A grillszezon beköszöntével a magyar fogyasztók újra előveszik a faszenes sütőket és a fűszerezett húsok iránti szenvedélyüket. Vajon milyen ízek és innovációk hódítanak idén? Hogyan változnak a vásárlási szokások, és milyen hatással van az árérzékenység a grilltermékek piacára? Lapunkban szakértői körképet nyújtunk a grillhúsok, grillerek és grillkolbászok világáról, feltárva a legújabb trendeket, a magyar fogyasztók kedvenceit és a piaci szereplők idei kínálatát.

Prémium minőségű húsok a PICK-től

A grillezés többnyire a nyári esték közkedvelt tevékenysége, de egy szűkebb réteg számára a beltéri grillezés is egyre népszerűbb. Bárhogyan is választjuk, a grillezés egyik legfontosabb tényezője az alapanyagok minősége.
„Az élelmiszer egy bizalmi termék, amelynél különösen fontos, hogy a fogyasztók pontosan ismerjék, honnan származik az étel, amit az asztalra tesznek” – hangsúlyozta Matyasovszky Tünde, a Bonafarm Zrt. Senior Brand Managere.
A Bonafarm húságazat PICK Prémium Friss Húsai pontosan ezt az igényt szolgálják ki. A fekete tálcás termékek PICK Friss Hús logóval ellátott csomagolása nemcsak esztétikus, hanem egyúttal garancia a szigorú minőségellenőrzési és nyomonkövetési eljárásokra.
Termékeink magas hozzáadott értékkel rendelkező ­húsok, melyek olyan sertések húsából készülnek, amelyek a teljes élettartamuk alatt kizárólag GMO-mentes takarmányt fogyasztanak. Az állatok felelős antibiotikum használat mellett, antibiotikum-mentes takarmányokkal etetve, magas állatjóléti körülmények között nevelkednek. A sertések stresszmentes, megnyugtató környezetét gondos neveléssel és az előírtnál alacsonyabb telepítési sűrűséggel biztosítjuk. Fontosnak tartjuk a megfelelő levegőminőséget és a kivételesen alacsony szállítási időt is. Ez a zárt, integrált és szigorúan nyomonkövetett rendszer teszi lehetővé azt, hogy a fogyasztók asztalára kerülő PICK Friss Húsok biztonságosak és prémium minőségűek.
A PICK Prémium Friss Hús portfóliójában kiemelkedő helyet foglalnak el a grillezésre szánt termékek, mint például a sertéstarja és az oldalas.
„A vásárlók körében rendkívül népszerűek a zsírral átszőtt húsrészek, mint a sertéstarja és az oldalas, mert rendkívül könnyen elkészíthetők, és minden alkalommal ízletesek lesznek, ha frissen fűszerezzük őket” – tette hozzá Matyasovszky Tünde.
A PICK termékei között immár a vékony tarját kedvelők is megtalálják a számukra ideális húsfajtát, amely előre szeletelve kerül a boltok polcaira, megkönnyítve ezzel az előkészületeket.
A BBQ ízek szerelmesei számára az oldalas igazi kulináris élményt kínál, különösen akkor, ha megfelelő pácot használnak az ízek fokozása érdekében. A sertéstarja esetében is érdemes nedves pácot választani, hogy a hús még szaftosabb maradjon, különösen, ha parázson készítjük el. E húsrészek előnye, hogy akár friss fűszerezéssel is megőrzik természetes zamatos ízüket, így egyszerűen és gyorsan elkészíthetők.
„A PICK Prémium Friss Húsok sikerét nemcsak a kiváló minőség, hanem a marketingkampányok is támogatják, melyekkel a grillezési szezonra is fókuszálunk. Az ATL reklámok és a bolti aktivitások garantálják, hogy a vásárlók minden szükséges információhoz hozzáférjenek, miközben a prémium termékek láthatósága is biztosított.”
A PICK Prémium Friss Húsok tehát nemcsak a minőségben, hanem az elkészíthetőségben is kiemelkednek, így minden grillrajongó megtalálja bennük az ideális választást – akár otthon, akár a szabadban készítik el őket.

Új ízek és trendek a Pápai Hústól

A grillszezon évről évre izgalmas kihívások és újdonságok sorát hozza a piacra. A Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója, Takácsné Rácz Zsuzsanna hangsúlyozta, hogy a cég grillhúsai és húskészítményei kizárólag ebben az időszakban kerülnek forgalomba.
„A szezonális kereslet folyamatosan meghatározza a piacot, és noha növekedést tapasztalnak az egész éves keresletben, a grilltermékek továbbra is erősen idényjellegűek” – jegyezte meg Takácsné Rácz Zsuzsanna.
A magyar fogyasztók kedvelik a hagyományos ­ízeket, például a paprikás és fokhagymás ízvilágot, de egyre ­nyitottabbak a nemzetközi fűszerezésekre, mint például a chilis, mediterrán vagy indiai ízekre. A kereskedelmi igazgató kiemelte, hogy „a hagyományos ízprofilok mellett az izgalmasabb, külföldi inspirációjú ízek iránt is növekvő ­érdeklődést tapasztalunk.”
A 2025-ös grillszezon egyik legizgalmasabb újítása a GrillMe termékcsalád, amely négyféle ízesítésű grill­kolbászt kínál – fokhagymás, jalapeño-chilis, mézes-gyömbéres és szárított paradicsomos-sajtos variánsokat. A kereskedelmi igazgató úgy véli, a termékek különleges ízviláguknak és praktikus, 240 g-os kiszerelésüknek köszönhetően ígéretesek a piacon.
A fogyasztók körében növekvő trend az egészségtudatos választások iránti igény. Ennek megfelelően a Pápai Hús Kft. dolgozik olyan új termékvonalon, amely csökkentett sótartalmú, adalékmentes és növényi alapú grilltermékeket kínál, hogy megfeleljen az egyre tudatosabb táplálkozási szokásoknak. Takácsné Rácz Zsuzsanna szerint „az egészségtudatos termékek iránti kereslet folyamatosan növekszik, ezért kiemelten figyelünk az ilyen innovációkra.”
Az árérzékenység és a gazdasági trendek, mint például az infláció és az alapanyagárak szintén komoly hatással vannak a piacra. Takácsné Rácz Zsuzsanna elmondta, hogy „a fogyasztói árak várhatóan a 2024-es szinten maradnak, de az alapanyagárak alakulása kiszámíthatatlan.”
A vállalat készül speciális promóciókkal és akciókkal is a grillszezon idejére, különösen a diszkont hálózatokban, ahol márkázott termékei széles körben elérhetők lesznek. A kereskedelmi igazgató szerint „az árérzékeny vásárlók aránya a diszkontokban nő, de prémium termékeink továbbra is népszerűek különleges alkalmakra, például vendégvárásra.”
Az idei grillszezon izgalmasnak ígérkezik, tele ígéretes innovációkkal és kihívásokkal, amelyek formálják a piacot és a fogyasztói magatartást.

Hagyomány és mediterrán ízek a KOMETA kínálatában

A grillszezon beköszöntével a KOMETA húsipari vállalat is új, izgalmas termékekkel jelenik meg a piacon, miközben elkötelezetten követi a minőség és innováció iránti igényt.
Radó Gábor, a KOMETA Zrt. Hús Értékesítési igazgatója elmondta, hogy a vállalat számára a szezonális időszakok, mint például a nyár, kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy bemutassák újdonságaikat, mivel a fogyasztók kifejezetten nyitottak az újításokra.
A KOMETA termékei széles választékot kínálnak, beleértve a friss húsokat, a KOMETA márkás és sajátmárkás termékeket is. A cég grilltermékei különösen népszerűek, amelyeket Radó Gábor így jellemez: „A KOMETA grilltermékei nemcsak megfizethetőek, hanem minőségi alapanyagból, gondos odafigyeléssel készülnek.” Az új termékek bevezetéséhez azonban megfelelő gyártósorra van szükség, ezért a vállalat komoly beruházásokat hajtott végre, hogy megfeleljen a növekvő igényeknek.
2025-ben a grilltermékek kínálata jelentősen bővül. Az eddig is elérhető, különböző ízesítésű fűszeres szeletelt ­karaj és tarja mellett megjelennek az új, zöldfűszeres-fokhagymás és paradicsomos, mediterrán ízek is.
A KOMETA húsgolyók kétféle ízben, valamint sertés-marha hamburgerhúsok védőgázas csomagolásban is helyet kapnak az áruházak polcain. Emellett háromféle sütni­való kolbászt is piacra dobnak áprilisban: borsos-fokhagymás, bajor és édesboros Salsiccia al vino ízesítéssel.
Az új termékek várhatóan nagy érdeklődésre ­tarthatnak számot, különösen a tradicionális fűszeres húsok és a csevap­csicsa, amelyek slágertermékekké válhatnak.
Radó Gábor bizakodó a szezon sikerét illetően:„A csevap­csicsa mellett a sertés-marha hamburgerhúsok is erős keresletre számíthatnak, hiszen ezek a termékek tökéletesen ­illeszkednek a grillszezon hangulatához.”
A vállalat újításaival és minőségi kínálatával továbbra is arra törekszik, hogy kielégítse a változatos fogyasztói igényeket, miközben elkötelezett marad az értékteremtés mellett. A KOMETA célja, hogy a grillszezon igazi ­kedvenceit kínálja a vásárlóknak, legyen szó hagyományos vagy új ízvilágú termékekről.


Egészségtudatosan Nádudvari módra

A grillszezon Magyarországon tipikusan áprilistól szeptemberig tart, amely időszak alatt ugrásszerűen megnő a grillhúsok és -húskészítmények iránti kereslet. Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója rámutatott, hogy „általában húsvét után indul a kereslet, de ez minden évben nagyban függ az időjárástól is”.
A grillezés népszerűsége erősen kötődik a nyári szabadságokhoz és a kellemes időjáráshoz, ami miatt a szezon végén, szeptemberben fokozatosan eltűnnek a grillezéshez kapcsolódó termékek az üzletek polcairól.
A grillkolbászok tekintetében a magyar fogyasztók ízlése változatos, de a tradicionális, erősen fűszerezett ízek vezetik az eladási listákat. Az ementáli sajtos grillkolbász például rendkívüli népszerűségnek örvendett az előző szezonban, míg a chilis, fokhagymás és Nürnbergi típusú grillkolbászok szintén kelendőek voltak.
Az idei szezonban a Nádudvari 9-féle grillkolbásszal készül, köztük két újítással: az egyik az Erős Pistás grillkolbász, amely az Univerrel való együttműködés gyümölcse. Ezek mellett különös figyelmet szentelnek az egészségtudatos termékeknek, például a „MENTES” termékcsaládoknak, amelyek mesterséges adalékanyagoktól mentesen kerülnek a boltok polcaira, mint a legújabb Házias grillkolbász, mely emellett még kiemelkedően magas hústartalommal is rendelkezik.
„Egyre több a különböző érzékenységgel élő fogyasztó, így gondolnunk kell termékfejlesztéseink során rájuk is” – hangsúlyozta Nagy Ádám.
A piaci trendek és gazdasági körülmények szintén jelentős hatással vannak a grillszezonra. Az alapanyagárak ingadozása, a csomagolóanyagok drágulása és az emelkedő bérköltségek komoly kihívást jelentenek a gyártók számára.
A Nádudvari azonban hatékonyságnöveléssel igyekszik ellensúlyozni ezeket a költségeket, hogy ne kelljen árat emelnie. A fogyasztók körében az árérzékenység továbbra is meghatározó tényező, ami az akciós termékek iránti kereslet növekedésében is megmutatkozik.
Az akciós grilltermékek jelentős volumennövekedést eredményeznek időszakosan, ami szintén alátámasztja a vásárlói árérzékenységet.
Az idei grillszezonban különleges promóciók és marketing­akciók színesítik a kínálatot. A három hónapon át tartó nyereményjáték keretében a vásárlók páros strandbelépőket nyerhetnek a Debreceni Aquaticumba. Emellett folyamatos árkedvezmények és különleges gerilla kóstoltatások várhatók Serényi Zsolt közreműködésével.
„Földön, vízen, levegőben, majd kitaláljuk még, hol bukkanunk majd fel” – jegyezte meg Nagy Ádám. Hozzátéve, hogy „az online jelenlét is kiemelt szerepet kap, így a grilltermékek népszerűsítése minden platformon intenzíven zajlik”.

Bográcsban rotyognak a Kifli.hu ínyencségei

A grillszezon hivatalosan a húsvéti időszakot követően indul a Kifli.hu-nál, ahogy Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója elmondta: „Az utóbbi néhány évben a grillszezon a hirtelen betörő nyári meleggel együtt érkezett. Hazánkban is egyre gyakoribb, hogy már késő tavasszal megkezdődik a grillezés időszaka.”
A kampányok kezdeti szakasza az elérhető választék bemutatására koncentrál, és az újdonságok azonnal megjelennek, amint beszállítói oldalról elérhetővé válnak. Szalma Rita szerint: „Mára a grillszezon egyre inkább összemosódik a fagylaltszezon kezdetével, ami szintén korábban indul, mint az korábban megszokott volt.”
A legkeresettebb termékek a grillhúsok és -kolbászok, ugyanakkor növekvő az érdeklődés a vegán és speciális étrendhez igazodó alternatívák iránt is.
„Széles friss grillkolbász-választékkal készültünk idén, amelyek között olyan ínyencségek is megtalálhatóak, mint a vadból és szürkemarhából készült termékek” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató. Emellett népszerűek a klasszikus kolbászok, mint a sajtos, bajor és paprikás, de különleges ízek is, például chimichurri vagy sváb ízvilág. A vásárlók körében nagy sikert aratnak a saláták, előkészített burgonyák, valamint a grillezéshez elengedhetetlen fűszerszószok és olajak is.
Szalma Rita azt is hangsúlyozta: „Magyarország nemcsak a grillezés, hanem a bográcsozás hazája is – a bográcsgulyás, pörkölt vagy éppen a kondérban rotyogó paprikás krumpli mindig kedves emlékeket idéz az emberek számára.” Hozzátette: „a bográcsba olyan hungarikumok kerülhetnek, mint a mangalica, a szürkemarha és a magyar tarka”.
A grillszezon hossza egyre növekszik, amit részben az új és kényelmes eszközök tesznek lehetővé. „Ma már gyakori látvány a panellakások erkélyein telepített grillsütő, amely lehetővé teszi, hogy kisebb helyeken is élvezhessük a grillezés örömét” – jegyezte meg Szalma Rita.
Az év egészében emelkedik a kereslet grilltermékek iránt, különösen baromfi- és sertéstermékekre, de a grillezhető marhák, halak és tenger gyümölcsei népszerűsége is egyre növekszik. A zöldségek, például a paprika, hagyma, cukkini, tök, répa, édesburgonya és csöves kukorica szintén gyakran kerülnek a vásárlói kosarakba.
„A grillsajtok iránti kereslet szintén emelkedett, a kecskesajt és a sörös tehénsajt különleges ízekkel gazdagítják kínálatunkat” – emelte ki.
Az idei grillszezonban számos újdonság is helyet kapott. Szalma Rita kiemelte, hogy „speciális thai chili és smoky BBQ marináddal ízesített garnélák, tonhalak, lazacok, sőt lábasfejűek is megjelentek a kínálatban. Ezen kívül a range különlegességei a japán wagyu-tól az argentin rumpsteakig.”
Növényi alapú termékek tekintetében a prémium minőségű szejtánok, tofu és egyedi ízesítésű növényi krémek széles választéka várja a vásárlókat. „A Revo és Vega-farm termékei idén is kiemelkedő minőséget képviselnek, és sok kedvencet tartogatnak vásárlóinknak” – jegyezte meg.
Végezetül Szalma Rita arra hívta fel a figyelmet, hogy a fogyasztói szokások és árérzékenység is jelentős hatással vannak a kínálatra.

 

Karaván grillsajtok az ínyencek kedvence

„A Karaván az idei grillszezonban három különböző grillsajt típussal és összesen kilenc termékkel készül, hogy még izgalmasabbá tegye a grillezést” – mondta Fábián Péter, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. Brand Managere.
„A legismertebbek továbbra is a klasszikus, füstölt Grillsajt, vala­mint a füstölt Sajt Steakek, kétféle ízesítéssel. Emellett Grill Tallérok és Grill Camembert-ek is várják a fogyasztókat, mindhárom ízben.”
A camembert termékcsalád egy különleges ­újdonsággal bővül: „Az ismert fűszeres és áfonyás ízek mellett idén egy egzotikus variációval jelentkezünk: a Karaván Grill Ca­mem­bert mangó chutney szósszal. Az új recept ­tökéletesen kombi­nálja a camembert lágy krémességét és a ­mangó chutney édes-­pikáns ízvilágát” – részletezte a szakember.
A Karaván grillsajtok ismertetőjegye a gazdag ízvilág, a könnyű grillezhetőség és a magas minőség. „Aki a lágy, ­olvadó sajtélményt keresi, annak a füstölt grillsajtok vagy a Grill Camembert-ek lehetnek a legjobb választás. A Grill Tallérok pedig natúr, csípős és zöldfűszeres ízesítésben is elérhetők, amelyek önmagukban vagy más ételekkel is ­intenzív ízélményt nyújtanak.”
A grilltermékek piaca egyre inkább a különleges ízvariációk felé mozdul el. „Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók rendkívül nyitottak az új, egzotikus ízkombinációkra. A grillsajt az egyik leginnovatívabb sajt alkategória, ami arra ösztönöz bennünket, hogy évről évre újabb izgalmas ízekkel készüljünk” – hangsúlyozta Fábián Péter. „Az idei újdonságunk, a Karaván Grill Camembert mangó chutney szósszal, épp ennek a kulináris változatosságnak a jegyében született.”
A fogyasztói elvárások folyamatosan emelkednek, így nemcsak az íz és az ár játszik szerepet a vásárlási döntésekben, hanem az üzletek is hozzájárulnak a grillsajt sikeréhez. „Az üzletláncok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a grill témakihelyezésekre, ezzel is támogatva a kategória népszerűségét.”
A Karaván grillsajt kiváló választás vegetáriánus és flexitáriánus étrendhez is. „Sokoldalúságának ­köszönhetően önmagában is fogyasztható, vagy könnyen kombinálható más ételekkel. Gazdag ízvilágával és változatos formáival feldobja a grillezést, ráadásul gyorsan és egyszerűen elkészíthető, így tökéletes grillpartikra és a rohanó hétköznapokra is.”
A Karaván május közepétől TV-reklámokkal, digitális kampányokkal, social média aktivitásokkal és látványos eladáshelyi megjelenésekkel jelentkezik.

Húsmentesen, növényi sajtokkal még ínycsiklandóbb

A grillszezon megérkezése ­mindig izgalmas időszakot jelent a konyha­művészet szerelmeseinek, és az utóbbi években egy új tendencia is kirajzolódni látszik: az emberek egyre gyakrabban fordulnak a növényi alapú sajtok felé.
„A gasztronómia szerelmesei számára a grillszezon évről évre izgalmas időszak, és egyre többen keresik az alternatív, növényi alapú sajtokat is a hagyományos tejtermékek helyett” – mondta Babják Zsolt, a Flora Food Hungary Zrt. kereskedelmi vezetője.
A magyarországi növényi alapú sajtalternatívák piaca 2024-ben is jelentős növekedést mutatott. A Nielsen IQ adatai szerint 15–20% közötti mennyiségi növekedést értek el, ami minden kereskedelmi csatornában forgalmi bővülést eredményezett.
Ezen a dinamikusan fejlődő területen a Flora Food Group kiemelkedő szereplő, vezető márkája, a Violife pedig a ­piaci átlagot meghaladó növekedést produkált az elmúlt évben.
A Violife különleges termékei nem csupán az ínyencek körében népszerűek, hanem a laktózérzékenyek és tejfehérje-allergiások számára is ideális megoldást kínálnak.
A márka termékei teljesen tejmentesek, nem tartalmaz­nak tartósítószert, kazeint, glutént, diófélét és szóját. Sokoldalúan felhasználhatóak, mivel grillezhetők, reszelhe­tők, süthetők és olvaszthatók – minden olyan jellemzőt biztosítanak, amely a hagyományos sajtoktól elvárt.
A grillszezon igazi sztárjai lehetnek a Violife ízletes növényi alapú sajtjai, amelyek különféle ízesítésekben – ­például Mozzarella, Füstölt vagy Cheddar – érhetők el. A 2023 óta bővülő kínálat a szeletelt sajtalternatívákra is kiterjed, amelyek kiváló választások lehetnek szendvicsek és hamburgerek készítéséhez. „A vásárlók számára kulcsfontosságú, hogy egy vegán grillsajt ne csak külső megjelenésében, hanem ízélményben is megközelítse az eredeti változatot” – hangsúlyozta Babják Zsolt.
A termékek népszerűsítése idén is jelentős szerepet kap a cég marketingkommunikációjában. Az egészségtudatos táplálkozás és a fenntarthatóság előtérbe helyezése mellett a Flora Food Group ár- és nyereményjátékokkal, valamint edukációs célú kóstoltató kampányokkal igyekszik közelebb hozni a növényi alapú étrendet az emberekhez.
Ahogy a grillszezon a friss saláták, ropogós grillzöldségek és ínycsiklandó húsmentes fogások kiegészítőjévé válik, úgy a Violife kínálatában megtalálható görög fehér tömb is kulcsszereplő lehet a tányérokon. Ez a termék klasszikus görög ízvilágot varázsol az asztalra, miközben ­megőrzi a fenntarthatóság és egészségtudatosság jegyeit. A grill­szezon tehát nem csupán a hagyományos ízekről szólhat, hanem egyre inkább a korszerű, növényi alapú alternatívák térnyeréséről is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. áprilisi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT ELÉRHETŐ: