Az év vége felé szinte minden a virslikínálat körül forog. Nem csoda, hogy a hazai gyártók azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy ne csak széles kínálattal, de folyamatosan javuló minőséggel és újdonságokkal jelenjenek meg a piacon.

Újévi köszöntés prémium újdonsággal
„A szilveszteri főszezon kivételével nincs igazán szezonfüggés a virsli fogyasztásban. Egy-egy akció az év bármely időszakában jelentős forgalomnövekedést hoz” – ­mondta Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője, hangsúlyozva, hogy évről évre folyamatosan növekszik a Wiesbauer prémium minőségű termékei iránt a kereslet. Ezek magas hústartalommal bíró sertés- és borjúhúsból készült termékek. Mint megtudtuk, a 2x200 grammos Prémium Bécsi virsli piac­vezető a szegmensében. Év közben inkább a kisebb kiszerelések iránt van kereslet, a szilveszteri időszakban pedig a nagyobb, 800–1000 g-os virslik iránt nő a kereslet.
A Wiesbauer-Dunahús elég széles spektrumban fedi le a fogyasztói igényeket, hiszen a 170 grammos kiszereléstől az 1200 grammos kiszerelésig terjed a cég virsliportfóliója. Így mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő kiszerelést.
Az idei évben tapasztalható turbulens árváltozások ellenére továbbra is kiegyensúlyozott a kereslet a Wiesbauer-Dunahús prémium termékei iránt. „A HORECA szektorban forgalmazott virslik jelentősen visszaesnek számításaink szerint a pandémia miatt. Viszont bízunk benne, hogy a háztartások év végi vásárlásai kompenzálni tudják ezt a visszaesést” – egészítette ki az értékesítési vezető.
„Idén jelentős innovációról számolhatok be: piacra kerülnek a Wiesbauer Pulyka virslik. A termékekkel célunk, hogy pulykahúsból készült virsli Wiesbauer minőségben kerüljön a magyar piacra” – hívta fel a figyelmet Kazai Zsolt.
Mint mondta, ennek megfelelően a termékek nem a piacon jelenleg található szeparátor „húsból” (csontokról mechanikusan lefejtett pulykahúsból) készülnek, hanem pulykacomb filéből és szárnytő filéből. „Ezzel nemcsak minőségben, hanem ízben is prémium minőséget alkottunk” – tette hozzá.
A Wiesbauer pulykavirslik kétféle formában és kétféle kiszerelésben kerülnek piacra. A Prémium Bécsi Pulyka virslit juhbélbe töltve 2x200 grammos és kilós védőgázas kiszerelésben, a hámozott Pulyka Frankfurti virslit 400 grammos kiszerelésben és kilós kiszerelésben forgalmazza a cég.
Idén a már jól bevált partnerek akciós újságjaiban ­történő megjelenés mellett óriásplakát és city light megjelenésekkel is készül a Wiesbauer-Dunahús.

 

Már a jövőre koncentrálva
A virsli az a közkedvelt étel, amely szinte minden héten az átlag magyar fogyasztó asztalára ­kerül. Finom, magas hústartalmú és könnyen elkészíthető. Ennélfogva egész évben szezonja van, de természetesen az év végi szilveszter előtti pár nap óriási forgalmi felfutást eredményez.
„A virslipiacon a roppanós ­bécsi virsli a legkeresettebb termék, de a régi tradicionális műbeles virsli fogyasztásában sem igen lehet látni csökkenést. A hámozott virslik dinamikus ter­jedését valószínűsítjük a jövőre nézve, de ennek a folyamatnak még csak a legelején tartunk. Érdekes módon a sajtos, ­illetve az ízesített virslik nem igazán tudtak elterjedni a ­piacon” – ismertette Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. készítmény-­értékesítési igazgatója, megemlítve, hogy a Kometa kínálatából nagyon kedvelt a roppanós Bécsi ­virsli, valamint a műbeles virsli és a kis méretű Kölyök Virsli, amit a hámozott, illetve sajtos virsli követ.
„Tapasztalataink szerint évről évre egyre többen fordulnak a minőségi termékek felé, ez értékesítésünkben is érzékelhető növekedéssel jár. Különösen ünnepekkor fontos, hogy az asztalra kitűnő termékek kerüljenek. A Kometa termékek magas minőségük miatt jellemzően nem az árversenyző szegmensben szerepelnek, hiszen a minőségi alapanyagokból nem érdemes olcsó juhászpálcikát vagy virslit helyettesítő silány rudacskát készíteni” – fogalmazott Zab Gábor.
A Kometa folyamatosan nagy hangsúlyt helyez a felelősségteljes, hosszú távon fenntartható gazdálkodásra. Mint megtudtuk, folyamatban van egy újszerű koncepció kialakítása – Honest Food néven – annak érdekében, hogy a nagyüzemi élelmiszergyártás és a biogazdálkodás között megtalálja a középutat a cég. „Ez a szellemiség a vállalati működés egészére hatással lesz a környezetvédelmi kérdésektől kezdve a felelős állattartáson át a termékfejlesztésekig” – hangsúlyozta a készítmény-értékesítési igazgató, hozzátéve: a folyamatosan fejlődő és bővülő rendszer sarkalatos pontja az állatjólét, valamint, hogy az elvárásokat, célkitűzéseket időről időre felülvizsgálják.
Zab Gábor úgy véli, hogy a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó kormányzati intézkedések rendkívüli módon felforgathatják majd az idei szilveszteri virsliszezont. „Az emberek nem fognak a korábbihoz hasonlóan magas számban wellness-hotelekben szilveszterezni. A családok várhatóan inkább csak szűkebb körben, otthon fognak ünnepelni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem kerülhet virsli az új évet várók ünnepi asztalára, de mi a Kometánál nagyon óvatosak leszünk a legyártandó mennyiségekkel az idei évben” – vélekedett a készítmény-értékesítési igazgató.
Mivel nagyon büszkék vagyunk a Kometa ízletes és ­magas hústartalmú virsli-választékára, ezért ezt igyekszünk is kommunikálni a fogyasztók felé. Külön virsli-spotot készítettünk, amit a legtöbb TV csatorna a műsorára fog tűzni, ­illetve ­aktívak leszünk a digitális csatornákban is. Emellett egy kreatív, hópelyhes szezon-csomagolással kívánunk reflektálni az évszak változására, a tél beköszöntére.

Virsli: egyre nagyobb szerepet kap az önkiszolgálópult

Csaknem 35 ezer tonnát vásároltak a magyar fogyasztók az egyik legjobban keresett húskészítményből, a virsliből 2019 októbere és idén szeptember között. Ez időszak során a kategória mintegy 50 milliárd forint bevételt hozott a kiskereskedelemben.
Mennyiséget tekintve plusz ­2%-ot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe egyik kumulált évről a másikra, míg a forintban mért forgalom 14%-kal nőtt. A kategóriában december hónapban figyelhető meg szezonalitás.
A bolttípusok súlyát vizsgálva kiderül, a ­virsli értékbeli forgalmának több mint fele, 56%-a a 401–2500 m2-es üzletekben realizálódik, ­22%-a pedig az ennél nagyobb (2500+ négyzetméter) ­alapterületű boltokban. További 12%-ot hasítanak ki az ­51–200 m2-es üzletek.
Hasonló ütemben gyarapodott a gyártói és a kereskedelmi márkák forgalma: értékben ­14–14%-kal növekedett az eladás az előző időszakhoz viszonyítva. A kategória forintban mért piacának 57%-át hasítják ki a gyártói márkás termékek.
A sertésvirsli adja a kategória több mint felét (54%-át) értékben. 22%-ot tesz ki a baromfivirsli, további több mint egyötödöt (21%-ot) pedig a ­pulykavirsli.
Az önkiszolgáló- és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból tovább koncentrálódott: értéket tekintve 84% jutott az ön­kiszolgálóra, ami 2 százalékponttal magasabb az ezt megelőző, hasonló periódushoz képest.

 

Megfelelni a fogyasztók igényeinek
„Az eladások alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a ­virsli ugyan a mindennapi étkezés fontos része és folyamatos az értékesítése, azonban van az évben egy olyan szezon, amikor igencsak megugrik a ­kereslet a termékek iránt. Ez az időszak a karácsonyi-újévi időszak, amit főszezonnak is nevezünk” – fogalmazott Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere, hozzá­téve, hogy év végén átlag felett van a virslik értékesítése, a vásárlók sokkal többet vásárolnak, ­szinte minden háztartásban kerül valamilyen virslitermék az asztalra.
A virslipiacon alapanyag­meg­oszlás tekintetében számottevő változás nem látszik 2018 és 2019 éves viszonylatában. A sertésalapú virslik továbbra is a piac közel 47%-át adják, míg a baromfivirslik 51%-át. Az egyéb alapanyagból gyártott virslik részesedése továbbra sem számottevő, derül ki a Pick Szeged Zrt. által közölt felmérésekből.
A termékmenedzser elárulta: általános tendencia, hogy a vásárlók egyre magasabb hústartalmat várnak el a virslitermékektől is. Ennek ellenére továbbra is jelentős kereslet mutatkozik az úgynevezett Élelmiszerkönyvön ­kívüli (ÉKK*) virslitermékek iránt, noha a forgalmuk évek óta fokozatosan csökken, ami a fogyasztói tudatosság erősödésének tudható be. „Az általában rudacskának, pálcikának nevezett termékek a piac 33%-át tették ki a tavalyi évben” – ismertette Dósa Ágnes.
Az ízesítések tekintetében hosszabb ideje a legnépszerűbb termékek a natúr, illetve füstölt ízű virslik. A magyar piacon ezek adják a választék számottevő részét is. A különböző ízesítésű egyéb virslik (sajtos, csípős, barbecue-s, pritaminos stb.) forgalma jelentősen elmarad az előbb említett két „ízhez” képest.
A műbeles virslik iránti kereslet évről évre csökkenő tendenciát mutat, mivel a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az ehető beles vagy éppen hámozott termékeket.
Mint mondta, az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a virslikategóriában a kiszolgáló típusok megoszlása érdemben nem változott, a forgalom továbbra is az önkiszolgáló kiszerelések felé tolódik. Az értékesített volumen nagyobb részét, több mint 90%-át, 2019-ben is az önkiszolgáló kiszerelések adták. A PL termékek részaránya enyhén növekedő tendenciát mutat. A kereskedelmi márkás termékek 2019-re már a hazai virslipiac felét tudhatják magukénak.

Mint megtudtuk, a Pick Szeged Zrt. által forgalmazott önkiszolgáló virslik közül a kisebb, egyszemélyes ­kiszerelé­sek (100 g–250 g) a legkelendőbbek. Ezt követik a 250 g–500 g közötti termékek, ahol a legnépszerűbb a családi 280 g-os vákuumcsomagolt kiszerelés. Az 500 g feletti kiszerelések már alacsonyabb forgalommal bírnak.
Dósa Ágnes megjegyezte, hogy hazánkban is megfigyelhető a globális keresleti megatrendek fokozatos ­felerősödése, például az egészség- és környezettudatosság, a fenntartható­ság iránti igény, vagy a fogyasztói ártudatosság, melyek az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal. A vásárlók egyre inkább elvárják a gyártóktól a magas minőségű, minél magasabb hústartalmú virsli termékek gyártását – meg­fizethető áron. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy nem jelent feltétlen prémiumjelleget az, ha egy virslinek magas a hústartalma, ennél ma már többet várnak el a fogyasztók, például fenntartható csomagolást, magyar eredetet, adalékanyag mentességet stb.
Az idei év első negyedében a Covid-19-járvány elleni védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, illetve a zavartalan ellátást biztosítani. Ezen körülmények komoly kihívások elé állították az egyes ágazati szereplőket, többek között a feldolgozókat is.

„A Pick Szeged Zrt. mint stratégiailag kiemelt jelentőségű élelmiszergyártó sikeresen nézett szembe a felmerült nehézségekkel és biztosítani tudta minőségi hústermékeink folyamatos elérhetőségét ezen kritikus időszak alatt is. Mint tudjuk, jelenleg a vírus még nehezebb, második hullá­mában vagyunk. Ennek következtében cégünknél a ­munka most még szigorúbb szabályozások és feltételek mellett zajlik” – tudtuk meg.
A termékmenedzser szerint a pandémia várhatóan rövid és hosszabb távon is megváltoztatja a fogyasztói igényeket, a gondolkodásmódot, felerősítheti a már meglévő trendeket. A járvány okozta negatív gazdasági hatások miatt várhatóan növekszik a fogyasztói ártudatosság.
„A koronavírus-járvány közvetlen hatásaként említhető a kevesebb elkölthető jövedelem – bizonyos rétegek elmozdulása az olcsóbb kategóriák felé, és ezzel párhuzamosan az egészség- és környezettudatosság, a fenntarthatóság iránti igények, valamint a legdinamikusabban növekvő globális megatrendek felerősödése, melyek hazánkban is az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal” – fogalmazott Dósa Ágnes.

A 2018-ban bevezetett PICK PICKOLINO virsli család az egészségtudatos trendnek megfelelve az idei évben tovább bővült. 2020 májusában újdonságként került bevezetésre a baromfi alapanyagokból készülő PICK PICKOLINO Hot dog virsli 140 g-os kiszerelése, mely egy sajtos ízváltozattal, illetve a nagyobb, családi kiszerelésű 280 g-os változattal együtt került a piacra.
„A PICK PICKOLINO Hot dog magas hústartalmú, enyhén füstös, kellemesen fűszerezett hámozott virsli, mely alternatívát kínál azon fogyasztóknak, akik a baromfihúsból készült készítményeket preferálják. Hasonlóan a ­többi PICKOLINO virslihez, nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, illetve glutén- és laktózmentes, így a glutén- és laktózintoleranciával érintetett vásárlók is bátran fogyaszthatják. Az új termékek piaci bevezetését június-augusztus hónapokban online kommunikációval – látványos online banner megjelenésekkel, receptvideókkal, social media-aktivásokkal és Google-hirdetésekkel, valamint reklámfilmmel is támogattuk. A PICK a 2020-as szezonban is a PICKOLINO termékek értékesítésére koncentrál” – ismertette a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere.

Keresettek a rudacskák
„Tagcégeink – a Mirbesz cégcsoport részeként – az ­ország teljes területén részt vesznek az élelmiszeripari termékek nagykereskedelmi forgalmazásában. A multinacionális ­hálózatok kivételével az összes vevői szegmens kiszolgálásában otthonosan mozgunk. Fő ellátási területünk a HORECA szegmens, a közétkeztetési hálózatok és a közbeszerzési pályázatokon meghirdetett élelmiszer tenderek konyhái. Mindemellett nem elhanyagolható volumen a gyorsétkeztetési egységek és a hazai retail hálózatok­ba történő beszállításunk” – ismertette Suba Zsolt, a Mirbesz Kft. Kedvenc Ízek márka­termék vezetője, hozzátéve, hogy a cég saját ­márkái, a Kukta és a Kedvenc Ízek teszik ki a friss húsok mellett a forgalom jelentős részét.
„A mi piacunkon a műbeles és az emészthető kollagénbeles termékekből közel azonos arányú a fogyás. Beltartalmat tekintve a sertésvirslikből, illetve a sertés-baromfi mixből fogy jóval nagyobb mennyiség, közel 80%, míg a baromfi alapú készítményekből csak 20%” – említette Suba Zsolt, hozzáfűzve, hogy a virsli és rudacska elnevezésű termékek értékesítési aránya közel azonos. A bécsi rudacskák 2 kiszereléséből ugyanannyi fogy, mint a cégcsoport összes többi saját márkás virslijéből együttesen.
A márkatermék vezető szerint a termék sikerét kellemes füstös ízvilágának és a roppa­nós, emészthető kollagénbélnek köszönheti. A sertéshús és baromfihús összetevők aránya 2 az 1-hez, megfelelő arányban találta el a gyártó.
Az év utolsó hónapjának virsli­forgalma kb. 20-30%-kal magasabb a többi hónaphoz viszonyítva. Suba Zsolt szerint évek óta egyre kisebb ez a többi hónaphoz viszonyított növekmény és egyre kiszámíthatatlanabb.
„A koronavírus-járvány miatt az elmúlt 10 hónap forgalmát tekintve a hentesáru termékkörben közel 15%-os visszaesést tapasztaltunk. A rudacska kategóriában ez az érték elérheti a 20%-ot is az iskolák és egyéb közintézmények részleges leállása, illetve a naponta csökkenő létszám ellátása következtében” – ismertette Suba Zsolt a járványhelyzet miatt kialakult helyzetet.
„Új projektünk a foszfátmentes virsli és debreceni bevezetése a piac azon szereplői részére, akik számára fontos ezen adalékanyag kiváltása. Emellett a járvány időszaka előtt előkészítettünk nagy kiszerelésű prémium termékcsaládot is kifejezetten a szállodák és éttermek ­számára. A bevezetés most várat magára, amíg újra elindul az élet a turizmus és vendéglátás területén” – egészítette ki a márka­termék vezető.
Nemrégen ért véget a Mirbesz Kft. konyhafeltöltő promóciója, amivel az intézményi konyháknak biztosított kedvező vásárlási lehetőségeket. Jelenleg is különféle vásárlási csomagokat és mellette kedvező árakat kínál vevői számára a cég.

*Az ÉKK rövidítést a Magyar Élelmiszerkönyvben nem szereplő, kategórián kívül eső termékekre használjuk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)

Belelapozok