Sok apró lépésre van szükség az ötlettől a kész termékig. A fogyasztók többsége számára a téli ünnepi szezon, az advent elengedhetetlen része az édes és sós sütemények, édességek, torták otthoni sütése.
Széles a választék
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint, ha gazdasági fellendülés van és nő a háztartások fogyasztása/költése, akkor növekszik az „out-of-home” fogyasztás is, így az otthoni sütés-főzés mértéke csökken. Erős inflációs környezetben viszont növekszik azok száma, akik inkább otthon sütnek-főznek. A karácsonyi és húsvéti sütési szezonokat azonban ezek a trendek nem befolyásolják érdemben.
A SPAR sütési alapanyagainak választéka elég széles ahhoz, hogy a legalapvetőbb hozzávalóktól (pl. a kristálycukor és a liszt) egészen a különleges összetevőkig (pl. a süteménydekorok) több mint 200 féle termékből választhatnak a vevők. Különböző édes és sós sütemények hozzávalóin kívül félkész alapanyagokat is kínál az üzletlánc (pl. kész tortalapok vagy süteménypor-keverékek), de a legnagyobb mértékben a dió és a mák forgalma növekszik a téli szezonban. A legfontosabb termékek között szerepel még a porcukor, vaj, sütőmargarin, vaníliás cukor, élesztő, sütőpor, dió, mák, mazsola, kókuszreszelék, pudingporok, tejszínhab stb.
„A legtöbb újdonságunk a süteményporok kategóriájában érhetők el (pl. Dr. Oetker somlói galuska süteménypor). Ezek a termékek egyre népszerűbbek, mert a kisebb sütési gyakorlattal rendelkezők is gyorsan és egyszerűen tudnak házi készítésű finomságot tenni az asztalra – mondta el lapunknak Maczelka Márk. – A saját márkás sütési választékunkat több új S-Budget termékkel bővítettük (pl. cukrozott darált dió, darált mák, többféle mandula, szezámmag stb.), ezek a termékek októbertől érhetők el az áruházak polcain” – egészítette ki.
Emellett az üzletlánc megfelelő alternatívát igyekszik minden termékkategóriában biztosítani a különféle érzékenységgel élő vásárlói számára is. A választékban megtalálhatók a speciális lisztek, lisztkeverékek, laktózmentes és/vagy növényi alapú készítmények is.
Az alapoktól a prémiumig
„A Kiflin a fogyasztók mindent megtalálnak a konyhai alapoktól a prémium hozzávalókig, így akár különleges lisztek, sütésálló csokicseppek és ínyenc kakaóporok közül is válogathatnak” – mutatta be a választékot a Kifli.hu beszerzési igazgatója. Szalma Rita szerint a cukrászati termékek drágulása miatt sokan a házi sütemények mellett döntenek, hiszen így nemcsak költséghatékonyabb, hanem személyre szabhatóbb is az eredmény.
„A lisztek, sütési alapanyagok és különböző fűszerek forgalma biztosan emelkedik idén, és a keresztvásárlások során a lekvárok, krémek is nagyobb népszerűségnek örvendenek. A termékválasztásból megfigyelhető, hogy még hódít az egészségtudatosság, és egyre kedveltebbek a „csináld magad” sütési csomagok, valamint a különleges, nemzetközi ízpárosítások.”
Az egészségtudatos vagy mentes életmódot folytató vásárlók számára elérhetőek a gluténmentes lisztek, növényi alapanyagok és egyéb „mentes” termékek széles választéka, így mindenki megtalálhatja a diétájának megfelelőt.
„Úgy látom, a vásárlók keresik a legjobb ár-érték arányt, de a kedvelt márkákat továbbra is hűségesen választják, még ebben a kihívásokkal teli gazdasági helyzetben is. Az előzetes várakozások alapján erős szezont remélünk, mind értékben, mind mennyiségben meghaladva a tavalyi eredményeket” – fogalmazott a beszerzési igazgató.
Évszakhoz illő ízekkel
A Dawn Foods portfóliójában megtalálhatók a sütemény-, fánk- és tortakeverékek, töltelékek, gyümölcstöltelékek, cukormázak, bevonatok, zselék, kalácsfények, valamint különféle díszítőelemek. A cukrászati és sütőipari vállalat innovatív megoldásaival, például a vegán termékekkel kielégíti a növekvő piaci igényeket.
„Receptjeink között megtalálhatók az évszakhoz illő ízek, mint a sütőtök, fahéj és alma, de különleges, ünnepi ihletésű sütemények is szerepelnek, amelyek a vásárlók számára emlékezetes élményeket nyújthatnak” – mondta lapunknak Ocsovszki Ditta, a Dawn Foods Hungary Kft. channel managere.
Megemlítette, hogy az érdeklődés egyre inkább a vegán, mentes és egészségesebb alternatívák felé tolódik, különösen a fiatalabb generációk körében. A Z generáció és a millenniumi vásárlók az új ízélményeket és a fenntarthatóbb opciókat keresik. Az idősebb generációk inkább a hagyományos, nosztalgikus ízeket kedvelik.
„Az év végi ünnepi szezonban változatos ízvilágú termékeink kerülnek előtérbe, amelyek közül a mélyebb, gazdagabb „barna” ízek különösen népszerűek” – említette a channel manager. Mint ismertette, ide tartozik a csokoládé, a karamell, és a banán, amelyek főként fondantokban kedveltek. A Dawn Delicream Kókusz, a Bueno és a Vegán Delicream Karamell töltelékek is sokoldalúan felhasználhatók, ezért szintén keresett termékek.
A gyümölcstöltelékek közül kiemelkedik a CORIN Szilva, amely aszalt gyümölcsből készült, és 35%-os aszalt gyümölcstartalommal bír. Továbbá népszerűek a rumos-mazsola (50%), feketecseresznye, áfonya és erdei gyümölcs töltelékek, amelyek friss gyümölcsös ízeket adnak az ünnepi desszertekhez. Az alapanyagok között a joghurtos tortakeverék és a linzertészta keverék mellett nagy kedvencek a citrom- és vaníliaízesítésű por aromák.
„A szezonban többféle promócióval és aktivitással támogatjuk termékeinket. Például inspiráló receptfüzeteket kínálunk cukrász partnereink számára. Emellett közösségi felületeinken és weboldalunkon rendszeresen megosztunk üzleti tanácsokat és szezonális eladást támogató cikkeket, hogy partnereink hatékonyan növelhessék forgalmukat és fenntarthassák vásárlóik figyelmét” – tudtuk meg.
Számít a minőség
A prémium élelemiszernek számító gesztenyepürét az emberek akkor veszik, ha kényeztetni akarják magukat. A tapasztalat szerint egyre inkább a magasabb minőségű termékek felé fordulnak a gesztenyepüré-fogyasztók.
„A kiskereskedelmi láncoknál kapható termékeinket a háztartásban elkészített ételekhez ajánljuk. A professzionális felhasználók, cukrászdák, pékségek, tejipari cégek a saját termékeik előállításához szükséges gesztenyés alapanyagokat találják meg nálunk. A boltokban idén is kapható a szinte minden évben a piac egyik legjobb gesztenyepüréjének választott Maroni Fehérarany Gesztenyepüré (Maradok a pénzemnél tesztje, 2024)” – mondta Rimár Gergely, a Prima Maroni Kft. ügyvezetője, aki hozzátette: az ünnepi szezonra több kereskedelmi egység belistázta az édesítőszerrel készült gesztenyepürét, ami a cukorra érzékenyeknek jelent megoldást. „A tudatos táplálkozást követők a Maroni Natúr Gesztenyemasszát választják, ami nem tartalmaz hozzáadott cukrot és aromát.”
Néhány üzletláncban már kapható a Prima Maroni újdonsága, a Maroni Hűtött Fehérarany Gesztenyepüré. Ez a termék jobb élettani tulajdonságokkal rendelkezik, mint a fagyasztott társai, jelentős kényelmi előnnyel bír és azonnal felhasználható, nem kell kiolvasztani. „Fontos megjegyezni, hogy a hűtőkben kell keresni a desszerteknél, nem a fagyasztókban” – egészítette ki az újdonság bemutatását az ügyvezető.
„A Maroni Natúr Gesztenyemasszát azoknak ajánljuk, akik maguknak akarják ízesíteni a gesztenyét. A Maroni Fehérarany Gesztenyepüré, mint alapanyag azoknál jelenik meg, akik a minőségi gesztenyepürét keresik, akár azonnal tejszínhabbal tálalva, vagy sütemények elkészítéséhez. A Maroni Édesítőszeres Gesztenyepürét a cukorra érzékenyeknek javasoljuk. A gesztenyés bejgli és a gesztenyés sütemények készítéséhez a Maroni Hűtött Fehérarany Gesztenyepürét ajánljuk, mert nem igényel fagyasztást, azonnal felhasználható, könnyen kezelhető termék a töltelék elkészítéséhez. A minőségét is sokkal hosszabb ideig őrzi meg.”
„A szezon eddig fantasztikus. Nagyon sok előrendelésünk van és rengeteg új vevőnk. Most úgy gondoljuk, hogy nagyon szépen fogjuk zárni az évet és reméljük, hogy ez a lendület húsvétig kitart” – fogalmazott Rimár Gergely.
Már nincs ünnep nélküle
A Magyarországon egyre nagyobb teret hódító egészségtudatos táplálkozás, valamint az egészségesebb alapanyagok iránti érdeklődés már a hazai piacon is széles körben kedveltté tette a mogyoróvajat, illetve azok krémesebb, homogénebb, eltarthatóbb, enyhén ízesített változatát, a földimogyoró-krémet.
„A Marilussy’s márka alatt forgalmazott földimogyoró-krémjeink kiválóan alkalmasak olyan, a hagyományos amerikai vagy a nyugat-európai sütési kultúrákban régóta ismert és népszerű sütemények elkészítéshez, mint a mogyoróvajas keksz, brownie, tortácska vagy muffin, de számtalan egyéb kreatív édes-sós desszert egyedi ízvilágú, titkos összetevői is lehetnek” – ismertette Dévényi Balázs, a Glatz Hungary Kft. ügyvezetője. Hozzátette: már nemcsak, mint egy kenyérre kenhető tápláló csemege, hanem mint növényi fehérjében, egészséges zsírokban, rostban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag alapanyagként tekintenek rá a fogyasztók.
Tapasztalatok alapján elmondható, hogy az élelmiszerek átlagon felüli drágulásának hatására visszaesett a korábban népszerű kényelmi késztermékek, édességek értékesítése és nőtt az egyedi fogyasztási szokásokat, illetve ételintoleranciát figyelembe vevő speciális édességek és ezzel egyidőben az otthoni főzés, sütés részaránya. Dévényi Balázs szerint az ünnepi időszakban ez a trend talán még jobban érvényesül, „hisz az internetes gasztroforradalomnak köszönhetően mindenki talál igényeinek, lehetőségeinek megfelelő, otthon elkészíthető édesség receptet, melyekben egyre többször ajánlanak a nemzetközi gasztronómiában már elterjedt hozzávalókat, mint pl. a földimogyoró-krém”.
Mint mondta, az utóbbi 4-5 évben mennyiségben is több, mint duplájával nőtt a kereslet a Marilussy’s földimogyoró-krémek iránt, még úgy is, hogy ebben a kategóriában egyre több saját márka jelent meg a kereskedelmi láncokban.
„Az ünnepi időszakban az általunk forgalmazott kétféle földimogyoró-krémből a teljesen krémes fogyási aránya még magasabb lesz, mint az enyhén darabos, ropogós változaté, hiszen a krémes állag jobban alkalmazható az édesség receptekben” – említette az ügyvezető, és hozzátette: „A Marilussy’s földimogyoró-krémek kiemelt szerepet kapnak év végén a kereskedelmi láncok prospektusaiban, megítélésünk alapján az idei szezon volumenben is felül fogja a tavalyit múlni.”
Ízekben gazdag kínálat
Az ünnepi készülődéshez szükséges szinte összes alapanyag megtalálható az m-GEL Hungary Kft. portfóliójában, de vannak specialitások, mint például a vanília extrakt, a narancs-, citrom- és vérnarancs olaj stb.
„A cukrász- és sütőipar, valamint a kávézók és bárok részére az idei őszi-téli szezon a pisztácia körül forog. Croissant- vagy fánktöltelék, natúr pisztácia pép, kenhető pisztácia krém (más néven: pisztácia „nutella”) pisztáciás forrócsoki fehércsokoládéval stb.” – ismertette az idei trendet Gangel András, az m-GEL Hungary Kft. üzemvezetője. Emellett nagyon kedveltek a forró csokoládék szinte minden változatban (pl. fűszeres sütőtök, sós karamell stb.). „Ezek az ízek megjelennek a sütő és cukrászipari termékekben is. Természetesen a tradicionális ünnepi édességek elmaradhatatlanok” – fűzte hozzá.
Mint mondta, az egészségtudatosság egyre fontosabb, a jó minőségű, hozzáadott beltartalommal rendelkező alapanyagok pedig egyre keresettebbek hazánkban. Emellett egyre többen igénylik, hogy vegán vagy például fehérjében gazdag élelmiszert fogyasszanak. A készen vásárolt sütemények forgalma sajnos csökkent, de ez igazából nem járt egyenes arányban az otthoni sütési kedv növekedésével, ami a világjárvány idején volt a csúcson.
„Úgy vélem, a fiatalokat nagyban befolyásolják a közösségi médián keresztül kapott információk, ezért ők nyitottabbak, vagy befolyásolhatóbbak pl. egy vegán étrend helyességére. A lobbiérdekek, érdekcsoportok nagyon erősen tudják befolyásolni akár az ételekről, alapanyagokról alkotott elképzelésünket” – fogalmazott Gangel András.
Évről-évre rövidebb a szezon azon része, amikor valóban vásárolnak a fogyasztók. Lesznek személyes „kitelepüléseink”, valamint partnereinken keresztül sok helyen találkozhatnak a termékeinkkel a vásárlók.
Nem csak az ünnepi szezonban
A König-Units Kft. által forgalmazott termékek között több – Magyarországon már jól ismert és bevezetett – márkanév is megtalálható, melyek számos alapanyagot kínálnak az ünnepi főzésekhez és sütésekhez.
„A választékból az egyik legfontosabb a Hulala és Gran Cucina termékcsalád, mely habalapok, habsprayk és főzőkrémek széles választékát kínálja háziasszonyoknak és professzionális felhasználóknak egyaránt. Emellett kiemelt termékünk az Effekt 42 grammos élesztő, továbbá a Naturale Vegán kókuszolaj alapú vajhelyettesítő készítmény, amely tökéletes alternatívája a vajnak, ezáltal kiválóan használhatók sütéshez, tészta- és süteménykészítéshez” – ismertette a König-Units Kft. értékesítési igazgatója.
Káposztás István megemlítette, hogy a portfólió jelentős részét képezik a sajtok (cheddar, mozzarella, márványsajt), melyek szintén kedvelt alapanyagoknak tekinthetők. „A König-Units Kft. termékpalettáján kiemelt helyet foglalnak el az említett sajtfélék, melyekkel nemcsak az ünnepi fogásokat lehet ízletessé varázsolni, hanem a mindennapi étkezések is változatossá tehetők. Lakossági kiszerelésben is beléptünk a reszelt sajtok piacára, széles palettát kínálunk a hagyományos típusoktól (pl.: trappista, edámi) a különleges sajtokig (pl. cheddar, füstölt sajt).”
A táplálkozási szokásokat illetően az elmúlt években drasztikus változások következtek be, amelyek nemcsak átformálták a piacot, de mozgásban is tartják, hisz az élelmiszeripari gyártóknak és forgalmazóknak tartaniuk kell a lépést, ha versenyben akarnak maradni. A leggyorsabb változás a laktózmentes, a gluténmentes, a vegán, a vegetáriánus és a cukormentes termékek piacán figyelhető meg.
A vállalat idén ősszel kezdte meg a Liana gluténmentes lisztkeverékek forgalmazását, melyek amellett, hogy gluténmentesek, búzamentes alapanyagokat tartalmaznak. A sütni vágyók a választékban megtalálják a kelt tészta, mézeskalács, péksütemények, valamint a barna kenyér készítéséhez való lisztkeverékeket, de a karácsony közeledtével kiemelt hangsúlyt kap a mézeskalács-keverék is.
Káposztás István szerint a jelen gazdasági körülmények eredményeképpen a lakosság igyekezett racionalizálni a költéseit, mely egyebek között a saját márkás termékek felé való elmozdulást jelentette, és az árpont a fő fókusz a vásárlók választásakor.
„Biztató jeleket látunk arra vonatkozólag, hogy a forgalom mennyiségi növekedésével együtt a fogyasztók márkahűsége is újra erősödni fog.”
Minőségi sütési kellékek
Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője szerint az ünnepi szezonban különösen népszerűek lehetnek a Paclan márka széles választékot kínáló sütési kiegészítői (pl. a tapadásmentes és magas hőállóságú sütőpapírok, a sütőzacskók a minimális zsiradék használatát is segítik, a kiváló hőállóságú és többféle vastagságban elérhető alumínium fóliák, rugalmas, jól tapadó frissentartó fóliák, az eldobható és újrahasználható sütőformák és -edények, a különböző méretű, tárolásra alkalmas zacskók, amelyek könnyen zárhatók és szivárgásmentesek).
Mint megtudtuk, a Paclan szilikonos sütőpapírjai és sütési kellékei iránti kereslet az utóbbi időben egyre növekvő tendenciát mutat, ami elsősorban a fogyasztói preferenciák és sütési szokások változásának köszönhető.
A Paclan szilikonos sütőpapírjai mindkét oldalon tapadásmentes felülettel rendelkeznek, többször is használhatók, így fenntarthatók és ideálisak a minőségi sütés szerelmeseinek. „Ezek a sütőpapírok, fóliák és egyéb sütési kiegészítők nemcsak az ünnepi időszakban, de egész évben népszerűek az otthon sütők és a professzionális séfek körében is.”
„Az otthoni sütés népszerűsége jelentősen megnőtt a Covid-világjárvány idején, úgy tűnik, ez a trend tartósnak bizonyult, és a Paclan szilikonos sütőpapírok (mind a klasszikus, 8 méteres változat, mind pedig a laponkénti kiszerelés), illetve sütési kellékek iránti kereslet is felerősödött” – jegyezte meg az ügyvezető. Kiegészítette azzal, hogy az otthoni süteménykészítés költséghatékony alternatíva a készen vásárolt süteményekkel szemben, és sokan inkább saját hozzávalókkal dolgoznak, hogy a minőség felett is ellenőrzést gyakoroljanak. Az alapanyagok árának növekedése ellenére így is sokan választják az otthoni sütést a költség- és minőségtudatosság miatt, illetve a családi élmények fokozása érdekében.”
„A szezon támogatására partnereink számára személyre szabott promóciós megoldásokat kínálunk. Nagy figyelmet fordítunk a termékeink láthatóságára, többek között óriásplakátok formájában, valamint célzott marketingkampányokkal, amelyek a vásárlói igényeket és a helyi sajátosságokat is figyelembe veszik” – említette Homola Brúnó, hozzáfűzve: „Emellett ár- és mennyiségi kedvezményekkel ösztönözzük a vásárlást, hogy partnereink könnyebben ki tudják szolgálni a megnövekedett keresletet.”
(TERMÉKMIX magazin – 2024. novemberi szám)