Mák, mandula, mustár, repcemag – csak néhány azok közül a növények közül, melyekből a Grapoila készíti olajait. A cég hidegen sajtolt olajai nem csak egészségesek, de a termékeik jelentős részének alapanyaga hulladék, melléktermék. ­Mindezt pedig olyan technológiával, amely egyáltalán nem termel szemetet. Egészségtudatosság és nulla hulladék.


A törköly és az alapozás
2009-ben indult útjára a Grapoila, mely az első 2-3 évben csak szőlőmagolajat készített, azután hozzákapcsolta a kiegészítő termékeket, melyeket melléktermékekből állított elő. Márkanevük manufakturális eljárással, hidegen sajtolt, olajos magvakból készült olajok és lisztkülönlegességek válogatott csoportját öleli fel.
A melléktermékekből készül a szőlőmagliszt, szőlőhéj-őrlemény, szőlőmagiszap. A következő alapanyag kukoricacsíra (a malomipar mellékterméke) volt, majd a többi kifejezetten olajosmagból sajtolt olaj következett, és ma már 18 féle magból állítanak elő olajokat, magliszteket, krémeket és kozmetikai iszapokat.
A cégcsoport ma már 18 főt foglalkoztat, ebből 8 fő az üzemben, a terme­lésben dolgozik. A forgalmuk a tavalyi évben a havi 2000 liter hidegen sajtolt olajeladást érte el.
„A Grapoila márkát az elmúlt 2-3 évben építjük tudatosan. Ma is gyártó cégként definiáljuk magunkat, de a megfelelő ismertséghez a márkaépítésbe is fektetünk energiát. Erre a kezdetekkor nem volt lehetőségünk. Akkor az a döntés született meg, hogy a lédig olajértékesítés, és az egyéb private label termékgyártások lehetőséget adnak nekünk a gyártó­kapacitás lekötésére” – mondta el Pinczés Marianna a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője.
Mint mondja, az induláskor fontos volt, hogy egy olyan alapanyagból indul­janak ki, ez a törköly, amely egy másik iparág felhasználatlan mellékterméke, és mégis értékes élelmiszeripari terméket állítsanak elő belőle.
Olajaik adalékanyagok és tartósítószerek nélkül, tiszta és környezetbarát technológiával, hideg sajtolással készülnek.

Nulla hulladék
A kukoricacsíra után a különlegesnek számító héjas tökmagot kezdték sajtolni, mely a bébiételgyártás mellékterméke. A kukoricacsírát a malomipar és a bioetanol-gyártás melléktermékeként vásárolják fel. „Nálunk viszont már nem keletkezik hulladék, hiszen technológiánk zero waste jellegű, minden melléktermék további felhasználásra, értékesítésre kerül” – mondja az ügyvezető.
Az alapkoncepciójuk az volt, hogy a megfelelő gazdasági háttér megteremtéséig elsősorban gyártóként jelentkeznek a piacon, és a saját márkájuk piaci bevezetéséhez csak a megfelelő háttér megteremtése után kezdenek hozzá.
Mint Pinczés Marianna mondja, a hosszú távú cél már a kezdet kezdetén is az volt, hogy saját élelmiszeripari termékkategóriájuk legnagyobb és legismertebb gyártójává váljanak itthon.
Ma már sok sajátmárkás terméket gyártanak, sőt alapanyagot (olaj, liszt, pellet) is biztosítanak egyéb élelmiszer-feldolgozóknak és a kozmetikai iparnak. „Ennek a koncepciónak megfelelően a közelmúltban láttunk neki a Grapoila brand piaci bevezetésének, 2016 eleje óta próbáljuk a designt is igazán egyben kezelni, megjelenésünket egységesíteni.
A márkaépítést előre megtervezett, ma még nem túl nagy, bár folyamatosan növekvő marketing-költségvetés keretein belül végezzük. Az online megjele­né­sek mellett, már az offline megjelené­sekre is nagyobb hangsúlyt fektetünk, de mindig szem előtt tartjuk, hogy a fogyasztó, akihez eljut az üzenetünk, meg is találja a terméket az általa preferált vásárlási „felületeken”. Azaz a bioboltokban osztogatott újságokban azért hirdetünk, mert ezekre az elosztási pontokra el is jut a termékünk. Mivel ma még a patikákban csak kevés helyen található meg a márkánk, így az itt elosztásra kerülő offline lehetőségeket egyelőre nem vesszük igénybe” – részletezi az ügyvezető.
A többnyelvű honlaptól kezdve, az egyéb online és offline marketing anyagokon kívül a kiállításokon való részvételük is jelentős.

Takarmány és szappan is
A Grapoila több csatornán is értékesít. Az egyik a klasszikus viszonteladói értékesítés a nagy-, és kiskereskedők felé, a másik közvetlenül a fogyasztók felé a webshopon keresztül, valamint termékeiket alapanyagként is értékesítik más gyártóknak (takarmány, szappan).  Illetve termékeikkel a vevők számos hazai és nemzetközi kiállításon is találkozhatnak.
A Grapoila termékeket kis- és nagykereskedőktől, bioboltokban, gyógy­növényboltokban, a webshopokon (saját webshop is) és kiállításokon keresztül lehet elérni.
A hidegsajtolás során csak nyomást használnak az olajok kinyerésére, így a mag értékes beltartalma nem károsul, nem bomlanak le a telítetlen zsírsavak és a vitaminok, hanem egészségünket erősítik, vagy bőrünket táplálják.
A hosszú távú cél, hogy ezeknek a natúr termékeknek az előnyeit, és sokoldalú felhasználási lehetőségeiket a lehető legtöbb embernek megmutassák. Bár mint megtudjuk, fogyasztásuk napi rendszerességgel, akár kanalazva is ajánlott, hiszik, hogy a termékek a konyhában hasznosíthatók igazán. Így a weboldalukon, és a lehető legtöbb marketing felületen nagy hangsúlyt fektetnek a receptekre, a gasztronómiai felhasználás megtanítására.
Mivel az egészségtudatossághoz, a betegségmegelőzéshez és a megfelelő táplálkozáshoz hozzátartozik a glu­tén­mentes diéta betartása betegség esetén, ezért a lisztérzékeny szervezetek által szervezett rendezvényeken rendszeres résztvevők, ahol a lehető legtöbb alkalommal főznek és sütnek is, valamint recepteket és előadásokat tartanak.
„Préstechnológiánkat folyamatosan fejlesztjük, hogy minél változatosabb termékpalettával, megfizethető áron kínálhassuk a legjobb minőséget. Magyarországon jelenleg a legnagyobb gyártási hatásfokkal dolgozunk, mesterséges adalékanyagoktól és tartósítószerektől mentesen állítjuk elő a jelenleg 18 féle, és folyamatosan bővülő hidegen sajtolt olajainkat, melyek melléktermékeként keletkező különböző liszteket étkezési, a leülepedett iszapokat kozmetikai célra, a pelleteket pedig takarmányként értékesítjük, ezzel követve a zero waste technológia elvét.”

Hidegen sajtolás

A hidegen sajtolás során, a szárított, megtisztított magokat hőkezelés nélkül préselik: a hőmérsékletemelkedés kizárólag a fizikai súrlódás miatt következik be. A préselés után az esetlegesen fennmaradó szennyeződések eltávolítása végett szűrik az olajat. Az olajgyártás a palackba töltéssel zárul. A kihozatal magtól függően változó, de mindig kevesebb, mint az extrahált olajok esetében. A hidegen sajtolt olajok jelentős mennyiségben tartalmaznak palmitinsavat, sztearinsavat, linol- és linolénsavat, E-vitamint, illetve antioxidáns vegyületeket is. A hidegen sajtolt olajok nincsenek dezodorálva, így a magra jellemző ízűek, színűek, illetve illatúak maradnak, ezáltal az étkezésbe is könnyebben beilleszthetőek. Akár utólagos ízesítéshez is használhatjuk azokat.

 

(TERMÉKMIX - 2017. februári szám)