A tavaszi-nyári időszakban nő a kereslet a sebtapaszok iránt – derül ki cikkünkből. Szerencsére ma már hatalmas kínálat áll rendelkezésünkre, így a sérülés mértékétől, típusától, személyes igényeinktől függően változatos termékkörből válogathatunk nemcsak magunk, de gyermekeink számára is – hiszen minden szülő tisztában van azzal, mekkora varázsereje lehet a kedvenc mesehőssel díszített ragtapasznak. A piac feltérképezésével bemutatjuk
a legfontosabbnak tartott jellemzőket, felmérjük a vásárlási szokásokat, és kitérünk a fogyasztók tájékozottságára is a sebkezelés területén.

Gyógyulj Barbie-val

„A sebtapaszok kiemelt keresleti időszaka azonos arányban emelkedik a szabadban töltött órák számával” – állapította meg Monori Anett, a Maresi Food­broker Kft. brand managere, hozzá­téve, hogy ennek megfelelően ők is a tavasztól-őszig tartó időszakra időzítik a márka kommunikációs aktivitásait, amelynek a minden évben elkészített 360 fokos kampány is részét képezi.
„Az idei nyári szezon különleges a számunkra, mert most kerül bevezetésre a legújabb liszensz termékünk: a Barbie gyerektapasz” – mesélt újdonságukról. Nem ez az első mese­szereplő a portfóliójukban: két évvel ezelőtt jelent meg Mancs Őrjáratos sebtapaszuk. „Azonnal a gyermekek kedvencei lettek, s kétszámjegyű volumennövekedést generáltak a kategóriában. Bízunk benne, hogy hasonló érdeklődést generál majd Barbie is” – osztotta meg Monori Anett.
A gyerekeknek fejlesztett termékek az érzékeny bőrnek megfelelő gyengéd ragasztóval, valamint szennyeződés- és vízlepergető tulajdonsággal rendelkeznek, miközben rugalmasságuk és légáteresztő jellemzőjük révén a kényelmet is biztosítják.
Termékkínálatuk azonban minden korosztályra kiterjed: „A Salvequick kiváló minőségű, minden igényt kielégítő sebkezelési és lábápolási termékeket kínál. A termékeink segítséget nyújtanak kisebb bőrsérülések és kellemetlenségek megelőzésében, kezelésében és gyógyításában. A klasszikus sebtapaszok mellett megtalálhatóak speciális sebkezelési termékek, amelyek komolyabb sérülés esetén azonnali megfelelő ellátást tudnak biztosítani a szükséges orvosi segítségnyújtásig. Portfóliónk lefed lábápolási termékeket a megelőzéstől az azonnali fájdalom- és sebenyhítésig. Többfunkciós lábkrémtől, tyúkszem- és szemölcstapaszon át lábon keletkező vízhólyag megelőzésére és a már kialakult hólyagok enyhítésére is elérhetőek termékek” – mutatta be Monori Anett a márka kínálatát, amely hamarosan egy különleges újdonsággal bővül.
„A pharma szektor nagyon erős a sebtapaszok tekintetében (a retail és a drogériák mellett), rájuk fókuszálva vezetünk be ősszel egy olyan innovatív terméket, amely egyedül­álló jelenleg a sebtapasz piacon. Európában az elmúlt egy évben már bevezetésre került néhány országban, rendkívül pozitív fogadtatással, így bízom benne, hogy nálunk is sikeres lesz” – árulta el a brand manager.
A brand manager szerint a sebtapasz vásárlások közel 60%-a a drogériákban és pharmában történik, és a legtöbb esetben tervezett vásárlásokról van szó, például az utazáshoz, szabadban töltött időhöz kötődően, ám egy liszensz gyerektapasz gyakran impulzusvárlás eredményeképp kerül a fogyasztó kosarába.



„A jövő kulcsa az intelligens sebkezelés”

„Tapasztalataink szerint a tavaszi hónapok beköszöntével érezhetően megugrik a sebtapasz iránti kereslet. Április és június között a forgalom akár 20-30%-kal is nőhet a téli hónapokhoz képest” – mondta el a HARTMANN-RICO Hungária Kft. marketingvezetője, Csallos Viktória.
„A HARTMANN-RICO Hun­gária Kft. termékport­fóliója széles választékot kínál hagyományos és speciális sebtapaszokból, amelyek megbízható megoldást nyújtanak a mindennapi, kisebb sérülések – például vágások, horzsolások vagy égési sérülések – ellátására” – mutatta be kínálatukat, amelynek ezen felül kiegészítő sebkezelő termékek, a műtéteket követő sebellátást támogató kötszerek és különböző bőrtípusokra és igényekre (pl. légáteresztő, steril) kifejlesztett megoldások is részét képezik. „Választékunkban nemcsak az akut ­sebekre, hanem a ­nehezen gyógyuló, krónikus sebekre is számos megoldás található, kezdve a ­nedves sebkörnyezetet biztosító ­korszerű kötszerektől egészen az olyan innovatív technológiákig, mint a negatívnyomás-terápia” – ismertette. Gyerekeknek szóló termékeiknél a ­vidám megjelenés mellett a bőrbarát anyagösszetételt és a fájdalom­mentes eltávolíthatóságot tartják szem előtt.
A szabadtéri tevékenységek előtérbe kerülésével megnő a kereslet az olyan termékeik iránt, mint a vízálló seb­tapaszok (pl. Cosmopor® waterproof sebtapasz), a rugalmas, szabad mozgást lehetővé tevő kötésrögzítők (pl. Peha-haft® Color öntapadó pólya), valamint a nagyobb méretű, légáteresztő sebtapaszok. „Emellett előtérbe kerülnek a speciális alapanyagú kötszerek, mint például a hidrokolloid tapaszok, melyek ideálisak hólyagok vagy váladékozó sebek ­kezelésére” – tette hozzá Csallos Viktória. Az egyik legnépszerűbb ilyen termékük a Cosmos® hólyagtapasz, amely elsősorban dörzsölésből eredő hólyagok enyhítésére szolgál, míg a Cosmos® égéstapasz az enyhébb égési sérülések és forrázások hűsítő, nyugtató kezelésére lett kifejlesztve.
„Vállalatunk 2025-ben is kiemelt figyelmet fordít az inno­vációra és a felhasználói igényekhez való alkalmazkodásra” – hangsúlyozta a marketingvezető.
Újdonságaik között szerepel a szilikon tapadófelülettel rendelkező Cosmopor® silicone sebtapasz, amely kíméletes és korszerű ellátást tesz lehetővé. Az idei év elejétől pedig kisebb kiszerelésben is elérhetővé tették a Omnistrip® sebzáró csíkot, amely a kisebb vágások zárására alkalmas. Nemrég bevezették a Cosmopor® Skin Color steril seb­tapaszt is, amely a bőr színéhez illeszkedve nyújt segítséget a kisebb műtétek vagy sérülések utáni sebellátásban.
Az év második felében egy új, a gyógyult vagy gyógyulófélben lévő sebek esztétikai regenerálását támogató hegkezelő terméket vezetnek majd be.
„Az újdonságok jól illeszkednek a HARTMANN ­hosszú távú célkitűzéseihez, amelyek közé tartozik a korszerű, kényelmes és bőrbarát megoldások fejlesztése – legyen szó mindennapi használatról vagy speciális sebellátásról” – mondta el Csallos Viktória. A távolabbi víziókat illetően úgy látják, „a jövő kulcsa az intelligens sebkezelés és a digitálisan támogatott termékhasználat”, ennek megfelelően kiemelt figyelmet fordítanak a sebkezelésben alkalmazott szilikontechnológia fejlesztésére, a sebfelmérés és dokumentáció digitális támogatására, illetve a fenntartható gyártástechnológiák bevezetésére.
Kérdés azonban, hogy mihez kezdenek a vásárlók ezzel a kiterjedt kínálattal. „Úgy látjuk, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban állnak hozzá a sebkezeléshez, de a mindennapi gyakorlatban még mindig számos kérdés merül fel a helyes sebellátással kapcsolatban – például a sebtípusnak megfelelő tapasz kiválasztása, a sebtisztítás módja vagy a különböző funkciójú kötszerek helyes alkalmazása kapcsán” – osztotta meg Csallos Viktória. Vállalatuk ezért több felületen is segíti az edukációt: blogbejegyzéseikben hasznos tippeket osztanak meg, míg a helyes sebkezelés vizuális bemutatását oktatóvideók támogatják.

Az ár és a tartósság is fontos

A HARTMANN-RICO Hungária Kft. 2024-ben reprezentatív kvantitatív kutatást végzett a sebkezelés témájában.
Az eredmények azt mutatják, a sebkezelő termékek vásárlását elsősorban a termék ára (59%), a termékkel kapcsolatos tapasztalatok (55%), valamint a tartósság (48%) befolyásolják. A gyógyszerész, eladó ajánlása minden negyedik vásárlót (25%), míg az orvos javaslata minden ötödik vásárlót (20%) befolyásol nagymértékben. A márka szerepe relatív alacsony, mindössze 7% tulajdonít nagy, míg további 19% kisebb szerepet neki, 45% pedig egyáltalán nem veszi figyelembe.
Az online gyógyszertárakban vásárlók számára is az ár és a tartósság, míg a hiper- és szupermarketekben vásárlók számára az esztétikai érték a legfontosabb döntési szempont.
A megkérdezettek átlagosan 5-6 havonta vásárolnak sebkezelő termékeket. 77%-uk vásárolja a seb­kezelő termékeket a gyógyszertárakban. A gyógyszer­tár a 30-39 évesek (kisebb gyerekkel) és a 60-65 évesek körében a legnépszerűbb.
Az utolsó vásárlási alkalmat vizsgálva átlagosan 2-3-féle terméket vásároltak a 18-65 éves kategória vásárlók. A sebtapasz (94%), a sebfertőtlenítők (78%) és a ragtapasz (59%) a három legnépszerűbb kategória. De közel minden második vásárló szokott mull-lapot (48%) és sebkezelő gélt, krémet (45%) is vásárolni.


Nagy a keresettsége a saját márkás sebtapaszoknak

„Mivel ez egy funkcionális kategória, a legjobb ár-érték ­arányú, vagy nagyon sokszor a legalacsonyabb árú (pl. saját márkás) terméket keresik a vásárlók. Nem meglepő tehát, hogy a forgalmunk 40%-át a saját márkás tapaszok teszik ki. A speciális igények közül a vízállóság a legfontosabb attribútum, de a fiatalok körében egyre népszerűbbek a vidám mintás ragtapaszok” – ­osztotta meg Mezei Gyöngyvér, a Rossmann Magyarország Kft. senior kategória managere.
Hagyományos sebtapaszokból álló portfóliójukat vízálló- és érzékeny bőrre ajánlott tapaszok, valamint sportkötések is kiegészítik. A szortiment fontos részét képezik a gyerekeknek szóló, bőrbarát ragtapaszok, amelyeket állatmintával, Disney vagy Marvel szereplőkkel tesznek vonzóbbá.
Ezek a termékek egész évben elérhetők a fogyasztók számára, azonban a tavaszi-nyári időszakban a Rossmann is a vásárlók érdeklődésének erősödését tapasztalja.
„A szezonalitás a megnövekedett forgalomban mutatkozik meg, Tavasszal és nyár elején megfigyelhető egy nagyobb forgalmi kiugrás, ezt a fokozott keresletet akciókkal is meg szoktuk támogatni. Összességében elmondható, hogy a tavaszi-nyári hónapokban átlag feletti a tapaszok növekedése” – mondta el Mezei Gyöngyvér.
„Az eladások jelentős része az üzleteinkben realizálódik, de az online forgalom évről évre a kategória átlagon felül növekszik” – tette hozzá.
Úgy látják, a vásárlók alapszinten edukáltak a ­sebkezelés területén. Pozitívumként tapasztalják például, hogy a különböző sebkezelő- és sebfertőtlenítő termékek használatáról sem feledkeznek meg a fogyasztók – további előnyt jelent, hogy ezek számukra is addicionális forgalmat generálnak.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. áprilisi szám)

aktuális szám ITT elérhető: