Az ünnepek során gyakrabban csipegetnek, nassolnak a magyar fogyasztók. És bár hazánkban főként a már ismert, hagyományos ízeket kedvelik, nyitottak az újdonságokra, és a gyártók nagy sikereket érnek el az egyedi, akár extra csípős vagy gyümölcsös ízekkel is. Az ünnepi időszakban a nagyobb kiszerelések forgalma is növekszik.

Innovatív újdonságokkal
„Tapasztalataink szerint a snackkategória volumenben és értékben is növekedést mutat, amelyhez legnagyobb mértékben a tortilla chipsek járulnak hozzá, ám az extrudált snackek és burgonya chipsek népszerűsége is emelkedő tendenciát mutat. A fogyasztói preferenciákban egyre hangsúlyosabban jelenik meg az egészséges életmódra való törekvés” – fogalmazott Gál Kata, a Szentkirályi Magyarország insight managere. Emellett a vásárlók egyre nyitottabbak a kevésbé hagyományos magyar kategóriákra, például a tortilla chipsekre is, és szívesen próbálnak ki új és izgalmas ízeket. „Ez a trend lehetőséget teremt arra, hogy egyszerre kínáljunk változatosabb, és egészség­tudatosabb termékeket a piacon.”
A fogyasztók vásárlási döntéseit több tényező be­folyásolja. Elsősorban az elérhetőség játszik nagy szerepet, emellett a márka is fontos szempont. Az ünnepi időszakban pedig megnő a nagyobb kiszerelések forgalma. Az ízesítés is jelentős szerepet játszik, hiszen a ­népszerű ízek, mint például a tejfölös variánsok, különösen kedveltek hazánkban.
„Az ár szintén meghatározó tényező, a hazai vásárlók jellemzően költségérzékenyek, keresik a nagy kedvezményeket és akciókat. Mindemellett ugyan enyhülést mutat, de továbbra is érezteti hatását az élelmiszerinfláció, valamint a termékkategóriára kivetett népegészségügyi termékadó, amely jelentős árversenyt eredményez a snack szegmensben” – egészítette ki a szakember.
A választékban a hagyományos ízesítésű Lay’s chipsek között a legnépszerűbbek a sajtos, a sós és a tejfölös-snidlinges változatok, a Strong termékcsalád különlegesebb kombinációi között pedig kiemelten népszerű a Chili&Lime és a Cheese&Cayenne ízvilág. A Cheetos esetén a három közönségkedvenc a ketchupos, sajtos és mogyorós változat, a Doritos termékek között pedig a Nacho Cheese, a Sweet Chili és a Hot Corn a leggyakoribb választás a fogyasztók részéről.
„Tavaly jelentős újdonsággal rukkoltunk elő: bevezettük a Doritos márkacsaládot, amely azonnal nagy ­népszerűségre tett szert, így idén ősszel már egy új ízt, a BBQ-t is be­mutathattunk a fogyasztóknak. Mindhárom snack márkánk esetén egyedi termékméreteket dobtunk piacra, amely stratégiai jelentőséggel bír” – számolt be az újdonságokról az insight manager. Hozzátette: emellett folyamatosan fejlesztik a Lay’s Oven Baked termékcsaládot is, amely egy egészségesebb alternatívát kínál a hagyományos snackekkel szemben. „A termékfejlesztéseink általában arra irányulnak, hogy innovatív és egészségtudatos megoldásokat nyújtsunk ­vásárlóinknak, így a közeljövőben is hasonló ­újdonságokra lehet számítani.”
„A Lay’s az elmúlt néhány évben rendszeresen piacra dobott limitált termékújdonságokat, mint például a KFC és Pizza Hut fűszerezésű burgonya chipseket, azonban nem az ünnepi időszakban. Idén két limitált ünnepi hangulatú újdonságunk már elérhető a boltok polcain: a Festive Cheese (ementáli sajt) és a Festive Turkey Roast (Sült pulyka) ízesítésű termékek” – említette Gál Kata.

 

Így alakul a snackek globális piaca

A snackek globális piaci bevétele 2024-ben elérheti a 251,10 milliárd dollárt, a 2024-2029 közötti időszakban várhatóan évi 6,33%-os növekedést fog mutatni.
A teljes népességszámhoz viszonyítva a rágcsálnivalók 2024-ben egy főre vetítve 32,41 dollár bevételt generálnak.
Globális összehasonlításban a legtöbb bevétel az Egyesült Álla­mokban keletkezik (52 milliárd dollár 2024-ben).
A snackek világpiacának volumene 2029-re előre­láthatólag eléri a 45,40 milliárd kilogrammot. A piac volumennövekedése 2025-ben 4,1%-os lesz.
A prognózisok szerint 2024-ben várhatóan az egy főre jutó átlagos snack mennyiség 5 kilogramm lesz.

 

Minél csípősebben
„A snackpiacon, minden bizonnyal fontos a kiszerelés és annak függvényében az ár, ám ami minket illet, egy speciális fogyasztási igényt szolgálunk ki, termékeinknél az ízesítés az elsőd­leges. Vásár­ló­ink kifejezetten márka­hűek és nagy részben vissza­térő fogyasztók – mondta lapunknak Petrohay György, a Chilicum Europe Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója.
Mint említette, az elmúlt évek tapasztalata szerint a legcsípősebb Chilicum termékek örvendenek a legnagyobb népszerűségnek. Eladásokat tekintve egyértelműen a legcsípősebb rágcsálnivaló, a Reaper extreme snack a Chilicum Snack zászlóshajója.
A csípős rágcsálnivalókra specializálódott Chilicum Europe Kft. sikereit igazolja, hogy nemcsak világszerte, de hazánkban is reneszánszát éli a csípős termékek fogyasztása. Petrohay György szerint a magyar konyha mindig is bátran nyúlt a fűszerekhez, és ez látszik a snackfogyasztáson is. „Közkedveltek az erősen fűszerezett nassolnivalók.”
„Egy szűkebb, ám nagyon hálás réteget szolgálunk ki olyan termékekkel, amelyeket csak nálunk találnak meg – hangsúlyozta. – Kínálatunkban szerepel például Chili & Wasabi, TEX-MEX füstölt szalonna chilivel, magyar fűszerpaprikás, cheddar sajtos kukorica flip a világ legerősebb chilijével. Ezek nem hagyományos ízkombinációk, de sikerük töretlen és minden évben megtöbbszörözzük az eladásainkat.”
Az idei évben debütált két új rágcsálnivaló, melyből a füstölt szalonnás habanero chilis ízesítésű RODEO azonnal aranyérmet nyert az International Flave Awards versenyen az Amerikai Egyesült Államokban, ezzel már két világbajnok snack található a Chilicum Europe Kft. portfóliójában. A másik újdonság a PIRATE, amely karibi fűszerezéssel és egy markánsan csípős saját termesztésű chili­vel készül.
Petrohay György felhívta rá a figyelmet, hogy a fenntarthatóság az élelmiszergyártó vállalat számára is elemi kérdés. A növénytermesztés integrált szemléletben folyik, számos biológiai megoldást alkalmazva, és a feldolgozóüzem is megújuló energiával működik. „Egy élelmiszergyártó sem mehet már el a vásárlók tudatossága mellett. Új igények jelentek meg a piacon, melyekre igyekszünk megfelelő termékkel reagálni. Számos vegán, glutén- vagy tejmentes opcióval állunk rendelkezésre” – fűzte hozzá.

A fogyasztók ízlése szerint
A tapasztalat szerint a fogyasztók jellemzően a szükségletük figyelembevételével vásárolnak, ezt igazítják a rendelkezésre álló „keretekhez”. Ezt döntően az ár befolyásolja, amíg tehetik, a fogyasztók márkahűen, az általuk kedvelt termékeket veszik meg. A LIZA SNACK Kft. értéke­sí­tési csatornáitól érkező ­fogyási számok elemzése azt mutatja, hogy a hazai fogyasztók márkahűek és ragaszkodnak a már bevált megszokott termékekhez. Sebők István, a Liza Snack Kft. ­értékesítési vezetője szerint ennek a rétegnek egy kisebb szegmense nyitott az újdonságokra, valamint az „egészségesebb” nassolnivalók kipróbálására, megkóstolására, azonban ezen belül kevés azok aránya, aki vált is.
A vállalat „számai” szerint verhetetlen a sós íz, a ­standard hagymás-tejfölös, valamint a magyarosabb ízvilág, baconos, sonkás. Feltörekvőben van a sajtos íz is, de „érdeklődnek” a csípős ízek iránt is, egészen az extrémig.
„A kínálatunkban szereplő termékek kivétel nélkül nagyon népszerűek a fogyasztók körében. Kiemelném az alap, KUKI extrudált kukoricapehely sós 70 g termékünket, amely az 1985-ös indulásunkkal »egykorú«. A másik egyedi termékünk, a sós Röfi ropi 40 g nassolnivalónk, amely különleges eljárással készül, egyedüli magyarországi gyártóként nálunk, és 100 g termékben 57 g fehérje ­található.” – ismertette.
Sebők István úgy látja, bár a „kíváncsiság” emberi tulajdonság, egy új, innovatív terméknek valóban olyan újdonságokkal kell bírnia, amelyek „még nem voltak”, hogy az „tömegeket mozgasson meg”.
„Ma a termékfejlesztés »helyes irányának tűpontos megtalálása« hosszas folyamat” – vélekedett a szakember, hozzá­tette: a trendeket követve a LIZA SNACK Kft. törekszik az „egészségesebben hagyományos” irányban megjelenni újításokkal.
Az élelmiszergyártó vállalat törekszik termékei sótartal­mának olyan határértéken tartására, ami élvezeti értékéből „nem enged”. Kukoricaalapú termékei gluténmentesek, Tepertő pörc és Röfi ropi specialitásai alacsony szénhidrát- és cukor tartalmúak, de fehérjében gazdagok.
„A LIZA SNACK Kft. a választékában található termék­kínálattal törekszik kedves vásárlói igényeit kielégíteni, mindenkinek békés boldog karácsonyt és sikerekben gazdag új esztendőt kívánva! Jó étvágyat a termékekhez!” – hang­súlyozta az értékesítési vezető.

Élmény a snack-fogyasztás
A snack termékek vásárlásakor a fogyasztók döntéseit több tényező együttesen befolyásolja az ünnepek alatt. Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője a vásárlási szokásokat összegezve elmondta: bár az ár az egyik legfontosabb szempont, különösen az árérzékeny vásárlók körében, a fogyasztói preferenciák az ünnepi időszakban jelentősen átalakulnak, hiszen ilyenkor a vásárlók kereslete inkább az élményalapú, prémium és szezonális termékek irányába tolódik el.
Az elegáns csomagolás, a kézműves jelleg, valamint az exkluzív alapanyagok, például belga csokoládéval bevont édességek vagy különleges ízesítések, erős vonzerőt kép­viselnek. A karácsonyi és ünnepi hangulatot idéző szezonális ízek (pl. fahéj, gyömbér, narancs, csokoládé, szegfűszeg vagy a mézeskalács) mindig népszerűek. A limitált kiadású termékek a vásárlókban erős impulzusokat keltenek, hiszen exkluzivitást sugallnak.
Bár az ünnepek alatt gyakoriak a „bűnözések,” egyre többen keresik az egészségesebb alternatívákat, például csökkentett ­cukortartalmú, gluténmentes, vagy vegán snackeket.
„A fenntarthatóságra vonatkozó üzenetek a márka iránti bizalmat és elköteleződést növelhetik – fűzte hozzá. – Az ­ünnepi rohanásban a kényelmes, könnyen fogyasztható kiszerelések előnyben részesülnek. Az innovatív, többadagos csomagolás, illetve a megosztható snackek, például mixek vagy tálalásra kész válogatások, a baráti és családi összejöveteleken különösen népszerűek.”
A márkahűség szintén jelentős szerepet játszik, mivel ­sokan a megszokott, megbízható termékeket részesítik előnyben az ünnepi időszakban, amikor a minőség különösen fontos.
„A Kandiz kínálatában található termékek, mint például a Naruto snack és a StixMix Ropi egyaránt vonzó termékek a hagyományos ízeket kedvelők és az új ízélményekre nyitott fogyasztók számára” – jegyezte meg Homola Brúnó.
Mint ismertette, a Naruto snack, keleti és ­mediterrán ízvilágú, egzotikus és egyedi fűszerezéssel rendelkezik. Ideális választás azoknak, akik szívesen próbálnak ki nemzetközi ízeket, ilyenek például a Blue vagy Red Chili Lime, olívás-oregánós ízek. A kínálatban szerepel ketchupos vagy sajtos hagymás ízesítésű is. Mindemellett a Naruto snackek kukorica vagy rizs alapú ropogtatnivalók. A ­szilveszteri időszak alatt általában a sós íz viszi a prímet. A Naruto ­snackek kereslete is megnő.
„A Dip N’ Go mártogatós termékeink nagyszerű útitársai a kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A konkurenciával ellentétben nagyon jó ár-érték arányú termék és külön plusz, hogy a kicsik a kedvenceiket vihetik magukkal, hiszen a csomagolásokról mosolyog rájuk pl. Skye – a Mancs Őrjárat híres kutyusa vagy akár Spongya Bob is. Mindezen túl több más ismert karakter is megtalálható a kínálatban” – említette.
A tapasztalat szerint a hazai fogyasztók egyre nyitottabbak az új ízek és innovatív termékek iránt, de ez a nyitottság erősen függ a célcsoport életkorától, vásárlási szokásaitól és a termékbevezetés módjától. A fiatalabb generációk – különösen a Z generáció és a milleniálok – kifejezetten érdeklődnek a különleges ízvilágok és egyedi kombinációk iránt. Az idősebb generációk előnyben részesítik a jól ismert, hagyományos ízvilágot. Azonban, ha az új termékek kapcsolódnak egy hagyományos magyar ízhez, akkor nagyobb eséllyel fogadják el azokat.

Nem csak egészséges, finom is
Redő Péter és Vámos Eszter, a gyümölcssnack gyártó Aloha Kft. tulajdonosai úgy tapasztalják, egyre több vásárló fedezi fel a természetes rostokban gazdag, téli időszakban is változatos gyümölcsös élményt adó Csinta terméket.
„Sok vásárlónknak fontos az, amiről a Csinta márka szól. Vidám, de nem bugyuta, színes, mint a természet, környezetbarát és az ennivalón túl hozzáadott értékeket is képvisel” – fogalmaztak a tulajdonosok. Példaként említették a gyümölcssnackek dobozába rejtett rajzos kártyákat, amelyek különböző szituációkon keresztül egy-egy életminőséget jelenítenek meg.
Általánosságban az a tapasztalat, hogy termékválasztás során a minőség, megbízhatóság, egészségtudatosság mellett elsősorban az ízélmény számít, de sok vásárlónak fontos, hogy hazai gyártású és nagyrészt hazai alapanyagokból készült termék legyen, amit választ. „Nyilván sokan a pénztárcájuk szerint is döntenek és mérlegelik az ár-érték arányt, nekik a kedvezőbb, nagyobb kiszereléseket ajánljuk” – egészítették ki.
A magyar vásárlók elsősorban a hagyományos ízvilágot (alma, sárga­barack, meggy és szilva) kedvelik, de sokan nyitottak az új ízekre és az olyan különlegességekre is, amik fűszeresek, illetve olyan superfoodok, mint itthon a homoktövis.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a Csinta termékek ízvilágukkal, különleges textúrájukkal nemcsak a felnőttek, de a gyerekek számára is egy kedvelt és választott snack alternatívává váltak” – hangsúlyozták a tulajdonsok.
A Csinták beleillenek a vegán, gluténmentes és egyéb dié­tákba. Hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, természetes rostban gazdagok, ezért a természetes gyümölcscukrok is jobban hasznosulnak. Mint hangsúlyozták, a termékek kizárólag gyümölcsöt tartalmaznak. A különleges kézműves szárítás miatt megmarad a gyümölcsök saját íze, aromája, tápanyagai.
Az egészségtudatosság mellett a környezetvédelemre is figyel a gyártó: a csomagolásnál a fellelhető legjobb egykomponensű, újrafelhasznosítható csomagolóanyagot használják.
A vállalat idei újdonsága, a megjelenése óta nagy sikert elért Málna Csinta. Emellett az új termékcsalád, a soproni Harrer csokoládéval együttműködésben létrehozott Chocolate Thins, amelyek ajándékként is jó választások lehetnek. Ezt a terméket idén Édesség Innovációs Díjával ismerte el a Magyar Édességgyártók Szövetsége.

 

 (TERMÉKMIX magazin – 2024. decemberi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT:

ELŐFIZETÉS ITT