A nemzetközi előrejelzésekhez hasonlóan idén nyáron hazánkban is növekedés várható elsősorban a könnyed sörök terén, ahogyan a prémium termékek iránti kereslet is erősödést mutat. Dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a söriparban történt fejlesztések kezdik megmutatni hatásukat.
A magyar sörágazat fejlődése és versenyképességének megőrzése szempontjából kulcsfontosságúak az elmúlt években végrehajtott technológiai újítások, az innovációk, valamint a fenntarthatóság érdekében tett megoldások a gyártás és az alapanyagok területén, melyeket a fogyasztók fokozatosan ismerhetnek meg és élvezhetnek.
2023-ban 10%-kal csökkent – a 2022. évi 6,006 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett – az öt legnagyobb magyar gyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., Pécsi Sörfőzde Zrt.) belföldi forgalma, ami elsősorban a tavaly tapasztalható élelmiszerár-inflációnak köszönhető a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint.
„Az elmúlt 5 hónap adataiból azonban az látható, hogy mintha megállt volna a lefelé menő trend, 1–2%-kal nőtt az értékesítés, a csökkenő inflációs környezetnek és talán a korai jó időnek is köszönhetően – hívta fel rá a figyelmet dr. Kántor Sándor. – Emellett folytatódott a termékszerkezet átalakulása, tovább nőtt a prémium és a szuperprémium termékkategória, amiből arra következtethetünk, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak és inkább a minőséget választják.”
A szakember szerint a fesztiválok, a futball-Európa-bajnokság és az olimpia várhatóan pozitív hatással lesz a sörforgalomra, azonban ezeknek a nagyobb nyári rendezvényeknek az érdemi hatása az éves teljesítményben nem jelentős. „Ugyan az ilyen események általában növelik az emberek szórakozási igényeit, de ezek hatása átmeneti, csak az adott rövid időszakban érvényesül” – fogalmazott.
A cégek éveken át folytatott, több milliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeivel ma már a fogyasztók is szembesülhetnek. Mint megtudtuk, a tavalyi 10%-os forgalomcsökkenés ellenére a szuperprémium sörök forgalma 2022. évhez képest nem változott és a prémium termékek forgalma is relative 5%-ot nőtt. Emellett, hasonló mutatókkal rendelkeztek a csomagolási fajták között az egyutas üvegcsomagolások, amelyek használata a prémium kategóriára jellemző. Emellett a gyártás oldalán erőteljesen emelkedik az újrahasznosítható anyagok és a megújuló forrásból származó energia használata csakúgy, mint a fenntartható mezőgazdaságból származó árpa és komló aránya. „Ezen túl fontos rámutatni, hogy a magyar sörgyárak évek óta az éves pénzügyi eredményükkel megegyező mértékű beruházást valósítanak meg a termékminőség fejlesztése és a fenntartható működés biztosítása területén” – hangsúlyozta a Sörszövetség igazgatója.
Hogy melyik kategória lesz idén a nyertes, sok mindentől függ. Dr. Kántor Sándor szerint a prémium és a szuperprémium kategória fejlődése töretlen, de az idei nyár igazi slágere az alkoholmentes kategória lesz, abból is az ízesítetlen, valamint az új, egzotikus gyümölcsökkel ízesített fajták.
A magyar söripar import és export teljesítménye 2018 óta meglehetősen állandó. Az import mértéke az öt magyar sörgyártó eladásaiban 10-11% között ingadozik, míg az export a teljes forgalom 7%-a körül alakul. „Az egyes években változhat az export iránya, a külföldi kapacitások függvényében. Például míg 2022-ben Románia volt az egyik legerősebb exportpiacunk, 2023-ban Németország irányába teljesítettünk erősen” – ismertette, hozzátéve: emellett Szlovákiába, Csehországba, Ausztriába, de még Kína területére is exportált Magyarország ebben az időszakban.
Dr. Kántor Sándor szerint a régi, erős sörkultúrával rendelkező országokba teljesített export arra utal, hogy a hazai termékek versenyképesek a legigényesebb külföldi piacokon is. „Ez azért lehetséges, mert a magyar sörgyárak termékei minden esetben megfelelnek a nemzetközi igényeknek és minőségi elvárásoknak, de emellett megfelelő hatékonysággal készülnek, ami árában is megfelelővé teszi a termékeket” – magyarázta.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)