A nemzetközi előrejelzésekhez hasonlóan idén nyáron hazánkban is növekedés várható elsősorban a könnyed sörök terén, ahogyan a prémium termékek iránti kereslet is erősödést mutat. Dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a söriparban történt fejlesztések kezdik megmutatni hatásukat.

A magyar sörágazat fejlődése és versenyképességének­ megőrzése szempontjából kulcsfontosságúak az elmúlt években végrehajtott technológiai újítások, az innovációk, valamint a fenntarthatóság érdekében tett megoldások a gyártás és az alapanyagok területén, melyeket a fogyasztók fokozatosan ismerhetnek meg és élvezhetnek.
2023-ban 10%-kal csökkent – a 2022. évi 6,006 millió hekto­literről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett – az öt legnagyobb magyar gyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., Pécsi Sörfőzde Zrt.) belföldi forgalma, ami elsősorban a tavaly tapasztalható élelmiszerár-inflációnak köszönhető a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint.
„Az elmúlt 5 hónap adataiból azonban az látható, hogy mintha megállt volna a lefelé menő trend, 1–2%-kal nőtt az értékesítés, a csökkenő inflációs környezetnek és talán a korai jó időnek is köszönhetően – hívta fel rá a figyelmet dr. Kántor Sándor. – Emellett folytatódott a termékszerkezet átalakulása, tovább nőtt a prémium és a szuperprémium termékkategória, amiből arra következtethetünk, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak és inkább a minőséget választják.”
A szakember szerint a fesztiválok, a futball-Európa-bajnokság és az olimpia várhatóan pozitív hatással lesz a sörforgalomra, azonban ezeknek a nagyobb nyári rendezvényeknek az érdemi hatása az éves teljesítményben nem jelentős. „Ugyan az ilyen események általában növelik az emberek szórakozási igényeit, de ezek hatása átmeneti, csak az adott ­rövid időszakban érvényesül” – fogalmazott.
A cégek éveken át folytatott, több milliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeivel ma már a fogyasztók is szembesülhetnek. Mint megtudtuk, a tavalyi 10%-os forgalomcsökkenés ellenére a szuperprémium sörök forgalma 2022. évhez képest nem változott és a prémium termékek forgalma is relative 5%-ot nőtt. Emellett, hasonló mutatókkal rendelkeztek a csomagolási fajták között az egyutas üvegcsomagolások, amelyek használata a prémium kategóriára jellemző. Emellett a gyártás oldalán erőteljesen emelkedik az újrahasznosítható anyagok és a megújuló forrásból származó energia használata csakúgy, mint a fenntartható mezőgazdaságból származó árpa és komló aránya. „Ezen túl fontos rámutatni, hogy a magyar sörgyárak évek óta az éves pénzügyi eredményükkel megegyező mértékű beruházást valósítanak meg a termékminőség fejlesztése és a fenntartható működés biztosítása területén” – hangsúlyozta a Sörszövetség igazgatója.
Hogy melyik kategória lesz idén a nyertes, sok mindentől függ. Dr. Kántor Sándor szerint a prémium és a szuperprémium kategória fejlődése töretlen, de az idei nyár igazi slágere az alkoholmentes kategória lesz, abból is az ízesítetlen, valamint az új, egzotikus gyümölcsökkel ízesített fajták.
A magyar söripar import és export teljesítménye 2018 óta meglehetősen állandó. Az import mértéke az öt magyar sörgyártó eladásaiban 10-11% között ingadozik, míg az export a teljes forgalom 7%-a körül alakul. „Az egyes években változhat az export iránya, a külföldi kapacitások függvényében. Például míg 2022-ben Románia volt az egyik legerősebb exportpiacunk, 2023-ban Németország irányába teljesítettünk erősen” – ismertette, hozzátéve: emellett Szlovákiába, Csehországba, Ausztriába, de még Kína területére is exportált Magyarország ebben az időszakban.
Dr. Kántor Sándor szerint a régi, erős sörkultúrával rendelkező országokba teljesített export arra utal, hogy a hazai termékek versenyképesek a legigényesebb külföldi piacokon is. „Ez azért lehetséges, mert a magyar sörgyárak termékei minden esetben megfelelnek a nemzetközi igényeknek és minőségi elvárásoknak, de emellett megfelelő hatékonysággal készülnek, ami árában is megfelelővé teszi a termékeket” – magyarázta.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)

digitális lapszám ITT: