Annak ellenére, hogy a virsli a pezsgő és a lencse mellett a legnépszerűbb termék szilveszterkor, sokáig „rossz sajtóval” bírt. Az elmúlt néhány évben a virslipiac határozottan pozitív változásokon esett át, a vásárlók pedig egyre inkább a minőségi termékeket teszik kosarukba.

Minőségi virslik választéka
A virsli egész évben népszerű termék, hiszen rendkívül gyorsan elkészíthető, teljes értékű, hidegen és melegen egyaránt fogyasztható étel. A virsli remek proteinforrás, tökéletesen alkalmas főétkezésekhez, főfogásként vagy feltétként kínálva, valamint reggelire, tízóraira, uzsonnára vagy vacsorára is fogyasztható. Ideális alapanyag bármilyen gyorsan elkészíthető meleg fogáshoz.
Az év végi időszak tekinthető a virsli főszezonjának: a szilveszteri időszakban jelentősen megnő a virsli iránti kereslet.
Az ALDI termékskálájában található virslik közül a vásárlók legtöbbször a 400 grammos kiszerelésben kapható, 80 százalékos sertéshús tartalmú frankfurti, koktél frankfurti virslit választják. Szintén népszerű termék az 1 kilogrammos kiszerelésű baromfi rudacska, amely 56 százalékban tartalmaz baromfihúst. A harmadik legkeresettebb termék a 2x200 grammos bécsi virsli, amely 76 százalékban sertéshúst és 8 százalékban marhahúst tartalmaz.
Az ALDI tapasztalata szerint minden kiszerelés népszerű, a legkedveltebb a 400 grammos csomagolásban kapható frankfurti virsli, illetve az 1 kilogrammos csomagolású baromfi rudacska.
Az ALDI saját márkás termékei kapcsán egyértelműen látszik a fogyasztói hűség. A magas minőségű termékek fogyasztói ragaszkodnak a megszokott minőséghez, ezek a termékek egyre több, elkötelezett vásárlót nyernek meg maguknak. A prémium kategóriás termékek értékesítési adatai is egyértelmű fejlődést mutatnak, bár a nagyobb kereslet még mindig az olcsóbb termékek iránt mutatkozik.
Az ALDI szortimentjének kialakításában fő szempont, hogy minden vásárló megtalálja a számára ideális összetételű és árú terméket. A széleskörű kínálatban baromfi- és sertésvirslik is megtalálhatóak, az alacsonyabb hústartalomtól egészen a 85 százalékos hústartalomig.
Az ALDI tapasztalatai szerint minden területen meg­figyelhető a fogyasztói tudatosság növekedése, ezzel párhuzamosan a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése. Az áruházlánc folyamatosan reagál a piaci igényekre, ennek jegyében került az állandó kínálatába az „E” mentes gyerek virsli, illetve nemsokára a boltok hűtőpultjaiba kerül a csirkemell tartalmú baromfivirsli is.
Az ALDI a koronavírus-járvány mellett is az elmúlt években tapasztalt forgalomra számít, és arra készül, hogy a vevők a szokott módokon fogják beszerezni az ünnephez elengedhetetlen minőségi alapanyagokat. A szezonból fakadóan és a járványügyi intézkedések miatt feltételezhetően még többen fognak otthonaikban főzni, sütni, ez valószínűleg tovább fogja növelni a kategória termékeinek forgalmát. Az áruházlánc – az első hullám tapasztalatait szem előtt tartva – erre tudatosan készül.
Az ünnepi készülődésre az ALDI kiemelt figyelmet fordít, így a virslitermékekről is számos csatornán keresztül kommunikál. A széles termékválasztékra szórólapos és ­webes megjelenéssel, valamint a közösségi médiumok felületein való megjelenéssel hívja fel vásárlói figyelmét. Az áruházlánc a legnépszerűbb termékek árát a főszezonban, vagyis szilveszterkor csökkenti.

Kedveltek a prémiumtermékek
A virslikínálatot nézve két csoport különböztető meg, húsfajta szempontjából a baromfi és vörös húsból készült virslik, fajta tekintetében pedig a hámozott és a nem hámozott virslik. Nem hámozott virsliken belül természetesen vannak emészthető bélben lévő és nem emészthető bélben lévő termékek. Húsfajta szempontjából a vörös húsból készült virslik teszik ki a kategória több mint kétharmad részét. Fajta szempontjából pedig egyre nagyobb térhódítása van a hámozott virsliknek, azonban részarány tekintetében még mindig ez a kisebb kategória.
„A kiszerelések tekintetében szemmel látható eltolódás van a csomagolt termékek irányába, azonban ez jelenleg nem a vásárlói szokások ezirányú gyors változása miatt van, hanem a koronavírus hatásának tudható be” – ­egészítette ki Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.
Mint mondta, a szilveszteri periódus kiemelkedő, de ezen kívül év közben nincs hangsúlyos periódus, mert egész évben az egyik slágerkategória. A szilveszter előtti napokban az átlagoshoz képest megnő az üzletek forgalma, de ez a növekedés nem olyan kiugró, mint a karácsonyi időszakban.
„Az elmúlt években mind a vásárlók, mind a gyártók és kereskedők is elmozdultak a prémium kategóriás irányba, azonban a koronavírus miatti negatív hatások ezt a tendenciát megállították és várhatóan nőni fog a kereslet az olcsóbb termékek iránt” – mondta Maczelka Márk, aki megjegyezte, hogy a járvány a termékek támogatására is hatással van, például a kóstoltatás kiesésével nincs jelenleg extra eszköz az üzletlánc kezében.

Növekvő kereslet
A Tesco áruházakban a virsli éves forgalmának jelentős része decemberre koncentrálódik, az eladások jelentős százaléka erre az időszakra esik. Ahogyan tavaly, az áruházlánc idén is széles választékot biztosít vásárlói számára a szilveszteri ünnepléshez. A pezsgő esetében még látványosabb a forgalomnövekedés – áll a TESCO-Global Áruházak Zrt. közleményében.
A koronavírus-járvány befolyásolja a fogyasztók mindennapjait, azonban az év végi ünnepeket mindenki a hagyományok szerint szereti eltölteni. Sokan már a karácsonyi bevásárlással egy időben beszerzik a szilveszteri virslit. Ezt mutatja, hogy már a karácsony előtti héten megugrik a ­virsli forgalma.
A Tesco áruházakban a legkeresettebb szilveszteri húsféléből, a virsliből is igen széles kínálat várja a vásárlókat. Tapasztalatok szerint a magyar vásárlók egyre inkább a közép- és felsőkategóriás virsliket keresik, a legnépszerűbbek a frankfurti- és juhbeles baromfivirslik, de folyamatosan nő a kereslet a sertésvirslik iránt is. A virslifogyasztás évről évre a közép- és felsőkategóriás árucikkek felé tolódik. A csemege­pulti termékeknél szilveszter előtt 2–3, az előre csomagolt árunál pedig 3–4-szeresére nő a forgalom – közölték.

Év végi slágertermék a virsli
Továbbra is a virsli az egyik legnagyobb kedvenc szilveszterkor. „Alapvetően a ­virsli a legnagyobb forgalmú kategória a feldolgozott húskészítményeken belül, ezért mi is többször várjuk ­akcióval vásárlóinkat az évben, de főszezonnak a ­de­cember tekinthető” – fogalmazott kérdésünkre az Auchan Retail Magyarország Kft. sajtóosztálya, megemlítve, hogy különösen nagy forgalmat bonyolítanak le december utolsó két hetében, köszönhetően a szilveszteri készülődésnek.
A virslikategóriában az Auchan legnagyobb forgalmú terméke a baromfivirsli, a második helyen pedig a sertés szerepel. Az idei, kiszámíthatatlannak tetsző szezonban a tavalyi évhez képest is enyhe forgalomnövekedéssel számol az áruházlánc. A slágertermékek között vannak az emészthető bélbe töltött virslik, bécsi virslik, frankfurti virslik és a juhbeles virslik. A kosarakba legtöbbször koktélvirsli kerül, de a nagy kiszerelésű, egy kilogrammos bécsi virsli is közönségkedvenc a szilveszterre készülők körében.
Miközben a minőségi virslik iránti kereslet továbbra is egyértelműen növekszik, az Auchan szerint a vásárlók az alacsonyabb árú termékeket azonos arányban választják, mint az ismert márkák termékeit.
„A műbeles és a nem műbeles csomagolást nézve az mondható, hogy a műbelest jobban keresik a vásárlóink, ebből ­többet is értékesítünk, de e kategóriák mellett folyamatosan fejlődik az emészthető bélbe csomagolt virslik kereslete is, annak ellenére, hogy ezeknek általában magasabb az ára” – ismertette az Auchan sajtóosztálya, meg­jegyezve, hogy a tapasztalat szerint a vásárlók ugyan kedvelik az 1 kilo­grammos vagy a 800 grammos kiszerelést, ugyanakkor a 350 grammos termékekből értékesítik a legtöbbet.
Mint említették, a vásárlók folyamatosan érdeklődnek a magasabb hústartalmú termékek és az újdonságok iránt. „A szállítók nagyon nyitottak ebben a kategóriá­ban az új termékek fejlesztésére, ezt mutatja az is, hogy ma már gyógynövény kivonatot tartalmazó virslink is van” – ­tették hozzá.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)

BELELAPOZOK