A bőrgyógyászok és a tudósok egyetértenek abban, hogy a túlzott ­UV-sugárzás drámai módon felgyorsítja a bőr öregedési folyamatát. A megfelelő fényvédővel ellátott kozmetikum vásárlása csak a kezdete a hatékony védelemnek. A pandémia ráirányította a figyelmet arra, hogy a kategóriában már nem elég a magas faktorszám, az egyéni bőrápolás is fontos.

Minden igényt kielégítő választékkal
Mint a legtöbb kategóriában, itt is elmondható, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak és komolyan veszik a napvédelmet. Ezt mutatja leginkább a magasabb faktorszámú (50, 50+) termékek irányába elmozduló forgalom.
„A vásárlók felvilágosításáéért mi is sokat teszünk, edukációs cikkekkel és a Nap gyermekei óvodásoknak szóló pályázat­tal hívjuk fel a családok, pedagógusok figyelmét a napvédelem fontosságára” – említette Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment menedzsere.
Mint mondta, a dm kínálata főleg a tavasztól őszig ­tartó időszakban teljesen színesnek mondható. Gyakorlatilag a tengerparti nyaralásra szánt nagyobb kiszerelésektől ­kezdve, kimondottan csak az arcra szánt napozó krémek mellett a sportolásra szánt termékek is helyet kaptak a választékban. Általánosságban elmondható, hogy a 150-200 ml ­közötti termékek a legkeresettebbek, ezért ezeknek a választéka is a legszélesebb.
Zabán Ferenc szerint a kategória nagyban érintett a Covid-hatástól, ez tavaly már egyértelműen látszott a forgalmakból, melyek messze elmaradtak az előző évektől. A fejlesztések ennek ellenére tovább folytak. A saját ­márkák közül a Pro Climate környezetsemleges termékek jelentenek egyedülálló újítást a piacon, a termékcsaládban naptej is helyet kapott.
Mint megtudtuk, a dm napozószortimentjéből a saját márkák értékesítése messze listavezető, így elmondható, hogy ezek iránt a legmagasabb a kereslet. „Minden korosztály számára széles választék áll rendelkezésre – hangsúlyozta a szortiment menedzser. – A babák nagyon érzékeny bőrére a babylove kínál szenzitív napozókrémet rendkívül magas védőfaktorral, a gyermekeknek a Sundance termékei közül válogathatunk, a natúrkozmetikumokat előnyben részesítők számára pedig az alverde márka nyújt kínálatot, amelyek között szintén megtalálhatóak gyermekek számára kifejlesztett termékek. Az ajkak célzott védelmére napvédő ajakápolót is találunk az alverde és a Sundance termékek között.”
Ezenkívül a Sundance MED almárka széles választékot nyújt a különböző bőrproblémákkal rendelkező gyermekeknek és felnőtteknek is szenzitív és ultra szenzitív termékeivel. Találhatók még kifejezetten sportolók számára kifejlesztett, extra vízálló napvédő termékek is, ­illetve ­tavaly óta már oktokrilénmentes termékek is megtalálhatók a polcokon.
Az idei újdonságok között érdemes megemlíteni a Sundance Pro Climate környezetsemleges napozó fluidot arcra és dekoltázsra, amelyek fél órán át vízállóak is. Érdekes újdonság még a fényvédelmen kívül barnaságot is ­biztosító Schutz & Bräune napozó spray, illetve a korábbi ­önbarnító spray termék mellett az önbarnító hab is megjelenik a polco­kon. Napozás utáni termékek is kaphatók, ezek közül újdonság a napozás utáni testápoló sorbet, amelyet trópusi ­illata és könnyed formulája tesz különlegessé.
Nem ritka, hogy a saját márkás Sundance márka innovációi előbb érkeznek, mint a márkatermékek, hiszen a márkatermékeknél előfordul, hogy a Nyugat-Európában megjelent újdonságok csak később érkeznek Magyarországra.
Figyelembe véve a dm-en belül a Sundance márka térhódítását, mely azonos minőség mellett sokkal kedvezőbb árakon kapható a márkatermékekhez képest, elmondható, hogy ár-érzékenyek a vásárlók. „»Mindig megéri« tartós ár stratégiánk alapján 4 hónapon át nem emeljük az adott termékek árát, ez a vásárlók számára kiszámíthatóságot jelent, jobban tervezhető a vásárlás” – fűzte ­hozzá Zabán Ferenc.

Erős saját márkás kínálattal
Az ALDI tapasztalata szerint – többek között a viszonylag csekély mértékű síturizmus okán – Magyarországon a fényvédő termékek iránti kereslet csak a ­nyári hónapokban jelentős. Mint megtudtuk, a vásárlói tudatosság egyértelműen megmutatkozik, az üzletekbe betérő vevők elsősorban a magasabb faktorszámú termékeket keresik, a kínálatból a 200-250 ml-es kiszerelések iránti kereslet a legnagyobb.
„Az utóbbi évek termékinnovációi közé tartozik a gyerekeknek szánt fényvédők körének bővítése, amelybe most már beletartozik az Ombra Kids 30 faktoros vízálló fényvédő spray is, amelynek 360 fokban forgatható szórófejével a fényvédő gyorsan és nagyon könnyen felvihető” – közölte az ALDI. Emellett az Ombra Sun saját márka újdonságai közé tartoznak az érzékeny, irritációra hajlamos bőrre ajánlott parfümmentes, bőrgyógyászatilag bizonyítottan bőrbarát fényvédők is, amelyeket a Német Allergia és Asztma Szövetség is tesztelt és ajánl.
Az ALDI kifejezett figyelmet fordít az érzékeny bőrűekre, illetve a gyerekekre, akiknek a – korábban említett – Ombra Kids 30 faktoros fényvédőspray mellett 50+ faktoros sprayt is kínál a választékában. A választékban – a korábban említett termékek mellett – megtalálható a Tropical Feeling elnevezésű, 20 faktoros fényvédő spray és naptej, amelyet karotintartalma okán előszeretettel választanak a barnulni vágyók. Az érzékeny bőrűek számára a 75, illetve 200 ml-es kiszerelésű parfümmentes naptej, napkrém és spray kínál megfelelő fényvédelmet. Az Ombra Sun termékcsalád közkedvelt terméke a Light Touch szórófejes, áttetsző napozóspray, amely 30 faktoros védelmet biztosít, miközben nem hagy fehér foltot a bőrön. Az ALDI saját márkás Ombra Sun fényvédői mellett a szezonban, a készlet erejéig különböző márkatermékek is elérhetőek, biztosítva azt, hogy minden vásárló megtalálja a számára megfelelő napozószert. Az UV-védelemmel ellátott napernyők mellett az ALDI szezonális kínálatában megtalálható a napvitorla, illetve a teraszok, erkélyek fényvédelmét biztosító, épületre szerelhető motoros napellenző, de árnyat adó kerti pavilonok is kaphatók lesznek. Az ALDI által forgalmazott homokozók közül több modell is napvédő tetőfóliával ellátva kapható, ezzel is védve a legkisebbek bőrét a káros UV-sugárzástól.

Az érzékeny bőrűekre is gondolnak
„Tapasztalatunk szerint egyre tudatosabban a vásárlók. Az utóbbi években megnőtt a magasabb faktorszámú, nagyobb védelmet nyújtó termékek iránti kereslet. Megjelentek a speciális termékek pl. sportoláshoz kifejlesztett napvédő szerek, vagy napozás utáni ápoló termékek. Nagyobb az igény az antiallergén „minden mentes” napvédő szerek iránt is” – tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől, aki megemlítette, hogy az áruházlánc mindenképpen jobb forgalomra számít, mint 2020-ban, amikor az utazási korlátozások miatt érezhetően csökkent a kereslet.
A fogyasztók odafigyelnek arra, melyik terméket, milyen tevékenység mellett használják. A SPAR polcain elérhetők a napozáshoz használható barnulást segítő készítmények is, fürdéshez a vízálló napvédők, valamint szabad­téri aktív tevékenységekhez, sportoláshoz a könnyebb textúrájú, gyorsan beszívódó termékek. A gazdaságos, nagyobb kiszerelés a kedveltebb, 200-300 ml jellemzően.
Mint megtudtuk, a gyártói márkatermékek mellett folyamatosan növekvő, nagy a kereslet a saját márkás termékek iránt a jó minőség és kedvező ár-érték arány miatt.
„A kínált napozók eladásának több mint a fele a saját márkás termékekből realizálódik. A Sun Kiss termékek lefedik az összes igényt, minden faktorszámban, minden korosztály számára találhatóak termékek. Idei újdonságok a Sensitive napozók” – fűzte hozzá Maczelka Márk.
A speciális igénnyel rendelkező vásárlók a számukra megfelelő terméket keresik, nem ár alapján döntenek. Aki nem igényel speciális terméket, ők a kedvezőbb ár-érték arányú termékeket választják.

Részleges napozószer-fogyatkozás

A koronavírus-járvány a napozószerek piacán is éreztette a hatását – a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe 24%-os értékbeli csökkenést regisztrált 2020 februárja és 2021 januárja között azt ezt megelőző, azonos időszakhoz képest. A kategória értékbeli forgalma a vizsgált időszakban azonban így is csaknem elérte a 2 milliárd forintot, mennyiségi eladást tekintve pedig az 1800 hektolitert.
A kategória továbbra is koncentrált, értékbeli forgalmának csaknem kétharmada, 65% a drogériákban realizálódott a vizsgált időszakban. Ezt követik a 2500 m2 feletti boltok, ezekben az üzletekben vesszük a napozószerek csaknem negyedét. A forgalom maradék 11%-a pedig az ennél kisebb, 2500 m2 alatti üzletekben került a kosarakba.
A napozáshoz használatos szerek teszik ki a legnagyobb részét a kategóriának, több mint 1,7 milliárd forint volt értékbeli forgalmuk a vizsgált időszakban. Ezután következnek a napozás után használandó termékek, amelyek forgalma meghaladta a 140 millió forintot. A legkisebb, azonban egyedüliként növekedést elérő termékcsoport a barnítók piaca volt. A nap nélküli barnulásra 74 millió forintot költöttünk 2020 február és 2021 január között, ez pedig majdnem 10%-os növekedés az előző, azonos időszakhoz képest.
Ha azt vizsgáljuk, mekkora védelmet nyújtó termékek a legnépszerűbbek, akkor látszik, hogy a 30 és 50 faktor közötti termékek teszik ki a napozószerek értékbeli forgamának több mint felét. Ezután következnek az erősebb védelmet nyújtó, 50 faktoros vagy afelettitermékek, több mint 21%-os részesedéssel, harmadik helyen pedig a 29 faktor alatti termékek állnak.

Dászkál Fruzsina, Senior tanácsadó, NielsenIQ

Keresettek a speciális napvédők
„Az éghajlatváltozás miatt a napozószerek már nem kizárólag nyári termékek. Tapasztalataink alapján a vásárlók évről-évre tudatosabban keresik a számukra leginkább megfelelő napozó termékeket, különösen igaz ez a fiatalabb korosztályba tartozó fogyasztókra. Az elmúlt években egyre inkább előnyben részesítik a magasabb faktorszámú, valamint a bőr számára kedvezőbb összetételű márkákat, termékeket. További érdekesség, hogy folyamatosan nő a kereslet az önbarnító termékek iránt is” – fogalmazott az Auchan Retail Magyarország Kft.
Az Auchan minden kategóriánál, így a napozószerek esetén is különösen fontosnak tartja, hogy széles választékával a lehető legtöbb felmerülő vásárlói igényre választ nyújtson. Ahogy az elmúlt évben, úgy idén is megtalálható lesz választékban a Lovea márka bio tanúsítvánnyal rendelkező termékcsaládja, mellyel a természetes eredetű készítményeket előnyben részesítő vásárlóknak kínálnak megoldást.
„Fontos, hogy mindig elsősorban a bőrünknek és a szabadban űzött tevékenységnek megfelelően válasszunk fényvédőt! Amikor pl. vízparton vagyunk és vízbe is megyünk, mindenképpen vízálló terméket válasszunk, ha elsősorban a barnulás a cél, választhatunk a kisebb faktorszámú napolajak közül. A szabadban történő sport során alkalmazhatunk kifejezetten erre a célra fejlesztett fényvédőt, ha pedig utazást tervezünk, de helyszűkében vagyunk, akkor érdemes kis kiszerelésű terméket választani” – közölték, hozzátéve, hogy ezek mellett léteznek még szúnyogriasztó hatással rendelkező termékek, valamint akár a mindennapokban használatos, fény­védő hatással ­bíró arckrémek is az Auchan választékában.
Az áruházlánc polcain minden korosztály számára egyaránt megtalálhatók a fényvédő termékek. Mint fogalmaztak, a gyermekek számára fejlesztett termékek esetén fontos a fokozott vízállóság és a könnyű felvitel, emiatt nagy népszerűségnek örvendenek például a roll-on típusú fényvédők. Felnőttek körében közkedveltek a fényvédelemmel ellátott arckrémek, BB krémek. Mint elárulták, a tavalyi nyári szezonban a pandémiás helyzet ellenére nem változott a napozószerek iránti kereslet.
„Áruházainkban szinte minden megtalálható, ami a nyaraláshoz, nyári időtöltéshez szükséges. A teljesség igénye nélkül: széles kertibútor választékunk mellett számos grillezéshez használt termékkel, kiegészítővel várjuk vásárlóinkat, de a medence és karbantartás, valamint a nyári gyermekjátékok közül is válogathatnak” – fűzték hozzá.

Megújult kínálattal
„A naptej fokozottan bizalmi termék, hiszen nagy a tétje, ha nem nyújtja a termék az ígért védelmet, ezért a fogyasztók ismert, évek óta jelenlevő márkákat részesítenek előnyben. A Dr.Kelen SUN naptejek 1992 óta bizonyítják megbízhatóságukat, így a fogyasztók mindig nagy bizalommal fogadják termékeinket” – fogalmazott Horváth-Kelen Réka, a Dr.Kelen kereskedelmi és marketing vezetője.
Idei évben a külső megújulásra fektetett hangsúlyt a főként kozmetikai termékeket előállító cég. A Dr.Kelen SUN termékcsalád egy letisztult, egységes, jól átlátható új arculatot kapott, ami az esztétikai szempontok mellett a vásárlók könnyebb tájékozódását is szolgálja. Emellett a szakmai fejlesztés sem szorult háttérbe, két aeroszol napsprayt hoztak forgalomba gyermekek (F50+) és felnőttek (F30) számára, amely a korábbi napspraynél is praktikusabb használatot biztosít.
A Dr.Kelen termékkínálatából nemcsak bőrtípus, de tevékenység alapján is választhatnak a fogyasztók. „A Dr.Kelen SUN F6 bronzolajat a nap szerelmeseinek ajánljuk, akik már tavasztól folyamatosan barnulnak és szeretik a bronzosan csillogó bőrt. A Dr.Kelen SUN F50+ gyermek naptej és aeroszol spray az érzékeny gyermek bőrnek is megbízható védelmet biztosít, vízálló összetételének köszönhetően pancsoláskor is véd. A Dr.Kelen SUN NaturA napspray termékeink erős védelmét a zöldkávékivonat természetes UVA szűrőanyaga támogatja és a bőröregedést is késlelteti. Ideális választás a zöld alternatívák kedvelőinek” – ismertette Horváth-Kelen Réka, kiemelve a Dr.Kelen SUN F20 szúnyogriasztós napsprayt, amely esetében a fényvédelem mellett a citronella illat ismert szúnyog- és kullancsriasztó hatása biztosítja a zavartalan napozást.
A kereskedelmi és marketingvezető elmondta, hogy a cég minden napvédő készítménye bőrbarát összetételű, arcra is használható, de a különösen érzékeny arcbőrre fejlesztették ki a lágy textúrájú Dr.Kelen SUN F50+ Arcra naptejet. Napozás után az Aloe vera és Panthenol tartalmú Dr.Kelen SUN Napégés gél használata javasolt. Enyhíti a napallergia, napkiütés tüneteit, csökkenti az esetleges bőrpírt.
„A napozószerek forgalmát mindig nehéz előre reálisan megbecsülni, hiszen nagyban függ az időjárástól. 2020-ban a járványból adódó bizonytalanság mellett a változékony időjárás sem igazán kedvezett a forgalomnak. Összességében bízunk benne, hogy a 2020-as évnél jobb szezont zárhatunk majd idén” – fogalmazott Horváth-Kelen Réka.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. májusi szám)

BELELAPOZOK