Amellett, hogy innovatív újdonságok, jól ismert márkanevek és nemzetközi különlegességek jellemzik a hazai borpalettát, változóban vannak a magyar vásárlói szokások is: egyre tudatosabban keresnek és választanak az üzletek a fehér-, vörös- és rozé borok folyamatosan szélesedő kínálatából.
Több mint jó bor
„A SPAR elkötelezett a magyar borok iránt, amit az is mutat, hogy választékunk 96%-át, míg forgalmunk közel 99%-át magyar borok teszik ki” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Mint megtudtuk, összetétel tekintetében a fehérborok (főleg a könnyebb illatosak) továbbra is népszerűek és dinamikusan fejlődnek. Csomagolás tekintetében az aludobozos termékek (főleg a gyöngyöző borok, borkoktélok) egyre népszerűbbek, amivel jellemzően a fiatal korosztályt lehet megszólítani, illetve a nagy kiszerelésű borok (pl. bortarisznya, bag in box) népszerűsége is növekszik. Forgalom tekintetében a fehérborok növekedése a legdinamikusabb (főleg a könnyű és illatos fajták).
„Idén elsősorban egyedi limitált tételekkel színesítettük a kínálatunkat, például nyáron a Rosalia roséval (Paulus borászat), amit a SPAR és a Rosalia fesztivál szervezői közösen – közel 60 borból – pályázat során választottak ki. Illetve a SPAR és a Budapest Borfesztivál 30. születésnapjára szintén pályázat során a Vinagora verseny keretei között választottunk ki két úgynevezett »Jubileum« bort: Mátrai Pinot Gris (Szőke Mátyás&Zoltán) és Villányi Franc (Csányi Pincészet). Továbbá a SPAR válogatás kínálatunkat bővítettük 3 új tétellel” – ismertette a kommunikációs vezető.
A tapasztalat szerint a magyar vásárlóknak elsősorban az olcsóbb árkategóriánál fontos az ár, illetve a közepes árszegmensben az akciókat figyelik a vevők. Prémium kategóriában a pincészet vagy a tétel iránti hűség a fontosabb.
„Arra törekszünk, hogy »borpillanatokat« kínáljunk a fogyasztóknak, és hogy minden pillanathoz vagy ételhez kínáljunk egy jó bort. Ezt elsősorban a katalógusokban (pl. őszi borkatalógus) megjelenő edukációs (piktogramok, leírások) anyagokkal, illetve bor-étel párosítás tippekkel támogatjuk” – említette Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a borkatalógusán túl, hamarosan online felületen is ad bor-sajt párosítási ötleteket a SPAR.
Kedveltek a hazai borok
Az ALDI VINOTÉKA teljes szortimentjének jelentős részét kitevő hazai borok nagyon népszerűek a vásárlók körében, tudtuk meg az ALDI Magyarországtól. Mint ismertették, „a kiváló magyar borvidékek színes, gazdag és minőségi választékában mindenki megtalálhatja a számára megfelelő tételt. A magyar borászatok kiemelkedő tételei mellett a nemzetközi kínálatra nyitott vevők számára is mindig tartogat izgalmas borokat az ALDI VINOTÉKA”.
Az elmúlt évek tendenciáinak megfelelően továbbra is jól fogynak a vörös-, fehér- és rozé borok, ez utóbbiak főleg a nyári szezonban kedveltek. Az ALDI vásárlóinak kosaraiban magyar és külföldi tételek egyaránt megtalálhatók a legkeresettebb borok között, jellemzően a vörösborok végeznek dobogós helyen. A vörösborok esetében a könnyedebb, kevésbé testes borok keresettebbek és a borászatok erre reagálva folyamatosan innovatív, új tételekkel jelentkeznek.
Az áruházlánc azt tapasztalja, hogy a vásárlók között vannak, akik szívesen próbálnak ki újdonságokat és kifejezetten nyitottak az új borokra, mások viszont ragaszkodnak az általuk ismert és kedvelt pincészetekhez, illetve azok tételeihez. Különösen az ismert márkák esetében nagyon erős a márkahűség, a fogyasztók előszeretettel vásárolják azokat a borokat, amelyek kedvenc hazai borászatuktól érkeznek az ALDI VINOTÉKA polcaira.
Mint elárulták, az ALDI kínálatában vannak olyan borok és pincészetek, amelyek akár a kezdetek óta megtalálhatók a választékban, ugyanakkor az áruházlánc fontosnak tartja, hogy a vásárlók minél több magyar borászatot ismerjenek meg, ezért szezonálisan és akciósan mindig kínál izgalmas, új tételeket. Alapvető szempont, hogy a vevők mindig biztosak lehessenek abban, hogy bármely palackot is választják, kiváló borélményben lesz részük. A kínálat kialakítása során a vállalat beszerzői figyelembe veszik a hazai és nemzetközi borversenyek eredményeit is.
„A magyar vásárlók egyértelműen ár-érzékenyek, ugyanakkor kiemelkedően fontosnak tartják az ár-érték arányt. A kereslet nagyobb részét az 1.000 forint alatti tételek adják, de a borok területén is megfigyelhető, hogy a vásárlók tudatosabban és gyakrabban keresik a prémium termékeket, így egyre nagyobb szerepet és hangsúlyt kap a minőségi borfogyasztás” – tudtuk meg az ALDI részéről.
Az ALDI polcaira hamarosan megérkeznek az őszi-téli szezonális borok, testesebb fehérek, siller, változatos fajtaválasztékú vörösek, több neves magyar borvidékről érkező tételek gazdagítják a kínálatot. „Az áruházlánc gazdag minőségi borkínálatával, kitűnő ár-érték arányú boraival, további prémium borok belistázásával, illetve az ALDI VINOTÉKA honlapján folyamatosan elérhető információkkal, fröccs kisokossal, a termőterületek és pincészetek bemutatásával, továbbá közösségi média aktivitásokkal támogatja a vásárlókat a minőségi borfogyasztás kialakításában és abban, hogy minden vevő megtalálja az ízlésének megfelelő, számára kedvező árú bort, bármely ALDI áruházba is lép be” – fűzték hozzá.
A hazai bor a nyerő
Nagy népszerűségnek örvendenek a magyar borok a PENNY üzletekben is. Mint a PENNY Magyarországtól megtudtuk, a diszkontláncban kapható borkínálat kb. 95%-a hazai. A PENNY vásárlók körében a legnépszerűbbek még mindig az Egri borvidék vörösborai – különösen az egri bikavér –, de egyre népszerűbbek a tokaji, valamint a Balaton-környéki fehérborok is.
„Észrevehető, hogy a vevők az édes boroktól egyre többen a száraz fajták felé hajlanak, továbbá a rozékra való igény is egyre nő. Sikeres újítások közé sorolhatjuk a 0,2 literes Secco habzóborokat, csakúgy, mint a tipikus magyar szőlőkből készülő borokat, például a Zöld Veltelinit, a Királyleánykát, valamint az Irsai Olivért” – említették, megjegyezve, hogy a márkahűség különösen a magasabb árkategóriában figyelhető meg, az alsó és középső kategóriákban inkább az ár-érték arány áll a középpontban.
„Saját márkás termékeink legújabb tagja a Tök Jó fantázianévvel ellátott borválasztékunk, amelyben az egyik legkorábbi partnerünkkel együttműködve, a minőségre fókuszálva jó árkategóriás borokat kínálunk a vásárlóink számára. Továbbá piacra dobtunk egy Irsai Olivér és egy Cabernet Sauvignon szőlőfajtából készült kínálatot is, a jövőben pedig szeretnénk majd ezt a szortimentet bővíteni” – ismertette a PENNY.
A PENNY Magyarország partnereivel közösen azon dolgozik, hogy idén ősszel még több minőségi bort adhasson a vásárlói számára, továbbá az új évjáratból szélesebb kínálatot tudjon bemutatni. „2022 első negyedévében a legnagyobb változás a borválasztékunkban következik” – hangsúlyozták.
Az idei évtől a PENNY szórólapokon piktogramokat használ ételpárosítási javaslatként (csirke, marhahús, édes ételek stb.), és több információt nyújt a pincészetekről, valamint a tálalási javaslatokról. Következő lépésben az online és az értékesítési ponton történő kommunikáció terén történnek majd fejlesztések – tudtuk meg.
Évszakonként változó kínálattal
Az Auchan nagyon széles kínálatot nyújt a borok területén is. Mint az Auchan Retail Magyarországtól megtudtuk, több mint 1.200 borral és pezsgővel várják az áruházakba látogatókat, amelyek közül 81 nemzetközi versenyen elismert, díjnyertes bor. A vásárlók kimondottan szeretik a hazai borokat: a forgalom 97%-át a magyar borok adják, ezért több mint 110 magyar borászattal áll kapcsolatban az áruházlánc.
Évszakonként változó, melyik bor kerül előtérbe a fogyasztóknál, általában a nyár, a jó idő a fehér boroknak kedvez, míg télen, a hidegebb napokon a vöröseket fogyasztják. „Ugyanakkor az is látható, hogy manapság a fehér borok irányába bővül a forgalom, a vásárlók inkább a könnyű, gyümölcsös, illatos fehér fajtákat keresik, éppen ezért ez a terület jobban fejlődik” – említették.
A szegmensben folyamatos az innováció, manapság megjelentek a 0,25 literes can csomagolásban kapható borok. A borászatok pedig próbálnak ebbe az irányba nyitni, szénsavas gyöngyöző, csendes bor vagy bor alapú koktél változatban érhetők el. A másik irány pedig a nagy csomagolás, a bag-in-box típusú kiszerelések. Ezen a területen is fejlődés látható, ugyanis egyre minőségibb borok kerülnek ebbe a típusú kiszerelésbe.
„Azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább erősebb a márkahűség, és vásárlóink nagyon kedvelik a hazai borokat – jegyezte meg az Auchan sajtóosztálya. – Egyre inkább a minőségi termékeket keresik a vásárlóink, fontos nekik, hogy megfelelő áron, megfelelő minőségű borokat találjanak, tehát az ár-érték arány került előtérbe. Idén a villányi típusokkal, például a cuvée borokkal bővítettük kínálatunkat, illetve egri borokat is újdonságként kínálunk, ezek inkább már a prémium kategóriát képviselik.”
Az áruházlánc az ősz folyamán is több mint 1.200 borral és pezsgővel várja vásárlóit, de készül egy boros Bizalompontos promócióval is, amely során a vásárlók számára minden borra költött 1.000 forint után 1 digitális matricát írnak jóvá, és ezeknek a segítségével kedvezményes prémium borokat lehet megvásárolni. Egy másik nyereményjátéknál pedig egy hazai borászatnál kétszemélyes, borkóstolással egybekötött 1 éjszakás pihenést lehet nyerni.
A villányi borok népszerűsítése érdekében fő támogatóként az Auchan jelen lesz a Villányi Vörösbor Napokon, ahol a látogatók számos olyan borral találkozhatnak, amelyek az Auchan üzletekben is kaphatók.
Fontos a minőségi választék
„A statisztikai adatok szerint jelenleg Magyarországon a bor- és pezsgőfogyasztás 94%-ban hazai és 6%-ban külföldi termékekből áll össze. A METRO választékában ennek megfelelően szintén döntő többségében a hazai borokat részesítjük előnyben, viszont nem feledkeztünk meg azon vásárlói rétegről sem, akik kedvelik a külföldi borokat és pezsgőket is. Választékunk 90%-a hazai és 10%-a külföldi termékekből áll” – fogalmazott Vass Norbert, a METRO Kereskedelmi Kft. bor és pezsgő kategória beszerzője.
A fejlesztések megjelenése során a fogyasztók folyamatosan fogadják be és szeretik például az új csavarzáras, friss fajtájú borokat, illetve szintén nagy a kereslet a bag-in-box termékek iránt. A jelenlegi tendenciákat figyelembe véve el lehet mondani, hogy a fehér borok iránti érdeklődés és kereslet kezd egyre jobban erősödni. Mint megtudtuk, a friss, üde tételek mellett egyre keresettebbek a tartalmasabb, komolyabb borok is.
„Az eddig megtapasztalt rosé iránti rajongás elérte a tetőpontját, és úgy vélem kezdik a fogyasztók egyre tudatosabban keresni a remek tételeket. A vörösborok fogyasztása lassan, de folyamatosan emelkedik. Főleg a minőségi fajták iránt van egyre nagyobb érdeklődés és jellemzően a hidegebb hónapokban fogyasztunk többet vörösborból. A pezsgő irányvonalakat figyelembe véve jelentős lendületnek indult a kategória iránti kereslet, nemcsak világszerte, hanem Magyarországon is. Összességében megfigyelhető egy minőségi fogyasztási eltolódás, a vevők hajlandóak többet áldozni a jobb minőség elérése érdekében” – említette Vass Norbert.
A METRO kialakított egy olyan borválogatást, amelynek tételei limitált mennyiségben készülnek, és kizárólag az áruházlánc üzleteiben érhetőek el. A METRO kizárólagos borválasztékába elismert hazai pincészetek borai közül választják ki a borokat.
„A pincészetekkel közös célunk, hogy egyedülálló ízvilágú és a legmagasabb minőségű borokat kínáljuk vásárlóink részére, a lehető legkedvezőbb áron” – jegyezte meg Vass Norbert, megemlítve, hogy a legújabb szelekció keretében kiválasztják a 2022-es év METRO hazai borválogatását, amely egy fehér-rosé-vörös hármas válogatás lesz. Januárban már elérhető lesz az áruház polcain, és a SIRHA kiállításon is bemutatásra kerülnek.
A METRO bor- és pezsgőválasztékában nagyjából 1.000 tétel állandóan elérhető. Azért, hogy a bőség zavarában könnyebben tudjon választani a vásárló, mindegyik áruház borosztályán felkészült és széles termékismerettel rendelkező munkatársak állnak a vásárlók rendelkezésére, hogy ajánlással megkönnyítsék vevők döntését.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)