A funkcionális élelmiszerpiacon tevékenykedő gyártók a fogyasztók erősödő egészségtudatos igényeinek megfelelően fejlesztik és gazdagítják termékeiket. Az elmúlt évek során hazánkban is polgárjogot nyertek a hétköznapokban fogyasztható mentes alapélelmiszerek és nass termékek.

Növekvő kínálattal

„A mentes élelmiszerek iránti kereslet ugrásszerű növekedést mutat. A fogyasztói igények kielégítésére cégünk a piacon több termékcsalád jelenlétével, széles választékkal reagál” – mondta Takács Réka, a Hunorganic Kft. brand managere.

A Hunorganic legismertebb terméke a NATURBIT glutén-, búza-, tej- és tojásmentes termékcsalád, melynek legkedveltebb tagja az ­ALFA-MIX univerzális lisztkeverék. A Naturbit termékkör pizza-, tortilla, burgonyagombóc-, gofri- célliszteket és fasírtporokat is tartalmaz. Emellett sós snackek, édes kekszek és sütéshez szükséges gluténmentes alapanyagok (darák, pelyhek, magvak) teszik teljessé a kínálatot. A termék­családhoz tartozik a gluténmentes répatorta, amely 2018-ban kétszeresen is díjnyertes lett.Mint megtudtuk, egyre keresettebb „a MIMEN, azaz MInden allergéntől MENtes” termékcsalád, ami a multiallergiában szenvedők igényeit teljeskörűen kielégíti. Ezek a termékek kiváló alternatív gabonafélékkel (pl.: hajdina, köles, barna rizsliszt) és reformalapanyagokkal (pl.: csicseriborsóliszt, tápióka) készülnek. Többek között készre sütött pékáruk, édes és sós kekszek, nokedli-, palacsinta-, linzer-pite céllisztek, valamint száraztészták is széles válasz­tékban elérhetőek. 

A termékkínálatban szerepel még a GLIADINO kukorica- és burgonyaalapú 6 tojásos, gluténmentes száraztészta­család, amely minden igényt kielégítő formaválasztékban elérhető, a legvékonyabb gluténmentes cérnametélttől a tarhonyán keresztül, a lebbencsen át a pennéig, tíz különféle formában. 
„Folyamatosan igyekszünk termékfejlesztésekkel meg­jelenni. Cégünk a múlt év során nagy hangsúlyt fektetett a csomagolás megújítására azért, hogy a termékek külleme tükrözze a beltartalmi értékeit és vonzó megjelenést biztosítson termékeinknek a boltok polcain” – említette Takács Réka, megjegyezve, hogy emellett folyamatosan fejlesztik a receptúrákat is, szem előtt tartva a beltartalmi értékeket, ízletességet és a könnyű felhasználhatóságot.

„A vásárlóinkat minden esetben tájékoztatjuk a termékeinkről, legújabb fejlesztésekről és szóróanyagok készítésével segítjük őket az egészségtudatos választásban” – árulta el Takács Réka, hozzátéve, hogy a tapasztalatok alapján elmondható: a fogyasztók számára a termékek megbízhatósága és az íze a legfontosabb. Mint mondta, a fogyasztók szeretnének egészségesen és „mentesen” táplálkozni, ugyanakkor semmiképpen sem szeretnének az élelmiszer élvezeti értékéről lemondani. „Minden esetben odafigyelünk, hogy a termékeinket mindenki számára elérhető áron kínáljuk” – tette hozzá a brand manager.

A Hunorganic fennállása óta minden évben merülnek fel igények és ötletek újdonságok tekintetében. Így folyamatosan zajlanak fejlesztések és tesztelések az ügyben, hogy minél jobb minőségű, értékes anyagokban gazdag, ízletes termékekkel bővítsék a cég termékportfolióját és a piacot. A gyártó legújabb termékei a MiMen termékcsaládhoz tartozó pizza-, gofri-, linzer-, pite-, palacsinta-, nokedli- lisztkeverékek. A Naturbit családot pedig az olasz pizza, burgonyás gombóc és nokedli céllisztekkel bővítették.

Egészséges és finom

Az elmúlt másfél évtized során hazánkban is polgárjogot nyert a müzli. Mára az egészséges táplálkozás egyik szimbóluma lett. A GfK Hungária Piackutató Intézet nemrégiben nyilvánosságra hozott felmérése szerint a müzlik és gabonapelyhek 1997 óta folyamatosan egyre kedveltebbé váltak a magyarok körében.A polcokon egyre több „mentes” termék található, amelyekre az utóbbi években nagyon megnőtt a kereslet. Az Úsovsko Hungary termékkínálatában megtalálhatóak a gluténmentes, pálmaolaj mentes, csökkentett cukortartalmú és hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékek.
„A termékfejlesztések során elsődleges célunk, hogy „egészségeset és finomat” tudjunk kínálni a vásárlóknak. Ennek megfelelően innovációink fontos szempontja az egészségtudatosság, a természetesség és a kényelem. Fit termékeinkkel próbálunk egyedit alkotni, úgy ízvilágban, mint kiszerelésben és csomagolás variációkban” – fogalmazott Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Mint mondta: a közeljövőben a piacon olyan termékinnovációkkal kívánnak megjelenni, amelyek kitöltik a vevők mindennapi étkezési szokásait. A cég számára továbbra is nagyon fontos szempont, hogy a termékek „édesítőszer mentesek” legyenek. 

„Több tudományos kutatás szerint bizonyos édesítőszerek túlzott használata nem egészséges, így mi az édesítőszerek használatát zártuk ki teljesen. Több termékünknél csökkentettük a cukortartalmat 30%-kal, de még idén olyan termékekkel is meg fogunk jelenni, amelyek sem hozzáadott cukrot, sem édesítőszert nem tartalmaznak. Mi ebben vagyunk egyediek” – ismertette Vida Róbert, hozzáfűzve, hogy az Úsovsko Hungary tervei között szerepelnek új zab és granola termékek is.  Emellett hamarosan a polcokra kerül egy teljesen új, innovatív termékcsalád, a Fit Ropogós müzli szívecskék, amelyek egészséges ropogós müzli nass falatok, szív formába préselve.

„Nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy a fogyasztók döntése alapján a 2019-es évre elnyertük az „ÉV TER­MÉKE DÍJAT” a Fit Zab-és Rizskása termékekkel. Ezeknél a termékeknél sikerült olyan innovatív elemeket belevinni a termék összetételébe, mint a CHIA mag, GOJI bogyó vagy az Inulin, amelyek még egészségesebbé és finomabbá is tették a terméket” – mondta el Vida Róbert, hangsúlyozva, hogy ezeknek a termékeknek 30%-kal csökkentették a cukortartalmát és egyes termékek még gluténmentesek is.

Az egészséges táplálkozás manapság nagy népszerűségnek örvend, azt is lehetne mondani, hogy „divatos” lett. Vida Róbert tapasztalata szerint a gluténmentes vagy cukormentes termékeket már nem csak azok vásárolják, akiknek egészségügyi szempontból ez kötelező lenne. Emellett egyre több a tudatos vásárló és egyre többen megnézik a termékek összetételét is.

„Ez régebben nem volt jellemző. Fontos szempont a termék kiválasztásánál az egészségtudatosság, de a vásárlónak fontos, hogy ízletes is legyen a termék” – jegyezte meg az ügyvezető igazgató, aki úgy látja, hogy a mentes termékek vásárlásánál a legfontosabb tényezők: összetétel – ár – egyediség – praktikus csomagolás.„A fogyasztók nagy többsége árérzékeny, éppen ezért kiemelt szempont, hogy a legkedvezőbb áron tudják megvásárolni a mentes termékeket is. A fogyasztói ár kialakításanál nagyon fontos, hogy a mentes termékek ára ne, vagy csak nagyon minimálisan térjenek el a többi hasonló kategóriájú termékektől” – fűzte hozzá Vida Róbert.

Fő célcsoport a tudatos vásárlók

„Elhivatottak vagyunk ízletes és egyidejűleg természetes alapanyagú finomságok előállítása iránt. Saját receptúra alapján kisüzemi technológiával „kézműves” gumicukrokat állítunk elő garantált magas minőségben, amihez üzemünkben a legmodernebb gépek állnak rendelkezésre” – ismertette a természetes összetételű gumicukrokat gyártó Obstermann’s Kft. ügyvezetője. Dr. Váradi Szabolcs elmondta, hogy termékeik nem tartalmaznak „természetazonos” aromákat, mesterséges édesítőszereket, alapanyagul a helyben termő, kiváló minőségű Szatmári alma szolgál. A cég mindegyik termékcsaládja gluténmentes és a termékek tartósítószert sem tartalmaznak.

„A Prémium gumicukorka termékcsaládunk 100% almalé koncentrátumból készül, amire példa Európában is elvétve akad. Márkanevünk és receptúráink európai védjegyoltalom alatt állnak” – fűzte hozzá dr. Váradi Szabolcs.

Mint megtudtuk, az Obstermann's üzleti alapelvei folyamatosan fejlődnek és idomulnak a változó világhoz. Ami azonban a prioritások között változatlan, az a modern európai trendeknek és a fogyasztói igényeknek megfelelő, kiváló minőségű természetes alapanyagok használata és újabb és újabb innovatív termékek kifejlesztése és forgalmazása. „Ékes példája e fejlődésnek, illetve termékfejlesztésnek a Prémium gumicukor termékcsaládunk, amelyet akár cukorbetegek is fogyaszthatnak a betegségük mértékétől függően, a kalóriatáblázat figyelembevételével” – említette az ügyvezető.Dr. Váradi Szabolcs tapasztalata szerint folyamatosan növekszik az egészségtudatos vásárlók köre, melyet az Obstermann's prémium termékek forgalmának folyamatos növekedése is jól példáz. Mint megtudtuk, a céghez egyre több megkeresés érkezik különböző allergiával, illetve cukorbetegséggel küzdő fogyasztói csoportoktól a termékek összetételét illetően. 

„Kínálatunk fő célcsoportját a tudatos vásárlók alkotják, akik tudják, hogy melyek azok a minőségi jellemzők, amik szerint kiválasztják a terméket. Mivel fiatal cég vagyunk, csupa új termékkel, fontosnak tatjuk a termékjellemzők kommunikálását. Ezért termékeinket a polci megjelenésükben is a kezdettől fogva egy más „megvilágításba” igyekeztük helyezni” – árulta el dr. Váradi Szabolcs. Mint megtudtuk, az Obstermann's minden termékcsaládja egyedi, kifejezetten a magyar vásárlókat célzó tasakdizájnnal készül. Minden lényeges információt feltüntetnek magyar nyelven a tasakok front oldalán, tisztán és közérthetően fogalmazzák meg azt, hogy aki ezeket a termékeket megvásárolja, milyen minőséget és összetételt kap kézhez.

Fontos a minőség

A Candy Store Kft. főleg snack termékeket, édességeket és kekszeket forgalmaz, amelyet az uniós országokból hoz be Magyarországra lassan már 10 éve. A cég kínálatában megtalálhatók a sós ropogtatnivalók, vegán gyümölcs­szeletek, fehérjeszeletek, chipsek, töltött kekszek, valamint a cukormentes csokoládék. „Természetesen mindegyik termékünk gluténmentes. Az egyik adalékanyag- és gluténmentes liszt termékcsaládunkat pedig mentes-pékségek és cukrászdák is használják” – ismertette Lovas Balázs, a Candy Store Kft. tulajdonosa.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a termékválasztás során a vásárlók számára még ma is az első az ár. Mint mondta, mivel a lisztérzékenyek étrendje magasabb kiadással jár, fontos tényezővé válik a termékek ára. Emellett kiemelt szereppel bír az élelmiszerek minősége: ha gyengébb a minősége, hiába olcsó egy termék, általában gyorsan ki is fut a piacról. Lovas Balázs szerint a fogyasztók számára mindemellett döntő jellegű tényező a csomagolás. 

„A hazai gyártású termékek dizájnja sokszor alulmarad a külföldi termékekkel szemben, pedig azt gondolom, hogy ez egy nagyon fontos vásárlási szempont, még ha ezt a vásárló nem is mindig tudatosítja magában. A vevők szeretik a minőségi csomagolást, a színes-szagos látványt, hamarabb emelik le a polcról őket. Sokszor tapasztaljuk, hogy egy-egy termékcsaládunk esetében, ha csomagolásváltás történik, akkor emelkednek az eladások” – fogalmazott Lovas Balázs.
„Az igény az egészségtudatos élelmiszerek iránt egy­értelműen növekszik, de azt hiszem, itt el kell különítenünk kétféle csoportot: az igazi, diagnosztizált lisztérzékenyeket és azokat, akik saját döntésükből kerülnek bizonyos allergén anyagokat” – fogalmazott Lovas Balázs, a Candy Store Kft. tulajdonosa.

Fontos megjegyezni, hogy aki valóban, igazolhatóan lisztérzékeny, az nem divatból tart diétát. Számukra fontos, hogy egy termék gluténtartalma 20 mg/kg alatt legyen. „Súlyos egészségkárosodást okoz a glutén fogyasztása számukra, akkor is, ha pillanatnyilag nem érzékelnek semmilyen tünetet – ismertette Lovas Balázs. – Jellemzően a gluténmentes felirat fontos számukra, a hagyományos termékek mentes változatát keresik. Természetesen el kell mondjam, hogy növekszik azok száma, akik már tudatosan figyelnek az összetevőkre és a kalóriákra is”.

Mint mondta, kialakulóban van egy másik vásárlói réteg, akik a glutén mellett kerülik a cukrot, tejet vagy tojást, saját döntés alapján. Ezen fogyasztók sokkal tudatosabban keresik a nekik megfelelő termékeket, odafigyelnek a termékek összetételére. Lovas Balázs véleménye szerint a mentes termékek termékfejlesztése abszolút jó irányba halad, a gyártók egyre inkább próbálják kiiktatni a leggyakoribb allergéneket és a cukrot.

„Szinte nincs is olyan hagyományos termék ma Magyarországon, aminek ne lenne ilyen vagy olyan mentes változata” – jegyezte meg a cégtulajdonos, hozzátéve, hogy ma már a vegánok helyzete is javul, bővülnek az állati eredetű összetevőktől mentes termékek köre.

„A gluténmentes termékek csomagolását tekintve mi nagyon szerencsés helyzetben vagyunk. Gyártóink jellemzően az európai unió fejlettebb országainak piacára, sőt még olyan is van, aki már az amerikai piacra is gyártja termékeit, így a csomagolások nagyon magas színvonalúak” – említette Lovas Balázs. Mint mondta, ezek a termékek sokkal színesebb grafi­kával rendelkeznek, illetve sokszor az általánosnál jobb minőségűek a csomagolóanyagok is. A Candy Store-nak van olyan terméke is, amely speciális csomagolást kapott: tartósítószer és védőgáz nélkül is 1,5 év szavatossági idővel rendelkezik.Lovas Balázs elmondta, hogy idén a forgalmazó cég legtöbb új termékét a Nick’s termékcsalád nyújtja: új glutén- és hozzáadott cukormentes protein szeletek, jégkrémek és magvas szeletek érkeznek hozzánk a tavasszal. 
„Mindemellett szeretnénk termékeinket még inkább szélesebb körben elterjeszteni, folyamatosan keressük a viszonteladóinkat, akiknek mindig várjuk a jelentkezését. Nemcsak a partnereink számát, hanem a márkáink számát is szeretnénk növelni, tudatosan olyan termékeket keresünk, amelyek nemcsak gluténmentesek, hanem tej-, tojás- és hozzáadott cukormentesek is” – árulta el Lovas Balázs.

 

tészta107338834 m

Nem csak diétázóknak

A teljes értékű, egészséges táplálkozás terjesztését és a gluténmentes száraztészták, hidegen sajtolt, különféle ízesítésű kukoricaolajak, valamint malomipari termékek minden­napokban való fogyasztását tűzte zászlajára a CIVITA Food Kft. A monostorpályi családi vállalkozás kizárólag hazai termelőktől vásárolt, GMO-mentes kukoricát dolgoz fel üzemében, így minden terméke garantáltan gluténmentes. Vaszkó Gábor­tól, a CIVITA Food Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy a kínálatukban szereplő száraz­tészták között kiemelkedik a magas rosttartalommal rendelkező változat, mely a hagyományos társaihoz képest háromszor több rostot tartalmaz (alapja az egyedi, saját fejlesztésű őrlési eljárással előállított magas rosttartalmú kukoricaliszt). Így a malomipari termékek között is megtalálható a hagyományos kukoricaliszt, illetve a magas rosttartalmú változata. 

„Termékfejlesztési terveink között szerepel különféle lisztkeverékek és gluténmentes panír előállítása, illetve ízesített polentát, de félkész termékeket is szeretnénk hamarosan kínálni a fogyasztóknak” – ismertette Vaszkó Gábor.

Az ügyvezető tapasztalata szerint egyre tudatosabbak a vásárlók. Mint mondta, ma már nem egyszerűen az a cél, hogy a hagyományos, megszokott kedvenc ételeket elő tudják állítani gluténmentes módon is, hanem ­egyre fontosabb szempont, hogy ezek természetes alap­anyagokból, vegyszer- és adalékanyag mentesen készüljenek.
„Az egészséges élelmiszerek köztudottan nem tartoznak az olcsó árkategóriába. Az ár pedig mindig is fontos marad a vásárlók számára, de tény, hogy egyre jobban megnézik a vásárlók a termék összetevőit is, és hajlandóak egy picit többet fizetni az ízletes, egészségesebb, jobb minőségű élelmiszerért” – említette Vaszkó Gábor, hozzáfűzve, hogy a természetes módon elérhető magas rost- és/vagy fehérje­tartalmú, nyomelem- illetve vitamingazdag élelmiszerek egyre keresettebbek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. márciusi szám)