A pandémia felértékelte az otthoni kávézást. A fogyasztók igénye azonban megmaradt, hogy olyan finom és krémes kávét igyanak az otthonukban is, mint amit a kávéházakban megszoktak. A gyártóknak bizony fel van adva a lecke, akik ennek megfelelően egyre többféle ízvilágú és típusú kávéval jelennek meg, hogy mindenki kedvére tegyenek - legyen szó szemes vagy őrölt kávéról, kapszulás vagy éppen azonnal oldódó kávéspecialitásokról.

GYORSAN, EGYSZERŰEN, FINOMAN
A Mokate kínálatában megtalálhatóak szinte a teljes kávépiacot lefedő termékek, szemes kávék (single origin, bio, krafted), őrölt kávék, cappuccinók, latték (bio és vegán is) valamint mixek (klasszikus, ízesített, cukorcsökkentett, barna cukros).
Az azonnal oldódó kávéspeci­a­litásokat Laknerfi Oszkár, a MOKATE International Hungary Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója elsősorban azoknak ajánlja, akik gyorsan és egyszerűen szeretnének akár cukor vagy tej hozzáadása nélkül elfogyasztani egy finom kávét. Ez így talán túl általános, de nehéz tovább szűkíteni a célcsoportot, mert alkalomtól, helytől is függhet a fogyasztás és a fogyasztó is. Vannak, akik csak ezt isszák, de van, aki váltogatja a kávé elkészítésének módját, arról már nem is beszélve, hogy a fogyasztás helye is meghatározó lehet, hiszen másféle kávét iszunk a munkahelyen, otthon vagy a hétvégi házban.
„A legnépszerűbb termékek ebben a kategóriában a klasszikus 3in1 és 2in1 termékek, de szorosan követik őket az ízesített variánsok, mint az Irish, Karamellás, vagy a Barna Cukros” – árulta el az igazgató.
A Covid sokat változtatott a kávéfogyasztási szokásokon, mert a home officeban dolgozó és tanuló fogyasztók otthon itták meg az irodai, iskolai kávéjukat reggel és délben is. „Sok olyan eseményt is megosztottak velünk a fogyasztók, hogy online megbeszélésen együtt kávéztak, vagy éppen az online kávézás lett a kötetlen munkahelyi megbeszélés tere. Sokan váltottak 3in1 mixekre az egyszerű és gyors elkészítés miatt, és jó volt látni, hogy milyen összetartó ereje van a termékünk fogyasztásának” – mesélte Laknerfi Oszkár, majd hozzátette: „az otthoni kávéfőző hiánya is sokakat terelt át a f­ogyasztóink körébe, nem minden család volt felkészülve a hosszú bezártságra, illetve sokakban van kétely, hogy milyen gépbe ruházzanak be. Ez is segített a mixek forgalmának növelésében.”
A Mokate évek óta tesz komoly erőfeszítéseket, hogy minden fogyasztói igény kielégítésére legyen megfelelő megoldása. „A portfóliónkban elérhető a 30% százalékkal csökkentett cukortartalmú termék, vagy a teljesen cukormentes 2in1, illetve a barna cukorral készülő termék is. Az idei évben pedig bevezetésre kerülnek a vegán termékeink is, hogy ezen fogyasztók igényeire is legyen megoldásunk” – tájékoztatott az igazgató, aki a Mokate aktualitásait illetően elárulta, hogy: „szeptember 27-én indult el a nagy éves fogyasztói promóciónk, melynek keretében 2 csomag Mokate 3in1, 2in1 termék vásárlásával 9 héten keresztül heti 250 ezer ­forintos MediaMarkt utalványt sorsolunk ki a részt vevők között. Ezt az akciót természetesen kereskedelmi akciók kísérik a partnereinknél.”

NAGY ÉLMÉNY EGY KIS KAPSZULÁBAN
A már jól ismert Nespresso Ori­gi­nal rendszer mellett a cég nemrég bemutatta az új, Vertuo rendszert, ami egy teljesen új kávé­készítési technológiára és új formátumú kapszulákra épül. Az intelligens vonalkód leolvasóval felszerelt gép felismeri a különböző méretű kávékapszulákat, és automatikusan kiválasztja az adott kávétípushoz legjobban illő paramétereket. Az innovatív Centrifusion™ technológiának köszönhetően pedig kivételes minőségű ­kávét készít rendkívül gazdag cremaréteggel a tetején.
A Nespresso állandó Original kávékínálata jelenleg 30, a Vertuo kínálata pedig 31 kávéból áll. Mindegyik kapszulából kiváló minőségű, különféle intenzitású és ízvilágú, selymes textúrájú kávé készíthető otthoni fogyasztásra.
„Örömmel látjuk, hogy a kapszulás kávé iránt továbbra is egyre nagyobb az igény, és a fogyasztók egy része egyre nyitottabb az újdonságokra, különlegességekre. Folyamatosan törekszünk arra, hogy ezt az igényt kielégítsük, és új élményekkel gazdagodjanak a vásárlóink. Éppen ezért nemrég például bevezettünk egy igazi kuriózumnak számító, egzotikus kávét, mely Hawaii Kona névre hallgat, és különlegesen gazdag aromatikájáról híres” – tudtuk meg Rezsdovics Katától, a Nespresso marketing managerétől.
A Nespresso kutatásaiból kiderül, hogy a magyar kávéfogyasztók továbbra is az espresso kávékat kedvelik leginkább, de a fogyasztók 84%-a önt a kávéjába tejet vagy tejszínt, és 85%-a édesíti azt. Mi magyarok a reggelt egy erős feketével indítjuk ugyan, de a nap folyamán elfogyasztott többi kávét már inkább tejjel isszuk.
„Folyamatosan dolgozunk kávéink és rendszereink megújításán, és mindig arra törekszünk, hogy új élményeket nyújthassunk fogyasztóinknak, ezért időről-időre Limited Edition kávékat mutatunk be. Igazi különlegességnek számít a Reviving Origins programunk, melynek célja a kávétermelés újjáélesztése komoly viszontagságoktól – polgár­háborúktól, gazdasági összeomlástól vagy környezeti ­katasztrófáktól, például az Irma és a Maria hurriká­nok ­által – sújtott ­régiókban” – tájékoztatott a manager, aki az idei őszi-téli szezonra szánt újdonságokat illetően elmondta, hogy „az Original rendszer kínálata két új limitált kiadású Ispirazione Italiana kávékapszulával bővült, melyeket a tradicionális olasz pörkölőmesterek és a milleniumi új generációs pörkölők stílusa ihletett. Bemutattuk ­továbbá a Vertuo rendszer várva várt újdonságát, a sütőtökös pite ízvilágát idéző Pumpkin Spice Cake kapszulánkat, mellyel a kávé­rajongók régi kívánságát teljesítjük be. Karácsony előtt pedig hagyományainkhoz híven limitált kiadású, ünnepi kollekció­val lepjük meg fogyasztóinkat, melynek megalkotásához egy világ­hírű divat­tervezővel fogtunk össze.”

EGY CSÉSZÉNYI OLASZORSZÁG
A Lavazza portfolió összetett, hiszen a 100% arabica kávé mellett különböző arabica-robusta blen­deket is forgalmaz az Orbico. „A vásárlók megtalálhatják a kedvencüket a szemes, őrölt és a kapszulás kávék között is. Leg­nép­szerűbb kávéink közé tartozik a 100% arabica Lavazza Qualitá Oro kávé, amelyet arany csomagolásáról már messziről meg­ismerhetünk, illetve a szintén 100% arabica Lavazza Espresso, amely egy közepes pörkölésű klasszikus ízvilággal rendelkező kávé. Sokak ­kedvence azonban a több, mint 50 éve sikeres Lavazza Qualitá Rossa, amely egy arabica-robusta keverék, közepes pörkölésű és csokoládé ízjegyeket hordoz” – avatott be a vásárlók ­kedvenceibe Békefi Éva, az Orbico Hungary Kft. category managere.
A szemes kávék forgalma dinamikusan nő, egyre többen törekednek arra, hogy otthonukban is igazi kávé­élményben legyen részük és ezért nemcsak a kávékészítés fortélyai érdeklik a fogyasztókat, hanem hajlandóak arra is áldozni, hogy a megfelelő berendezést, a megfelelő feltételeket – bele­értve a prémium minőségű kávét is – biztosítsák a sikerhez.
Békefi Éva szerint Magyarországon továbbra is ­kiemelkedő érdeklődés mutatkozik a kapszulás kávék iránt. „Jelenleg a Lavazza kapszulakínálatunkban a Nespresso kompatibilis kávékapszulák találhatók meg. Az ajánlott elkészítés ­módja szerint ristretto, espresso és lungo változatok, összetételük szerint pedig 100% arabica és arabica-robusta keverékek egyaránt” – tájékoztatott.
A manager szerint egyre több a környezettudatos vásárló és így egyre fontosabb a fenntarthatóság kérdése. A Lavazza már régóta magáénak tekinti ezt az ügyet és a ­kávétermelő országokban számos fenntarthatósági projekt fut most is.
Békefi Éva végül elmondta, hogy idén bemutatják a Lavazza Espresso Barista Perfetto terméket, amivel akár az otthonunkban is megtapasztalhatjuk az igazi olasz kávé­élményt – mintha csak egy barista készítette volna. „A tökéletes végeredmény édes és aromás, valamint virágos ízjegyekkel egészül ki” – hangzott a kedvcsináló.

A KAPSZULÁS KÁVÉK EGYRE TÖBB SZEREPLŐT VONZANAK A PIACRA
Általánosságban elmondható, hogy kávévásárláskor a legfontosabb döntési kritériumok közé továbbra is a ­kávé ­típusa, aromája és az ára tartozik. Jellemző tendencia, hogy a fogyasztók egyre tájékozottabbak a különböző kávéfajtákat ­illetően, viszont a pörkölés típusa csak a vásárlók harmadának fontos döntési faktor. Farsang Luca, a Jacobs Douwe Egberts HU Zrt. junior brand managere a ­kávéfogyasztási szokások tekintetében elmondta, hogy az életkort is tekinthetjük a szegmentálás alapjának: „A fia­tal, 18–29 éves fogyasztók esetében leginkább szociális funkciója van a kávézásnak (családdal, barátokkal eltöltött idő) és sok esetben inkább kávézókhoz, éttermekhez kötődik a fogyasztás. Népszerűek körükben a különböző tejes és ízesített variánsok, illetve egyre többen választanak növényalapú tejalternatívákat. A középkorú felnőttek pedig jellemzően inkább az energialöket miatt kávéznak, munka­helyi környezetben, az 50–65 éves korosztály esetén pedig a kávézás sok esetben meghatározó, elengedhetet­len része a reggeli rutinnak.”
Farsang Luca elmondta, hogy az őrölt kávé ­részesedése továbbra is a legnagyobb a hazai piacon. A szegmens érték­ben stagnál, viszont részesedést veszít az egyadagos és a szemes kávé javára. „A legdinamikusabban fejlődő szegmens az egyadagos, ezen belül a kapszulás kávé szegmens, amely közel 30%-os éves növekedésével ­egyre több szereplőt vonz erre a piacra. Újabb és újabb kapszulás rendszerek jelennek meg vagy bővítik az elérhető funkcióikat, emellett pedig az új belépők jelenléte is egyre ­jelentősebb: egyre több, a vendéglátásból jól ismert márka jelenik meg a polcokon. A kapszulás kávé vásárlói szívesen kísérleteznek az ízekkel, jellemzően egyszerre többféle variánst is kipróbálnak, ez pedig a gépparkok fejlesztése mellett a termékinnovációnak is nagy teret hagy” – ­fogalmazta meg a junior brand manager.
Az újdonságokat illetően Far­sang Luca elmondta, hogy az Arabica Catuai sikere után a L’Or márka újabb limitált kapszulával jelentkezik: a területszelektált L’Or Arabica Nyika novem­bertől válik elérhetővé a boltokban. A kézzel szedett és válogatott kávészemek Zambiából származnak és karakteres, összetett ízprofillal rendelkeznek. Ezek az időszakosan kapható termékek lehetőséget teremtenek a kávé szerelmeseinek, hogy igazán különleges és ritka kávéfajtákat próbáljanak ki az otthonukban. További újdonságként a Jacobs márka alatt az ősz folyamán a Milka Hazelnut kávéspecialitás került bevezetésre, amelynek a mogyorós kakaó és a ­kávé kombinációja különleges ízvilágot kölcsönöz. Az év vége felé közeledve pedig elmaradhatatlanok a karácsonyi csomagok a Douwe Egberts Omnia márka esetében. A fogyasztók ­három ­karácsonyi csomag közül választhatnak, melyekbe az őrölt kávé-csomagok mellé a márka újdonságai, 3in1 kávékülönlegességek is kerültek.

A MINŐSÉGBEN NINCS KOMPROMISSZUM
Megérkezett Magyarországra is a Dallmayr Capsa termékcsalád 2. generációja, ami immár alumínium kapszulákban készül. A Dallmayr a Nespresso ­rendszer mellett tette le a voksát és az elsők között lépett piacra kapszulás termékeivel. Az eddig is rend­kívül széles választék a közelmúltban további két termékkel bővült.
„Az Espresso Boost egy különösen erős kávé, magas koffein­tartalommal. Ellentétben az új koffeinmentes kávénkkal, amely már lungo változatban is kapható.  A Nespresso rendszer kedvelőit is minden igényt kielégítően szolgálja ki a Dallmayr 15 féle Capsa terméke” – tudtuk meg Margittai Pétertől, a Moccabit Kft. ügyvezető igazgatójától.
Az utóbbi években jelentős változás tapasztalható a kávé­zás területén. Az innovációknak köszönhetően jóval nagyobb szerep jut a kényelemnek, ami jó esetben a minőségben sem igényel kompromisszumot. A felgyorsult világunkban a fia­talok is jóval korábban kezdik a kávéfogyasztást, ami az iparágat is folyamatos fejlődésre készteti. Margittai Péter szerint határozottan többen keresik a minőségi márkákat, termékeket. Ez az előbb említett innovációs folyamatnak is ­betudható, hiszen ma már jóval fejlettebb, szofisztikáltabb kávéfőző berendezések kaphatók és ezek egyre elterjedtebbek a háztartásokban.
A fenntarthatóság is egyre szélesebb körben válik el­várássá a fogyasztók részéről is. „A Dallmayr jelentős múlttal rendelkezik ezen a téren is, ami nem csupán a termékek származását jelenti, de komoly társadalmi felelősségvállalást is. Az elmúlt évtizedekben több nagyszabású projekt mellé állt a márka, főleg az afrikai kontinens megsegítését előcélozva” – mondta az ügyvezető, aki a cég újdonságait illetően elárulta: „Hamarosan nálunk is elérhető lesz a Dallmayr új – a Pörkölés Művészete – termékcsaládja, ami kis mennyiségben, sokszor manufakturális körülmények között készülő csúcskategóriájú kávékat foglal magában. Az év ­végi időszakra pedig minden évben különleges termékekkel, ajándék­ötletekkel is készülünk.”

ARANYBARNÁVÁ VARÁZSOLJA A FEKETÉT
A Maresi kávétejek több évtizede meghatározó szereplők a kávéfehérítők piacán, amit a prémium minőségnek, a jól ismert dizájnnak és hosszú évek folyamatos márkaápolásának köszönhet. „A Maresi kiváló minőségű kávétejei tökéletessé teszik a kávézás élményét. Portfóliónkban 3 ­féle termék található, az Original kávétejet azoknak ajánljuk, akik hagyományos 100%-os alpesi tejből készült, krémes ­tejjel szeretik ízesíteni kávéjukat. A Light termékünk alacsonyabb, csupán 4% zsírtartalmú, így akár diétás étrendbe is ­beilleszthető. A Maresi Bio kávétejjel pedig egészségtudatos táplálkozás során sem kell lemondanunk kedvenc tejes kávénkról. Mindhárom tiszta, természetes termék, tartósítószer-, adalékanyag-, és géntechnológiai kezelésektől mentes” – mutatta be szortimentjüket Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
A Maresit „dupla tej”-nek is nevezik, mert egy ­500ml-es Maresi kávétej elkészítéséhez 1 liter friss tejet használnak fel. A különleges eljárási folyamat során a kávétejek karamellizálódnak és ennek köszönhetően gazdag ízvilágot és aranybarna színt kölcsönöznek minden kávénak. Krémesen sűrű állaguk pedig kiemeli a kávé lágy textúráját.
„Napjainkban úgy általánosságban megfigyelhető, hogy a fogyasztók szívesen próbálnak ki mentes-, alacsony zsírtartalmú-, illetve növényi tejtermékeket. Ez a Maresi kávétejek esetében is látványos, ugyanis Light termékünk forgalma évről évre nő. A járvány negatív hatását nem éreztük ezen a kategórián, ami valószínűleg abból is ered, hogy az éttermek, kávézók sokáig zárva voltak, így az emberek ­otthon vagy a munkahelyükön tudtak maguknak kávét készíteni, ami ízesítéséhez a tejet/tejszínt/kávétejet is maguk vették” – árulta el Müller Zita.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)

BELELAPOZOK