Az egészségtudatos szemléletmód a csokoládéfogyasztókat is elérte. A gyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak az ételintoleranciával küzdők egyedi igényeire, valamint az aktuális trendekre (pl. vegán termékek vagy környezetbarát csomagolás).
A csokoládé kategóriában is egyre nagyobb szerepet játszanak a minőségi összetevők és a különleges, már-már meglepő ízek. Gombóc Artúr csak kapkodná a fejét!
A MAGYAR FOGYASZTÓK SZERETNEK KÍSÉRLETEZNI
A fogyasztók általában több szempontot vesznek figyelembe a táblás csokoládé vásárláskor. Ezek közül leginkább figyelt a márkanév, a megnyerő küllem, majd az ízesítés és kevésbé az ár. „Nyilván az a márkanév, ami már jól beégett az emberek tudatába, sokkal előkelőbb helyen van az újonnan piacra dobott márkákkal szemben. Az emberek már sejtik az ismert márkanevek alapján, hogy milyen minőséget kapnak. Természetesen a termékösszetétel sem utolsó és egyre többen figyelik is a vásárlók közül. Észrevehetően egyre tudatosabbak a vásárlók, sokaknak fontos, hogy milyen kakaótartalmú az adott csokoládé, mennyi a hozzáadott cukor a termékeknél és összességében milyen összetevőkből áll” – foglalta össze a kritériumokat Galambos Orsolya, a Bonbonetti Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. junior trade marketing managere.
A táblás csokoládépiac egyik legjelentősebb szereplője a tibi csoki, ami most már több mint 80 éve van jelen a magyar piacon. A vásárlók először 1941-ben vehették le a boltok polcairól a tibi csokit – mely nevét a gyáralapító unokája után kapta. „Az elmúlt 80 évben rendkívül sokféle új termékkel bővült a termékportfólió fogyasztói igényeknek megfelelően, illetve maga a termékcsomagolás is több fejlesztésen ment keresztül. Csak egy dolog maradt változatlan, ez pedig a csupa kisbetűvel írt tibi felirat és a kék szín” – árulta el a manager. A tibi portfolió legnépszerűbb termékei a lágy krémmel töltött úgynevezett „púpos” verziók, melyek egyedülállóak a táblás csokoládék piacán. A tibi csokoládé rendkívül egyedi ízei nagyon sokak kedvencei.
A termékfejlesztést illetően a manager elmondta, hogy a folyamat mindig egy új termékkoncepcióval kezdődik, ezután jön az új receptúra megalkotása, majd házon belül jön a tesztelés. „Itt nemcsak az íz a fontos, de a megjelenésre is nagyon odafigyelünk. Elengedhetetlen az újítás, viszont fontos, hogy hűek maradjunk a régi értékekhez is. Pont a napokban jelentek meg a polcokon az új tibi táblás termékek. A boltokba 9 új terméket listáztunk be, melyek között megtalálhatóak különböző ízű, kisebb méretű roppanós táblás csokoládék, buborékos-levegős csokik és óriás méretű táblások” – hívta fel a figyelmet az újdonságokra Galambos Orsolya, aki azt is elárulta, hogy új – sajttorta krémmel ízesített – szaloncukorral készülnek az ünnepi időszakra. Magyarországon a fogyasztók nagyon kedvelik az új ízeket és szeretnek is kísérletezni. A prémium minőségű, kézműves csokoládékat előszeretettel fogyasztják, de az étcsokoládék, a karamellás és gyümölcsös ízvilágú csokoládék is egyre jobban felvirágzóban vannak. „Egyre több elvárásnak kell megfelelni, hiszen a hazai vásárlók is egyre tudatosabban figyelik az édességeket. A mi tábláscsokoládé-portfóliónkban is hangsúlyt fektettünk arra, hogy számos igényt kielégítsünk, legyen szó tej, gluténmentes vagy vegán termékekről, ezekről a weboldalunkon is tájékozódhatnak a vásárlók. Ezek mellett is számos fejlődési terület van még, akárcsak a környezetbarát, újrahasznosítható csomagolások” – fogalmazta meg a piac kihívásait a manager.
„AZ INNOVÁCIÓ TART MINKET ÉLETBEN”
Bár a chocoMe csokoládék elég impulzív termékek, Mészáros Gábor azt tapasztalja, hogy egyre tudatosabban keresik és választják a chocoMe csokoládékat a fogyasztók. „Eleinte leginkább ajándékként, viszont manapság egyre többen saját fogyasztásra vásárolják csokoládéinkat” – árulta el a tulajdonos és chocolatier, aki arra a legbüszkébb, hogy a meghatározó csokoládés szakmai világversenyek zsűritagjai a világ legjobb csokoládé készítői közé sorolják őket, őt pedig Monica Meschini, az International Chocolate Awards egyik alapítója „dragée magician”-nek nevezi.
„Európában egyedülálló módon gyártunk olyan termékeket, amelyekben a tejpor helyett liofilizált gyümölcsporok találhatóak, mint például a yuzu és a passion fruit couverture vagy akár a mandulaliszttel készített édesség. Az innováció tart minket életben, mindig olyan jellegű termékfejlesztésen törjük a fejünket, ami nem csak Magyarországon, hanem Európában is figyelemre méltó” – tudtuk meg a chocolatier-től, aki a ma csokoládéjával szemben támasztott elvárásokat illetően elmondta, hogy 100%-ban kizárólag kakaóvajat tartalmazzon, mint növényi zsiradék, nyomon követhető legyen a kakaóbab útja, valamint fenntartható gazdálkodásból származzanak az alapanyagok.
„A kiemelkedő minőségre egyre nagyobb a kereslet, de nem csak Magyarországon, külföldön is hasonló trend mutatkozik. 2030-ig az ezen termékek iránti igény 50%-os növekedése várható a közép-kelet európai régióban. Tapasztaljuk, hogy a cukormentes termékek iránt igencsak megnövekedett a kereslet az elmúlt pár évben. Kezd betörni a csokoládépiacra a vegán trend is, bár ebben én nem feltétlenül hiszek” – vélekedett Mészáros Gábor.
S hogy az amúgy is különlegességet készítő chocoMe mivel készül az ünnepi szezonra? „Minden évben, így idén is limitált kiadású karácsonyi táblás csokoládékkal, idén már kisebb méretben is, illetve a szokásos különleges szaloncukor választékunkkal, ami inkább francia stílusú bonbon, szaloncukorszerű csomagolásban” – válaszolta meg a kérdést a tulajdonos.
EGYRE NAGYOBB AZ IGÉNY AZ EGÉSZSÉGTUDATOSABB ÉDESSÉGEKRE
A pandémia hatására a jól ismert, megbízható márkák szerepe még inkább előtérbe került, de emellett a legtöbb csokoládé szegmensben a saját márkás termékek forgalma is nőtt, ez főként a diszkont csatorna növekedésének volt köszönhető.
„A Milka és a Sport márkánkra is nagyon büszkék vagyunk, hiszen a csokoládépiacon a két legnagyobb szegmensben (táblás és szeletes kategória) is piacvezető szerepünk van, amit az első félév során még tovább tudtunk erősíteni. A Milka márkánk esetében továbbra is az alapértékeinkre fókuszálunk: a gyengédségre, illetve arra, hogy a tejcsokoládé termékeink 100%-os alpesi tej felhasználásával készülnek. Idén májusban ünnepelte a Milka márka 120. születésnapját is, amit egy majdnem 2 hónapon át tartó kampánnyal és fogyasztói promócióval ünnepeltünk. A Milka márka életében egy másik fontos eseményt is tartogatott a 2021-es év, hiszen a nyár végén bevezettünk a Milka mogyorókrém termékünket, ezzel egy új szegmenssel bővítettük portfóliónkat.
A Sport márkával szintén izgalmas időszak elé nézünk, hiszen a már jól megszokott rumos ízvilágot mostantól ostya formátumban is fogyaszthatják a Sport szelet rajongók, a két új Sport Ziccer termékünk bevezetésével” – ismertette a cég újdonságait Kertész Péter Arnold, a Mondelez Hungária Kft. tanácsadója.
A csokoládépiac a pandémia ellenére is növekedni tudott, így már elég telített a piac, de mind kiszerelésben, termékformátumban, vagy izgalmas ízkombinációkban folyamatosan van tér a fejlődésre. Mint a legtöbb élelmiszer kategóriában, a csokoládépiacon is megjelentek az egészég-tudatosabb termékek és újdonságok, azonban ezeknek a termékeknek a részesedése még alacsony a teljes forgalomhoz képest. Összességében elmondható, hogy a csokoládé kategóriában is egyre nagyobb a fogyasztói igény az egészségtudatosabb, fenntarthatóságot is előtérbe helyező termékek iránt, legyen az akár magasabb kakaótartalom, minőségibb összetevők, környezetbarátabb csomagolás vagy kiszerelés.
„A magyar csokoládépiac is egyre nyitottabb a prémium termékek iránt, ezt a piacon az átlagárak növekedése is mutatja, illetve a magasabb árkategóriájú szezonális és praliné kategória az első félévben ismét dinamikus növekedésnek indult” – tudtuk meg Kertész Péter Arnoldtól, aki a karácsonyi időszakot illetően elmondta, hogy „kiemelt fontosságú a csokoládé kategóriában, így természetesen a szezonális portfóliónkban mi is készülünk újdonságokkal, többek között tovább erősítjük a már sikeres szaloncukor portfóliónkat, egy Oreos Milka szaloncukorral. Emellett a táblás szegmensünkben is érkeznek termékeink téli limitált dizájnú csomagolásban, illetve kifejezetten karácsonyi ízvilágot idéző termékekkel is színesítjük a portfóliónkat ebben az időszakban.
NAGYSZÜLEINK KEDVENCE A MI KEDVENCÜNK IS
„Szakmai berkekben azt szoktuk mondani, Magyarország még mindig főleg tejcsoki-fogyasztó (kb. 60%), de egyre növekvő a hazai fogyasztásban a minőségi étcsokoládé és az egészségtudatos csokoládé is. Ma már a nagyobb láncokban külön kiemelt helyen, általában a biopolcok környékén találhatók az egészségtudatos édességek, jól elkülönítve a hagyományos termékvonaltól” – tudtuk meg Molnár Páltól, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetőjétől.
A cég által forgalmazott egészségtudatos almárkák Zero, Paleobon, valamint Diabon néven ismertek és kedveltek a szegmensben.
A Szerencsi Bonbon Kft. a táblás csokoládé piacon töltött és töltetlen, ét- illetve tejcsokoládéval egyaránt jelen van. „Mivel a minőségben nem ismerünk kompromisszumot, csak a legmagasabb minőségű, 40%-os tejcsokoládéval, valamint 70%-os étcsokoládéval dolgozunk. A hagyományos szegmensben csupán pár szezon-termékkel vagyunk jelen, inkább a prémium kínálattal szolgáljuk fogyasztóink igényeit, legismertebb almárkánk a Kézműves 200g-os mogyorós tábla (ét és tej verzióban is kapható), mely dobozos csomagolásban kerül a polcokra: nagy kiszerelésű, min. 20% arányban egész törökmogyorót tartalmazó, mind a mai napig kézzel készülő termékkülönlegesség immár évtizedek óta. A termékek a hazai, illetve a nemzetközi láncok polcain egyaránt megtalálhatók. A legrégebbi „darab” a sima 70%-os étcsokoládé, mely tipikusan nagyszüleink kedvence volt, jellegzetes hosszúkás téglalapjaival és Szerencsi felirattal a tetejükön” – mondta el Molnár Pál.
A kereskedelmi vezető rávilágított, hogy a táblás csokoládé szegmensben bővülés mutatkozott az édességpiacon, mely az általuk képviselt prémium szegmensben is kimutatható növekedést hozott. A desszertekkel szemben mennyiségük és fogyasztási gyakoriságuk is folyamatosan nőtt és nő, a Covid jelenléte mellett is.
„Szerintem általánosan helytálló, ha azt mondom: a vásárlók egyre tudatosabban vásárolnak. Minden ember más-más szempontot vesz figyelembe, de az ár és a minőség harmonizálása a döntő. Mindezek mellett pedig a forma, és az egyedi dolgok (gondolok itt egy kedves üzenő feliratra, mint a pl: „Szeretettel” szóra). Az összetevők tekintetében elmondható, hogy egyre többen figyelik a termékösszetételt és az allergéneket” – fogalmazta meg Molnár Pál.
A cég sok termékével (köztük az említett táblás-szeletes termékekkel, de szaloncukrokkal is) megpályázott és elnyert egy ismert magyar védjegyet, hogy még közelebb kerüljön a hazai fogyasztók bizalmához, s közben maga a Szerencsi márka is többszörösen díjazott, elismert magyar brand lett.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni, s közben közel 100 éves múltjához hűen mindig következetesen, vállalhatóan viselte a változó idők kihívásait” – foglalta össze a kereskedelmi vezető, aki azt is elárulta, hogy a karácsonyi szezonra egy-két igazi különlegességgel készülnek. „Egy 100g-os fahéjas-szilvás ünnepi 40% tejcsokoládét, valamint egy aszalt gyümölcsökkel ízesített 70g-os családot (tejcsokoládé-sárgabarack és étcsokoládé-vörösáfonya) hozunk az ünnepi asztalokhoz. Reméljük, hogy e limitált szériás termékekkel sikerül tovább emelnünk az ünnep fényét, melegét” – mondta el végezetül a kereskedelmi vezető.
CSOKOLÁDÉKÜLÖNLEGESSÉGEK MINDENKINEK
Napjainkban a csokoládéfogyasztási szokások az elmúlt évekhez viszonyítva jelentősebben nem változtak. Még mindig a legnagyobb brandek ezen szegmens meghatározó alakjai. Ugyanakkor a fogyasztók nyitottak a minőségi, új ízek megkóstolására és a különlegességek kipróbálására. A Lissé Édességgyár minőségi, tanúsított belga csokoládéval dolgozik és büszke rá, hogy 19 országba szállítja a csokoládéit.
„A normál tej-, ill. étcsokoládénk mellett nagyon finom a hozzáadott cukrot nem tartalmazó csokoládénk is. Ez év végén kerülnek bevezetésre a laktózmentes, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, vegán csokoládé különlegességeink” – ismertette újdonságaikat Rácsai Marianna, a Lissé Édességgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója, majd a különleges igényeket illetően hozzátette: „Tekintettel arra, hogy egyre több valamilyen élelmiszer-intoleranciával rendelkező ember van, így egyre nagyobb szükség van arra, hogy a gyártók az ő részükre egyre több terméket hozzanak létre.”
Bolygónk védelme és a tisztességes kereskedelem érdekében pedig egyre nagyobb az igény, hogy a csokoládé mind Rainforest, mind Fair Trade tanúsítvánnyal rendelkezzen, mely elvárást bizony nem minden csokoládégyár tudja teljesíteni. Ezek a tanúsítványok azt tükrözik, hogy magas minőség van a termékek mögött.
Az elmúlt évek alapján az látható, hogy egyre növekvő piaca van az egészségtudatos, trendi termékeknek és a prémium kategóriájú csokoládénak. „Egyre többen vannak, akik lehet, hogy csak egy csokoládét vásárolnak, de minőségi terméket választanak” – tudtuk meg a kereskedelmi igazgatótól, aki azt is elárulta, hogy az ünnepi szezonra kézműves csokoládé válogatásokkal készülnek.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)