Bár a főzőműsoroknak és a recept­újságoknak is köszönhetően a reneszánszát éli az otthoni főzés, a kényelmesen és gyorsan elkészíthető, finom ízű, tápláló félkész ételek iránt nagy a kereslet. Az előregyártott, gyorsfagyasztott félkész, illetve kényelmi ételek nemcsak a könnyű és gyors elkészíthetőség miatt keresettek, a harmonikus fűszerezés, valamint a hosszú eltarthatóság is fontos a fogyasztók számára.

Egyszerűen tálalható levesek
A házias stílusú Lacikonyha leveseket legnagyobb arányban egyértelműen azok az elfoglalt háziasszonyok keresik, akik szeretnének gyorsan, finomat főzni a családnak – legyen szó ebédről vagy vacsoráról. Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere szerint mivel ezek a levesek 4 tányérosak, egy nagyobb család is jóllakhat velük.
A választást az íz is befolyásolja, mint megtudtuk, a vásárlók mindig kiemelik a megszokott, finom ízvilágot, amelyért újra és újra leemelik a polcokról ezeket a termékeket.
„Kényelmi leveseink a járvány alatt is nagyon népszerűek voltak, mivel megfizethetők és gyorsan elkészíthetők. Bár a tavalyi április-májusi jelentős eladási kiugrás nem ismétlő­dött meg, a Lacikonyha levesek iránti általános kereslet ­tavaly egész évben magas volt és idén is jelentős” – fogalmazott Czugéber Nóra, hozzátéve, hogy a termékkínálatból elsősorban a ­húsos ízek (pl. gulyásleves, májgombócleves, tyúkhúsleves) a leg­keresettebbek. Mivel ezek a termékek szárított hozzá­valókkal készülnek, tartósítószert már nem tartalmaznak.
A brand manager megjegyezte: a tapasztalat azt ­mutatja, hogy a legfontosabb választási szempontok, mint ­például a megszokott márka, a finom íz és a széles leveskínálat mellett egyre fontosabbá válik a természetes alapanyagok és a kevesebb adalék használata, de mindezt továbbra is el­fogadható áron szeretnék megkapni a vásárlók, amely ­igazi kihívást jelent.
„A pandémia okozta nehézségek ellenére is előrelép vállalatunk. Idei innovációnk a krémleves kategória ­elindítása – paradicsom, gomba és póréhagyma ízekkel –, amellyel új irányba nyitottunk. Az új levesek már csak 5 perc főzést igényelnek, és nem tartalmaznak sem nátrium-glutamátot, sem színezéket. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy kiváló minőségű termékeket állítsunk össze magas zöldségtartalommal és karakteres ízekkel” – ismertette Czugéber Nóra, hozzáfűzve, hogy az új krémlevesek idén tavasszal 2 ­tányéros kiszerelésben kerültek forgalomba.
A Lacikonyha zacskós levesek kommunikációjának ­alapját továbbra is a hagyományos bolti jelenlét adja: a kiválóan felépített polckép, az akciós ár és a másodlagos kihelyezések. „Emellett a közösségi média szerepe is ­egyre jobban felértékelődik, miután a vásárlók itt aktívan keresik azokat a márkákat, amelyeket rendszeresen vásárolnak” – fűzte hozzá.

Bővülő termékkínálattal
A 2010-ben alapított kislippói Hiberfood Kft. elsősorban gyorsfagyasztott élelmiszerek gyártásával foglalkozik, főként a Horeca szegmensbe (street food, pizzériák) állítanak elő félkész és kész alapanyagokat.
A cég egyedül­álló módon kialakított gyártósorának köszönhetően fagyasztott, sous vide termékeket állít elő széles körben. 2018 óta egyes termékek már a kiskereskedelmi hálózatokban – jelenleg a SPAR és az Auchan áruházakban – is kaphatók.
„Fő tevékenységünk olyan félkész és kész termékek gyártása, ami nemcsak megkönnyíti és meggyorsítja a főzést, de magas, állandó minőségű ételeket eredményez a gasztronómiában, amit az igényeket látva, kiegészítettünk a sous vide termékekkel, és a kiskereskedelmi szegmensben a Bolognai sertésragu és a Chilisbab 350 g-os kiszereléseivel” – tudtuk meg Béni Gábortól, a HiberFood Kft. cégvezetőjétől, aki elárulta, hogy néhány hónapon belül két újabb termékkel jelenik meg a cég; az egyik egy vegán csicseriborsós ragu, a másik egy csirkepaprikás termék lesz.
A cégvezető elmondta, hogy a kiskereskedelmi forgalom­ban kapható termékeket kiváltképp azoknak ajánlják, akik szívesen választják a kényelmesen és gyorsan elkészíthető ételeket és szívesen fogyasztanak ízletes, pikáns félkész termékeket.

Mint megtudtuk, nagyon sok pozitív visszajelzés érkezik a termékekről, pédául a Bolognai sertésragu különösen a kisgyerekes családokban arat nagy sikereket. Bár félkész ételekről van szó, a sikeres előállítás miatt minden íz, a ­bazsalikomtól kezdve, a fokhagymán át egészen a ­pikáns chili­ig, harmonizál a paradicsommal, illetve a babbal.
„Úgy vélem, hogy termékeink továbbra is a Horeca területén fognak nagyobb forgalmat elérni. A tapasztalat azt mutatja, hogy félkész és kész alapanyagainkra elsősorban azokban az éttermekben van nagyobb igény, ahol munkaerő-problémák vannak, mert az általunk kínált Hiberfood félkész termékekkel kis szakértelemmel magas minőségű ételeket lehet készíteni” – említette Béni Gábor, hozzá­fűzve, hogy a Horeca szegmensbe gyártott kínálat egyik nagy előnye az állandó minőség és a hosszú eltarthatóság mellett a termékek adagolt csomagolása, ami nagyon könnyűvé ­teszi az elszámoltatást.
„Sajnos a járvány elhúzódó hatását erősen megéreztük, hiszen forgalmunk 90%-át a Horeca részleg adja. A pizzé­riákon kívül, ahol kisebb visszaesést tapasztaltunk, szinte minden Horeca részlegen nagyobb bevételkiesés történt, ami mintegy 30%-os visszaesést jelentett a forgalmunkban. Azonban bízunk abban, hogy egy erős nyári szezonnal sikeresen zárhatjuk az idei évet is” – mondta Béni Gábor.

Távol-keleti ízek széles választékban
A félkész kényelmi termékek legnagyobb előnye, hogy gyorsan elkészíthető meleg ételekkel könnyítik meg a fogyasztók napi étkezését. A kisebb háztartásban élők vagy elfoglalt emberek szívesen vásárolják, hisz nekik nem éri meg vagy egyszerűen nincs idejük minden nap meleg ételt főzni és nem szeretnének, vagy nem tudnak otthonról, munkahelyről e célból kimozdulni.
A Vifon instant tésztás leveseket 1963 óta gyártják Vietnámban, a világon több, mint 80 országba ­exportálják, és ennek a több évtizednyi nemzetközi tapasztalatnak, ­valamint a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a leg­magasabb minőségi követelményeknek megfelelően ­készülnek a Vifon instant tésztás levesek. A rendkívül széles termék­portfólióból minden fogyasztó megtalálja a számára megfelelő ízű, csípős­ségű, kiszerelésű terméket.
„Az instant tésztás leves kategória termékei az otthon eltöltött idővel arányosan az utóbbi egy évben egyértelműen jobban fogytak. A Vifon termékek is profitáltak a tavalyi évben ebből a keresletnövekedésből, az elmúlt évben mennyiségben 10%-kal több Vifon instant leves fogyott a boltok polcairól” – ismertette Dévényi Balázs, a Glatz Hungary Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, még mindig a legolcsóbb fóliás tésztás levesek jelentik a forgalom döntő részét, de a kereslet dinami­káját tekintve átlag feletti a növekedés a drágább és ezzel együtt minőségben és ízekben is gazdagabb receptúrát ­rejtő termékeknél.
„Ilyenek például a hagyományos ázsiai recepteket képviselő Vifon Oriental Premium Brand levesek és hamarosan tovább is bővül a Vifon prémium levesek és készételek választéka. Egyre nagyobb igény van ebben a kategóriában is a deklaráltan gluténmentes rizstésztás levesre is” – egészítette ki Dévényi Balázs, megemlítve, hogy a legjobban elterjedt fóliás csomagolás mellett a saját poharában vagy dobozban elkészíthető tésztás leveseket is egyre jobban keresik a fogyasztók, mivel ezekkel még egyszerűbb és kényelmesebb egy ízletes, meleg leves elkészítése.

Mint mondta, a Vifon instant tésztás levesek fejlesztésénél egyre fontosabb szempont, hogy 3-5 perc alatt nemcsak gyorsan elkészíthető, meleg levest kapjanak a fogyasztók, hanem hogy olyan autentikus ízekkel is találkozzanak, mint például az ázsiai éttermekből már megismert különböző Pho, Ramen vagy Kim Chi levesek. „Ennek megfelelően hamarosan megjelennek az üzletek polcain is ezek új fejlesztésű prémium Vifon instant tésztás levesek” – árulta el az ügyvezető.
Dévényi Balázs szerint a magyar konyhától nem állnak távol a csípős ízek, így az ázsiai konyha csípősebb ételei, mint pl. a Kim Chi vagy a Tom Yum is kedveltek. A Vifon választékának mintegy harmada képvisel kifejezetten csípősebb ízeket, de a fogyasztók a chili paprikát tartalmazó fűszeres tasakból ízlés szerinti adagolhatják a leves csípősségét.
A kényelmi ételek csomagolása terén jelentős, a fogyasztók által is tapasztalható fejlesztések mennek végbe. Mint megtudtuk, a tavaly bevezetett Vifon Lunch Box tésztaételek papír­dobozai tudatosan felidézik a fogyasztóban az ázsiai „take away” ételre jellemző elvitelre készült doboz formát, amiben az egyedi csomagolástechnológiának ­köszönhetően készre készíthetőek a távol keleti konyha jellegzetes tésztaételei.
„Fejlesztéseink során a fenntarthatóságot is ­figyelembe vesszük – hangsúlyozta Dévényi Balázs. – A Vifon ­instant tésztás levesek és ételek gyártása során folyamatosan szem előtt tartjuk a környezetvédelmi, a szociális jóléti ­politika törekvéseit, a gyár rendelkezik a legmagasabb színtű minőségirányitási rendszerek szabványaival, fejlesztéseikkel számos nemzetközi díjat nyertek.”
A Vifon instant tésztás levesekkel és ételekkel az eladás helyén folyamatos ár-promóciókkal és másodkihelyezésekkel találkozhatnak a vásárlók.

Sütni finomat, kényelmesen
„A kényelmi funkciónak, a könnyű felhasználhatóságnak és a minőségnek köszönhetően a koronavírus-járvány alatt növekedett a kereslet a Tante Fanny tészták iránt. Az elmúlt egy év alatt a fogyasztóknak meg kellett szokniuk, hogy a korábbiaknál is többet kell otthon sütni-főzni. A Tante Fanny kész, friss tésztái kiváló lehetőséget kínálnak ­arra, hogy egy ízletes ebéd vagy vacsora rövid időn belül elkészülhessen” – mondta Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
Mint említette, legyen szó friss leveles-, pizza- vagy akár linzertészta elkészítéséről, a háziasszonyok szívesen választják a Tante Fanny friss tésztákat, amelyek egyszerű és gyors felhasználhatóságuk miatt mindenki igényeit kielégítik. „Számunkra minden fogyasztó célvásárló, aki a rohanó hétköznapokban is törekszik valami egészséges, saját készítésű harapni­való elkészítésére” – tette ­hozzá Müller Zita.
Az üzletek polcaira került legújabb termék a vajas kelt tészta, ami, mint megtudtuk, jelentős sikerrel debütált tavaly a magyar piacon. A brand manager szerint ez annak is köszönhető, hogy ez az egyik legnehezebben elkészíthető tésztafajta, azonban a Tante Fanny-val nem kell azon aggódni, vajon rendesen megkel-e.
A Tante Fanny folyamatosan követi és alkalmazkodik az étkezési trendekhez, ennek megfelelően az elmúlt években bővítette kínálatát, így már tönkölyös leveles tészta, tönkölyös pizzatészta és teljes kiőrlésű rétestészta is elérhető a fogyasztók számára.

„A választékbővítés során elsősorban az ízeket, a folyamatosan kiváló minőséget és a könnyű felhasználhatóságot vesszük figyelembe. Természetesen az egészségtudatosság is kiemelt szempont: a Tante Fanny tészták nem tartalmaznak ízfokozót, színezéket, keményített zsírokat, valamint tartósítószert sem. Kínálatunkban számos vegán, laktózmentes termék is elérhető” – ismertette Müller Zita, hozzáfűzve, hogy a környezettudatosság jegyében mind a sütőpapír, amire a tészták fel vannak tekerve, mind az ­élesztő ­nélküli termékek csomagolása újrahasznosítható anyagból készül. Választékbővítés esetén ezeket az irányelveket kiemelten követi a cég.
Az alaptermékek esetében nincsenek nagy eltérések a ­hazai és a nemzetközi választékban. A Tante Fanny kínálatában szerepel többféle leveles tészta, pizzatészta, rétestészta és már kelt tészta is. A brand manager megjegyezte, hogy a karácsonyi kínálat részét képezi a kifejezetten a magyar piacra készülő bejglitészta, ami konyhakészen, sütő­papírra feltekerve várja a vásárlókat, akik utána kedvükre tölthetik meg kedvenc alapanyagaikkal.
„Nagy hangsúlyt fektetünk az edukációra, és igyekszünk folyamatosan új ötletekkel ellátni fogyasztóinkat a web­oldalunk, illetve közösségi oldalaink segítségével. Ezeken a felületeken szezonális receptekkel, részletes termékleírással szolgálunk az érdeklődőknek” – tudtuk meg. A márka weboldalán negyedévente új receptfüzeteket osztanak meg, amik ingyenesen letölthetőek. Az elmúlt két évben pedig műsortámogatói spotokkal is találkozhattak a tévénézők az őszi időszakban.
„Az influencerek szerepe az elmúlt években nagyon jelentős lett, ami mellett mi sem mehetünk el, így minden évben 2–3 alkalommal különböző gasztro influencerekkel működünk együtt, hogy még szélesebb körben megismertessük tésztáinkat” – ismertette Müller Zita.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. májusi szám)