A legtöbb FMCG szektor résztvevő, gyártók és kiskereskedők már régóta elkötelezték magukat az ambiciózus fenntarthatósági célok mellett.
A fenntarthatóság a kulcsszó
Ma az FMCG szektor elsődleges elvárásai mindenki számára érthetőek: a fenntarthatóság a kulcsszó. A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) szakmai titkára lapunknak elmondta, az a fenntartható csomagolás, amely egyik ismérve, a teljeskörű áruvédő funkciója teljeskörű. Ez azt is jelenti, hogy a műanyagra nem kell feltétlenül ellenségként tekinteni. „Ne tévesszük szem elől, hogy az élelmiszerek 47%-ának csomagolásához a kibocsátott csomagolóanyagok 13%-ára van szükség” – hívta fel rá a figyelmet Nagy Miklós.
A termékek címkézése mind az iparág, mind a vásárlók érdekeit tartja szem előtt, hiszen fontos információkkal szolgál – a szállítási szolgáltató, de a végfelhasználó számára is.
A jelöléstechnikát illetően a kétdimenziós kódok előtérbe kerülésével kell számolni az elkövetkező közeli években. A szakember megemlítette, hogy a vonalkódok jelentősége csökkent az utóbbi időben, mert áruazonosításra ugyan kiválóan alkalmasak, megkönnyítik a pénztári folyamatokat és a logisztikában, a készletgazdálkodásban is kulcsfontosságú szerepet töltenek be, azonban a mai igények már a termék nyomon követésén túl az áru jellemző paramétereinek (pl. lejárati idő) gyors elérését is szükségesnek tartják. Ehhez pedig több adat tárolására képes megoldás szükséges, ilyen lehet pl. a QR kód vagy a datamátrix. „Képzeljük el, ha a napjaink slágertémáját, az italcsomagolások visszaváltási rendszerét QR kódok alkalmazásával építettük volna fel, ahol az egyedi „kuka QR kód” és egyedi termék QR kódja okostelefonnal való azonosítása után a pénz azonnal a számlánkra érkezne anélkül, hogy zsákszámra vinnénk vissza az automatákhoz a kiürült, de épen tartandó palackokat, dobozokat” – említette a szakmai titkár.
A csomagolópiac másik nagy feladata, a zöldítés terén még korai szakaszban vagyunk. A nehezen, vagy anyagában nem hasznosítható társított anyagok kiváltására egyre elterjedtebb a mono (egyféle műanyagtípusból álló) csomagolóanyag használata. Nagy Miklós szerint ez örvendetes, ugyanakkor a társítottal azonos zárótulajdonságot csak vastagabb (több) monoanyag felhasználásával lehet elérni.
Az élelmiszeripar hatalmas változásokon megy keresztül a változó fogyasztói preferenciák miatt, ami arra készteti az FMCG-cégeket, hogy új technológiákat és intézkedéseket vezessenek be, hogy a munkaerőhiány helyzethez alkalmazkodva a változó trendeknek megfelelő csomagolást kínáljanak. Nagy Miklós úgy véli, hogy a nehéz munkaerőpiaci helyzetben a robotok, automaták alkalmazása kényszerű, drága, de előremutató lépés.
Hasonlóan érdekes terület az e-kereskedelemben felmerülő kérdések. Mint megtudtuk, az e-kereskedelemben a csomagolást érő igénybevételek megsokszorozódnak, a hagyományos egységrakományos szállítási formához képest a kézi anyagmozgatás, a többszöri átrakás miatt a leejtés kockázata magasabb, a halmazolási igénybevételek (egymásra rakodás) sem modellezhetők előre, de a dinamikus igénybevételek (pl. a futárok vezetési stílusa) is fokozottak.
„A közeli jövőben várható EU csomagolási rendelet megjelenése pedig további terhet jelent majd az e-kereskedelmi csomagolásoknak, vége a »kis termék, nagy doboz, szórjuk tele habkukackákkal« csomagolási módnak. Korlátozva lesz a csomagoláson belüli üres tér mértéke, amibe a térkitöltők beleszámítanak.”
Nagy Miklós megemlítette, a csomagolóanyagok árának mérséklődése nem várható, sőt, egyes, már másodnyersanyagot is tartalmazó csomagolások ára nagyobb mértékben is növekedhet.
„Amint a már említett csomagolási rendelet megjelenik, a felhasználóknak, a csomagolást megvalósítóknak – karöltve a csomagolószer-gyártókkal – teljeskörűen át kell tekinteniük alkalmazott csomagolásaikat és meg kell kezdeni az új elvárásoknak megfelelő új megoldások előkészítését, beleértve a beruházások szükségességének vizsgálatát is” – fogalmazott. Hozzátette: az infláció és az árfolyam-ingadozás mellett még a magas EPR-díjak is terhelik a csomagolószereket, csomagolásokat, amelyek plusz terheit nehéz továbbhárítani, mert minden vállalkozás küzd az árak emelkedése ellen.
Megfelelni a kihívásoknak
Az Ugrinpack Kft., az **Omnipack – Első Magyar Csomagolástechnikai Klaszter** tagjaként, széles körű és innovatív csomagolási megoldásokat kínál az FMCG-szektor gyártóinak. A portfólió része a nyomtatott síkfóliák, diszperziós réteggel bevont nyomtatott húscsomagoló ívek, hagyományos és PE-bevonatos kivitelben.
„Kiemelten fontos szerepet játszunk a környezetbarát csomagolóanyagok fejlesztésében, amelyek megfelelnek az EU-s direktíváknak és elősegítik a körforgásos gazdaságra való átállást. A klaszter tagjai, köztük az Ugrinpack, olyan innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek jelentősen javítják partnereink ESG mutatóit és támogatják a fenntarthatóbb jövőt” – mondta lapunknak Ugrin András, az Ugrinpack Kft. tulajdonosa.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók környezettudatossága egyre növekszik, és ez jelentős hatással van az FMCG-termékek csomagolására. „Nem csupán a komposztálható vagy lebomló csomagolások iránt nőtt a kereslet, hanem a 3R elv (Reduce, Reuse, Recycle) szerinti újrahasznosítható anyagok is egyre fontosabbá válnak. Az **Omnipack klaszter** innovatív megoldásaival támogatja a fenntartható csomagolás elterjedését, amelyek csökkentik a hulladékot és segítik az újrahasznosítást” – mondta Ugrin András.
Az Ugrinpack és az **Omnipack klaszter** többi tagja is kiemelt figyelmet fordít a környezetbarát csomagolási megoldásokra. A fenntartható csomagolások iránt folyamatosan nő az igény, mivel az EU-s irányelvek 2030-ig jelentős változásokat írnak elő, különösen a hulladékcsökkentés és az újrahasznosítás terén.
Az automatizálás mellett a digitalizáció is kulcsfontosságú a csomagolóiparban. Az Ugrinpack és az **Omnipack klaszter** tagjai egyaránt felismerték, hogy az automatizált és digitális megoldások növelik a hatékonyságot és csökkentik a költségeket, miközben javítják a termelékenységet. Ugrin András szerint az ilyen fejlesztések különösen fontosak a munkaerőpiac kihívásaira adott válaszként, valamint a fenntarthatóbb, versenyképesebb csomagolási folyamatok érdekében.
Arra a kérdésre, hogy az e-kereskedelmi szereplők számára milyen előnyöket nyújtanak az Ugrinpack termékei, a tulajdonos elmondta, hogy az Ugrinpack és az **Omnipack klaszter** különös figyelmet fordít az e-kereskedelem speciális igényeire. „Innovatív megoldásaink között megtalálhatók a micéliumból készült térkitöltők, amelyek biológiailag lebomló alternatívát kínálnak, valamint a kukoricakeményítő alapú térkitöltő anyagok, amelyek helyettesítik a hagyományos műanyag csomagolóanyagokat” – ismertette, megemlítve, hogy ezek az innovációk nemcsak fenntarthatók, de a logisztikai folyamatokban is javítják a hatékonyságot és csökkentik a környezeti terhelést.
Nemcsak az FMCG szektor, de a fogyasztók számára is jelentős változásokat hozhat a mindennapokban, hogy a következő fél-egy évben további szigorításokra lehet számítani az EU irányelvei alapján, amelyek célja a csomagolóanyagok 70%-ának újrahasznosíthatóvá tétele 2030-ra. „Az Ugrinpack és az **Omnipack klaszter** tagjai már most dolgoznak azon, hogy megfeleljenek ezeknek a kihívásoknak, különös figyelmet fordítva a PE-felhasználás csökkentésére és a monomateriális megoldások fejlesztésére” – mondta a szakember.
Az infláció, az euró árfolyamának ingadozása és a gazdasági környezet jelentős hatással van az iparágra, különösen az árképzésre. Az Ugrinpack és az **Omnipack klaszter** tagjai folyamatosan együttműködnek partnereikkel a hosszú távú kapcsolatok és jól megtervezett előrejelzések révén, hogy a piaci ingadozások ellenére is stabil és költséghatékony megoldásokat biztosítsanak.
Hatékony újításokkal
A fajsúlyosan teljes csomagolósorokat kínáló ALTRAPACK Hungary Kft. portfóliója lefedi az FMCG termékek csomagolásához szükséges teljes palettát, a töltő, címkéző és csomagológéptől kezdve az indukciós hegesztőn, kupakolón keresztül a dobozba, illetve raklapra helyezésig.
„Talán megjegyezném, hogy az elmúlt pár évben végre hazánkban is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a termékek frissességének megtartására, valamint a hamisítványok egyértelmű kiszorítására, így egyre több cég kezdett el flakonjain indukciós zárófóliát használni, így az elmúlt években erre exponenciálisan nőtt meg a kereslet" - mondta el lapunknak Puhala Béla, az ALTRAPACK Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A tapasztalat szerint az innovációk nagy részben a környezettudatosság felé haladnak. Ma már a fogyasztók is egyre tudatosabban keresik azokat a cégeket/termékeket, amelyek ökológiai lábnyoma minél alacsonyabb.
"Itt a termékcsomagolások terén megjelenő újítások jelentik a legnagyobb változást, amelyek egyre kevesebb műanyag felhasználásával igyekeznek ugyanazt a funkciót betölteni, a felhasználói élmény rontása nélkül" - említette, hozzátéve, hogy az ALTRAPACK Hungary Kft. csomagolástechnikai gépeinek ezekkel az energiahatékony csomagolóanyagokkal kell lépést tartani.
A nagyszabású EU-s pályázati pénzek kiosztásának köszönhetően egyre több hazai KKV is lehetőséget kap üzemük teljes, vagy csomagolási részfeladatok automatizálására, így több magyar termék kerülhet a polcokra.
„A kihívás ugyanakkor az, hogy csomagolásaik minőségével és a termékek hosszabb lejárati idejével lépést tudjanak tartani a nemzetközi piaccal” - jelezte Puhala Béla.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)