Bár a magyar fogyasztók erősen árérzékenyek, úgy tűnik, az ünnepi sütés-főzésen nem spórolnak, és szívesen választják a minőségi, gourmet, prémium alapanyagokat, ízesítőket. 

Nagy siker az Erős ízesítés
„A karácsonyi időszak az év legkiemelkedőbb szezonja, amely során szinte minden termékkategóriánkban érezhető a kereslet növekedése” – mondta Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing igazgatója. Különösen népszerűek ilyenkor a vállalat különféle szószai a majonéztől a mustárig, amelyek tökéletes kiegészítői lehetnek salátáknak és sülteknek, valamint a tradicionális magyaros ételízesítők, melyek a klasszikus ételek – mint a halászlé és a töltött káposzta – alapvető hozzávalói. Emellett a lekvárok is kiemelt szerepet kapnak, hiszen remekül illenek ünnepi süteményekhez, vagy a tormás termékek – különösen a majonézes torma – a szilveszteri menühöz.
„Bizakodóan tekintünk az idei karácsonyi szezon elé az előző hónapok emelkedő volumene okán. Ráadásul ebben az időszakban a vásárlói érdeklődés az alacsonyabb árfekvésű termékek felől egyre inkább a márkás termékek irányába tolódik, ami optimizmusra ad okot számunkra” – fogalmazott a marketing igazgató, megjegyezve, hogy a forgalomnövekedést elsősorban a klasszikus ízek és a nagyobb kiszerelések iránti kereslet hajtja.
Mint megjegyezte, az év során általában nagy ­hangsúly van az árérzékenységen, de a tapasztalat szerint az ­ünnepi időszakban az ár némileg háttérbe szorul. Ilyenkor a ­vásárlók inkább a minőséget helyezik előtérbe, ezért választják a megbízható, jól ismert márkákat.
Bazsó Rita kiemelte, hogy a vállalat fejlődésének egyik motorja a folyamatos innováció és az újítások. Idén halloweenkor egy igazán különleges termék került a boltok polcaira, a fekete színű Univer Majonéz black edition, mely hatalmas sikert aratott. A szakember lapunknak elárulta, hogy az idei karácsonyi szezonra is tartogat újdonságot a vállalat: kibővül az Erős Pistás termékek köre. „Ezúttal a mustárunkat Pistáztuk meg.”
Az Univer minden szezonra készül kommunikációval. Novemberben országos kampány indult, amely tévében, rádióban és online felületeken is látható. „Ezt a boltokon belüli intenzív trade marketing aktivitások egészítik ki, amelyek tovább erősítik üzenetünket és jelenlétünket a vásárlók körében” – tudtuk meg.

Gourmet termékekkelaz ünnepi asztalon
A tonhal- és lazac steakek, különleges töltött olívabogyók és magas minőséget képviselő olívaolajok iránti kereslet növekedésére számít Kovács Csilla, a Ga Food Kft. kereskedelmi és operatív vezetője. Mint mondta, a gourmet termékek, a fenntartható forrásból származó tengeri fogások, valamint a közel kézműves minőséget kép­viselő olívabogyók és olívaolajok iránti kereslet ­meghatározó szereplője az idei gasztrotrendeknek.
„Az idei év vége felé várakozásaink szerint a fogyasztók inkább a különlegesebb alapanyagokat keresik majd az áruházak polcain, hogy ünnepi ételeiket minél inkább emlékezetessé tegyék” – fogalmazott a kereskedelmi és operatív vezető.”
Mint megtudtuk, az ünnepi főzésekhez idén termékpalettája legkülönlegesebb alapanyagaival készül a Ga Food Kft.: a válogatott tonhalsteakek, Halkidiki olívabogyók és extra szűz olívaolajok mellett kagyló és lazac konzervek is fókuszba kerülnek majd. „Hal és kagyló konzervjeink egytől egyig különleges egyedi ízvilágot és prémium minőséget képviselnek, míg az extra szűz olívaolajok és olívabogyók elegáns kiegészítői lehetnek az ünnepi asztalnak” – ismertette Kovács Csilla.
Idén az ünnepi szezonra új töltött Halkidiki olívabogyókkal (szárított paradicsommal, piros paprikával és mandulával töltve) és különleges tonhalsaláta csomaggal (mexikói, quinoa, fusili és bab mix ízesítésben) készül a cég. Ezek a termékek kiválóak salátákhoz, tésztákhoz és egyéb előételekhez, így téve különlegessebbé az ünnepi menüt.
„Több helyen is készülünk árengedménnyel, valamint egyedi aktivitásokkal, hogy a vásárlóink minél szélesebb körben megismerhessék termékeinket. Tervezünk ünnepi csomagajánlatokat, valamint egy exkluzív, 4 héten át tartó nyereményjátékot az Instagramon. Ezekkel az aktivitásokkal szeretnénk ösztönözni az elköteleződést, és lehetőséget kínálni arra, hogy vásárlóink szélesebb körben is felfedezhessék termékeink ízvilágát.”

Előtérben az egészségtudatosság
Az év vége felé különösen megnő az érdeklődés a ­növényi alapú, egészségtudatos termékek iránt, amit az is ­tükröz, hogy egyre többen keresik a konyhájukba illő, innova­tív alternatívákat az ünnepi fogásokhoz. A Danone Magyarország Kft. senior brand managere, Németi Vivien kiemelte: az Alpro márka számára fontos, hogy termékei továbbra is támogassák a tudatos választást és hozzájáruljanak az egészségtudatos életmód elterjedéséhez.
„A Danone az ünnepi főzéshez is számos finom, növényi alapú terméket kínál. Az Alpro főző­krémek nagyszerű kiegészítői a mindennapi és ünnepi fogásoknak, növényi alapúak, így könnyedén beilleszthetők bár­milyen étrendbe. Süteményekhez és édességekhez is találni nálunk hab­készítményt, amivel különleges finomságok ­varázsolhatók az asztalra” – említette lapunknak a Danone Magyarország Kft. senior brand managere. Németi Vivien kiegészítette azzal, hogy az ünnepi sütéshez-főzéshez ­szinte a márka teljes italportfólióját, különösen a This Is Not M*lk cukormentes zabitalokat is ajánlja.
Mint megtudtuk, az ünnepi szezonban különösen megnő az érdeklődés például az Alpro főzőkrémek és a This Is Not M*lk termékcsalád iránt, amelyek „nagyszerű alkotórészei a növényi alapú étkezésnek”. Emellett a hideg idő beköszöntével szintén kiemelt figyelmet kapnak a desszert jellegű termékek, hiszen ilyenkor sok fogyasztó választ kényeztetőbb finomságokat.
„Kifejezetten ünnepi termékkel idén nem készülünk, ugyanakkor az utóbbi időszakban számos izgalmas innovációval bővült a márka portfóliója. Bemutattuk például két ízesített Barista italunkat, karamell és vanília ízekben, illetve a This Is Not M*lk termékcsalád is kibővült, most már szója alapon, csokoládé ízben is elérhetik egyik tagját a fogyasztók. Ezeket az újdonságokat az ünnepi időszakban is szeretnénk széles körben bemutatni” – mondta a szakember.
Mint megtudtuk, az Alpro idén is erősödő idényre számít, mert a növényi alapanyagok iránti növekvő érdeklődés már nem csupán divatjelenség, hanem egyre inkább a mindennapi élet szerves része. Németi Vivien megemlítette, noha az inflációs környezet javulni látszik, az árérzékenység a mindennapok része maradt. „Ezt figyelembe véve törekszünk olyan termékeket kínálni, amelyek ár-érték arányban is megfelelnek a fogyasztói igényeknek.”
A Danone az idei szezonban is aktívan támogatja az Alpro innovációit mind online, mind offline, ugyanakkor ezek nem kifejezetten karácsonyi promóciók lesznek. „Az a célunk, hogy az új termékeink szélesebb közönséghez jussanak el, és még inkább beépüljenek a mindennapi étkezési szokásokba.”

Egyedi ízekkel
„Azt tapasztalom, hogy az ünnepi szezonban a fogyasztói igények egyre inkább a különleges, változatos ízek felé tolódnak, mivel sokan az ünnepi asztalon is új és merész ízélményekkel kísérleteznek” – mondta Szőke Ákos,Yuva Kft. marketing managere, aki szerint az olyan egzo­tikus ízek, mint a thai, török és spanyol ízvilág, egyre népszerűbbek. „A ’fusion’ trend, azaz a különböző konyhák ­ötvözése is növeli a keresletet az ­egyedi ízesítésű szószok iránt” – magyarázta.
Emellett a fogyasztók ­egyre inkább keresik a kényelmes és gyorsan felhasználható terméke­ket, így a kész, üveges szószok, amelyekkel gyorsan feldobható egy-egy étel, különösen népszerűek az ünnepek előtti sűrű időszakban.
A Gala márka az idei ünnepi szezonra nem tervez termékújdonságokat vagy fejlesztéseket. Ehelyett a meglévő szószokra helyezik a hangsúlyt, amelyek sokféle ízvilágukkal és sokoldalú felhasználásukkal kiválóan alkalmasak arra, hogy különlegesebbé tegyék az ünnepi fogásokat.
A Gala szósz kínálatában öt különleges ételízesítő található. Az édes-savanyú chili szósz és az édes-chili szósz tökéletesek pikáns ételekhez, míg a Török fokhagymás szósz karakteres fokhagymaízével tűnik ki. A Spanyol citromos-fokhagymás szósz friss citromos ízjegyekkel gazdagít, a Thai jellegű fokhagymás chili szósz pedig különleges, ázsiai inspi­rá­ciójú ízvilágot kínál. „Mindegyik szósz remek választás ­különböző fogások, szendvicsek vagy grillezett ételek ­mellé” – említette a marketing manager.
Mint megtudtuk, az idei ünnepi szezonban a Gala szószok közül különösen a Spanyol citromos-fokhagymás szósz népszerűségére lehet számítani. „Ez a termék remekül kiegészíti a sült halak karakteres ízét, frissítő citromos árnyalatával. A karácsonyi asztalra egyre többen választanak új és merészebb ízeket, így az édes-savanyú chili szósz és az édes-chili szósz is nagy kedvenc lehet – tökéletes választás például sült húsok vagy grillzöldségek mellé, egy kis fűszeres édességgel megbolondítva.”
A Yuva Kft. idén az ünnepi szezonban nem tervez a szokásosnál erőteljesebb promóciós aktivitást. Azonban a jövő évi grillszezonra már most készül egy nagyobb volumenű országos nyereményjátékkal, amely további figyelmet irányít majd a Gala szószokra, és izgalmas lehetőséget kínál a vásárlóknak a termékek kipróbálására és megismerésére.

Gazdag ízekben
„Ünnepi választékunkban olyan klasszikus fűszerkeverékek dominálnak, mint a forralt bor és a mézeskalács, amelyek a hideg téli napokon különleges hangulatot varázsolnak a konyhákba. Az idei szezonban kiemelt figyelmet fordítottunk a mézeskalács fűszerkeverékünkre, amely kívül-belül megújult: a valódi, aromás fűszerek mellett most még hangsúlyosabb a gazdag, fahéjas íz, így igazodva a változó fogyasztói elvárásokhoz. Az Ízmester alapfűszereink és fűszerkeverékeink egyébként mind modern külsőt kapnak, amely vonzó ételfotókat és nagyobb láthatóságot biztosító vizuális elemeket foglal magában – ezzel is segítve a vásárlókat, hogy könnyen megtalálják kedvenceiket a polcokon” – ismertette a termékkínálatot a Lacikonyha Magyarország Kft. senior brand managere. Czugéber Nóra szerint a vásárlók egyre inkább keresik a természetes összetevőjű, jó ár-érték arányú fűszereket, különösen a téli szezonban, amikor a különleges, ünnepi fűszerek – például a forralt bor és a mézeskalács keverékek – iránt nő a kereslet. „Az egészségtudatos vonalon idén bevezetett Ízmester fagyasztva szárított alapfűszerei, mint a kaporlevél, petrezselyem és metélőhagyma, egész évben friss ízt és értékes tápanyagokat biztosítanak, megfizethető áron” – tette hozzá.
Az ünnepi időszakban különösen népszerűek az Ízmester márkacsalád húsos ételekhez készült tagjai, mint a magyaros sültek, a fasírt vagy a halakhoz készült fűszerkeverékek. A Lacikonyha márkacsalád esetében pedig az I. és II. osztályú fűszerpaprika minden évben nagy siker a fogyasztók körében.
„Az idei évben bevezetett Ízmester szórófejes tubusos fűszer­keverékei ideális választást kínálnak – a nagyobb kiszerelés praktikus és költséghatékony, miközben biztosítják a változatos, ínycsiklandó ételek elkészítését” – említette a szakember. Mint mondta, az 5-féle fűszerkeverék sokoldalú felhasználhatósága a mindennapi konyhai alapanyagokat kereső vásárlók számára megbízható, jól kihasználható segítséget nyújt az ünnepi időszakban is.
„Tapasztalataink szerint az év végén a vásárlók különösen figyelnek a kiváló ár-érték arányra, így promóciós stratégiánkat ennek megfelelően alakítjuk. Kiemelt figyelmet fordítunk termékeink bolti elhelyezésére és látványos megjelenítésére, hogy vásárlóink könnyen felfedezhessék őket – hiszünk abban, hogy a jó ár és a megbízható minőség egyaránt vonzóvá teszi termékeinket” – fogalmazott Czugéber Nóra. Hozzátette: mindemellett a vállalat márkáinak digitális jelenlétét is erősítik: átgondolt social media kommunikációval és az októberben elindított Ízmester TikTok-csatornán szórakoztató és edukatív tartalmakkal szeretnék megragadni a figyelmet.

Fűszerezett ünnepek
„A Kotányi mindig is fontosnak tartotta az inspirációt, amellyel fel tudja kelteni a fogyasztók vágyát új ízek megalkotására” – fogalmazott Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing menedzsere. Hozzátette: jól szerepelnek a gourmet fogyasztók örömére nemrég bevezetett füstölt só és bors termékek, valamint az ezek felhasználásával készült, malomba zárt mixek (Ötbors keverék füstölt borssal és füstölt sóval készülő Chili és Fokhagyma keverékek).
Az év végi klasszikus slágertermékek a Kotányinál az ­ünnepi húsos – pulyka, hal és vad – fűszer­keverékek; ­illetve a mézes sütemény és forralt bor/puncs ízesítők az édes oldalról.
„Kifejezetten a karácsonyi szezonra érkezett egy új, tubusos kiszerelésű Kotányi Bourbon vanília paszta, amellyel könnyen és gazdaságosan lehet illatos süteményeket készíteni az ünnepekre. Jövőre pedig egy különleges termékfejlesztéssel is készülünk, amellyel a Kotányi a megszokott fűszerkategórián túlra kirándul” – egészítette ki az ismertetést a marketing menedzser.
A december jellemzően a fűszerek eladásának fő szezonja, amikor arányaiban a mixek értékesítése kap lendületet, de a mono fűszerek iránti kereslet is növekszik. Szűts Ágnes megemlítette, hogy a mono fűszerek összetételében a hagyományos magyaros ételek elkészítéséhez szükséges fűszerek (bors(ok), majoránna) eladásai növekednek, és ilyenkor jön el az olyan ’karácsonyi’ fűszerek szezonja is, mint a fahéj, szegfűszeg vagy a vanília. „A 2023 decemberében hosszú idő után tapasztalt növekedési trend velünk maradt az idei év első félévében is. A Kotányinál bizakodóak vagyunk az idei karácsonyi szezon kilátásainak ­tekintetében” – hangsúlyozta a szakember. A Kotányinál a klasszikus szezontermékek forgalomnövekedésén túl a fűszermalmok, ezen belül is a kávéfűszerek forgalmának erősödését is várják. Utóbbiak megismertetését egy, a HVG Kiadóval közös kiadású kávés könyv támogatásával is erősíti a vállalat.
Gyártói oldalról a Kotányi kész mixek széles ­választékával és a csomagolásokon elhelyezett receptekkel is segíti a vásárlókat. Továbbá új, gazdaságos kiszerelésekkel is jelentkezett. AHorváth Rozi legsikeresebb ízeit például a normál kiszereléshez képest dupla mennyiségű alapanyaghoz elegendő, XXL zacskókban is piacra dobták tavaly.
„A Kotányinál arra készülünk, hogy a márkás termékek előnyeit megfelelően kommunikáljuk, mind az off­line és az online térben. A fűszerek világnapjával (október 24.) kezdő­dően ismertterjesztő anyagokkal készülünk a minőség és a minőségmegőrzés témájában, továbbá ­ekkor debütáltak a Kotányi malmok profi használatát ­bemutató animációs kisfilmjeink. A karácsonyi szezonra pedig megújul landing oldalunk: adventi kalendáriummal és számos fűszeres recepttel készülünk” – ismertette a termékek támogatását a marketing menedzser. A hagyományos média­típusok közül a tévében, valamint vezető gasztro magazinokban lesz ­jelen a vállalat, online kommunikációban pedig social media, display kampány és hagyományos hirdetések erősítik majd a márkákat.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. novemberi szám)

Belelapozok