Az év vége felé szinte minden a virslikínálat körül forog. Nem csoda, hogy a hazai gyártók azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy ne csak széles kínálattal, de folyamatosan javuló minőséggel és újdonságokkal jelenjenek meg a piacon.
Újévi köszöntés prémium újdonsággal
„A szilveszteri főszezon kivételével nincs igazán szezonfüggés a virsli fogyasztásban. Egy-egy akció az év bármely időszakában jelentős forgalomnövekedést hoz” – mondta Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője, hangsúlyozva, hogy évről évre folyamatosan növekszik a Wiesbauer prémium minőségű termékei iránt a kereslet. Ezek magas hústartalommal bíró sertés- és borjúhúsból készült termékek. Mint megtudtuk, a 2x200 grammos Prémium Bécsi virsli piacvezető a szegmensében. Év közben inkább a kisebb kiszerelések iránt van kereslet, a szilveszteri időszakban pedig a nagyobb, 800–1000 g-os virslik iránt nő a kereslet.
A Wiesbauer-Dunahús elég széles spektrumban fedi le a fogyasztói igényeket, hiszen a 170 grammos kiszereléstől az 1200 grammos kiszerelésig terjed a cég virsliportfóliója. Így mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő kiszerelést.
Az idei évben tapasztalható turbulens árváltozások ellenére továbbra is kiegyensúlyozott a kereslet a Wiesbauer-Dunahús prémium termékei iránt. „A HORECA szektorban forgalmazott virslik jelentősen visszaesnek számításaink szerint a pandémia miatt. Viszont bízunk benne, hogy a háztartások év végi vásárlásai kompenzálni tudják ezt a visszaesést” – egészítette ki az értékesítési vezető.
„Idén jelentős innovációról számolhatok be: piacra kerülnek a Wiesbauer Pulyka virslik. A termékekkel célunk, hogy pulykahúsból készült virsli Wiesbauer minőségben kerüljön a magyar piacra” – hívta fel a figyelmet Kazai Zsolt.
Mint mondta, ennek megfelelően a termékek nem a piacon jelenleg található szeparátor „húsból” (csontokról mechanikusan lefejtett pulykahúsból) készülnek, hanem pulykacomb filéből és szárnytő filéből. „Ezzel nemcsak minőségben, hanem ízben is prémium minőséget alkottunk” – tette hozzá.
A Wiesbauer pulykavirslik kétféle formában és kétféle kiszerelésben kerülnek piacra. A Prémium Bécsi Pulyka virslit juhbélbe töltve 2x200 grammos és kilós védőgázas kiszerelésben, a hámozott Pulyka Frankfurti virslit 400 grammos kiszerelésben és kilós kiszerelésben forgalmazza a cég.
Idén a már jól bevált partnerek akciós újságjaiban történő megjelenés mellett óriásplakát és city light megjelenésekkel is készül a Wiesbauer-Dunahús.
Már a jövőre koncentrálva
A virsli az a közkedvelt étel, amely szinte minden héten az átlag magyar fogyasztó asztalára kerül. Finom, magas hústartalmú és könnyen elkészíthető. Ennélfogva egész évben szezonja van, de természetesen az év végi szilveszter előtti pár nap óriási forgalmi felfutást eredményez.
„A virslipiacon a roppanós bécsi virsli a legkeresettebb termék, de a régi tradicionális műbeles virsli fogyasztásában sem igen lehet látni csökkenést. A hámozott virslik dinamikus terjedését valószínűsítjük a jövőre nézve, de ennek a folyamatnak még csak a legelején tartunk. Érdekes módon a sajtos, illetve az ízesített virslik nem igazán tudtak elterjedni a piacon” – ismertette Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. készítmény-értékesítési igazgatója, megemlítve, hogy a Kometa kínálatából nagyon kedvelt a roppanós Bécsi virsli, valamint a műbeles virsli és a kis méretű Kölyök Virsli, amit a hámozott, illetve sajtos virsli követ.
„Tapasztalataink szerint évről évre egyre többen fordulnak a minőségi termékek felé, ez értékesítésünkben is érzékelhető növekedéssel jár. Különösen ünnepekkor fontos, hogy az asztalra kitűnő termékek kerüljenek. A Kometa termékek magas minőségük miatt jellemzően nem az árversenyző szegmensben szerepelnek, hiszen a minőségi alapanyagokból nem érdemes olcsó juhászpálcikát vagy virslit helyettesítő silány rudacskát készíteni” – fogalmazott Zab Gábor.
A Kometa folyamatosan nagy hangsúlyt helyez a felelősségteljes, hosszú távon fenntartható gazdálkodásra. Mint megtudtuk, folyamatban van egy újszerű koncepció kialakítása – Honest Food néven – annak érdekében, hogy a nagyüzemi élelmiszergyártás és a biogazdálkodás között megtalálja a középutat a cég. „Ez a szellemiség a vállalati működés egészére hatással lesz a környezetvédelmi kérdésektől kezdve a felelős állattartáson át a termékfejlesztésekig” – hangsúlyozta a készítmény-értékesítési igazgató, hozzátéve: a folyamatosan fejlődő és bővülő rendszer sarkalatos pontja az állatjólét, valamint, hogy az elvárásokat, célkitűzéseket időről időre felülvizsgálják.
Zab Gábor úgy véli, hogy a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó kormányzati intézkedések rendkívüli módon felforgathatják majd az idei szilveszteri virsliszezont. „Az emberek nem fognak a korábbihoz hasonlóan magas számban wellness-hotelekben szilveszterezni. A családok várhatóan inkább csak szűkebb körben, otthon fognak ünnepelni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem kerülhet virsli az új évet várók ünnepi asztalára, de mi a Kometánál nagyon óvatosak leszünk a legyártandó mennyiségekkel az idei évben” – vélekedett a készítmény-értékesítési igazgató.
Mivel nagyon büszkék vagyunk a Kometa ízletes és magas hústartalmú virsli-választékára, ezért ezt igyekszünk is kommunikálni a fogyasztók felé. Külön virsli-spotot készítettünk, amit a legtöbb TV csatorna a műsorára fog tűzni, illetve aktívak leszünk a digitális csatornákban is. Emellett egy kreatív, hópelyhes szezon-csomagolással kívánunk reflektálni az évszak változására, a tél beköszöntére.
Virsli: egyre nagyobb szerepet kap az önkiszolgálópult Csaknem 35 ezer tonnát vásároltak a magyar fogyasztók az egyik legjobban keresett húskészítményből, a virsliből 2019 októbere és idén szeptember között. Ez időszak során a kategória mintegy 50 milliárd forint bevételt hozott a kiskereskedelemben. |
Megfelelni a fogyasztók igényeinek
„Az eladások alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a virsli ugyan a mindennapi étkezés fontos része és folyamatos az értékesítése, azonban van az évben egy olyan szezon, amikor igencsak megugrik a kereslet a termékek iránt. Ez az időszak a karácsonyi-újévi időszak, amit főszezonnak is nevezünk” – fogalmazott Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere, hozzátéve, hogy év végén átlag felett van a virslik értékesítése, a vásárlók sokkal többet vásárolnak, szinte minden háztartásban kerül valamilyen virslitermék az asztalra.
A virslipiacon alapanyagmegoszlás tekintetében számottevő változás nem látszik 2018 és 2019 éves viszonylatában. A sertésalapú virslik továbbra is a piac közel 47%-át adják, míg a baromfivirslik 51%-át. Az egyéb alapanyagból gyártott virslik részesedése továbbra sem számottevő, derül ki a Pick Szeged Zrt. által közölt felmérésekből.
A termékmenedzser elárulta: általános tendencia, hogy a vásárlók egyre magasabb hústartalmat várnak el a virslitermékektől is. Ennek ellenére továbbra is jelentős kereslet mutatkozik az úgynevezett Élelmiszerkönyvön kívüli (ÉKK*) virslitermékek iránt, noha a forgalmuk évek óta fokozatosan csökken, ami a fogyasztói tudatosság erősödésének tudható be. „Az általában rudacskának, pálcikának nevezett termékek a piac 33%-át tették ki a tavalyi évben” – ismertette Dósa Ágnes.
Az ízesítések tekintetében hosszabb ideje a legnépszerűbb termékek a natúr, illetve füstölt ízű virslik. A magyar piacon ezek adják a választék számottevő részét is. A különböző ízesítésű egyéb virslik (sajtos, csípős, barbecue-s, pritaminos stb.) forgalma jelentősen elmarad az előbb említett két „ízhez” képest.
A műbeles virslik iránti kereslet évről évre csökkenő tendenciát mutat, mivel a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az ehető beles vagy éppen hámozott termékeket.
Mint mondta, az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a virslikategóriában a kiszolgáló típusok megoszlása érdemben nem változott, a forgalom továbbra is az önkiszolgáló kiszerelések felé tolódik. Az értékesített volumen nagyobb részét, több mint 90%-át, 2019-ben is az önkiszolgáló kiszerelések adták. A PL termékek részaránya enyhén növekedő tendenciát mutat. A kereskedelmi márkás termékek 2019-re már a hazai virslipiac felét tudhatják magukénak.
Mint megtudtuk, a Pick Szeged Zrt. által forgalmazott önkiszolgáló virslik közül a kisebb, egyszemélyes kiszerelések (100 g–250 g) a legkelendőbbek. Ezt követik a 250 g–500 g közötti termékek, ahol a legnépszerűbb a családi 280 g-os vákuumcsomagolt kiszerelés. Az 500 g feletti kiszerelések már alacsonyabb forgalommal bírnak.
Dósa Ágnes megjegyezte, hogy hazánkban is megfigyelhető a globális keresleti megatrendek fokozatos felerősödése, például az egészség- és környezettudatosság, a fenntarthatóság iránti igény, vagy a fogyasztói ártudatosság, melyek az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal. A vásárlók egyre inkább elvárják a gyártóktól a magas minőségű, minél magasabb hústartalmú virsli termékek gyártását – megfizethető áron. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy nem jelent feltétlen prémiumjelleget az, ha egy virslinek magas a hústartalma, ennél ma már többet várnak el a fogyasztók, például fenntartható csomagolást, magyar eredetet, adalékanyag mentességet stb.
Az idei év első negyedében a Covid-19-járvány elleni védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, illetve a zavartalan ellátást biztosítani. Ezen körülmények komoly kihívások elé állították az egyes ágazati szereplőket, többek között a feldolgozókat is.
„A Pick Szeged Zrt. mint stratégiailag kiemelt jelentőségű élelmiszergyártó sikeresen nézett szembe a felmerült nehézségekkel és biztosítani tudta minőségi hústermékeink folyamatos elérhetőségét ezen kritikus időszak alatt is. Mint tudjuk, jelenleg a vírus még nehezebb, második hullámában vagyunk. Ennek következtében cégünknél a munka most még szigorúbb szabályozások és feltételek mellett zajlik” – tudtuk meg.
A termékmenedzser szerint a pandémia várhatóan rövid és hosszabb távon is megváltoztatja a fogyasztói igényeket, a gondolkodásmódot, felerősítheti a már meglévő trendeket. A járvány okozta negatív gazdasági hatások miatt várhatóan növekszik a fogyasztói ártudatosság.
„A koronavírus-járvány közvetlen hatásaként említhető a kevesebb elkölthető jövedelem – bizonyos rétegek elmozdulása az olcsóbb kategóriák felé, és ezzel párhuzamosan az egészség- és környezettudatosság, a fenntarthatóság iránti igények, valamint a legdinamikusabban növekvő globális megatrendek felerősödése, melyek hazánkban is az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal” – fogalmazott Dósa Ágnes.
A 2018-ban bevezetett PICK PICKOLINO virsli család az egészségtudatos trendnek megfelelve az idei évben tovább bővült. 2020 májusában újdonságként került bevezetésre a baromfi alapanyagokból készülő PICK PICKOLINO Hot dog virsli 140 g-os kiszerelése, mely egy sajtos ízváltozattal, illetve a nagyobb, családi kiszerelésű 280 g-os változattal együtt került a piacra.
„A PICK PICKOLINO Hot dog magas hústartalmú, enyhén füstös, kellemesen fűszerezett hámozott virsli, mely alternatívát kínál azon fogyasztóknak, akik a baromfihúsból készült készítményeket preferálják. Hasonlóan a többi PICKOLINO virslihez, nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, illetve glutén- és laktózmentes, így a glutén- és laktózintoleranciával érintetett vásárlók is bátran fogyaszthatják. Az új termékek piaci bevezetését június-augusztus hónapokban online kommunikációval – látványos online banner megjelenésekkel, receptvideókkal, social media-aktivásokkal és Google-hirdetésekkel, valamint reklámfilmmel is támogattuk. A PICK a 2020-as szezonban is a PICKOLINO termékek értékesítésére koncentrál” – ismertette a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere.
Keresettek a rudacskák
„Tagcégeink – a Mirbesz cégcsoport részeként – az ország teljes területén részt vesznek az élelmiszeripari termékek nagykereskedelmi forgalmazásában. A multinacionális hálózatok kivételével az összes vevői szegmens kiszolgálásában otthonosan mozgunk. Fő ellátási területünk a HORECA szegmens, a közétkeztetési hálózatok és a közbeszerzési pályázatokon meghirdetett élelmiszer tenderek konyhái. Mindemellett nem elhanyagolható volumen a gyorsétkeztetési egységek és a hazai retail hálózatokba történő beszállításunk” – ismertette Suba Zsolt, a Mirbesz Kft. Kedvenc Ízek márkatermék vezetője, hozzátéve, hogy a cég saját márkái, a Kukta és a Kedvenc Ízek teszik ki a friss húsok mellett a forgalom jelentős részét.
„A mi piacunkon a műbeles és az emészthető kollagénbeles termékekből közel azonos arányú a fogyás. Beltartalmat tekintve a sertésvirslikből, illetve a sertés-baromfi mixből fogy jóval nagyobb mennyiség, közel 80%, míg a baromfi alapú készítményekből csak 20%” – említette Suba Zsolt, hozzáfűzve, hogy a virsli és rudacska elnevezésű termékek értékesítési aránya közel azonos. A bécsi rudacskák 2 kiszereléséből ugyanannyi fogy, mint a cégcsoport összes többi saját márkás virslijéből együttesen.
A márkatermék vezető szerint a termék sikerét kellemes füstös ízvilágának és a roppanós, emészthető kollagénbélnek köszönheti. A sertéshús és baromfihús összetevők aránya 2 az 1-hez, megfelelő arányban találta el a gyártó.
Az év utolsó hónapjának virsliforgalma kb. 20-30%-kal magasabb a többi hónaphoz viszonyítva. Suba Zsolt szerint évek óta egyre kisebb ez a többi hónaphoz viszonyított növekmény és egyre kiszámíthatatlanabb.
„A koronavírus-járvány miatt az elmúlt 10 hónap forgalmát tekintve a hentesáru termékkörben közel 15%-os visszaesést tapasztaltunk. A rudacska kategóriában ez az érték elérheti a 20%-ot is az iskolák és egyéb közintézmények részleges leállása, illetve a naponta csökkenő létszám ellátása következtében” – ismertette Suba Zsolt a járványhelyzet miatt kialakult helyzetet.
„Új projektünk a foszfátmentes virsli és debreceni bevezetése a piac azon szereplői részére, akik számára fontos ezen adalékanyag kiváltása. Emellett a járvány időszaka előtt előkészítettünk nagy kiszerelésű prémium termékcsaládot is kifejezetten a szállodák és éttermek számára. A bevezetés most várat magára, amíg újra elindul az élet a turizmus és vendéglátás területén” – egészítette ki a márkatermék vezető.
Nemrégen ért véget a Mirbesz Kft. konyhafeltöltő promóciója, amivel az intézményi konyháknak biztosított kedvező vásárlási lehetőségeket. Jelenleg is különféle vásárlási csomagokat és mellette kedvező árakat kínál vevői számára a cég.
*Az ÉKK rövidítést a Magyar Élelmiszerkönyvben nem szereplő, kategórián kívül eső termékekre használjuk.
(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)