A teázásnak hazánkban szeptembertől áprilisig tartó szezonja van. A forró tea a hideg idő és a betegségek ellenszere, testünk-lelkünk gyógyszere. Ma már szinte minden igényt kielégítő tea-választékkal találkozhatunk a boltok polcain, ahol a teák egyre nagyobb helyet követelnek.

HÓDÍTANAK A FILTERES TEÁK
Nemcsak a téli szezon, de az időjárás is rendkívül nagy ­hatással van a tea eladási számaira. A Nielsen piac­kutató adatai szerint 2019-ben Magyarországon a filteres tea eladásának 65%-a a téli hónapokra esett. 2020-ban a COVID-19 vírus hatására minden hónapban két szám­jegyű növekedés jellemezte a filteres teapiacot, ez az eladási tendencia a hidegebb időjárás beköszöntével is megmaradt. „Két filteres teát forgalmazunk: a Sir Morton márkánk elsősorban a fekete és ízesített feketetea-piacon versenyez, míg a piac­vezető Pickwick elsősorban a gyümölcs-, ízesített ­fekete-, zöld- és gyógytea szegmensekre fókuszál. Teafajták tekintetében egyértelműen a gyümölcsteák – beleértve az ízesített fekete teákat − a húzó­ágazat, ebből kifolyólag ebben a ­piaci szegmensben történik a legtöbb innováció, itt a legnagyobb a verseny. Emellett évről-évre nő a gyógyteák relevanciája a ­piacon, köszönhetően ­annak, hogy egyre nagyobb figyelem fordul az egészséges életmód folytatására. Végezetül, a fekete és zöld ­teák stabil ­részét képezik a ­filterestea-piacnak, melyek a kávé mellett egy alternatívát kínálnak azok számára, akik fel szeretnének frissülni” – avatott be a szortimentjükbe Szabó Orsolya, a Jacobs Douwe Egberts Zrt. junior brand managere.
A tapasztalatok és a visszajelzések azt mutatják, hogy a ­nyugat-európai kultúrával ellentétben, ahol a teázás egy közösségi esemény, a hazai teázási szokást inkább az én-idő ­jellemzi. „A Pickwick kommunikációs üzenetében az utóbbira fektetjük a hangsúlyt, arra sarkalljuk a fogyasztókat, hogy a teázásra szánt időt fordítsák magukra, töltődjenek fel testileg-lelkileg” – ­árulta el Szabó Orsolya.
A vásárlók folyamatosan keresik az új ízeket, ­innovációkat, ezeken belül is a különleges kombinációk és egzotikus gyümölcsök, amelyek a legjobban felkeltik az érdeklődésüket. „A Pickwickkel több mint 40 féle változatos filteres teát kínálunk a fogyasztóknak, ezen belül az ízesített fekete-, gyümölcs- és zöld tea ­variációs dobozaink rendkívül népszerűek az izgalmas ízeket keresők körében” – tudtuk meg a managertől, aki ­elmondta, hogy „a karácsonyi szezon a Pickwick számára is rendkívül fontos. Minden évben egyedi karácsonyi csomagokat tervezünk, idén visszatér a széles körben közkedvelt és keresett Pickwick ­epres bögre ajándék­doboz, mely mellé két teát csomagoltunk. Emellett ­kétféle Pickwick Ünnepi tea válogatás ajándékcsomag is ­megtalálható a polcokon, melyből az egyik limitált kiadású, téli ízvilágú Pickwick teákat tartalmaz.”

 

EGYEDÜLÁLLÓ GROG TEAVÁLASZTÉK
Míg a környező országokban egész évben fogyasztanak teát, addig Magyar­országon egyértelműen szezonalitása van a teának. „A téli szezonban jelentős mértékben megnő a teaértékesítésünk, ami az ünnepek közeledtével tovább bővül a Loyd tea csomagjainkkal is. A karácsonyi szezonban nagyon népszerű poharas és bögrés csomagjaink mellé megjelent a két piramis tea + fémdobozos boxunk, de a grog teáink is ebben a szezonban kaphatóak először összecsomagolva” - tudtuk meg Kovács Bertától, a Loyd teákat forgalmazó Mokate International Hungary Kft. key account managerétől.
A magyar teaivók a filteres teákat részesítik előnyben, főként a kényelmi szempontok miatt. Ezek között a legjobb alternatívát a piramisfilter nyújtja. „Régebben próbálkoztunk a filteres teáink mellett szálas teákkal is, azonban a tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar vásárlók többsége a filteres kiszerelést keresi. Cégünk szinte kizárólag piramis filteres teákat forgalmaz, ugyanis szemben a dupla kamrás vagy egyszerű párna filterrel, ebben a formájú filterben a nagyobb tér miatt jobban ki tud oldódni a benne lévő tea, ezzel növelve a termék élvezeti értékét” – magyarázta a manager.
Itthon az emberek elsősorban a hagyományos teákat ­(fekete, zöld, gyümölcs) keresik. A különlegességekre – mint például a yerba, a matcha vagy akár a manuka mézes tea – egyelőre még csak egy nagyon szűk réteg kíváncsi. „A Loyd teák elsősorban gyümölcs teaként ismertek, értékesítésünk jelentős részét ezek teszik ki. Az ízesített zöld teáink is nagyon kedveltek, ahogy a klasszikus és ízesített fekete teáink is. Egyre kedveltebb a ­piacon egyedülálló Loyd grog tea választékunk is. Ebből a meglévő mézes, málnás és a szilvás- fahéjas mellé új ízt, a hagyományos grog teát hoztuk be a klasszikus grog ízt kedvelő vásárlóinknak” – mondta Kovács Berta, aki az újdonságokat illetően hozzátette: „A hagyományos piramis filteres gyümölcsteák ettől a szezontól új csomagolásban jelennek meg a polcokon: a csomagolásokon a korábbiaknál sokkal nagyobb méretben szerepelnek a gyümölcsök, ezzel is kihangsúlyozva a termékek ízesítését.”

TEA – VALÓDI KURKUMÁVAL
A hidegebb idő beköszöntével még azok is vágynak egy finom teára, akik egyébként ritkán fogyasztják ezeket a forró italokat. Megvan a hangulata ­annak, ha az ember bekuckózik egy ­csésze forró tea társaságában. „Ettől eltekintve mi azt látjuk, hogy a Dallmayr rendkívül széles választékának köszönhetően viszonylag kiegyensúlyozott az igény a teákra. Betudható ez annak is, hogy a kínálatunkban sokféle, akár hidegen is fogyasztható tea­fajta is megtalálható. Ahogy a kávéknál, a teánál is nagy hangsúlyt fektet a német márka a minőségre és a széles körű igények kiszolgálására” – mondta el Margittai Péter, a Dallmayr teákat forgalmazó Moccabit Kft. ügyvezetője.
A magyar vásárlók többsége a filteres teákat keresi a boltok polcain, ami nem véletlen, hiszen a filter kényelmi termékké ­tette a teát, viszont egyre többen választják a hagyományos ­filter ­helyett a piramisfilteres és szálas teákat is.
„A teáinkat illetően a minőség mindhárom esetben ­kiemelkedő, de az elkészítés és az ízek esetében mégis nagy különbségek ­vannak. A fajtákat illetően a gyümölcs teák fogynak a leginkább, utána a zöld és a fekete teák következnek. Mi úgy látjuk, hogy a vevőink sok esetben a már megszokott ízeket keresik és ­mellé valami újat szeretnének kipróbálni. Vannak olyan ­vásárlóink, akik mindig más-más teákat próbálnak ki. Esetünkben kevésbé árérzékeny a vásárló közönség, tapasztalataink szerint a minőség nagyobb mértékben tud kiváltani márkahűséget. Jelen helyzet­ben, a vendéglátóhelyek bezárásával egyértelműen nőtt a kereslet. Van, aki a kedvenc teáját keresi nálunk, hiszen máshogy nem jut hozzá. Az újdonságokra, új ízekre egyértelműen nyitott a vásárló­közönségünk, amit a megszokott Dallmayr-minőség mellett a rendkívül széles kínálatunknak köszönhetünk. Jelenleg 43 ­fajta szálas, 31 fajta teapiramis és 15 fajta filteres tea kapható nálunk, ami szinte egyedülálló választék. A közkedvelt – hagyományos – fajták (Ceylon, Assam, gyümölcs- és zöld teák) mellett egyre szélesedő réteg kóstolja meg a különleges, vagy szezonális termékeinket” – tudtuk meg az ügyvezetőtől, aki azt is elárulta, hogy újdonságok tekintetében sincs hiány a Dallmayr háza ­táján: „Idén, a téli szezonra jelent meg a Dallmayr Limo Kurkuma teapiramis, ami frissítő gyümölcsök és fekete teák keveréke, ­valódi kurkumával. Enyhén édes, kellemesen csípős, nagyon különleges tea. Már a megjelenését követően sokan keresték, nagyon kedvelt teánk. Nemrég debütált a Rooibos téli teapiramis válogatás is és az adventi időszakra gondolva még egy 24 darabos Adventi teapiramis válogatással is megjelentünk, minden napra egy melengető finom teával.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)

BELELAPOZOK