Bár a magyar fogyasztók hagyományosan árérzékenyek, az ünnepi alkalmak során szívesen fogyasztanak minőségi, prémium kategóriás pezsgőt, bort, pálinkát vagy szeszes italokat.
Széles termékszortimenttel
A Frittmann Borászat forgalmának legjelentősebb részét elsődlegesen a könnyed, gyümölcsös és fehér borok adják, melyek teljes országos lefedettségben megtalálhatóak a kereskedelmi hálózatokban. Az összforgalomra vetítve ez az ünnepek folyamán sem változik. Viszont a borászat telephelyén található üzletben és a webshopos rendelések esetében megfigyelhető eltolódás a magasabb kategóriás vörösborok és a pezsgő irányába – tudtuk meg Frittmann Tamás borásztól.
Mivel a Frittmann borok egész évben kaphatók, inkább kommunikációban próbálnak nagyobb hangsúlyt fektetni elsősorban azokra a vörösborokra és a pezsgőre, amelyek passzolnak egy ünnepi menühöz. „Mindezen túl a díszcsomagolásokra is nagyobb hangsúlyt fektetünk a tél végi szezonra gondolva – fűzte hozzá a szakember. – Újdonságként talán érdemes megemlíteni a borkoktélunkat, ami 2-féle ízesítésben készült el, kifejezetten a fiatalabb generáció számára, és bár nem kifejezetten az ünneplésre készült, szívesen ajánljuk.”
Mint megjegyezte, év végén a prémium borok forgalmában pár százalékos növekedés figyelhető meg az év többi hónapjához képest. „Ilyenkor hajlamosak a vásárlók nagyobb összeget is kiadni egy vagy több palack borért, ami az ünnepi asztalra kerül vagy ajándékozási céllal vásárolnak meg.”
A Frittmann Borászat többféle díszdoboz csomagolással is készül az idei ünnepi szezonra. Az ünnepek közeledtével megnő a többféle méretben kapható papírdobozok, valamint az 1-es, 2-es, 3-as és 6-os kiszerelésben kapható fadobozok forgalma, melyekbe mindenki a saját ízlésének megfelelően tudja a borokat összeválogatni.
Prémium minőség ajándékba is
A téli, ünnepi szezonban a Kreinbacher Birtok kínálatából a pezsgők a legkeresettebbek, hiszen az ünnepekre még azok is a pezsgőt választják, akik az év többi részében egyébként nem a buborékok szerelmesei. De hasonlóképpen keresik a borokat is a családi és céges rendezvényekre egyaránt.
Mint megtudtuk, az év végi ünnepi időszakban a borászat magasabb értékű, prémium borai a legkelendőbbek. „Ez egyrészt azzal magyarázható, hogy az ünnepi időszak olyan kiemelt szakasza az évnek, amikor az emberek jobban megengedik maguknak azt is, amit esetleg év közben nem vennének meg, másrészt, ha ajándéknak választják, akkor is szeretnének valami különlegeset adni, legyen az akár családi, akár céges ajándékozás” – fogalmazott Prisztavok Zoltán, a Kreinbacher Birtok kereskedelmi és marketing vezetője. Lassan megszokott, hogy a Kreinbacher erre az időszakra időzítve mindig valami különlegességgel is készül a fogyasztók számára. „Idén csúcspezsgőnk, az Égoïste lehet az elegáns pillanatok tökéletes kísérője, a szilveszteri partikhoz pedig a különleges megjelenésű kézzel festett, a punk szubkultúra szimbólumait hordozó Brut Nature Magnum 2019 pezsgőnket ajánljuk” – ismertette a szakember, hozzátéve, hogy ez a korlátozott mennyiségben, mindössze 1000 palackkal készült pezsgő a 80-90-es évek punk életstílusát, a szabadságot és a lázadást ünnepli.
Prisztavok Zoltán szerint az év végi szezon a legfontosabb időszak az évben. „Mondhatjuk, a főszezon számunkra, ilyenkor drasztikusan nő a fogyasztás, azok is vásárolnak, akik máskor egyébként nem, és üzleti, céges ajándékként is szívesen választják termékeinket, hiszen ezek prémium minősége azt sugallja, mennyire fontos számukra a megajándékozott személye.”
A Kreinbacher Borászat idén külön csomagajánlatokkal nem készül, mert mint a kereskedelmi és marketing vezető megjegyezte: prémium márkaként csomagba rendezéssel nem szükséges külön rásegíteni az eladásra. „A pezsgős piac meghatározó szereplői vagyunk, olyan speciális tételeket kínálunk, amelyek önmagukért beszélnek, saját jogon értékesek” – egészítette ki.
Ünnepekre és a mindennapokra
Az elmúlt évek során sokat változtak a pezsgőfogyasztási szokások, látható, hogy még ünnepi alkalom sem feltétlenül szükséges egy pohár pezsgő elfogyasztásához.
„A karácsony és a szilveszter a legkiemeltebb időszaka a pezsgőfogyasztásnak, így minden márkánk nagy népszerűségnek örvend az ünnepi időszakban. A Törley pezsgőcsalád tagjai a legkeresettebbek az év utolsó harmadában, de a Hungaria fogyasztása is látványos emelkedést mutat az év vége közeledtével, mindamellett, hogy egész évben nagy a kereslet iránta” – ismertette lapunkkal a Törley Pezsgőpincészet marketingvezetője. Csomay András hozzátette: az ünnepek közeledtével a nagyobb értékű pezsgők, mint például a Törley és a François tradicionális tételei, valamint a cégcsoport által forgalmazott Alfred Gratien és Laurent-Perrier Champagne-ok, Freixenet Cava-k és Mionetto Proseccók iránt is jelentősen megnő a kereslet.
A Törley kínálatában mindenki megtalálhatja a számára legkedvesebb ízvilágot, hiszen a választék nagyon széles és sok szempont alapján lehet választani. „Legyen a szempont pezsgőkészítési technológia (palackos vagy tartályos erjesztés és érlelés), származás (magyar vagy széles nemzetközi kínálat), szín (fehér, rosé vagy vörös), dosage (a teljesen száraz nyerspezsgőtől az édesig minden) vagy ízvilág (az érleltebb ízektől a frissebb pezsgőig), nálunk minden igényre és alkalomra megvan a megfelelő pezsgő.”
Csomay András felhívta rá a figyelmet, hogy a boltok polcain Törley pezsgőkkel ízesített Szamos szaloncukrokkal is találkozhatnak a vevők. A Szamos Törley szaloncukrok három egyedi ízben érhetőek el, egy dobozba zárva, így mindenki megtalálhatja a kedvencét.
A Törley termékek értékesítésének támogatására ebben az évben egy nyereményjátékkal inspirálják a fogyasztókat arra, hogy az év végi bevásárlás során Törley terméket válasszanak a közelgő ünnepekre. „Az év végi időszak egyik legnagyobb eseménye számunkra a Hungaria család megújulása volt” – hozta szóba a szakember. Mint ismertette, az új, rendhagyó címkeforma tükrözi a márka egyediségét, a márkát meghatározó kék szín pedig sokkal hangsúlyosabb szerepet kap a palackon, ami nagyobb láthatóságot és könnyebb felismerhetőséget jelent.
„Az általunk forgalmazott Mionetto ház idei két újdonsága is feldobhatja az ünnepi készülődést, legújabb tagjai a családnak a Mionetto Aperitivo és az Alkoholmentes Mionetto Aperitivo.”
Az elmúlt évek trendjei alapján növekedést tapasztalt a Törley, főleg az év végi ünnepi időszakban. „Akár a François vagy a Törley prémium termékeit nézzük vagy a Champagne-okat, azt látjuk, hogy egyre inkább nő az érdeklődők száma. A választékunkban megtalálható nagy múltú Laurent- és Perrier-ház kiválóságai vagy a spanyol Freixenet Cavak-k és az olasz Mionetto Prosecco-k is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek fogyasztóink körében.”
Mint megtudtuk, idén is számos díszdobozos termékkel találkozhatnak a vásárlók, a 3 literes Törley Tokaji Brut fadobozban kapható és akár ajándéknak is szánható, de a 1,5 literes kiszerelések is különleges ajándékok lehetnek a pezsgőkedvelők megajándékozására, ezenkívül a Hungaria Extra Dry valamint a Törley Charmant Doux, Fortuna és Tokaji Brut pezsgője is kiváló választás lehet. Csomay András megjegyezte: ezek a termékek egész évben elérhetőek, de a karácsonyi időszakban kiemelt népszerűségnek örvendenek. „Pezsgő portfóliónkat lefedő weboldalunkon, a pezsgowebshop.hu-n elérhetők kedvezményes és tematikus csomagok, melyek egy része egész évben a kínálatunk része, de természetesen az ünnepek alatt sem feledkezünk meg egyedi ajánlatokkal kedveskedni a pezsgő iránt érdeklődőknek” – tette hozzá.
Jól ismert és karakteres termékekkel
Spiegel György, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatója szerint az év végi ünnepi időszakban érzékelhetően emelkedik a sörök iránti kereslet is. A hidegebb időben bátrabban fordulnak a fogyasztók a testesebb, karakteresebb, akár egzotikusabb sörök felé is, de az is igaz, hogy a sörfogyasztókra jellemző a márkahűség.
„Tavaly mutattuk be advent alkalmából forralt sörkoktéljainkat és a fogyasztók visszajelzései alapján úgy döntöttünk, hogy idén is folytatjuk ezt a hagyományt. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén elhoztuk a Diageo csapatával közösen kikísérletezett forralt Guinnesst is, ami, bízunk abban, hogy a belga különlegességünkhöz hasonló sikert fog aratni. A jól ismert stout sörhöz sötét és fűszeres rumot, citromlevet, kardamomot és csillagánizst adunk a forralás folyamán” – ismertette a sörkoktél-kínálatot a marketingigazgató. A vállalat karácsonyi sörkülönlegességeivel két helyszínen találkozhatnak az érdeklődők, a Guinness a Bazilika Advent karácsonyi vásáron, míg a klasszikus forralt Belle-Vue Kriek a Vörösmarty téri karácsonyi vásáron van jelen.
Spiegel György megemlítette: bár a sörpiac elvitathatatlan csúcsidőszaka a nyár, az év végén is megfigyelhető – összefüggésben az ünnepi időszakkal – egy kiugrás a fogyasztásban. Emellett több éve megfigyelhető jelenség, hogy a teljes fogyasztásban növekszik a prémium termékek részesedése.
„A klasszikus hazai karácsonyi menükhöz jól passzolnak a barna vagy fekete sörök, így a Guinness vagy a Leffe, de a fűszeresebb ételek mellé tökéletes párosítás lehet a Borsodi IPA. Mindemellett biztos vagyok benne, hogy minden felnőtt fogyasztó megtalálja a kedvére valót a kínálatunkból” – említette a marketingvezető. Mint felhívta rá a figyelmet: a hagyományos kiszerelések mellett idén három sikertermék – a Staropramen, a Stella Artois és a Guinness – ünnepi köntösbe bújva is várja a fogyasztókat a boltok polcain.
Nemzetközi italkínálattal
A WhiskyNet Kft. elsősorban olyan prémium kategóriás italokat kínál, amelyek az év minden napján tudnak ajándékként funkcionálni: nemcsak karácsonykor, hanem bármilyen jeles eseményre.
„Az év végi ünnepi szezonban előtérbe kerülnek a tetszetős díszdobozos összecsomagolások, ahol a termék elsősorban pohárral, de lehet, hogy tonikkal vagy fűszerekkel – főleg gin esetében – vagy egy másik itallal van összecsomagolva. Azonban az őszi-téli, hidegebb időszak – nem csak az ünnepek miatt – főszezonja a whiskynek, rumnak, konyaknak, vagy olyan érlelt párlatoknak, mint a francia calvados vagy armagnac” – mondta lapunknak Szatmári Katalin, a WhiskyNet Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
„Az újdonságok közül a skót whiskyben kiemelném az Isle of Harris legújabb, Oloroso sherry hordóban érlelt whiskyjét, a Hearach-ot, gyönyörű üvegben, az Amerikai Michter’s whiskey kiadásait. A Michter’s idén egymás után második alkalommal nyerte el a Drinks International »A világ legtöbbre értékelt whiskyje« címet. De említhetném a német gin márkát, a Knut Hansent, aminek nemcsak menő poharas díszdobozait hoztuk, hanem alkoholmentes verzióját, a Knut Hansen 0,0%-t, amely két termék összecsomagolásban is elérhető. Rumok közül pedig a Plantation gyönyörű poharas díszcsomagolását, vagy a Demon’s Share feltűnő összecsomagolásait emelném ki” – ismerhettük meg a kínálatot.
A favoritok italok között szerepel pl. az ír Teeling whiskey poharas díszcsomagolásai, az ismert venezuelai rum, a Diplomatico hasonlóan poharas kiadása. Ginben a francia Citadelle, vagy az ír Drumshanbo rendkívül exkluzív, szintén poharas vagy tonikos összecsomagolása. De jól fogynak ilyenkor a drágább whiskyk, Glenfarclas, Arran, Glengoyne, és az évjáratos armagnac Castarede-k is.
„A termékek mellett én még kiemelném az élmény, a tudásátadás lehetőségét: ugyanis gyakran vásárolnak nálunk karácsonyi ajándéknak kóstoló jegyeket. Igyekszünk úgy időzíteni, hogy a januári-februári kóstolóink között mind kezdőknek, mind pedig igazi vájtfülűeknek szóló témák is helyet kapjanak” – fűzte hozzá. Szatmári Katalin hangsúlyozta, az utolsó 2-3 hónap az egész év kiemelt időszaka, mind forgalom, mind új termékmegjelenés, mind pedig kapcsolódó programok tekintetében. „Az év ezen időszakában érzékelhetően több rendezvényen veszünk részt, illetve mi magunk is kezdeményezünk, amelyek közül vitán felül a legjelentősebb, az idén immár 13. alkalommal megrendezett Whisky & Fine Spirit Show.”
Élményben gazdag ízvilággal
„Ahogy beköszönt a téli időszak, a kraft sörfőzdék számára elérkezik az év egyik legizgalmasabb szakasza. Az ünnepek közeledtével a fogyasztók egyre inkább a különleges, élményorientált italokat keresik, amelyek nemcsak ízletesek, de ajándéknak is tökéletesek” – fogalmazott Prischetzky Botond, a MONYO Brewing Kft. brand managere.
A vállalatnál idén a díszdobozos csomagajánlatok mellett az exkluzív, hosszú érlelésű, mini pezsgősüvegekbe zárt prémium termékeké a főszerep. „Mindkettő hatalmas népszerűségnek örvend a nagy kereskedelmi láncok és az egyéni vásárlók körében egyaránt.”
A téli hónapokban a sötétebb sörök iránti kereslet is megugrik. Mint megtudtuk, az egyik nagy visszatérő, a Chocolate Cheesecake Milk Stout selymes csokoládés ízvilága krémes sajttorta-árnyalattal kényezteti az ízlelőbimbókat. „Ez a sör egy valódi ünnepi desszert, amit a rajongók az év ezen szakaszában különösen nagy becsben tartanak” – jegyezte meg a brand manager.
Mint ismertette, az idei szezon újdonsága egy rendkívül erős, több mint 10%-os alkoholtartalmú fahéjas Barley Wine (árpabor). Ez egy klasszikusan whiskys pohárból kortyolgatós ital, amelyet lassan, ízlelgetve érdemes fogyasztani. Az árpaborok különleges karaktere – a mély, aszalt gyümölcsös és enyhén fűszeres jegyekkel – tökéletesen illik a karácsonyi estékre.
A MONYO nemcsak a sörrajongókra gondolt az ünnepi időszakban: az alkoholmentes kínálatot is új ízekkel bővítette. „A rengeteg gyömbérrel készült Ginger Ale, amely nemcsak frissítő, de remek immunerősítő is a téli viszontagságok ellen. Emellett bemutatunk egy különleges cold brew alapú, áfonyás-pirosribizlis üdítőt is, amely egy titokzatos kollaboráció keretében készül.”
Prischetzky Botond hangsúlyozta, hogy a minőségi italok nemcsak az ünnepi asztalt teszik különlegesebbé, hanem maradandó élményt is nyújtanak. „A vásárlók egyre inkább az olyan termékeket keresik, amelyek történetet mesélnek, és amelyekkel közösségi vagy családi élményeket oszthatnak meg.”
Kedveltek a prémium italok
Tripolszky András, a NEFT vodka közép-európai kereskedelmi és marketing igazgatója szerint a Dunapro által kínált legtöbb termék a prémium italok kategóriájához tartozik, így ünnepi időszakban alkalmasak ajándékozásra önmagukban, vagy a kifejezetten ajándékozásra készült csomagolásokban. „Ezek a csomagolások általában hozzáadott értéket, ajándékot tartalmaznak” – egészítette ki. Mint mondta, a magyar italpiacon a legtöbbet használt hozzáadott érték a márkához kategóriájában és stílusában illő pohár, mely hosszú távon a háztartásokba kerülve a márkát építi. A másik érték, az azonos márkájú italok kisebb kiszerelése, ez inkább a rövid távú, ár-érték arányt javító promóció.
„A Dunapro termékportfóliójában mi az előbbi stratégiára építünk, és így az ünnepi szezonban több, hozzáadott értéket tartalmazó termékünk is megtalálható lesz az áruházakban. A NEFT vodka, mely önmagában is újdonság a piacon, egy hozzácsomagolt poharat tartalmazó ajándék-dobozban kerül a polcokra” – fűzte hozzá a kereskedelmi igazgató. Mint említette, a NEFT mellett Bulldog, Márkházi és Aperol díszdoboz is megtalálható a portfólióban.
Sgánetz Eszter, a Dunapro brand managere szerint a téli ünnepi időszakban kiemelten keresett termékek közé tartoznak azok az italok, amelyek jól illeszkednek az ünnepi hangulathoz és az étkezésekhez. Összességében a prémium italok forgalma ebben az időszakban emelkedik. A pezsgők, prosecco-k mellett a prémium kategóriás koktélalapanyagok, mint a Neft, az Aperol vagy a Cinzano To Spritz, szintén keresettek.
„Az ünnepi időszaban Campari, MIX és NEFT termékeink közül választhatnak kiemelt ajánlatokat a vásárlók. A Cinzano Astit, az édes ízvilágának köszönhetően sokan választják karácsonyi vagy szilveszteri koccintásra. Az Aperol az ünnepi szezonban sem megy ki a divatból, különösen azok körében népszerű, akik szeretik az olasz Aperol Spritz koktélt. A tökéletes Aperol Spritz koktél elkészítéséhez a Cinzano Prosecco-t vagy a Cinzano To Spritz-et tudjuk ajánlani – ismertette a kínálatot. – A RTD (Ready to drink) kategóriában a MIX termékek közül továbbra is népszerű a Gin&Passiógyümölcs, Mojito, és Vodka&Görögdinnye ízesítés. A kész koktélok kényelmes választásnak számítanak az ünnepi időszakban, hiszen gyorsan fogyaszthatók, és nem szükséges különböző hozzávalókat összekeverni.
Pálinkát ajándékba is
„Szerencsére a pálinka elég változatos ahhoz, hogy egész évben keresett termék legyen, bár kétség kívül a hűvösebb időben szívesen fogyasztják a termékeket. A prémium pálinkák esetében eddig megfigyelhető volt egy emelkedő trend karácsony előtt, reméljük idén is sokan keresnek minőségi terméket a fa alá” – fogalmazott lapunknak a Csalló Pálinka Manufaktúra tulajdonosa és főzőmestere.
Csalló Gergő megemlítette, hogy a választékban több mint 50 termék érhető el. Hagyományos kerti gyümölcsből, erdei- és bogyósgyümölcsökből, valamint vadgyümölcsökből is készítenek pálinkát, illetve fahordóban is érlelnek tíz fajtát. A portfólióban különlegességek is találhatóak: gesztenyéből és sörből is készül párlat, valamint vannak mézzel édesített likőrök, melyeknek kivétel nélkül saját főzésű pálinka az alapja.
Mint mondta, ajándékozásra a kajszi, a szilva és a körte a legkiemelkedőbb, de egyre többen vásárolnak ajándéknak is különlegességet, mint pl. eper vagy szeder pálinkát, esetleg levendulás kajszi likőrt.
A Csalló Pálinka idén két adventi rendezvényen is kitelepül, Nemesvámoson és Balatonalmádiban a jégpályák mellett. „Alkoholmentes gyümölcsös grogot mutatunk be minden vendégünknek, melybe akár pálinkát is tudunk tölteni a tökéletes téli élményhez. Balatonalmádiban ízesített forralt borokat is készítünk, természetesen csak természetes alapanyagokkal, szárított gyümölcsök és fűszerek használatával, itt is kerüljük a mesterséges aromákat – ismertette. – A vásárokba kilátogató vendégeinknek különleges ajándékokkal is készülünk, illetve több rendezvényre is felajánlunk kóstoló kuponokat.”