Évről-évre jelentősen nő a rovarirtó szerek hazai forgalma. Legnagyobb számban még mindig az aerosolos készítményeket keresik a vásárlók, de egyre nagyobb számban keresik az elektromos riasztókat és a különféle csapdákat is. A készítmények vásárlásakor a legfontosabb döntési tényező az ár-érték arány, s bár egyre inkább megjelennek a környezetvédelmi igények is a vásárláskor, ez a szempont még nincs túlsúlyban Magyarországon.
Magyarországon értékben 5,6 milliárd forint fölött mozog a rovarirtók piaca, ez jelentős, 36%-os értékbeli növekedést jelent, de mennyiségben is 20%-ot tudott nőni a kategória – derül ki a Nielsen adataiból.Magyarországon értékben 5,6 milliárd forint fölött mozog a rovarirtók piaca, ez jelentős, 36%-os értékbeli növekedést jelent, de mennyiségben is 20%-ot tudott nőni a kategória – derül ki a Nielsen adataiból.
A szegmensek forgalmát tekintve értékben az első három helyen a légy és szúnyog, a szúnyog, illetve a szúnyog és kullancs elleni szerek szerepeltek. Együttesen a repülő rovarok elleni szerek továbbra is a piac méretének felét teszik ki, míg a mászó rovarok elleni készítmények állnak a második, molyokra használatos termékek pedig a harmadik helyen. A kiszerelések közt 2018-ban továbbra is a spray (aerosol) termékek teszik ki a piac majdnem felét, a maguk 45%-os részesedésével.Az értékesítési csatornákat tekintve megtorpant a hipermarketek növekedése: 29%-ról 24%-ra csökkent az értékben mért forgalmi részarányuk. Ezzel szemben a diszkontok súlya 1%-kal növekedett 12%-ra. A kategóriát pedig továbbra is a drogériákban veszik leginkább: több mint egyharmad a részesedése ennek a csatornának.
Az aeroszolok a legkedveltebbek
A kártevőirtó és -riasztószereket kétféle vevőtípus vásárolja – válaszolta kérdésünkre Bajomi Gergely, a Bábolna Bio Kft. értékesítési vezetője. „Az egyiknek az ár a legfontosabb, ezért a legolcsóbb terméket keresi, a másiknak viszont a minőség, a csomagolás és a környezetvédelem is fontos szempont. Egyre többen keresik az irtószermenetes megoldásokat, amit jól mutat a Biostop termékeink folyamatos forgalomnövekedése. Az elmúlt években egyértelműen a drágább termékek értékesítése bővült jelentősebben. A szúnyog- és kullancsriasztó szereknél fontos szempont a vásárlásnál a termékek csomagolása. A Bábolna Bio az idén teljesen megújította a riasztószerei csomagolását.”
A rovarirtók között egyértelműen az aeroszolok a legkedveltebbek, a Bábolna Bio is ezekből ad el a legtöbbet a Protect márkacsaládból – mondta az értékesítési vezető. A teljes piacon az aeroszolok adják az összforgalom közel felét. A csapdák eladásai is folyamatosan emelkednek, és ha sok a szúnyog, akkor az elektromos készülékek és utántöltők, spirálok forgalma is nagy. Ugyanez igaz a bőrre használható riasztószerekre.
„A termékfejlesztésben az egyik irány az irtószermentes termékek bővülése. Ezen a téren a Bábolna Bio úttörőnek számított a piacon, így a Biostop termékcsaládjával ki tudja elégíteni ezeket az igényeket. A másik irány a természetes hatóanyagok használata. Az ilyen igényeket szolgáljuk ki például a bőrre használható Protect Natural riasztótermékeinkkel.
Az idei év újdonságai között szerepel a Protect vakondriasztó golyó, amely természetes hatóanyagot tartalmaz, és összetétele miatt normál bolti forgalomban is kapható. Az egyre jelentősebb gondot okozó darazsak ellen egy nagy kiszerelésű, távolról is alkalmazható aeroszolt is kínálunk már, valamint egy olyan habaeroszolt, amellyel akár egy kis bemeneti nyíláson keresztül is eljuttathatjuk a szert a darászfészekhez. Innovatív új termékünk a Protect Barrier is, amely mászó- és repülőrovarok ellen egyaránt alkalmazható beltéren és kültéren egyaránt.Az idei év nagy újdonsága lesz a Protect Junior szúnyog- és kullancsriasztószer, amelyet már 6 hónapos kortól alkalmazhatnak a szülők. 2019-re megújítottuk a Protect elektromos szúnyogirtó termékcsaládot, a lapkákkal kapható kombinált készülékünk folyadékkal is használható.”
Az elmúlt években gyakran korán jött a tavasz, és sokáig tartott a nyár, így például az elhúzódó meleg miatt a kertek még október végén is tele voltak darázzsal, a lakóépületek és környékük pedig például mezei poloskával és harlekinkaticával. A Protect termékek között vannak olyanok, amelyek ellenük is hatásosak.
Az ár a meghatározó vásárláskor
A rovarirtó szerek vásárlásakor egyértelműen az ár számít a leginkább meghatározó szempontnak – mondta Halász Judit, a Rojaker Kft. képviseletében, de fontos a termékek kiszerelése is, hiszen a vásárlók ennek figyelembevételével tudnak a legjobb ár-érték arányban hozzájutni a termékekhez. A Rojaker kínálatában vannak könnyen lebomló bio rovarirtó szerek is, amelyek nem okoznak kárt a környezetben, de a környezetvédelem egyelőre nem meghatározó szempont a vásárlásoknál. A cég legkedveltebb termékei az elektromos készülékek és a permetek. A bőrre kenhető készítmények az esetleges allergiás tünetek miatt kevésbé népszerűek, inkább a ruhára permetezhető, ragasztható szereket keresik a vásárlók, de népszerűek a karkötő formában kapható riasztószerek is. Az idei évben újdonságnak számít, hogy több termék kiszerelése is változott. A tavasszal sok háztartásban megjelennek és kellemetlenséget okoznak a hangyák, molyok, poloskák. A Rojaker a hangyák ellen a kínálatban szereplő Bros hangyairtó port ajánlja, ami akár por formájában, akár felhígítva folyékony állapotban permetként is alkalmazható. A szer hatása hosszan tartó, és előnye, hogy granulátumként, porként a bolyba is beviszik a hangyák.
Érezhető a szezonalitás hatása
A riasztoszerek.hu és a rovarcsapdak.hu webáruházakat üzemeltető FK-Farm Kft. ügyvezetője, Szőke Csaba tapasztalatai szerint szintén fontos tényező az ár-érték arány egy adott termékcsoporton belül. Ugyanakkor az emberek egyre inkább meggyőzhetőbbek a drágább, de hatékonyabb vagy környezetbarátabb termékek irányába. Mivel a cég elsősorban csapdákra és ultrahangos távoltartó készülékekre specializálódott, így ezeket keresik a vásárlók. Szőke Csaba szerint egyértelműen látható a szezonalitás a termékek fogyásánál. Az őszi és téli időszakban ez elsősorban a rágcsálók elleni védekezést jelenti, tavasszal és nyáron a nagyobb számú, a szezonnak megfelelő kártevők ellen keresnek megoldásokat a vásárlók.
Az ide év újdonsága, hogy a korábbiaknál több új termék elérhető a piacon. Ezek közül a kültéri szúnyogriasztás és a csigák elleni védekezésre használható szerek, eszközök számítanak újdonságnak. A hangyák elleni védekezésben még mindig a vegyi alapú készítmények vagy csapdák oldják meg a problémát. A molyok esetében szintén a vegyi megoldások és feromonos csapdák válhatnak be. A poloskákra ugyanakkor egyértelmű megoldás nincs, pedig óriási volna rá kereslet.
Bővülő használati javaslatok
Utasi Zoltán, a porozók és permetek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Crhysatox Kft. ügyvezetője is az ár-érték arányt nevezte meg, mint legfontosabb szempontot a rovarirtó szerek vásárlásakor. A vásárlók pénztárcájától függ, hogy az adott esetben drágább, de környezetkímélő készítményeket is megvásárolják-e – mondta az ügyvezető. A termékfejlesztésben egyre inkább megjelenik a környezetbarát irány, a gyártók igyekeznek kevésbé káros hatóanyagokat felhasználni. A Crhysatox Kft. idei kínálatában szereplő termékeknél elsősorban a használati javaslatok kibővítése jelenti az újdonságokat, de a hatóanyagok tekintetében is vannak újítások. A cég háztartási rovarirtó szerei között hangyák, csótányok, bolhák, vagy poloskák elleni készítmények is kaphatók. Ezek közül a Piretmix termékcsaládot ajánlja leginkább Utasi Zoltán.
(TERMÉKMIX magazin – 2019 márciusi szám)