A „rovarirtószerek” kategóriájába a szúnyogriasztókon kívül számos más mászó vagy repülő rovar elriasztására vagy elpusztítására alkalmas termék tartozik. A termékcsoport piaci forgalma főként az időjárás alakulásától függ. A szezon késő őszig tart, kezdete pedig a bolti eladásokból észrevehetően egyre előbbre tolódik a korábban megszokott márciustól.

Rovarmentes mindennapok
A tavaszi-nyári szezonban a rovarok megjelenési hónapjait sorra ­véve figyelhető meg a rovarirtók- és riasztószerek, illetve -csapdák stb. saját forgalmi maximuma, a hangyától elkezdve a legyeken és darazsakon át, egészen a szúnyog kategóriáig – tudtuk meg Oláh Anitától, a dm Kft. szortiment menedzserétől. A molyok elleni védelemnek van egész évben kiemelkedő szerepe, legyen az élelmiszerekben vagy ruhákban előforduló.
A testre használatos szúnyogirtók esetében egyre többen fordulnak a természetközelibb, bőrbarát megoldások felé. Sokan illóolaj csepegtetésében látják a megoldást, még többen a szenzitív, illatmentes variánsok használatára esküsznek. A fogyasztóknak azonban a legnagyobb hányadát még mindig azok teszik ki, akik a legtöbb órán keresztül ható szerekben hisznek. „Az elmúlt években meglehetősen stabil a kínálat, megemlíteném a saját márkás S-quitofree testre használatos szúnyog elleni sprayk csomagolását, amely egy külön vásárolható karabinerrel a ruházathoz vagy háti­zsákhoz rögzíthetőek, hogy mindig kéznél legyenek” – ismertette Oláh Anita.

Sokkolják a rovarokat
A rovarirtószerek az elmúlt évtizedekben nagy fejlődésen mentek keresztül, aminek hatására csak a rendkívül szigorú engedélyeztetési és gyártási előírásoknak meg­felelő hatóanyagok és készítmények kerülhetnek forgalomba.
Bajomi Gergelytől, a Bábolna Bio Kft. értékesítési vezetőjétől megtudtuk, hogy Európában különösen magasak a biocid termékekkel szembeni elvárások.
„A szabályozás és felelős gyártó­ként a Bábolna Bio célja is az, hogy a kifejlesztett termékekkel az elkerülhetetlen kártevőirtást csak a szükséges mértékben, minél célzottabban, a lehető legkisebb környezeti hatással lehessen megtenni” – mondta.
Bajomi Gergely fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az éghajlatváltozást a szó szoros értelmében a bőrünkön érezhetjük a kártevő rovarok terjedésében.
Az enyhébb teleken több kártevő számára kedvezőbbek a túlélési feltételek. Ennek hatására az őshonos fajoknak nő az állománya és hosszabbodik az aktív ideje, ezen felül pedig egyre több invazív rovarfaj jelenik meg és terjed nálunk is.

Forrás: Bábolna Bio Kft.


„Az előbbire példa a kullancs, az utóbbira pedig a rövid idő alatt országosan elterjedt címeres poloskák vagy azok a felénk újnak számító szúnyogfajok, amelyek komoly betegségeket is terjesztenek. Ennek hatására a gyártóknak új rovarok ellen kell kifejleszteni irtószereket, erre példa a Protect címeres poloskairtó aeroszol, valamint a védekezés eddigi lehetőségét kell kiszélesíteni a vásárlók számára új készítményekkel, kiszerelésekkel, módszerekkel. Utóbbira jó példa a szúnyogoké, amelyek ellen a csípő rovarok kifejlődését meggátló lárvairtóval piacra lépett a Bábolna Bio az elmúlt években” – ismertette az értékesítési vezető.
Mint megtudtuk, a Bábolna Bio a járvány elmúlt egy évében mindvégig biztosítani tudta a boltok ellátását a rovarirtó- és riasztószereiből. Erre a vállalat azért is volt képes, mert a készítményei és hatóanyagai nagy részét saját, bábolnai és budapesti üzemeiben állítja elő.
A forgalomban nem tapasztaltak a járványhoz köthető változást, azonban a korlátozások idején érthetően azokban a bolttípusokban volt a legnagyobb az eladás, amelyek a legszabadabban tarthattak nyitva. Felértékelődött például a gazdaboltok és a barkácsáruházak szerepe.
„A mászó- és repülőrovarok ellen használható Protect aero­szolos készítményeink mellett a szúnyogriasztóknak van a legnagyobb a forgalma, tavaly pedig rögtön kiemelkedő eladásokkal debütált a címeres poloskairtónk. Tartósan kiemelkedő a BioStop termékcsaládunk forgalma is” – említette Bajomi Gergely, kiegészítve azzal, hogy egyre többen keresik azokat a termékeket, amelyekkel irtószer nélkül is tudnak védekezni a kártevők ellen.
A rovarirtók- és riasztók keresletére mindig jellemző a szezo­nalitás, ami azonban az időjárástól függően változhat. Az értékesítési vezető felhívta rá a figyelmet, hogy tavasszal a hangyák és a kullancsok ellen kezdünk el a leghamarabb védekezni, aztán felzárkóznak melléjük nyáron a szúnyogok elleni készítmények is, majd jön a darázs­szezon nyáron és kora ősszel. Az ősz másik slágertermékévé vált a címerespoloska-irtó. A legyeknek a meleg időben szinte végig szezonja van, nyár végén, ősszel pedig a muslicák ellen is védekezni kell. A lakásban élő rovarok ellen, amilyen az ágyi poloska, a csótány, a fáraóhangya vagy a ruha- és élelmiszermoly, egész évben szükség lehet a védekezésre.
„Az innováció kiemelten fontos ebben a szegmensben. Azonban a Bábolna Bio fejlesztéseiben a szerek biztonsága és hatékonysága mellett fontos szerepet játszik az is, hogy minden élethelyzetben a legpraktikusabb módon tudjunk védekezni a kártevők ellen. Ezért fejlesztettük ki azokat a csomagolásainkat, amelyek egy kis női táskában is elférnek, és a parfümök mellett sem hatnak idegenül” – magyarázta Bajomi Gergely, hozzáfűzve, hogy a Bábolna Bio idei újdonsága a Protect Incognito szúnyog- és kullancsriasztó, amely színtelen és szagtalan is, ezért elsősorban a női felhasználó­kat célozzák meg vele.
A Bábolna Bio világcégekkel ­állja a versenyt a magyar ­piacon, amihez a készítmények minőségén túl ­arra is szükség van, hogy marketingben se maradjon le tőlük.
„A cégünk hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az eladóhelyi marketingre, a jó kihelyezésre, ezen felül az idén hangsúlyos médiakampánnyal is támogatja a termékei eladását” – árulta el az értékesítési vezető. A Sokk a rovar Facebook közösségen keresztül folyamatosan tanácsokkal, érdekességekkel látják el a vásárlókat. A Sokk a rovarhoz köthető az elmúlt időszak legnagyobb kommunikációs sikere is. Az oldalon 14 ezren töltötték ki azt a kérdőívet, amiből létrehozták az országtérképet az invazív címeres poloskák elterjedtségéről.

Beindulhat a rovarszezon
„Az éghajlatváltozásnak köszönhetően az évszakok módosulnak és eltolódnak, a nyarak hosszabbá és forróbbá válnak, így a rovarszezon is változik. Ez a változás megmutatkozik az eladási számokban is, az elmúlt években a rovarriasztók piaca folyamatos értékbeli növekedést mutat” – ismertette Biró-Kőszegvári Réka, a Henkel Magyarország Kft. brand managere, hozzátéve, hogy 2017 óta közel 50%-kal nőtt a rovarriasztók piaca.
Mint megtudtuk, tavasszal a szezon kezdetével a hangyairtó termékek, illetve a darázs- valamint poloskairtó aeroszolok az egyik legkeresettebbek. Majd az igazi meleg nyár beköszöntével előtérbe kerülnek a szabadban használatos, bőrre kenhető rovarriasztók, melyekkel a szúnyogokat és a kullancsokat lehet hatásosan távol tartani, illetve a beltéren használatos szúnyogirtó elektromos készülékek. A szezon végével pedig ismét a poloska­invázió ellen használatos poloskairtók kapják a fő hangsúlyt.
Biró-Kőszegvári Réka megemlítette, hogy jellemzően a rovarriasztók ­piacán a Vape a bőrre kenhető termékekkel van jelen a legnagyobb mértékben, mely szegmensen belül a Vape piac­vezetőnek számít.
„A Vape széles termékkínálattal rendelkezik a bőrre kenhető szúnyogriasztó termékekből. Mind aeroszol, mind pedig pumpás kiszerelésben is kaphatóak számos változatban, többek között kifejezetten a gyermekek védelmére készült, valamint a szabadban sportot űzőknek gyártott termékek is megtalálhatóak a Vape bőrre kenhető termékek portfóliójában” – mondta a brand manager.
Biró-Kőszegvári Réka megemlítette, hogy a Henkel tudatosan törekszik a természet óvására, ennek megfelelően a vállalat idei innovációs megjelenése az új VAPE Gél Hangyairtó Csalétek, amelynek csomagolása 100%-ban újra­hasznosított műanyagból készült.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. áprilisi szám)