Amellett, hogy innovatív újdonságok, jól ismert márkanevek és nemzetközi különlegességek jellemzik a hazai borpalettát, változóban vannak a magyar vásárlói szokások is: egyre tudatosabban keresnek és választanak az üzletek a fehér-, vörös- és rozé borok folyamatosan szélesedő kínálatából.

Több mint jó bor
„A SPAR elkötelezett a magyar borok iránt, amit az is mutat, hogy választékunk 96%-át, míg forgalmunk közel 99%-át magyar borok teszik ki” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Mint megtudtuk, összetétel tekintetében a fehérborok (főleg a könnyebb illatosak) továbbra is népszerűek és dinamikusan fejlődnek. Csomagolás tekintetében az aludobozos termékek (főleg a gyöngyöző borok, borkoktélok) egyre népszerűbbek, amivel jellemzően a fiatal korosztályt lehet megszólítani, illetve a nagy kiszerelésű borok (pl. bortarisznya, bag in box) népszerűsége is növekszik. Forgalom tekintetében a fehérborok növekedése a legdinamikusabb (főleg a könnyű és illatos fajták).
„Idén elsősorban egyedi limitált tételekkel színesítettük a kínálatunkat, például nyáron a Rosalia roséval (Paulus borászat), amit a SPAR és a Rosalia fesztivál szervezői közösen – közel 60 borból – pályázat során választottak ki. Illetve a SPAR és a Budapest Borfesztivál 30. születésnapjára szintén pályázat során a Vinagora verseny keretei között választottunk ki két úgynevezett »Jubileum« bort: Mátrai Pinot Gris (Szőke Mátyás&Zoltán) és Villányi Franc (Csányi Pincészet). Továbbá a SPAR válogatás kínálatunkat bővítettük 3 új tétel­lel” – ismertette a kommunikációs vezető.
A tapasztalat szerint a magyar vásárlóknak elsősorban az olcsóbb árkategóriánál fontos az ár, illetve a közepes árszegmensben az akció­kat figyelik a vevők. Prémium kategóriában a pincészet vagy a tétel iránti hűség a fontosabb.
„Arra törekszünk, hogy »borpillanatokat« kínáljunk a fogyasztóknak, és hogy minden pillanathoz vagy ételhez kínáljunk egy jó bort. Ezt elsősorban a katalógusokban (pl. őszi borkatalógus) megjelenő edukációs (piktogramok, ­leírások) anyagokkal, illetve bor-étel párosítás tippekkel támogatjuk” – említette Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a borkatalógusán túl, hamarosan online felületen is ad bor-sajt ­párosítási ötleteket a SPAR.

Kedveltek a hazai borok
Az ALDI VINOTÉKA teljes szortimentjének jelentős részét kitevő hazai borok nagyon népszerűek a vásárlók körében, tudtuk meg az ALDI Magyarországtól. Mint ismertették, „a kiváló magyar borvidékek színes, gazdag és minőségi választékában mindenki megtalálhatja a számára megfelelő tételt. A magyar borászatok kiemelkedő tételei mellett a nemzetközi kínálatra nyitott vevők számára is mindig tartogat izgalmas borokat az ALDI VINOTÉKA”.
Az elmúlt évek tendenciáinak megfelelően továbbra is jól fogynak a vörös-, fehér- és rozé borok, ez utóbbiak főleg a nyári szezonban kedveltek. Az ALDI vásárlóinak kosaraiban magyar és külföldi tételek egyaránt megtalálhatók a legkeresettebb borok között, jellemzően a vörösborok végeznek dobogós helyen. A vörösborok esetében a könnyedebb, kevésbé testes borok keresettebbek és a borászatok erre reagálva folyamatosan innovatív, új tételekkel jelentkeznek.
Az áruházlánc azt tapasztalja, hogy a vásárlók között vannak, akik szívesen próbálnak ki újdonságokat és kifejezetten nyitottak az új borokra, mások viszont ragaszkodnak az általuk ismert és kedvelt pincészetekhez, illetve azok tételei­hez. Különösen az ismert márkák esetében nagyon erős a márkahűség, a fogyasztók előszeretettel vásárolják azokat a borokat, amelyek kedvenc hazai borászatuktól érkeznek az ALDI VINOTÉKA polcaira.
Mint elárulták, az ALDI kínálatában vannak olyan borok és pincészetek, amelyek akár a kezdetek óta megtalálhatók a választékban, ugyanakkor az áruházlánc fontosnak tartja, hogy a vásárlók minél több magyar borászatot ismerjenek meg, ezért szezonálisan és akciósan mindig kínál izgalmas, új tételeket. Alapvető szempont, hogy a vevők mindig biztosak lehessenek abban, hogy bármely palackot is választják, kiváló borélményben lesz részük. A kínálat kialakítása során a vállalat beszerzői figyelembe veszik a hazai és nemzetközi borversenyek eredményeit is.
„A magyar vásárlók egyértelműen ár-érzékenyek, ugyanakkor kiemelkedően fontosnak tartják az ár-érték arányt. A kereslet nagyobb részét az 1.000 forint alatti tételek adják, de a borok területén is megfigyelhető, hogy a vásárlók tudatosabban és gyakrabban keresik a prémium termékeket, így egyre nagyobb szerepet és hangsúlyt kap a ­minőségi borfogyasztás” – tudtuk meg az ALDI részéről.
Az ALDI polcaira hamarosan megérkeznek az őszi-­téli szezonális borok, testesebb fehérek, siller, változatos fajtaválasztékú vörösek, több neves magyar borvidékről érkező tételek gazdagítják a kínálatot. „Az áruházlánc gazdag minőségi borkínálatával, kitűnő ár-érték arányú boraival, további prémium borok belistázásával, illetve az ALDI VINOTÉKA honlapján folyamatosan elérhető információkkal, fröccs kisokossal, a termőterületek és pincészetek bemutatásával, továbbá közösségi média aktivitásokkal támogatja a vásárlókat a minőségi borfogyasztás kialakításában és abban, hogy minden vevő megtalálja az ízlésének megfelelő, számára kedvező árú bort, bármely ALDI áruházba is lép be” – fűzték hozzá.

A hazai bor a nyerő
Nagy népszerűségnek örvendenek a magyar borok a PENNY üzletekben is. Mint a PENNY Magyarországtól megtudtuk, a diszkontláncban kapható borkínálat kb. 95%-a hazai. A PENNY ­vásárlók körében a legnépszerűbbek még mindig az Egri borvidék vörösborai – különösen az egri bikavér –, de ­egyre népszerűbbek a tokaji, valamint a Balaton-környéki fehérborok is.
„Észrevehető, hogy a vevők az édes boroktól egyre többen a száraz fajták felé hajlanak, továbbá a rozékra való igény is egyre nő. Sikeres újítások közé sorolhatjuk a 0,2 literes Secco habzóborokat, csakúgy, mint a tipikus magyar szőlőkből készülő borokat, például a Zöld Veltelinit, a Királyleánykát, valamint az Irsai Olivért” – említették, megjegyezve, hogy a márkahűség különösen a magasabb árkategóriában figyelhető meg, az alsó és középső kategóriákban inkább az ár-érték arány áll a középpontban.
„Saját márkás termékeink legújabb tagja a Tök Jó fantázianévvel ellátott borválasztékunk, amelyben az egyik legkorábbi partnerünkkel együttműködve, a minőségre fókuszálva jó árkategóriás borokat kínálunk a vásárlóink számára. Továbbá piacra dobtunk egy Irsai Olivér és egy Cabernet Sauvignon szőlőfajtából készült kínálatot is, a jövő­ben ­pedig szeretnénk majd ezt a szortimentet ­bővíteni” – ismertette a PENNY.
A PENNY Magyarország partnereivel közösen azon dolgozik, hogy idén ősszel még több minőségi bort adhasson a vásárlói számára, továbbá az új évjáratból szélesebb kínálatot tudjon bemutatni. „2022 első negyedévében a legnagyobb változás a borválasztékunkban következik” – hangsúlyozták.
Az idei évtől a PENNY szórólapokon piktogramokat használ ételpárosítási javaslatként (csirke, marhahús, édes ételek stb.), és több információt nyújt a pincészetekről, valamint a tálalási javaslatokról. Következő lépésben az online és az értékesítési ponton történő kommunikáció terén történnek majd fejlesztések – tudtuk meg.

Évszakonként változó kínálattal
Az Auchan nagyon széles kínálatot nyújt a borok területén is. Mint az Auchan Retail Magyarországtól megtudtuk, több mint 1.200 borral és pezsgővel várják az áruházakba látogatókat, amelyek közül 81 nemzetközi versenyen elismert, díjnyertes bor. A vásárlók kimondottan szeretik a hazai borokat: a forgalom 97%-át a magyar borok adják, ezért több mint 110 magyar borászattal áll kapcsolatban az áruházlánc.
Évszakonként változó, melyik bor kerül előtérbe a fogyasztóknál, általában a nyár, a jó idő a fehér boroknak kedvez, míg télen, a hidegebb napokon a vöröseket fogyasztják. „Ugyanakkor az is látható, hogy manapság a fehér borok irányába bővül a forgalom, a vásárlók inkább a könnyű, gyümölcsös, illatos fehér fajtákat keresik, éppen ezért ez a terület jobban fejlődik” – említették.
A szegmensben folyamatos az innováció, manapság megjelentek a 0,25 literes can csomagolásban kapható borok. A borászatok pedig próbálnak ebbe az irányba nyitni, szénsavas gyöngyöző, csendes bor vagy bor alapú koktél változatban érhetők el. A másik irány pedig a nagy csomagolás, a bag-in-box típusú kiszerelések. Ezen a területen is fejlődés látható, ugyanis egyre minőségibb borok kerülnek ebbe a típusú kiszerelésbe.
„Azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább erősebb a márkahűség, és vásárlóink nagyon kedvelik a hazai borokat – jegyezte meg az Auchan sajtóosztálya. – Egyre inkább a minőségi termékeket keresik a vásárlóink, fontos nekik, hogy ­megfelelő áron, megfelelő minőségű borokat találjanak, tehát az ár-érték arány került előtérbe. Idén a villányi típusokkal, például a cuvée borokkal bővítettük kínálatunkat, ­illetve egri borokat is újdonságként kínálunk, ezek inkább már a prémium kategóriát képviselik.”
Az áruházlánc az ősz folyamán is több mint 1.200 borral és pezsgővel várja vásárlóit, de készül egy boros Bizalompontos promócióval is, amely során a vásárlók számára minden borra költött 1.000 forint után 1 digitális matricát írnak jóvá, és ezeknek a segítségével kedvezményes prémium borokat lehet megvásárolni. Egy másik nyereményjátéknál pedig egy hazai borászatnál kétszemélyes, borkóstolással egybekötött 1 éjszakás pihenést lehet nyerni.
A villányi borok népszerűsítése érdekében fő támogatóként az Auchan jelen lesz a Villányi Vörösbor Napokon, ahol a látogatók számos olyan borral találkozhatnak, amelyek az Auchan üzletekben is kaphatók.

Fontos a minőségi választék
„A statisztikai adatok szerint jelenleg Magyarországon a bor- és pezsgőfogyasztás 94%-ban hazai és 6%-ban ­külföldi termékekből áll össze. A METRO választékában ennek meg­felelően szintén döntő többségében a hazai borokat részesítjük előnyben, viszont nem feledkeztünk meg azon vásárlói rétegről sem, akik kedvelik a külföldi borokat és pezsgőket is. Választékunk 90%-a hazai és ­10%-a külföldi termékekből áll” – fogalmazott Vass Norbert, a METRO Kereskedelmi Kft. bor és pezsgő kategória beszerzője.
A fejlesztések megjelenése során a fogyasztók folyamatosan fogadják be és szeretik például az új csavarzáras, friss fajtájú borokat, illetve szintén nagy a kereslet a bag-in-box termékek iránt. A jelenlegi tendenciákat figyelembe véve el lehet mondani, hogy a fehér borok iránti érdeklődés és kereslet kezd egyre jobban erősödni. Mint megtudtuk, a friss, üde tételek mellett egyre keresettebbek a tartalmasabb, komolyabb borok is.
„Az eddig megtapasztalt rosé iránti rajongás elérte a tető­pontját, és úgy vélem kezdik a fogyasztók egyre tudatosabban keresni a remek tételeket. A vörösborok fogyasztása lassan, de folyamatosan emelkedik. Főleg a minőségi fajták iránt van egyre nagyobb érdeklődés és jellemzően a hidegebb hónapokban fogyasztunk többet vörösborból. A ­pezsgő irányvonalakat figyelembe véve jelentős lendületnek indult a kategória iránti kereslet, nemcsak világszerte, hanem Magyarországon is. Összességében megfigyelhető egy minőségi fogyasztási eltolódás, a vevők hajlandóak többet áldozni a jobb minőség elérése érdekében” – említette Vass Norbert.
A METRO kialakított egy olyan borválogatást, amelynek tételei limitált mennyiségben készülnek, és kizárólag az áruházlánc üzleteiben érhetőek el. A METRO kizárólagos borválasztékába elismert hazai pincészetek borai közül választják ki a borokat.
„A pincészetekkel közös célunk, hogy egyedülálló ízvilágú és a legmagasabb minőségű borokat kínáljuk vásárlóink részére, a lehető legkedvezőbb áron” – jegyezte meg Vass Norbert, megemlítve, hogy a legújabb szelekció keretében kiválasztják a 2022-es év METRO hazai borválogatását, amely egy fehér-rosé-vörös hármas válogatás lesz. Januárban már elérhető lesz az áruház polcain, és a SIRHA kiállításon is bemutatásra kerülnek.
A METRO bor- és pezsgőválasztékában nagyjából 1.000 tétel állandóan elérhető. Azért, hogy a bőség zavarában könnyebben tudjon választani a vásárló, mindegyik áruház borosztályán felkészült és széles termékismerettel rendelkező munkatársak állnak a vásárlók rendelkezésére, hogy ajánlással megkönnyítsék vevők döntését.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)

belelapozok