmi igazgató.
Mint megtudtuk, elsőként áttekintették, hogy a cég ­belső szervezete hogyan tudja a leghatékonyabban ­tartani a kapcsolatot az olasz HQ és az európai Lucart gyártókkal. Felülvizsgálták, hogyan követhetik az egyes ­értékesítési igazgatók az általuk irányított értékesítési területek erejét és ­napi tevékenységét.
„Ugyanaz a paradigma-váltás következett be ügyfélkapcsolat terén, mint máshol. A kapcsolatok elvesztették jelenléti formájukat és erősen növekedtek a digitális platformok. Mi a Lucartnál megragadtuk az alkalmat, hogy az online, modern platformok és csatornák felhasználásával modernizáljuk és kihasználjuk belső kommunikációs folyamatainkat. Úgy gondoljuk, hogy ez döntő fontosságú volt a kapcsolataink melegen tartásához, de reméljük, hogy hamarosan visszatérünk a fizikai találkozással és a valódi személyes kontaktusokkal” – mondta.
Omar Baldacci megemlítette, hogy a Lucart fenntarthatóság felé vezető útja nagyon hosszú, az 1980-as évektől kezdődik, az első újrahasznosított EU Ecolabellel ellátott papírtól egészen a 2010-es EcoNatural projektig. „Mi a Lucartnál erősen hiszünk abban, hogy a körkörös gazdáság ipari modellje az egyetlen módja annak, hogy elkerüljük a föld további szennyezését” – emelte ki a kereskedelmi igazgató.

A minőség az első
Horváth Krisztián, a finn tulajdonú papíripari vállalat, a Metsa Group budapesti márkaképviselete, a Smilepaper.hu Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a papír zsebkendő kiszerelési formája változott, a tasakos 100-as kiszerelés mellett a dobozolt kocka, illetve téglatest alakú papír zsebkendőtartók is egyre nagyobb teret hódítanak. A papírtörlőknél habár a 2 tekercses kiszerelés a domináns, gyors növekedést mutat az 1 tekercses kategória is, emellett pedig a 3 rétegű papírtörlők részesedése is növekszik.
A kereskedelmi igazgató szerint a papírtörlők esetében – ugyanígy a papír zsebkendőknél – fontos a papír mérete, nedvszívóképessége, vagyis a jó nedvességi szakítószilárdság.
„A szegmens forgalmát nézve kimondottan nagy ­méretű kilengések a papírtörlőknél nincsenek, egy minimális ­növekedés észlelhető a nyári szezonban. A papír zsebkendőknél általában a téli hónapok alatti megfázások szoktak nagyobb fogyást generálni, azonban a Covid-hullám alatt a maszkhasználat és a kijárási korlátozások miatt a vírusok korlátozottan terjedtek, így nem volt annyi zsepire szükség” – ­mondta Horváth Krisztián.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a gyártók, a teljes előállítási lánc mentén törekednek minél környezettudatosabbak lenni, például a Metsa Tissue cégcsoportnál minden kivágott fa helyébe azonnal 4 csemete ültetése történik” – tudtuk meg. A késztermékeket a gyártói oldal igyekszik regionálisan értékesíteni, nem nagy távolságokra szállítani, amivel a kipufogó gázemissziót korlátozhatja. Egyéb fejlesztési trendek a papír alapú csomagolóanyag irányába, illetve az újrahasznosított anyagú fólia bevezetésének irányába mutatkoznak. Horváth Krisztián szerint a gyártás terén a nyersanyag árak, üzemanyag árak, árfolyamkockázat, a cellulóz áremelkedése, az újrahasznosítható hulladék papír, víz és villamos energia, valamint a fuvarozási költségek áremelkedése látható a közeljövőben.

Innovációk a jövőbe tekintve
A TERMÉKMIX szaklapnak Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing managere elmondta, hogy a vállalat legnépszerűbb papírtörlője a gyártói márkák között is piac­vezető Ooops! Maxi 2 rétegű, 500 lapos termék. Emellett klassziku­san népszerű a papír zsebkendők terén Magyarországon ­továbbra is közkedvelt 90/100-as kiszerelés, ez a világ más országaiban nem is ismert kiszerelés.
„A papír zsebkendő szegmenst az új illatok és csomagolás nyitását megkönnyítő funkciók teszik eredetivé és egyedivé. A nyitási funkciókat tekintve az Ooops! és a Sindy márkatermékünk is trendszetter, hiszen mi alkalmaztunk először lézerperforációval könnyített csomagolásnyitást ezeken a termékeken” – említette Varga Orsolya, hozzátéve, hogy arányaiban a toalettpapír termékek töltik ki még a legfontosabb helyet: a Vajda-Papír háromrétegű, 24-es és 32 tekercses volumentermékei, illetve az új illatokkal és kiszerelésformátummal bővült Ooops! Excellence toalettpapírok is nagyon népszerűek.
A marketing manager megemlítette, hogy a járvány alatti korlátozások miatt a Horeca szegmenst kiszolgáló termékek iránt egy időre csökkent a kereslet, amit aztán a nyári nyitás részben újból felpörgetett. Az elhúzódó vagy állandóvá vált home office viszont növelte a hagyományos, lakossági kiszerelésű toalettpapír és papírtörlő termékek iránti igényt.
A Nielsen piackutatási adatokat tekintve a papírtörlő kategória korábban is minden időszakban kimagasló arányban fejlődött, és a pandémiát követően is tovább növekszik YTD-ben, értékben 2%-kal. Varga Orsolya megjegyezte, hogy a papír zsebkendő kategória sajnos visszaesést mutat -8%-os értékbeni csökkenéssel. (Adat: Nielsen 2021 AUG adatbank) A dobozos kiszerelésű papír zsebkendő szegmens bíztató tendenciát mutat, ami alátámasztja a zsebkendő kategória prémiumizáció felé történő elmozdulását.
A Vajda-Papír cégcsoport több telephellyel és évi 140 ezer tonnás feldolgozó kapacitással rendelkezik. A fejlesztések mellett 2021 februárjában – egy több mint 1,4 milliárd forintos beruházással – nagy teljesítményű sebészeti arcmaszkgyártó gépet állított üzembe Dunaföldváron a cég.
2021-ben nemcsak a papíralapú csomagolású és felelős erdőgazdálkodásból származó alapanyagot (FSC®) tartalmazó Ooops! Nature papírtörlő és toalettpapír termékek kerültek forgalomba, hanem az ősz folyamán már újrahasznosított anyagot tartalmazó csomagolásba csomagolt Ooops! Eco-Natura termékek is – ez utóbbi toalettpapír és papírtörlő termékek maguk is újrahasznosított papírból készültek.
„A Vajda-Papírra jellemző, hogy mindig is az innovációba, a jövőbe és a fejlődésbe fektettünk a legtöbbet. Hatalmas eredmény, hogy szakembereink segítségével húsz év szünet után idén szeptemberben újraindult a papírgyártás és feldolgozás nappali szakképzése Magyarországon, ami az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és a Vajda-Papír együttműködése révén valósult meg” – mondta a marketing manager.
Mint megtudtuk, a Vajda-Papír cégcsoport árbevétele 2020-ban 10 százalékkal 52 milliárd forintra nőtt, adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) hatmilliárd forintot tett ki, míg egy évvel korábban még 2,5 milliárd forint volt. A vállalat az idén a belföldi és az exportpiacokon is növekedéssel számol. A higié­niai papírtermékekből a belföldi fogyasztás 55–60 százalékát a Vajda-Papír állítja elő, de jelentős az export is.
Az alapanyagár és az előállítási költségek drasztikus és tartós emelkedésének hatását már a legtöbb iparágban, így a papír­gyártásban sem tudják a gyártók sokáig tompítani, így elkerülhetetlennek látszik azok, legalább részleges áthárítása a vásárlókra, így sajnos további áremelkedések várhatók. 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)

BELELAPOZOK