A magyar fogyasztók hagyományosan szívesen fogyasztják a szárazhúsáru-féle termékeket, a csemege és csípős szárazkolbászokat, szalámikat, valamint egyre többen választják a snack kolbászokat. Noha a koronavírus-járvány a húspiacra is kihatott és nem várt terheket rótt az ágazatra, a gazdasági szereplők pozitívan tekintenek a jövő évre.

Bővülő termékfejlesztésekkel
A járvány tavaszi első szakaszában a szárazhúsáru szegmens forgalma jelentősen nőtt. Márciusban az óriási felvásárlási lázban az emberek a nagyobb szavatossági idővel ellátott termékeket – mint például a kolbászokat – keresték és vásárolták.
Dékány Attila, a Deka Union Kft. ügyvezetője ­elárulta, hogy abban az időszakban a húsipari termékek, főként kolbászok, májas áruk és disznósajtok gyártásával és kereskedelmével foglalkozó vállalkozás is jelentős forgalomnövekedést realizált, majd következett a lecsengés. Azóta csökkent a forgalom, jelenleg pedig, a vírus második hullámában eddig a forgalom nem változott a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Az év vége hagyományosan a forgalom fellendülését jelenti, a Deka Union ügyvezetője idén sem számít másra: a karácsony, szilveszter forgalomnövekedést fog hozni.
„Látni kell azonban, hogy sokkal átgondoltabbá váltak a költések a koronavírus járvány okozta bizonytalan gazdasági helyzetben. Ez tapasztalataink szerint kettős hatást fejt ki a piacra: a vásárlók egy része minőségi, magasabb árkategóriás termékeket, nagy márkákat keres, ezeket megbízhatóbbnak ítéli” – fogalmazott Dékány Attila, hozzátéve, hogy a vásárlók másik része azonban árérzékenyebb lett, még inkább átgondolja a költéseit, mint a koronavírus megjelenése előtt.
A Deka Union szárazkolbász-kínálatából kitűnik a debreceni páros, ami jelenleg nemcsak a cég legkedveltebb kolbászfajtája, de hazai forgalomban is nagy mennyiségben fogy, valamint az Európai Unió országaiban is nagy sikereket ér el. Mint megtudtuk, mostanában jelentősen növekedett az e-mentes termékek forgalma, amely a gyulai és a csabai kolbászok ízvilágát hordozza magában. Ezen termék nemrég nyerte el a Mentes-M 2020-díjat.
A vállalat fennállása óta minőségi, prémium termékek gyártásával foglalkozik. „Szerencsére az utóbbi években fontosabb lett a vevők részéről a jó minőségű kolbászok tudatos fogyasztása, a teljesen mentes termékek keresése. A magyar fogyasztók körében mind a parasztkolbász, mind a lángolt kolbász nagy kedveltségnek örvend, azonban érdekes, hogy a lángolt kolbászunkból sokkal több fogy, mint a páros kolbászunkból” – említette az ügyvezető.
A cég több egyedi terméket is kínál: a Címeres márkájú csemege és ördög (csípős) kolbászok mellett különlegesség a füstölt májas és a disznósajt. A Falusi elnevezésű hagyományos ízvilágú termékek is keresettek a fogyasztók körében. Mindemellett olyan limitált szériás kiszerelésű termékek is elérhetők, mint például a különböző formákban elkészülő kolbászok: katica, cipő, szív, focilabda és mikuláscsizma alakú szárazkolbászt is kínál a Deka Union.
Az idei évben a Deka Union egy új termékfejlesztéssel léptett piacra: a Mátrai Bivalyrezervátum tulajdonosával, Szalai Ferenccel közösen bivalyhúsos termékeket fejlesztettek ki: a Bivaly Debreceni Páratlan Páros és a Bivaly Grillkolbász mellett kóser paprikás termékek is készültek.
A Deka Union termékei összefonódtak a cég egyik alapítójának, Dékány Ferencnek a nevével és szakmai tudásával, hitelességével. Egyrészről rajta keresztül szakmai és egyéb interjúkon keresztül ismertetik meg a termékeket, másrészt aktív social media kommunikációt indított el a cég. „Ezen kívül jelenleg egy jelentős, a következő évre is átívelő márkakampányt indítunk el. Nagyon jelentős szakmai és izgalmas »kolbásztörténeti« anyagunk gyűlt össze, ami jó alapjául szolgál ezeknek” – ismertette Dékány Attila.

 

A csemegétől a csípősig
Az év vége minden húsipari cég életében az egyik szezonidőszak, így a Kaiser Food Kft. is a szokásos felfutást tervezi az utolsó hónapokra. „Várhatóan 2021 ­első időszakát az év eleji visszafogottabb forgalom fogja jellemezni. Mi nem tartunk attól, hogy a pandémia hatása ebben az ágazatban meghatározó eltérést okozna a jellemző éves forgalmi trendekben” – közölte Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója, hozzátéve: hogy a minden évben nagy sikernek örvendő, hagyományos karácsonyi kiszereléssel az idén is megajándékozza vásárlóit a cég.
„Szerencsére azt látjuk, hogy a retailer csatornában a járványhelyzet nem okozott komolyabb visszaesést. Ezt nem tudjuk elmondani a nagykereskedői partnerkörünknél, akik leginkább a HORECA szegmensben értékesítik cégünk termékeit” – árulta el Benkő András. Mint hangsúlyozta, a Kaiser Food a lehető legnagyobb figyelmet fordítja arra, hogy a gyárban dolgozok egészségügyi állapota kontrollált legyen. Ennek következtében jelentősebb kiesések nincsenek, így a termelést a járvány nem befolyásolja.
A termékek árára sok minden hatással van, az alapanyagár tekintetében érzékeny időszakon vagyunk túl. A történelmi magaslatokon túl normalizálódni látszódnak az árak, azonban az EURO árfolyam továbbra is befolyásoló hatással van a késztermékek piac árszintjére.
A magyar emberek étkezési szokásaiban a kolbászok még mindig jelentős szerepet töltenek be, de az is látszik, hogy nyitnak másfajta szárazáru típusok felé. Mint megtudtuk, a lángolt kolbász, a többszíntű felhasználási lehetőségei miatt a Kaiser Food forgalmában nagyobb részaránnyal bír, mint a parasztkolbász. „Mindkét termékünk hozza a jól megszokott értékesítési volument” – hangsúlyozta Benkő András.
A kereskedelmi és marketingigazgató megemlítette, hogy a szalámik tekintetében általánosságban elmondható, hogy a csemege ízesítésű szalámik elfogadottsága nagyobb, mint a paprikásé, de a felmérések szerint a magyar ízvilág elengedhetetlen része a paprikás íz.
Miközben a saját márkás áru egyre erősebb vonalat képvisel a piacon, a márka az élelmiszeriparban ma is biztonságot jelent a fogyasztók számára. Minden vásárló tisztában van azzal, ha a megszokott, ismert brandterméket vásárolja, akkor tudja, hogy mit kap a pénzéért.
„Természetesen azzal is tisztában vagyunk, hogy az ár a vásárlók körében meghatározó, különösen a jelenlegi pandémiás szituációban, így az emberek még inkább nyitottak az ár miatt más brandek kipróbálására” – fogalmazott Benkő András.
A húsfeldolgozó vállalat márkáit nézve a Kaiser brand hagyományosan a szalámi kategóriában meghatározó szerepű, ezen belül is a téliszalámi a legkedveltebb a vásárlók körében. A másik fő márkatermék a Magyarországon a Kaiser Food által először gyártott Kaiser Dán szalámi, ami, mint megtudtuk, még most is a fogyasztók egyik kedvence.
„A Csabahús brand még mindig nagyon jól hangzik a ­vásárlók fülében, ezért a termékek is egyre kedveltebbek” – jegyezte meg Benkő András. A kínálatban a lángolt kolbász a listavezető, de az újszerű vásárlói igényeket kielégítő snack kolbászok is egyre nagyobb teret hódítanak. A Finonimo brand esetében a többféle ízesítésű szalámik és a füstölt kolbász jelenti a szárazáru kategória fő pillérét.
Benkő András szerint az élelmiszeripar minden részt­vevőjének kötelessége, hogy az egészséges ételek gyártása mellett kötelezze el magát. „Ez alól mi sem vagyunk kivételek, termékeink 90%-a íz- és színfokozó mentes” – tette hozzá.
A marketing többféle eszközzel rendelkezik, mivel ­tudja a fogyasztók vásárlását befolyásolni. Benkő András ­elárulta, hogy az idei év kiszámíthatatlanságát követően jövőre erőteljes márkakommunikáció szerepel a Kaiser Food Kft. éves tervében.

Erős a márka ereje
„2019 a fordulat éve volt. A múlt évben még megtartott Hússzövetség húsvéti sajtótájékoztatóján már látszott – képletesen szólva – az alapanyagár emelkedésének viharfelhője, a problémák az év második felére gyűrűztek be az iparba. A többszöri áremelés miatt a Gyulai márkatermékek esetében stagnálás, de nem csökkenés volt tetten érhető az elmúlt és az idei évben” – mondta Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketing managere, hozzátéve, hogy éves szinten nőtt a volumen, ­picit erősebbé vált a másik vezértermék, a Gyulai Májas kereslete. Mindezek ellenére jellemzően nem került kevesebbszer a Gyulai a vásárlók kosarába.
A Covid19 megnehezítette az amúgy is bonyolult üzleti modellt, az euro árfolyamának változása, a hektikus megrendelési folyamatok jól feladták a leckét a termelésnek, kereskedelemnek, szállítmányozásnak és beszerzésnek, de a kommunikációnak is. „Biztosítanunk kellett vásárlóinkat, hogy értjük a dolgunkat, nem fog senki sem Gyulai nélkül maradni. Egyébként életünk legnagyobb és párhuzamosan a legkisebb mennyiségű kiszállítási napjait éltük meg ebben az időszakban. Mostanra stabilizálódott a helyzet, kialakultak új termelésszervezési metódusok, így felkészülve várjuk az újabb megpróbáltatásokat. Reméljük, nem lesz rá szükségünk” – fogalmazott a marketing manager.
A magyar fogyasztók jellemzően a tradicionális értékek mentén választanak élelmiszert, alapjában húsevő nemzetről van szó. Bár megjelent az igény az adalékmentes termékekre, de jelentős volumen még nem látható mögötte ebben a szektorban.
Tamáskovitsné Gila Éva megemlítette, hogy a Gyulahús is visszanyúlt történelmi gyökereihez, így 2019-ben megjelent egy Gyulai Adalékmentes termékcsaláddal, melynek fő terméke a szárazkolbász és szalámi. A „Mentes” termékek másik legfontosabb tulajdonsága, ha valaki forgalmat is szeretne mögé, hogy finom legyen, a Gyulainál sikerült ezt elérni, amit több nemzetközi elismerés is bizonyít.
A járványhelyzet miatt kiemelten fontossá vált a kommunikáció és a kapcsolattartás a fogyasztókkal. A vírushelyzet miatt a tavaszra tervezett nyereményjátékát átszervezte júliusra a vállalat Gyulaival Gyulára kampánycímmel. Legendásan a Csabai Kolbászfesztivállal indul a disznóvágás szezonja, idén azonban gasztrosétákra, illetve a klasszikus kolbászfesztivál helyett Gyulai Kolbászolásra hívták a városba látogatókat.
A Gyulahús Kft. az utóbbi évben számos receptről filmet forgatott a Hungarikum Gyulai Kolbásszal, illetve egyéb Gyulai termékekkel – szalámik, májasok – Hunyaddobrai Csaba mesterszakács közreműködésével. A receptvideókat mind a vállalat Facebook oldalán, YouToube csatornáján találhatják meg az érdeklődők.
„Ismét csatlakoztunk a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett #veddahazait #véddahazait mozgalomhoz, aminek tv-szpotjában a Gyulai márka is reflektorfénybe kerül. Nemcsak televíziós, hanem online megjelenések is kerülnek a kampányba, ezzel is szeretnénk a figyelmet felhívni a magyar termékek és gyártók fontosságára” – ismertette Tamáskovitsné Gila Éva.

 

Előtérben a minőségi kolbászok
„A Bogád-Hús Kft. forgalma stabilan alakul. Értékesítésünk nagyobb részét a lédig csemegepultban árult termékek teszik ki, és a darabolt, csomagolt sonkák, szalonnák, disznósajtok eladása is dinamikusan fejlődik. A fogyasztók részéről határozott igény merült fel az előre csomagolt szeletelt, darabolt, akár egalizált, akár változó súlyú termékekre” – ismertette Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője.
A koronavírus-járvány miatt több változás is történt a piacon. A Bogád-Hús Kft. már a világjárvány első hulláma során szigorított az egyébként is magas szintű higiéniai szabályain. A járvány elhúzódása miatt a higiéniai előírásokon túl átszervezték a munkafolyamatokat és a munkarendet, ami a hatékonyságot növeli.
Pozsgai Tamás úgy látja, hogy az élelmiszergyártó és -forgalmazó cégek egyelőre szerencsés helyzetben vannak, hiszen a korlátozások – az alapvető, illetve kötelező szabályok és korlátozások betartása mellett – talán kevésbé ­viselték meg a kiskereskedelmi egységeket. „Sajnos a vendéglátóipar, a horeca-szektor az elmaradt zenei, kézműves és gasztronómiai rendezvények miatt megszenvedte az elmúlt időszakot, és várhatóan ez a helyzet a közeljövőben sem lesz jobb” – jegyezte meg.
A Bogád-Hús termékei szója-, glutén- és laktózmentesek, így minden ételintoleranciával élő fogyasztónak ajánlhatók. Mint megtudtuk, a termékpalettát nézve, ízesítés tekintetében a csemege a vezető íz, forgalom tekintetében a Füstölt és a Páros kolbászok a meghatározóak. „Egyre népszerűbb a kézműves módon gyártott csípős Kulen termékünk is, és büszkék vagyunk arra, hogy a csípős Vastag kolbászunk nemrég az „arertekarany.hu” tesztjén második helyen végzett. 
A szárazhúsáru-szegmens esetében fontos, hogy a ­márka garancia az állandó magas minőségre. „Ha ízlik egy enyhén csípős vagy csemege füstölt kolbász, szívesen kipróbál mást is a vevő az adott márkából. Esetleg megkóstol egy kis darab füstölt nyelves disznósajtot, vagy egy bácskai hurkát. Ha ez ízlett, már nyert ügyünk van” – fogalmazott a kereskedelmi vezető, hozzátéve, hogy bár jelenleg talán stagnál a ­prémium termékek forgalma, azonban határozott igény van az ízletes, jó minőségű termékek iránt. Volument viszont az alacsonyabb árfekvésű termékek képeznek.
Mint megtudtuk, a Bogád-Hús Kft. termékeit Magyar Termék védjegyes aktivitásokkal (#veddahazait, #véddahazait) kereskedelmi partnereinek akciós katalógusaiban és szakmai lapokban való megjelenéssel, valamint a cég saját Facebook oldalán az online kommunikációval támogatja.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)

BELELAPOZOK