Miközben hagyományosan a szezonra jellemző termékeket veszik le a polcokról a vevők, lassan, de változik a fűszerek és fűszerkeverékek iránti igény: a fogyasztók is egyre nyitottabbak, és már nem minden esetben az ár a döntő vásárláskor. A téli fűszerkínálat kibővült az egzotikus vidékek palettájával, az üzletekben innovatív ízkombinációkkal találkozhatnak a vevők.

Egy élelmiszerbolt fűszerpolcsorának kinézete és tartalma sok mindent elárul az adott ország kulináris szokásairól. Például az amerikaiak kedvelik a kényelmet, szeretik a fűszereket szilárd csomagolásban, például fémdobozokban; Franciaországban sok fűszert elegáns üvegedényekben árulnak; Görögországban az olcsóbb, funkcionális átlátszó fóliacsomagolás a domináns; a lengyelek a leggyakrabban papírzacskóban vásárolnak, szintén olcsó fűszereket; a magyarok pedig éppúgy kedvelik a kis kiszerelésű zacskós, mint a designos megjelenésű szórófejes és üveges vagy fűszermalom termékeket.
Hazánkban a karakteres, fűszeresebb, intenzívebb ízek kedveltebbek. Ennek megfelelően a magyar fogyasztók szeretik, ha vásárlás során bővebb a választék az édesnemes és csípős fűszerpaprika-őrleményekből, illetve egyéb hagyományosan magyaros fűszerekből, fűszerkeverékekből. A gasztrokultúra változásának és színesedésének köszönhetően a fogyasztók egyre szívesebben választják a távoli vidékek ízvilágát és veszik le az áruházak és élelmiszerboltok polcairól az innovatív termékeket.



Bőséges kínálattal
A fűszerek iránti kereslet egyértelműen megnő a nyári szezonban, ekkor a húspácokat és a grillezéshez felhasználható fűszerkeverékeket keresik leginkább a vásárlók. Ugyancsak kiemelkedő a fűszerek forgalma a téli ünnepek közeledtével, amikor a tradicionális, karácsonyi süteményekhez elengedhetetlen hozzávalók kerülnek előtérbe: a szegfűszeg, a fahéj, a vaníliarúd, a gyömbér és a mézeskalács fűszerkeverék.
Az ALDI áruházakban kapható fűszerkeverékek esetében – az ünnepek előtt – jól látszik a forgalomnövekedés a sütéshez kapcsolódó keverékeknél, valamint a karácsonyi, ­ünnepi fogások elkészítéséhez nélkülözhetetlen fűszereknél. Ide tartoz­nak a halételek fűszerezéséhez való termékek, illetve a ­mindig népszerű pirospaprika.
A fűszerek, fűszerkeverékek esetében a tasakos kiszerelés mellett a fűszermalom formájában való megjelenés kedvelt, ezek jellemzik a piacon lévő termékeket. „Az ALDI fűszerválasztékában – ár-érték arányban – a tasakos kiszerelésben kapható fűszerek ára a legkedvezőbb, a vásárlók ezeket keresik leggyakrabban” – fűzte hozzá az ALDI.
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók egyre nyitottabbak a nemzetközi konyha által használt fűszerekre. Különösen szívesen vásárolják az ázsiai és az orientális konyhára jellemző fűszereket, fűszerkeverékeket. A szegmensben mind az alapvető fűszerek, mind a fűszerkeverékek esetében növekvő kereslet figyelhető meg.
Lapunkkal az ALDI közölte: az üzletlánc az év végi ünne­pekre való tekintettel forgalomnövekedéssel számol. „A pandémia hatására az otthoni sütés-főzés előtérbe került, így az idei évben a fűszerek iránt is megnőtt a kereslet, amely a karácsonyi időszakban várhatóan még erősebben érzékelhető lesz” – ismertették, hangsúlyozva, hogy erre a megnövekedett érdeklődésre és forgalomra az ALDI bőséges árukészlettel és szezonális kínálattal készül.
Az ALDI számos kommunikációs elemmel segíti ­vásárlóit. A vállalat 360 fokos kommunikációt folytat, a ­televíziós, ­rádiós és közterületi hirdetések mellett szórólapokkal, online- és sajtó­megjelenésekkel segíti vásárlóit a tájékozódásban.

20 milliárd forintnyi fűszer

Értékben 8, míg mennyiség szempontjából 6 százalékkal emelkedett a fűszerek kiskereskedelmi forgalma 2019. szep­tember és 2020. augusztus között az ezt megelőző, hasonló időszakhoz viszonyítva.
Az éves piac mérete ér­té­ket tekintve meghaladja a 20 milli­árd forintot, mennyiségben pedig a 3500 tonnát a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. A kategória bevétele 70–30 arányban oszlik meg a gyártói és a kereskedelmi márkák között.
A bolttípusokat illetően erősödött a 401–2500 ­m2-es csatorna súlya, immár 38%-ot hasítanak ki a teljes, értékben mért forgalomból, ami 2 százalék­ponttal magasabb, mint az előző periódus során. Az eladás további több mint egynegyedét (27%-át) a 2500 m2-nél nagyobb boltok hasítják ki. Az ­51–200 m2-es üzletek részaránya 18%-os.
A teljes értékbeli forgalom egyötödét jelenti a bors. Második helyen 18%-kal a fűszerkeverékek állnak, míg a top 3 utolsó tagja a paprika.
Kiszerelés szerint vizsgálva fej-fej mellett vezet a 11–20 grammos és a 26-50 grammos csomagolás, 30–30%-os piacrésszel. Fele ekkora részesedést tesznek ki a maximum 10, valamint az 51–100 grammos fűszerek.

A szezonális fűszereken is túl
„Elmondható, hogy a fűszerek és fűszerkeverékek forgalma egész évben kiegyensúlyozott. Nincsenek nagyobb kiemelkedések, visszaesések. A tiszta/mono fűszerek forgalma egyenletes, a fűszersóknál lehet érzékelni szezonalitást” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy nyáron a grill fűszersók, télen a téli fűszerkeverékek iránt nő meg a kereslet a SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Maczelka Márk megjegyezte, hogy az előző évhez képest az idei téli trendben sem várható jelentős változás. Míg az egész évben fogyasztott és használt fűszerek, fűszerkeverékek és sók iránti kereslet kiegyensúlyozott, az adott szezonra jellemző ízesítők iránt megemelkedik az igény. Télen az egész éves kereslethez képest a tiszta/mono fűszerek esetében például a fahéj, szegfűszeg, kardamon vagy a csillagánizs, a fűszerkeverékek esetében pedig a téli idény termékei iránt, mint például a Forralt Bor, Puncs, Mézeskalács, Fahéjas Sütemények fűszerkeverék-termékek iránt nő meg a kereslet. Az alapfűszerek tekintetében a disznóvágások miatt az igen magas őrölt bors fogyásán lehet látni növekedést egész évben.
„Az elmúlt években újra divattá vált az otthoni főzés, a családdal, barátokkal való együtt főzés. Ezen összejövetelek ételei nem a hagyományos ételek, mint pl. a pörkölt, rántott hús, hanem nyitottak az újdonságokra, az extra ízvilágokra a vásárlók. Nyáron nagy teret hódít a grillezés, ehhez szívesen kipróbálják a különböző ízesítésű fűszersókat, pl. BBQ, Chili, Mézes- Mustáros, vagy a különlegesebb fűszereket, mint pl. tárkony, sáfrány, borókabogyó, színes borsok” – ismertette a kommunikációs vezető.
Maczelka Márk szerint a fűszer/fűszerkeverék/fűszersó kategóriára nem jellemző a sűrű csomagolás-, designváltás. Újításként a nagyobb kiszerelésű termékeknél megfigyelhető a visszazárható csomagolás. Illetve egyre kedveltebbek a fűszermalmok, melyekből frissen darálható a termék főzéskor. A kommunikációs vezető felhívta a figyelmet arra, hogy ezen árucsoportnál fontos, hogy újratölthető legyen az őrlő, és hogy az utántöltéshez is megtalálja a vásárló a szortimentben a keresett terméket.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a szegmensen belül az úgynevezett zöld fűszerekben van fejlődési lehetőség. „Az alap­fűszerekből – pl. bors, kömény, majoránna, őröltpaprika –, nem fogyasztanak többet a fogyasztók. Azonban újra divat lett otthon főzni, a főzős műsorok, gasztroblogok hatására új ízeket kipróbálni. Emiatt a kevésbé hagyományos, mindennapos ételek főzéséhez használt fűszerekben van fejlődési lehetőség, pl. lestyán, kakukkfű, tárkony, bazsalikom, sáfrány, stb.” – mondta Maczelka Márk.
Mint megtudtuk, az alapfűszerek választása esetén meg­figyelhető az árérzékenység, az egyedi, „extrább” ételek el­készítéséhez használt termékeknél nem. A kommunikációs vezető ezt azzal magyarázta, hogy míg egy sertéspörkölthöz meg­vásárolják a legalacsonyabb áron található termékeket a vevők, egy steakhez nem érdekes a fűszer ára, inkább az, hogy minél extrább, minőségibb legyen.
Maczelka Márk megjegyezte, hogy a koronavírus- járvány természetesen ennek a kategóriának is befolyásolta a keresletét. A tavaszi óriási felfutás után sem csökkent jelentősen a termékek iránti igény. A kereslet magasan tartásának az oka, hogy nagyon sok fogyasztó home office-ban dolgozik, ezért otthon főznek, és ha már főznek, akkor a gyerekek sem az iskolában esznek.
„Az üzleteinkben kapható termékeket a megszokott módon támogatjuk, kommunikációs csatornaként a hetente ­megjelenő szórólapjainkat, valamint a TV-, rádió-, BB- és online meg­jelenéseket használjuk” – közölte Maczelka Márk.


Szélesedő fűszerkínálat
A kecskeméti Fűszeráruház boltban és webáruházban különleges fűszereket, fűszerkeverékeket és távoli, egzotikus konyhák főzési alapanyagait, élelmiszereit kínálják. Nagy Erzsébet tulajdonos elárulta, hogy az üzlet létrehozásával színt és ízeket kívántak vinni a boltba betérők és vásárlók hétköznapjaiba: „nemcsak a főzni szerető amatőr és profi szakácsoknak, a kezdő vagy kísérletezni vágyóknak is könnyen elérhetővé kívántuk tenni a nehezen beszerezhető fűszereket, alapanyagokat”.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fűszerpiac nagyon verseny­képes, követi az egész élelmiszeripar trendjeit. Több gyártó jelentkezik különféle termékfejlesztéssel, amelyek egyrészt a természetességhez, másrészt a minőség hangsúlyozásához kapcsolódnak.
Mint megjegyezte, a trendnek megfelelően egyre többen főznek otthon, és egyre mélyebb ismeretet szereznek a főzés tudományáról. Ezért a fűszerkeverékek népszerűsége mellett most megfigyelhető a homogén fűszerek reneszánsza, hiszen ezek a termékek szabadon kombinálhatók az ételek egyéb összetevőivel.
A magyarok szinte minden ételükhöz sót, borsot és fűszerpaprikát használnak, azonban ezeken a fűszerszegmenseken belül is kaphatók termékek, amelyek egyediek. Például a bors nemcsak feketebors lehet, hanem rózsabors, fehér- és zöldbors, színesbors vagy tarkabors – mind más ízélményt nyújt, más árkategóriában kapható.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)