Az ünnepek során gyakrabban csipegetnek, nassolnak a magyar fogyasztók. És bár hazánkban főként a már ismert, hagyományos ízeket kedvelik, nyitottak az újdonságokra, és a gyártók nagy sikereket érnek el az egyedi, akár extra csípős vagy gyümölcsös ízekkel is. Az ünnepi időszakban a nagyobb kiszerelések forgalma is növekszik.
Innovatív újdonságokkal
„Tapasztalataink szerint a snackkategória volumenben és értékben is növekedést mutat, amelyhez legnagyobb mértékben a tortilla chipsek járulnak hozzá, ám az extrudált snackek és burgonya chipsek népszerűsége is emelkedő tendenciát mutat. A fogyasztói preferenciákban egyre hangsúlyosabban jelenik meg az egészséges életmódra való törekvés” – fogalmazott Gál Kata, a Szentkirályi Magyarország insight managere. Emellett a vásárlók egyre nyitottabbak a kevésbé hagyományos magyar kategóriákra, például a tortilla chipsekre is, és szívesen próbálnak ki új és izgalmas ízeket. „Ez a trend lehetőséget teremt arra, hogy egyszerre kínáljunk változatosabb, és egészségtudatosabb termékeket a piacon.”
A fogyasztók vásárlási döntéseit több tényező befolyásolja. Elsősorban az elérhetőség játszik nagy szerepet, emellett a márka is fontos szempont. Az ünnepi időszakban pedig megnő a nagyobb kiszerelések forgalma. Az ízesítés is jelentős szerepet játszik, hiszen a népszerű ízek, mint például a tejfölös variánsok, különösen kedveltek hazánkban.
„Az ár szintén meghatározó tényező, a hazai vásárlók jellemzően költségérzékenyek, keresik a nagy kedvezményeket és akciókat. Mindemellett ugyan enyhülést mutat, de továbbra is érezteti hatását az élelmiszerinfláció, valamint a termékkategóriára kivetett népegészségügyi termékadó, amely jelentős árversenyt eredményez a snack szegmensben” – egészítette ki a szakember.
A választékban a hagyományos ízesítésű Lay’s chipsek között a legnépszerűbbek a sajtos, a sós és a tejfölös-snidlinges változatok, a Strong termékcsalád különlegesebb kombinációi között pedig kiemelten népszerű a Chili&Lime és a Cheese&Cayenne ízvilág. A Cheetos esetén a három közönségkedvenc a ketchupos, sajtos és mogyorós változat, a Doritos termékek között pedig a Nacho Cheese, a Sweet Chili és a Hot Corn a leggyakoribb választás a fogyasztók részéről.
„Tavaly jelentős újdonsággal rukkoltunk elő: bevezettük a Doritos márkacsaládot, amely azonnal nagy népszerűségre tett szert, így idén ősszel már egy új ízt, a BBQ-t is bemutathattunk a fogyasztóknak. Mindhárom snack márkánk esetén egyedi termékméreteket dobtunk piacra, amely stratégiai jelentőséggel bír” – számolt be az újdonságokról az insight manager. Hozzátette: emellett folyamatosan fejlesztik a Lay’s Oven Baked termékcsaládot is, amely egy egészségesebb alternatívát kínál a hagyományos snackekkel szemben. „A termékfejlesztéseink általában arra irányulnak, hogy innovatív és egészségtudatos megoldásokat nyújtsunk vásárlóinknak, így a közeljövőben is hasonló újdonságokra lehet számítani.”
„A Lay’s az elmúlt néhány évben rendszeresen piacra dobott limitált termékújdonságokat, mint például a KFC és Pizza Hut fűszerezésű burgonya chipseket, azonban nem az ünnepi időszakban. Idén két limitált ünnepi hangulatú újdonságunk már elérhető a boltok polcain: a Festive Cheese (ementáli sajt) és a Festive Turkey Roast (Sült pulyka) ízesítésű termékek” – említette Gál Kata.
Így alakul a snackek globális piaca A snackek globális piaci bevétele 2024-ben elérheti a 251,10 milliárd dollárt, a 2024-2029 közötti időszakban várhatóan évi 6,33%-os növekedést fog mutatni. |
Minél csípősebben
„A snackpiacon, minden bizonnyal fontos a kiszerelés és annak függvényében az ár, ám ami minket illet, egy speciális fogyasztási igényt szolgálunk ki, termékeinknél az ízesítés az elsődleges. Vásárlóink kifejezetten márkahűek és nagy részben visszatérő fogyasztók – mondta lapunknak Petrohay György, a Chilicum Europe Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója.
Mint említette, az elmúlt évek tapasztalata szerint a legcsípősebb Chilicum termékek örvendenek a legnagyobb népszerűségnek. Eladásokat tekintve egyértelműen a legcsípősebb rágcsálnivaló, a Reaper extreme snack a Chilicum Snack zászlóshajója.
A csípős rágcsálnivalókra specializálódott Chilicum Europe Kft. sikereit igazolja, hogy nemcsak világszerte, de hazánkban is reneszánszát éli a csípős termékek fogyasztása. Petrohay György szerint a magyar konyha mindig is bátran nyúlt a fűszerekhez, és ez látszik a snackfogyasztáson is. „Közkedveltek az erősen fűszerezett nassolnivalók.”
„Egy szűkebb, ám nagyon hálás réteget szolgálunk ki olyan termékekkel, amelyeket csak nálunk találnak meg – hangsúlyozta. – Kínálatunkban szerepel például Chili & Wasabi, TEX-MEX füstölt szalonna chilivel, magyar fűszerpaprikás, cheddar sajtos kukorica flip a világ legerősebb chilijével. Ezek nem hagyományos ízkombinációk, de sikerük töretlen és minden évben megtöbbszörözzük az eladásainkat.”
Az idei évben debütált két új rágcsálnivaló, melyből a füstölt szalonnás habanero chilis ízesítésű RODEO azonnal aranyérmet nyert az International Flave Awards versenyen az Amerikai Egyesült Államokban, ezzel már két világbajnok snack található a Chilicum Europe Kft. portfóliójában. A másik újdonság a PIRATE, amely karibi fűszerezéssel és egy markánsan csípős saját termesztésű chilivel készül.
Petrohay György felhívta rá a figyelmet, hogy a fenntarthatóság az élelmiszergyártó vállalat számára is elemi kérdés. A növénytermesztés integrált szemléletben folyik, számos biológiai megoldást alkalmazva, és a feldolgozóüzem is megújuló energiával működik. „Egy élelmiszergyártó sem mehet már el a vásárlók tudatossága mellett. Új igények jelentek meg a piacon, melyekre igyekszünk megfelelő termékkel reagálni. Számos vegán, glutén- vagy tejmentes opcióval állunk rendelkezésre” – fűzte hozzá.
A fogyasztók ízlése szerint
A tapasztalat szerint a fogyasztók jellemzően a szükségletük figyelembevételével vásárolnak, ezt igazítják a rendelkezésre álló „keretekhez”. Ezt döntően az ár befolyásolja, amíg tehetik, a fogyasztók márkahűen, az általuk kedvelt termékeket veszik meg. A LIZA SNACK Kft. értékesítési csatornáitól érkező fogyási számok elemzése azt mutatja, hogy a hazai fogyasztók márkahűek és ragaszkodnak a már bevált megszokott termékekhez. Sebők István, a Liza Snack Kft. értékesítési vezetője szerint ennek a rétegnek egy kisebb szegmense nyitott az újdonságokra, valamint az „egészségesebb” nassolnivalók kipróbálására, megkóstolására, azonban ezen belül kevés azok aránya, aki vált is.
A vállalat „számai” szerint verhetetlen a sós íz, a standard hagymás-tejfölös, valamint a magyarosabb ízvilág, baconos, sonkás. Feltörekvőben van a sajtos íz is, de „érdeklődnek” a csípős ízek iránt is, egészen az extrémig.
„A kínálatunkban szereplő termékek kivétel nélkül nagyon népszerűek a fogyasztók körében. Kiemelném az alap, KUKI extrudált kukoricapehely sós 70 g termékünket, amely az 1985-ös indulásunkkal »egykorú«. A másik egyedi termékünk, a sós Röfi ropi 40 g nassolnivalónk, amely különleges eljárással készül, egyedüli magyarországi gyártóként nálunk, és 100 g termékben 57 g fehérje található.” – ismertette.
Sebők István úgy látja, bár a „kíváncsiság” emberi tulajdonság, egy új, innovatív terméknek valóban olyan újdonságokkal kell bírnia, amelyek „még nem voltak”, hogy az „tömegeket mozgasson meg”.
„Ma a termékfejlesztés »helyes irányának tűpontos megtalálása« hosszas folyamat” – vélekedett a szakember, hozzátette: a trendeket követve a LIZA SNACK Kft. törekszik az „egészségesebben hagyományos” irányban megjelenni újításokkal.
Az élelmiszergyártó vállalat törekszik termékei sótartalmának olyan határértéken tartására, ami élvezeti értékéből „nem enged”. Kukoricaalapú termékei gluténmentesek, Tepertő pörc és Röfi ropi specialitásai alacsony szénhidrát- és cukor tartalmúak, de fehérjében gazdagok.
„A LIZA SNACK Kft. a választékában található termékkínálattal törekszik kedves vásárlói igényeit kielégíteni, mindenkinek békés boldog karácsonyt és sikerekben gazdag új esztendőt kívánva! Jó étvágyat a termékekhez!” – hangsúlyozta az értékesítési vezető.
Élmény a snack-fogyasztás
A snack termékek vásárlásakor a fogyasztók döntéseit több tényező együttesen befolyásolja az ünnepek alatt. Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője a vásárlási szokásokat összegezve elmondta: bár az ár az egyik legfontosabb szempont, különösen az árérzékeny vásárlók körében, a fogyasztói preferenciák az ünnepi időszakban jelentősen átalakulnak, hiszen ilyenkor a vásárlók kereslete inkább az élményalapú, prémium és szezonális termékek irányába tolódik el.
Az elegáns csomagolás, a kézműves jelleg, valamint az exkluzív alapanyagok, például belga csokoládéval bevont édességek vagy különleges ízesítések, erős vonzerőt képviselnek. A karácsonyi és ünnepi hangulatot idéző szezonális ízek (pl. fahéj, gyömbér, narancs, csokoládé, szegfűszeg vagy a mézeskalács) mindig népszerűek. A limitált kiadású termékek a vásárlókban erős impulzusokat keltenek, hiszen exkluzivitást sugallnak.
Bár az ünnepek alatt gyakoriak a „bűnözések,” egyre többen keresik az egészségesebb alternatívákat, például csökkentett cukortartalmú, gluténmentes, vagy vegán snackeket.
„A fenntarthatóságra vonatkozó üzenetek a márka iránti bizalmat és elköteleződést növelhetik – fűzte hozzá. – Az ünnepi rohanásban a kényelmes, könnyen fogyasztható kiszerelések előnyben részesülnek. Az innovatív, többadagos csomagolás, illetve a megosztható snackek, például mixek vagy tálalásra kész válogatások, a baráti és családi összejöveteleken különösen népszerűek.”
A márkahűség szintén jelentős szerepet játszik, mivel sokan a megszokott, megbízható termékeket részesítik előnyben az ünnepi időszakban, amikor a minőség különösen fontos.
„A Kandiz kínálatában található termékek, mint például a Naruto snack és a StixMix Ropi egyaránt vonzó termékek a hagyományos ízeket kedvelők és az új ízélményekre nyitott fogyasztók számára” – jegyezte meg Homola Brúnó.
Mint ismertette, a Naruto snack, keleti és mediterrán ízvilágú, egzotikus és egyedi fűszerezéssel rendelkezik. Ideális választás azoknak, akik szívesen próbálnak ki nemzetközi ízeket, ilyenek például a Blue vagy Red Chili Lime, olívás-oregánós ízek. A kínálatban szerepel ketchupos vagy sajtos hagymás ízesítésű is. Mindemellett a Naruto snackek kukorica vagy rizs alapú ropogtatnivalók. A szilveszteri időszak alatt általában a sós íz viszi a prímet. A Naruto snackek kereslete is megnő.
„A Dip N’ Go mártogatós termékeink nagyszerű útitársai a kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A konkurenciával ellentétben nagyon jó ár-érték arányú termék és külön plusz, hogy a kicsik a kedvenceiket vihetik magukkal, hiszen a csomagolásokról mosolyog rájuk pl. Skye – a Mancs Őrjárat híres kutyusa vagy akár Spongya Bob is. Mindezen túl több más ismert karakter is megtalálható a kínálatban” – említette.
A tapasztalat szerint a hazai fogyasztók egyre nyitottabbak az új ízek és innovatív termékek iránt, de ez a nyitottság erősen függ a célcsoport életkorától, vásárlási szokásaitól és a termékbevezetés módjától. A fiatalabb generációk – különösen a Z generáció és a milleniálok – kifejezetten érdeklődnek a különleges ízvilágok és egyedi kombinációk iránt. Az idősebb generációk előnyben részesítik a jól ismert, hagyományos ízvilágot. Azonban, ha az új termékek kapcsolódnak egy hagyományos magyar ízhez, akkor nagyobb eséllyel fogadják el azokat.
Nem csak egészséges, finom is
Redő Péter és Vámos Eszter, a gyümölcssnack gyártó Aloha Kft. tulajdonosai úgy tapasztalják, egyre több vásárló fedezi fel a természetes rostokban gazdag, téli időszakban is változatos gyümölcsös élményt adó Csinta terméket.
„Sok vásárlónknak fontos az, amiről a Csinta márka szól. Vidám, de nem bugyuta, színes, mint a természet, környezetbarát és az ennivalón túl hozzáadott értékeket is képvisel” – fogalmaztak a tulajdonosok. Példaként említették a gyümölcssnackek dobozába rejtett rajzos kártyákat, amelyek különböző szituációkon keresztül egy-egy életminőséget jelenítenek meg.
Általánosságban az a tapasztalat, hogy termékválasztás során a minőség, megbízhatóság, egészségtudatosság mellett elsősorban az ízélmény számít, de sok vásárlónak fontos, hogy hazai gyártású és nagyrészt hazai alapanyagokból készült termék legyen, amit választ. „Nyilván sokan a pénztárcájuk szerint is döntenek és mérlegelik az ár-érték arányt, nekik a kedvezőbb, nagyobb kiszereléseket ajánljuk” – egészítették ki.
A magyar vásárlók elsősorban a hagyományos ízvilágot (alma, sárgabarack, meggy és szilva) kedvelik, de sokan nyitottak az új ízekre és az olyan különlegességekre is, amik fűszeresek, illetve olyan superfoodok, mint itthon a homoktövis.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a Csinta termékek ízvilágukkal, különleges textúrájukkal nemcsak a felnőttek, de a gyerekek számára is egy kedvelt és választott snack alternatívává váltak” – hangsúlyozták a tulajdonsok.
A Csinták beleillenek a vegán, gluténmentes és egyéb diétákba. Hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, természetes rostban gazdagok, ezért a természetes gyümölcscukrok is jobban hasznosulnak. Mint hangsúlyozták, a termékek kizárólag gyümölcsöt tartalmaznak. A különleges kézműves szárítás miatt megmarad a gyümölcsök saját íze, aromája, tápanyagai.
Az egészségtudatosság mellett a környezetvédelemre is figyel a gyártó: a csomagolásnál a fellelhető legjobb egykomponensű, újrafelhasznosítható csomagolóanyagot használják.
A vállalat idei újdonsága, a megjelenése óta nagy sikert elért Málna Csinta. Emellett az új termékcsalád, a soproni Harrer csokoládéval együttműködésben létrehozott Chocolate Thins, amelyek ajándékként is jó választások lehetnek. Ezt a terméket idén Édesség Innovációs Díjával ismerte el a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. decemberi szám)